ایده ی “شهر-فرهنگ” چارچوبی برای برنامهریزی شهر ایرانی-اسلامی |
2-2-4- مکتب مدرنیسم………………………………………………………… 14
2-2-5- مکتب فرامدرنیسم……………………………………………………………… 15
2-2-6- مکتب فرهنگ گرایی………………………………………………………. 15
2-2-7- مکتب طبیعتگرایی………………………………………………………… 16
2-2-8- مکتب فلسفهگرایی……………………………………………………….. 16
2-2-9- مکتب فنگرایی…………………………………………………………………… 16
2-2-10- مکتب آمایش انسانی…………………………………………….. 16
2-3- معماری اسلامی و نمادهای بارز آن……………………………………… 17
2-3-1- درآمد……………………………………………………………………………….. 17
2-3-2- برخی از نمادهای معماری اسلامی…………………………………….. 19
2-3-2-1- گنبد………………………………………………………………….. 19
2-3-2-2- طاق……………………………………………………………… 19
2-3-2-3- مفهوم امام یا پیشوا…………………………………… 20
2-3-2-4- نور و رنگ………………………………………………………………… 20
2-3-2-5-احجام سه گانهی کروی……………………………………………… 21
2-3-2-6- دایره ……………………………………………………………. 21
2-4- مباحثی در علوم رفتاری و روانشناسی محیط………………… 21
2-4-1- پدیدار شناسی……………………………………………………….. 21
2-4-2- مفهوم مکان…………………………………………………………………. 22
2-4-3- هویت مکان…………………………………………………………… 22
2-4-4- حس مکان………………………………………………………….. 23
2-4-5- حس لامکانی یا احساس بیمکانی………………………………………………….. 24
2-4-6- حافظهی جمعی………………………………………………………………. 25
2-4-7- خرد جمعی………………………………………………………………….. 25
2-4-8- شعور و حافظهی جمعی……………………………………………………….. 26
2-5- وجه سوم در هستی: ماده، انرژی و ” شعور ” ………………………………………………… 26
2-5-1- نظریهی شعور……………………………………………………… 26
2-5-2- پزشکی هومیوپاتی……………………………… 28
2-6- استفاده از نظریهی شعور و تشریح شعور در حوزهی کلام……………………………… 28
2-6-1- شعور در کلام……………………………………………………….. 28
2-6-2- شعور مثبت و منفی…………………………………………………… 29
2-6-3- تشعشع در کلام……………………………………………….. 30
2-6-4- تشعشع شعوری……………………………………………………… 30
2-6-5- شارژ شعوری………………………………………………….. 31
2-6-6- روح جمعی…………………………………………… 31
2-6-7- شواهد تذکر به ” روح جمعی ” در قرآن………………………………………………… 32
2-6-8- شواهدی مبنی بر وجود آگاهی نسبت به مباحث شعور و تشعشع شعوری در فرهنگ اسلامی……………….. 33
2-7- نقد و بررسی مباحث روانشناسی محیطی از منظر شعور……………………………… 34
2-7-1- معماری، هرمنوتیک، شعور و القای حس و معنا در ناخودآگاهی…………………………… 34
2-7-2- جمعبندی مختصر از نظریههای پدیدارشناسانه در خصوص روانشناسی محیط…………………. 35
2-7-3- تحلیل ماهیت حسمکان و حس تعلق به اجتماع از منظر شعور…………………. 36
2-7-4- حس تعلق به مکان در شهرهای قدیمی و شهرهای سنتی……………………. 37
2-8- تاملی بر شهرسازی در جهان اسلام از منظری نو و از بُعد شعور……………………. 40
2-8-1- درآمد……………………………………………………….. 40
2-8-2- شهرسازی اسلامی در سیرهی پیامبر اکرم (ص……………………………………….. 40
2-8-3- شهرسازی اصفهان، تجلی نمونهای از شهرسازی ایدئولوژیک ایرانی-اسلامی…………………….. 43
2-9- تعاریف و مفاهیم……………………………………………. 44
2-9-1- تعریف فرهنگ…………………………………………………….. 44
2-9-2- ریشهی مفهومی ” شهر-فرهنگ……………………………. 45
2-9-3- تعریف مدل “شهر- فرهنگ………………………………………………. 45
