2-1-2- اقسام فرزند کشی 24
2-1-2-1- فرزند کشی عمدی 24
2-1-2-2-فرزند کشی غیر عمدی 25
2-1-3-تفاوت بچه کشی با فرزند کشی 25
2-1-4-عناصر تشکیل دهنده جرم فرزندکشی 25
2-1-4-1-عنصرقانونی……………………………………………………………………………………………………..25
2-1-4-2-عنصرمادی ……………………………………………………………………………………………………..26
2-1-4-3-عنصرروانی…………………………………………………………………………………………………….26
2-1-5-عنصر مادی جرم فرزند کشی………………………………………………………………………………….26
2-1-5-1- وجود فرزند زنده 26
‌2-1-5- 2-فعل پدر 27
2-1-6-عنصر روانی جرم فرزند کشی 29
2-1-6-1-آگاهی جانی بر کشنده بودن فعل(علم قاتل ) 29
2-1-6-2 – قصد فعل 33
2-1-6- 3 – قصد شخص معین 34
2-1-6-4 – قصد نتیجه 35

 

2-1-7- عنصر قانونی جرم فرزند كشی در حقوق ایران 36
2-2- بررسی مجازات فرزندکشی در حقوق ایران 37
2-2-1-دیه 37
2-2-2-تعزیر 38
2-2-3- مستندات قانونگذار در وضع ماده 220 قانون مجازات اسلامی 38
فصل سوم- بررسی فرزند کشی در فقه عامه 41
3-1- فقه شافعی 41
3-2- فقه حنبلی 42
3-3- فقه حنفی 43
3-4- فقه مالكی 43
3-5- نتیجه گیری در جرم فرزندکشی از منظر فقه عامه 44
فصل چهارم –مجازات فرزند کشی در فقه امامیه 46
4-1-روایات 46
4-1-1- صحیحه حمران 46
4-1-2- صحیحه حلبی 47
4-1-3- صحیحه دوم حلبی 47
4-1-4- روایت فضیل بن یسار 48
4-1-5- روایت علاء بن الفضیل 48
4-1-6- روایت ابوبصیر 49
4-1-7- روایت اسحاق بن عمار 49
4-1-8- روایت جابر 49
4-1-9- صحیفه ظریف 50
4-1-10- روایت أنس بن محمد 50
4-2- بررسی روایات 50
4-2-1- دسته بندی روایات 51
4-2-2-بررسی الفاظ قاعده 51
4-2-3- مجازات تعزیر در قتل فرزند 51
4-2-4- مواردی که والد در صورت قتل فرزندش کشته می شود. 51
4-2-4-1-در صورتی که والد، معتاد به قتل فرزندش باشد 51

یک مطلب دیگر :

 

4-2-4-2-در صورتی که والد، محارب بوده ودر حین محاربه فرزندش را بکشد 52
4-2-4-3-در صورتی که والد با فرزندش زنا کند 52
4-2-4-4-در صورتی که والد فرزند رضاعی خود را به قتل رساند. 52
4-2-5- استدلال امامیه برعدم قتل پدر به دلیل كشتن فرزند 53
4-2-5 -1-روایات و نصوص 53
4-2- 5-2-اجماع 53
4-2-5-3- شهرت 53
فصل پنجم –نقدی بر معافیت پدر از قصاص در قتل فرزند 56
5-1-موافقین معافیت پدراز قصاص در قتل فرزند 56
5-1-1-دیدگاه موافقین شرط ابوت در عدم قصاص پدر 56
5-1-1-1- المقنع فی الفقه 58
5-1-1-2- المقنعه فی الاصول و الفروع 58
5-1-1-3- الكافی فی الفقه 59
5-1-1-4- النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی 59
5-1-1-5- فقه القرآن 59
5-1-1-6- اللمعه الدمشقیه 59
5-1-1- 7-الخلاف والمبسوط 59
5-1-1-8- جواهر الكلام فی شرح شرایع الاسلام 60
5-1-1- 9-جامع المدارك فی شرح المختصر النافع 60
5-1-1- 10-تحریر الوسیله 60
5-1-1-11- استفتا از مراجع درباره فرزندکشی 61
5-1-2- توجیه وضع قا نون معا فیت پدراز قصاص 62
5-1-3- نقد استدلالات موافقین شرط انتفای ابوت 63
5-1-4- شروط لازم برای قصاص قاتل 64
5-1-4-1- شروط ثبوت قصاص 64
5-1-4-2- شروط اجرای قصاص 65
5-1-4-3- مفهوم شرط معافیت پدر از قصاص وتاثیر آن درحقوق ایران 66
5-1-4-4- نظریه ای جدا از روایات ونقدی بر ماده 220 قانون مجازات اسلامی 68
5-2- مخالفین عدم قصاص پدر در قتل فرزند 70
5-2-1- دیدگاه مخالفین شرط انتفاء ابوت در قصاص (دیدگاه برخی از فقهای عامه ) 70
5-2-2-نظر آیت الله صانعی به عنوان مخالف عدم قصاص پدر 70
5-2-3- بررسی فلسفه معافیت قصاص پدر از قتل فرزند در فقه امامیه وعامه وکاربرد آن درحقوق ایران 72
5-2- 4-بررسی ارتكاب فرزند كشی با فعل غیر مادی در فقه امامیه با فقه عامه 74
5-2-5- راه فرار قانونی برای قاتل از قصاص باتوجه به قانون انتفاء ابوت 75
5-2-6-پیشنهاد اصلاح ماده 220قانون مجازات اسلامی 76
نتیجه گیری 78
منابع 81
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………….82

چکیده

پایان نامه مذکور به بررسی فقهی و حقوقی پدیده فرزند کشی در فقه امامیه و بررسی تطبیقی آن با فقه عامه و حقوق ایران می­پردازد، در فقه امامیه و عامه و نیز قانون مجازات ایران پدر و جد پدری در قتل فرزند قصاص  نمی­شوند بلکه به تعزیر و پرداخت دیه محکوم می شوند. در قرآن آیه ای دال بر این حکم وجود ندارد بلکه روایات صحیحه­ای وجود دارد که عدم قصاص پدر در قتل فرزند را تایید می­کند. حکم قتل عمد قصاص است ولی یکی از استثنائاتی که وجود دارد قتل فرزند توسط پدر است، در قانون مجازات ایران ماده 220 به صراحت پدر و جد پدری را معاف از قصاص دانسته است، ولی این حکم معافیت از قصاص شامل مادرنمی­شودكه محل اشکال و اختلاف است وهمچنین اینكه معافیت از قصاص پدربخاطر رابطه ابوت وی بر فرزند است نه ولایت ایشان .
رهبر حكومت اسلامی میتواند با توجه به مصلحت نظام وقوانین ثانویه حبس ابد برای قاتل در خواست نماید ولی حكم قصاص نمی­تواند بدهد كه این نیز باتوجه به حقوق بشر امروزی جای سوال دارد.  فقه امامیه و عامه براساس کتاب و روایات و کلمات فقها استناد شده است، اکثر فقها الحاق جد پدری به حکم معافیت را پذیرفته­اند به اینصورت که هر کس عالماً و عامداً مرتکب قتل دیگری شود قصاص می­شود مگر والد که در صورت قتل ولد خویش قصاص نمی­شود که در اینجا منظور از والد پدر و پدر پدر و هرچه بالاتر رود که جد محسوب می­شود.
واژگان کلیدی:  مجازات –فرزند- قتل – حقوق ایران- فقه امامیه –فقه عامه.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...