دانلود ارشد بررسی تطبیقی فرزند کشی در حقوق ایران و فقه ... |
2-1-2- اقسام فرزند کشی 24
2-1-2-1- فرزند کشی عمدی 24
2-1-2-2-فرزند کشی غیر عمدی 25
2-1-3-تفاوت بچه کشی با فرزند کشی 25
2-1-4-عناصر تشکیل دهنده جرم فرزندکشی 25
2-1-4-1-عنصرقانونی……………………………………………………………………………………………………..25
2-1-4-2-عنصرمادی ……………………………………………………………………………………………………..26
2-1-4-3-عنصرروانی…………………………………………………………………………………………………….26
2-1-5-عنصر مادی جرم فرزند کشی………………………………………………………………………………….26
2-1-5-1- وجود فرزند زنده 26
2-1-5- 2-فعل پدر 27
2-1-6-عنصر روانی جرم فرزند کشی 29
2-1-6-1-آگاهی جانی بر کشنده بودن فعل(علم قاتل ) 29
2-1-6-2 – قصد فعل 33
2-1-6- 3 – قصد شخص معین 34
2-1-6-4 – قصد نتیجه 35
2-1-7- عنصر قانونی جرم فرزند كشی در حقوق ایران 36
2-2- بررسی مجازات فرزندکشی در حقوق ایران 37
2-2-1-دیه 37
2-2-2-تعزیر 38
2-2-3- مستندات قانونگذار در وضع ماده 220 قانون مجازات اسلامی 38
فصل سوم- بررسی فرزند کشی در فقه عامه 41
3-1- فقه شافعی 41
3-2- فقه حنبلی 42
3-3- فقه حنفی 43
3-4- فقه مالكی 43
3-5- نتیجه گیری در جرم فرزندکشی از منظر فقه عامه 44
فصل چهارم –مجازات فرزند کشی در فقه امامیه 46
4-1-روایات 46
4-1-1- صحیحه حمران 46
4-1-2- صحیحه حلبی 47
4-1-3- صحیحه دوم حلبی 47
4-1-4- روایت فضیل بن یسار 48
4-1-5- روایت علاء بن الفضیل 48
4-1-6- روایت ابوبصیر 49
4-1-7- روایت اسحاق بن عمار 49
4-1-8- روایت جابر 49
4-1-9- صحیفه ظریف 50
4-1-10- روایت أنس بن محمد 50
4-2- بررسی روایات 50
4-2-1- دسته بندی روایات 51
4-2-2-بررسی الفاظ قاعده 51
4-2-3- مجازات تعزیر در قتل فرزند 51
4-2-4- مواردی که والد در صورت قتل فرزندش کشته می شود. 51
4-2-4-1-در صورتی که والد، معتاد به قتل فرزندش باشد 51
یک مطلب دیگر :
4-2-4-2-در صورتی که والد، محارب بوده ودر حین محاربه فرزندش را بکشد 52
4-2-4-3-در صورتی که والد با فرزندش زنا کند 52
4-2-4-4-در صورتی که والد فرزند رضاعی خود را به قتل رساند. 52
4-2-5- استدلال امامیه برعدم قتل پدر به دلیل كشتن فرزند 53
4-2-5 -1-روایات و نصوص 53
4-2- 5-2-اجماع 53
4-2-5-3- شهرت 53
فصل پنجم –نقدی بر معافیت پدر از قصاص در قتل فرزند 56
5-1-موافقین معافیت پدراز قصاص در قتل فرزند 56
5-1-1-دیدگاه موافقین شرط ابوت در عدم قصاص پدر 56
5-1-1-1- المقنع فی الفقه 58
5-1-1-2- المقنعه فی الاصول و الفروع 58
5-1-1-3- الكافی فی الفقه 59
5-1-1-4- النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی 59
5-1-1-5- فقه القرآن 59
5-1-1-6- اللمعه الدمشقیه 59
5-1-1- 7-الخلاف والمبسوط 59
5-1-1-8- جواهر الكلام فی شرح شرایع الاسلام 60
5-1-1- 9-جامع المدارك فی شرح المختصر النافع 60
5-1-1- 10-تحریر الوسیله 60
5-1-1-11- استفتا از مراجع درباره فرزندکشی 61
5-1-2- توجیه وضع قا نون معا فیت پدراز قصاص 62
5-1-3- نقد استدلالات موافقین شرط انتفای ابوت 63
5-1-4- شروط لازم برای قصاص قاتل 64
5-1-4-1- شروط ثبوت قصاص 64
5-1-4-2- شروط اجرای قصاص 65
5-1-4-3- مفهوم شرط معافیت پدر از قصاص وتاثیر آن درحقوق ایران 66
5-1-4-4- نظریه ای جدا از روایات ونقدی بر ماده 220 قانون مجازات اسلامی 68
5-2- مخالفین عدم قصاص پدر در قتل فرزند 70
5-2-1- دیدگاه مخالفین شرط انتفاء ابوت در قصاص (دیدگاه برخی از فقهای عامه ) 70
5-2-2-نظر آیت الله صانعی به عنوان مخالف عدم قصاص پدر 70
5-2-3- بررسی فلسفه معافیت قصاص پدر از قتل فرزند در فقه امامیه وعامه وکاربرد آن درحقوق ایران 72
5-2- 4-بررسی ارتكاب فرزند كشی با فعل غیر مادی در فقه امامیه با فقه عامه 74
5-2-5- راه فرار قانونی برای قاتل از قصاص باتوجه به قانون انتفاء ابوت 75
5-2-6-پیشنهاد اصلاح ماده 220قانون مجازات اسلامی 76
نتیجه گیری 78
منابع 81
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………….82
چکیده
پایان نامه مذکور به بررسی فقهی و حقوقی پدیده فرزند کشی در فقه امامیه و بررسی تطبیقی آن با فقه عامه و حقوق ایران میپردازد، در فقه امامیه و عامه و نیز قانون مجازات ایران پدر و جد پدری در قتل فرزند قصاص نمیشوند بلکه به تعزیر و پرداخت دیه محکوم می شوند. در قرآن آیه ای دال بر این حکم وجود ندارد بلکه روایات صحیحهای وجود دارد که عدم قصاص پدر در قتل فرزند را تایید میکند. حکم قتل عمد قصاص است ولی یکی از استثنائاتی که وجود دارد قتل فرزند توسط پدر است، در قانون مجازات ایران ماده 220 به صراحت پدر و جد پدری را معاف از قصاص دانسته است، ولی این حکم معافیت از قصاص شامل مادرنمیشودكه محل اشکال و اختلاف است وهمچنین اینكه معافیت از قصاص پدربخاطر رابطه ابوت وی بر فرزند است نه ولایت ایشان .
رهبر حكومت اسلامی میتواند با توجه به مصلحت نظام وقوانین ثانویه حبس ابد برای قاتل در خواست نماید ولی حكم قصاص نمیتواند بدهد كه این نیز باتوجه به حقوق بشر امروزی جای سوال دارد. فقه امامیه و عامه براساس کتاب و روایات و کلمات فقها استناد شده است، اکثر فقها الحاق جد پدری به حکم معافیت را پذیرفتهاند به اینصورت که هر کس عالماً و عامداً مرتکب قتل دیگری شود قصاص میشود مگر والد که در صورت قتل ولد خویش قصاص نمیشود که در اینجا منظور از والد پدر و پدر پدر و هرچه بالاتر رود که جد محسوب میشود.
واژگان کلیدی: مجازات –فرزند- قتل – حقوق ایران- فقه امامیه –فقه عامه.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 01:03:00 ق.ظ ]
|