2-9-4- تعریف “میدان شعوری……………………………. 45
2-9-5- نقش میدان شعوری در شکلگیری کائنات و علت جاذبهی اجرام سماوی در قرآن………………………………. 46
2-9-6- اهمیت میدان شعوری فضا-زمان در سرنوشت شهرها و حوادث طبیعی……………………………………………… 47
2-10- پایداری و مفهوم آن…………………………………………………………………………………….. 49
2-10-1- پیدایش مفهوم پایداری……………………………………………………………………………… 49
2-10-2- توسعهی پایدار……………………………………………………………………………………. 49
2-10-3- ابعاد توسعهی پایدار…………………………………………………………………………….. 49
2-10-3-1- پایداری اکولوژیکی…………………………………………………………………….. 49
2-10-3-2-پایداری اجتماعی……………………………………………………………………………….. 50
2-10-3-3- پایداری اقتصادی………………………………………………………….. 50
2-10-3-4- پایداری محیطی در فرهنگ قرآن………………………………………………………………………………………… 50
2-11- اصول پیشنهادی شهر-فرهنگ در جهت هویت بخشی ایرانی-اسلامی به مجتمعهای زیستی…………………… 51
2-11-1- جمعگرایی در اجتماع و تلاش در جهت رواج فرهنگ اجتماع محور………………………………………………… 51
2-11-2-کانونکرایی در بافت و ساخت شهر از طریق جایگزاری کاربریهای عمومی در نقاط متراکم مجتمعهای زیستی در جهت ایجاد یک میدان شعوری……………………………………………………………………………………………… 52
2-11-3- قدسی سازی با تشعشعی نقاط کانونی شهر و ایجاد محیط ارزشی در هستهی مرکزی شهر با انعکاس این مفاهیم در میدان شعوری 52
2-11-4- برنامهریزی سیستمی شهر در جهت ایجاد یک کل واحد از بُعد شعوری، کالبدی و اجتماعی………………. 53
2-11-5- عدم تفکیک “فرد” از “اجتماع”، مسئولیت افراد در قبال سرنوشت جامعه و تشویق به مشارکت عمومی 53
2-11-6- حفظ و ترویج آداب و رسوم اجتماعی-عقیدتی که به صورت عمومی برگزار میشود و لزوم فضاهایی در مراکز زیستی برای انجام این امور….. 54
فصل سوم: معرفی محدودهی مورد مطالعه
3-1- مقدمه………………………………………………… 56
3-2- موقعیت جغرافیایی…………………………………………………… 56
3-2-1- موقعیت و وسعت شهرستان خوی………………………………………………….. 56
3-2-2- موقعیت جغرافیایی شهر خوی…………………………………………………… 57
3-2-3- محدودهی حوزهی طبیعی شهر…………………………………………………………. 57
3-3- مطالعات جغرافیای طبیعی محدوده ی مورد مطالعه……………………………………… 57
3-3-1- زمین شناسی منطقه خوی………………………………………………………….. 57
یک مطلب دیگر :
3-3-2-وضعیت تکتونیکی و زلزلهخیزی شهر خوی…………………………………………… 58
3-3-3- وضعیت توپوگرافی…………………………………………………………. 58
3-3-4- مطالعات اقلیمی……………………………………………………………….. 59
3-3-4-1- دما……………………………………………………………………………. 59
3-3-4-2- بارش………………………………………………………………. 59
3-3-4-3- رطوبت…………………………………………………….. 60
3-4- مطالعات جغرافیای انسانی محدودهی مورد مطالعه…………………………. 61
3-4-1- ویژگیهای اجتماعی جمعیت خوی……………………………………………………… 61
3-4-1-1- رشد جمعیت در شهر خوی از سال 1335 تا 1390……………………………………61
3-4-1-2- درصد رشد جمعیت خوی در دورههای مختلف سرشماری…………………………….. 62
3-4-1-3- بعد خانوار………………………………………………………………. 62
3-4-1-4- وضعیت سواد……………………………………………………………………….. 63
3-4-1-5- مهاجرت…………………………………………………….. 64
3-4-2- ویژگیهای اقتصای جمعیت شهر خوی……………………………………… 64
3-4-2-1- وضعیت اشتغال در شهر خوی…………………………………………. 64
