را به علت هزینه کمتر، جایگزین مناسبی برای فناوری RFID می دانند. همچنین نزدیک به 80% مسئولان کتابخانه ها، به میزان متوسط به بالا، جدید و نو بودن فنّاوری مورد نظر و عدم استفاده از آن در سایر کتابخانه ها  را، در عدم استفاده از آن موثر می دانند.

نتیجه گیری: بین هزینه های اولیه؛ حجم مجموعه و استفاده از فنّاوری RFID ارتباط وجود دارد؛ ولی ارتباطی بین نرم افزار مورد استفاده کتابخانه ها، و عدم استفاده از فنّاوری مورد نظر، یافت نشد. همچنین بین استفاده از سیستم های ضد سرقت فعلی؛ جدید و نو بودن فنّاوری مورد نظر، و عدم استفاده از فنّاوری RFID رابطه وجود

 دارد.

به طور کلی، مهمترین علل عدم استفاده از این فنّاوری در کتابخانه های مورد مطالعه، به ترتیب: هزینه اولیه، حجم مجموعه، استفاده از فناوری جایگزین ضد سرقت، جدید و نو بودن فنّاوری می باشد.

کلیدواژه ها: آر.اف.آی.دی.، امکان سنجی، سیستم ایمنی، کتابخانه های دانشگاهی، وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری

 

فصل اول

 

کلیات تحقیق

 

  • مقدمه

اهمیت و اعتبار هر موسسه آموزشی، تا حد زیادی به وجود کتابخانه های فعال آن بستگی دارد. هیچ موسسه آموزشی بدون کتابخانه نمی تواند به فعالیـت خود ادامه دهد. فرایند نظام دانشگاه را می توان در یک نظام پویا و باز بررسی کرد. در چنین دیدگاهی، اجرای یک نظام باید به رغم مستقل بودن، در ارتباط با یکدیگر کار کنند تا هدف برآورده شود. برآورده کردن اهداف دانشگاه، بر محور آموزش و پژوهش دور   می زند. (مرتضوی، 1383)

همچنین، آموزش عالی با داشتن دو وظیفه آموزش و پژوهش, زیرساخت اساسی و مناسبی جهت رشد دانش و توسعه خدمات علمی و تخصصی در جامعه محسوب می شود, و کتابخانه های دانشگاهی به عنوان بخش لاینفک نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها, باید همواره در خدمت این نظام بوده و اهداف و وظایف آنها باید برگرفته از نظام آموزشی و پژوهشی سازمان مادر باشد.(حیدری, 1385)

یک مطلب دیگر :

 

کتابخانه های دانشگاهی کارآمد چه از لحاظ نیروی انسانی و چه از جنبه ارائه خدمات و مجموعه و کاربرد فناوری های جدید, اهرم پشتیبانی در جهت ارائه برنامه های آموزش عالی و تحقیقات و فناوری است, به عبارتی می توان گفت برنامه های آموزش عالی دانشگاه ها همگام با رشد کتابخانه های دانشگاهی به رشد و بالندگی می رسند.(همان، ص 30)

 

 

تحولات و پیشرفت های اخیر در فناوری اطلاعات و ارتباطات وظایف کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، به ویژه کتابخانه های دانشگاهی را خطیرتر ساخته است. برای این که این مراکز بتوانند وظایف خود را با کارایی بیشتر انجام دهند، باید به فکر توسعه و پیشرفت خود بوده و خود را با نیازهای فعلی و آتی همگام کنند.(مرتضوی، 1383، ص 703)

در چند دهه اخیر کاربردهای ابزارهای الکترونیکی و فن آوری اطلاعات، جهت افزایش دقت و سرعت در انجام امور فراگیر گشته و با گذشت زمان و پیشرفت های انجام یافته، به تناوب زمینه ظهور فن آوری ها و سیستم هایی با قابلیت های بسیار بهتر از گذشته فراهم گردیده است. تاکنون در زمینه سیستم های شناسائی افراد یا اجسام فن آوری هایی مورد استفاده قرار گرفته که از کد میله ای (Barcode) و گیت های مغناطیسی می توان به عنوان فراگیرترین آنها نام برد. طی چند سال گذشته فن آوری جدیدی به نام RFID (مخفف عبارت Radio Frequency Identification به معنی شناسائی امواج رادیوئی) در این زمینه عرضه گردیده است. این فن آوری به دلیل مزایای بسیار برتر آن در مقایسه با سایر فن آوری ها، به نحوی متمایز مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون در دنیا، اکثر سیستم های شناسائی، با استفاده از این فن آوری طراحی و پیاده سازی می گردند.(نوسا، 1388؟)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...