گوسفند و بز منبع در آمد اصلی چادرنشینان و جوامع روستایی در ایران هستند. از این رو ارتقاء سطح سلامت این احشام سبب بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی و افزایش سلامت جوامع شهری و روستایی می شود.

1-1 معرفی استان خراسان رضوی
استان خراسان رضوی با وسعتی حدود 128420 کیلومتر مربع معادل 8/7% مساحت کل کشور متشکل از 20شهرستان، 65 بخش، 163 دهستان و 8861 آبادی جزء

 چهارمین استان بزرگ کشور محسوب می شود.

این استان از شمال و شمال شرق با کشور ترکمنستان، از غرب با استان های خراسان شمالی و سمنان، از جنوب با استان های خراسان جنوبی و یزد و از شرق با کشور افغانستان همسایه است. مرکز استان خراسان رضوی شهر مقدس مشهد است و از شهرهای مهم آن می توان نیشابور، سبزوار، کاشمر، تربت جام و سرخس را نام برد

1-2 موقعیت جغرافیایی
استان خراسان رضوی از نظر موقعیت جغرافیایی به دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است که نواحی شمالی آن دارای دشت های حاصلخیز کشاورزی و دامپروری است و بخش جنوبی آن از دشت های کویری با تپه های کم ارتفاع با پوشش گیاهی فقیرتشکیل شده است. در این منطقه، چند رشته کوه وجود دارد که دو رشته کوه هزار مسجد و بینالود از دیگر کوه ها مرتفع و پر امتداد است.

یک مطلب دیگر :

 

آب و هوای این استان در ناحیه معتدل شمالی قرار گرفته و به طور کلی متغیر است و دمای هوا از شمال به جنوب افزایش می یابد ولی از بارش سالانه کاسته می شود. استان خراسان رضوی در مناطق مختلف دارای شرایط اقلیمی متنوعی است به طوری که مناطق کوه پایه ای دارای آب و هوای نیمه بیابانی ملایم، نواحی جنوبی « گرم و خشک » و مناطقی چون قوچان، نواحی جنوب بینالود، ارتفاعات هزار مسجد و قسمتی از شهرستان مشهد دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

استان خراسان رضوی از لحاظ پرورش دام یکی از مهم ترین مناطق در ایران محسوب می شود.
همچنین با توجه به تنوع محیط طبیعی، تفاوت های اقلیمی و اختلاف هایی که مناطق از نظر استعداد کشاورزی با یکدیگر دارند، دامپروری یکی از اشتغالات مهم مردم می باشد. پرورش دام در استان به اشکال مختلف از جمله کوچ نشینی، رمه گردانی، روستایی و تلفیق زراعت و دامداری و دامپروری صنعتی مشاهده می شود.
از عمده ترین دام هایی که در استان پرورش داده می شود گوسفند، بره، بز، بزغاله، گاو، گوساله، شتر و بچه شتر می باشد که تعداد آن ها در سال 1375 به قرار زیر بوده است:
گوسفند و بره 10609909 رأس، بز و بزغاله 3307799 رأس، گاو و گوساله 571843 رأس، شتر و بچه شتر 50139 رأس.
 
1-3 خصوصیات، محصولات و نژاد های بز ایران
با توجه به آمارهای موجود در كشورمان 25 میلیون راس بز موجود است و مقدار شیر استحصالی در حدود 350 هزار لیتر است. خشكسالی های اخیر و فقیر بودن مراتع امكان تغذیه‌ی دام‌ها از طریق چرای آزاد را با محدودیت روبرو ساخته و لذا باید با تكنیك‌های اصلاح نژادی میزان تولید شیر در واحد سطح را بالا برد. در ایران حدود ٢١ نژاد بز شناسایی شده است. این نژادها به منظور تولید گوشت پرورش داده می‌شوند ولی مو و كرك نیز برای مصرف در صنایع دستی و صادرات از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...