3-4-2-2- نرخ اشتغال مردان و زنان…………………………………………….. 65
3-5- ویژگیهای تاریخی و فرهنگی در منطقهی خوی………………………………….. 66
3-5-1- سابقه تاریخی…………………………………………………………… 66
3-5-2 وجه تسمیه…………………………………………………………………. 67
3-6- بررسی وضعیت کالبدی شهر خوی……………………………………………. 67
3-6-1- هستهی اولیه…………………………………………………………………………………. 67
3-6-2- بررسی ساخت شهر…………………………………………… 68
3-6-3- وضعیت توسعهی کالبدی شهر و جهات توسعهی کالبدی آتی ………………………. 71
3-6-4- بررسی بافت شهر…………………………………………………………………… 72
3-7- بررسی نحوه پراکندگی کاربریهای شاخص در شهرهای اسلامی………………………….. 73
3-7-1- کاربری مذهبی (مسجد) ………………………………………………… 73
3-7-2- کاربری آموزشعالی (مدرسه) …………………………………….. 74
3-7-3- کاربریهای تجاری (بازار) ………………………………………….. 75
3-7-4- کاربریهای فرهنگی-هنری…………………………………………….. 76
3-7-5- سیستم محلات شهری………………………………………………… 77
3-8- شخصیتهای فرهنگی-مذهبی مدفون در شهر خوی………………………… 78
3-8-1- شمسالدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی معروف به “شمس تبریزی” …………….. 78
3-8-2- پوریای ولی…………………………………………………………….. 79
3-8-3- امامزاده سید بهلول (ع) ………………………………………………. 80
3-8-4- امامزاده میرهادی سید کوثری (ع) ……………………………………………… 81
3-8-5- امامزاده محمد (ع) ……………………………………………. 81
3-9- جمع بندی……………………………………………………………. 82
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………. 85
4-2- تحلیل ساخت و بافت شهر خوی از منظر ویژگیهای شهر اسلامی………………… 85
4-2-1- کانونگرایی در بافت و ساخت شهر………………………………85
4-2-2- کاربری مسجد…………………………………………………………………… 86
4-2-2- کاربری تجاری (بازار) …………………………………………………. 88
4-2-3- کاربری آموزش عالی ( مدرسه) ……………………………………………… 89
4-2-4- محلات شهری………………………………………………………………… 90
4-2-5-کاربریهای فرهنگی-هنری…………………………………………………………. 91
4-5- اقدامات انجام شده در خصوص تلاش برای هویت بخشی ایرانی-اسلامی به شهر …………………………………. 93
4-6- تحلیل ویژگیهای شهر خوی از نقطه نظر اصول شش گانهی “شهر-فرهنگ”…………………………………………. 94
4-6-1- جمعگرایی در اجتماع و تلاش در جهت رواج فرهنگ اجتماع محور………………………………………………….. 94
4-6-2- کانونگرایی در بافت و ساخت شهر از طریق جایگزاری کاربریهای عمومی در نقاط متراکم مجتمعهای زیستی در جهت ایجاد یک میدان شعوری قوی…… 95
4-6-3- قدسیسازی بار شعوری نقاط کانونی شهر و ایجاد محیط ارزشی در هستهی مرکزی شهر…………………….. 95
4-6-4- برنامهریزی سیستمی شهر در جهت ایجاد یک کل واحد از بُعد شعوری، کالبدی و اجتماعی…………………. 96
4-6-5- عدم تفکیک “فرد” از “اجتماع”، مسئولیت افراد در قبال سرنوشت جامعه و تشویق به مشارکت عمومی… 96
4-6-6- حفظ و ترویج آداب و رسوم اجتماعی-عقیدتی که به صورت عمومی برگزار میشود و لزوم فضاهایی در مراکز زیستی برای انجام این امور……………………………………………………………… 97
4-7- جمع بندی……. 97
فصل پنجم: آزمون فرضیه، جمعبندی و نتیجهگیری و ارائهی پیشنهادات
5-1- مقدمه…………………………………………………………….. 100
5-2-آزمون فرضیهها………………………………………………………. 100
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-02] [ 12:43:00 ب.ظ ]
|