تربیت بدنی اثر 8 هفته تمرینات ادراکی و حرکتی بر بهبود برخی ... |
پیش بینی ……………………………………………………………………………………………… 11
تعادل ایستا …………………………………………………………………………………………… 11
تعادل پویا ……………………………………………………………………………………………. 11
حافظه فعال……………………………………………………………………………………………… 12
زمان واکنش………………………………………………………………………………………… 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه………………………………………………………………………………………………….. 15
اختلال رشدی ویژه …………………………………………………………………………………. 15
اختلال هماهنگی رشدی…………………………………………………………………………… 16
DCD چیست؟………………………………………………………………………………………… 16
نام های دیگر…………………………………………………………………………………………. 17
چگونه DCD یک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد؟………………………………………. 17
مشکلات حرکتی……………………………………………………………………………………… 17
نارسایی حرکتی- برنامه ریزی حرکتی درشت…………………………………………………. 17
مشکلات در ضمینه مهارتهای حرکتی ضعیف…………………………………………………… 17
ادراک بصری؛ مشکلات حرکت بصری ……………………………………………………………. 18
ادراک………………………………………………………………………………………………………… 18
عدم یکپارچگی حسی ……………………………………………………………………………… 19
ضعف آگاهی و هشیاری بدنی………………………………………………………………………….. 19
تنش کم عضلانی ……………………………………………………………………………………… 19
وضعیت قرارگیری بدن …………………………………………………………………………………19
سازماندهی ………………………………………………………………………………………………20
یادگیری وظایف جدید یا دشوار ……………………………………………………………….. 21
مشکلات رفتاری ……………………………………………………………………………………….21
ضعف توجه …………………………………………………………………………………………….. 22
ضعف تمرکز ……………………………………………………………………………………………. 22
ضعف اعتماد به نفس و نا امیدی ………………………………………………………………… 23
تغییرپذیری …………………………………………………………………………………………. 23
مشکلات اجتماعی ………………………………………………………………………………… 23
در خانه …………………………………………………………………………………………………. 23
مشکلات مراقبت از خود …………………………………………………………………………. 23
غذا خوردن …………………………………………………………………………………………… 24
لباس پوشیدن ……………………………………………………………………………………….. 24
در مدرسه …………………………………………………………………………………………….. 24
مشکلات خاص در یادگیری ……………………………………………………………….. 24
زبان ……………………………………………………………………………………………….. 25
نوشتن ……………………………………………………………………………………………….. 25
خواندن ……………………………………………………………………………………………. 25
علل خام حرکتی چیست؟ ………………………………………………………………………. 26
عوامل مربوط به مادر …………………………………………………………………………… 27
عوامل مربوط به زایمان ………………………………………………………………………… 27
عوامل روانی اجتماعی رشد …………………………………………………………………… 28
داشتن انتظارات نامعقول از کودک ……………………………………………………. 28
بد رفتاری با کودک ………………………………………………………………………….. 29
بد کارکردی های مغزی …………………………………………………………………………. 29
فرضیه مخچه …………………………………………………………………………………… 30
فرضیه هسته های قاعدهای ………………………………………………………………….. 31
فرضیه آهیانه …………………………………………………………………………………… 33
مناطق دیگر ……………………………………………………………………………………….. 34
اختلالات عصبی حرکتی ………………………………………………………………………… 35
اختلالات تشنجی ………………………………………………………………………………… 35
اختلالات تکانشی ………………………………………………………………………………….. 35
پیشنهادات و فعالیتهایی برای مهارتهای حرکتی در حال توسعه …………………. 35
فاکتورهای اندازه گیری شده ………………………………………………………………… 37
تعادل………………………………………………………………………………………………… 37
اهمیت تعادل در وضعیت بدنی…………………………………………………………… 38
تعادل ایستا……………………………………………………………………………………….. 38
تعادل پویا……………………………………………………………………………………….. 39
تئوریهای تعادل………………………………………………………………………………….. 39
تئوری رفلکس سلسله مراتبی……………………………………………………………. 39
تئوری سیستمها………………………………………………………………………………… 39
سیستمهای درگیر در کنترل تعادل…………………………………………………… 40
مکانیزمهای حرکتی در کنترل تعادل……………………………………………….. 40
تون پاسچرال ……………………………………………………………………………. 40
تون عضلانی…………………………………………………………………………………. 41
سیستمهای عصبی درگیر در تعادل…………………………………………………….. 42
سیستم وابران محیطی…………………………………………………………………….. 42
مکانیزمهای حسی در کنترل تعادل…………………………………………………….. 42
سیستم بینایی…………………………………………………………………………….. 42
سیستم حسی- پیکری………………………………………………………………………. 43
سیستم دهلیزی……………………………………………………………………………… 43
سیستم عصبی کنترل کننده تعادل………………………………………………… 44
هماهنگی ……………………………………………………………………………………… 45
هماهنگی دو دستی……………………………………………………………………. 50
هماهنگی چشم و دست …………………………………………………………………. 53
زمان واکنش ………………………………………………………………………………… 55
پیش بینی ……………………………………………………………………………………… 57
حافظه ………………………………………………………………………………………… 59
حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت …………………………………………………… 60
ادراک و حرکت ……………………………………………………………………………… 63
تمرینات ادراکی- حرکتی ……………………………………………………………………… 63
اختلال در برنامه حرکتی ………………………………………………………………….. 63
فرایند ادراکی- حرکتی…………………………………………………………………….. 65
حرکات ادراکی- حرکتی …………………………………………………………………… 67
حرکات مرتبط با مفهوم ادراکی- حرکتی……………………………………………. 68
تعادل……………………………………………………………………………………………. 68
آگاهی فضایی………………………………………………………………………………….. 69
آگاهی زمانی…………………………………………………………………………………… 70
آگاهی بدنی و جهت یابی …………………………………………………………………… 72
نظریه های ادراکی- حرکتی …………………………………………………………………… 72
نظریه ادراکی – حرکتی کپارت ………………………………………………………… 73
تحقی یرامون اثر بخشی برنامه های ادراکی- حرکتی ……………………………….. 73
تاریخچه و انواع آزمونهای حرکتی ………………………………………………………….. 74
پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………….. 76
پژوهش های داخل کشور…………………………………………………………………… 76
پژوهش های خارج کشور………………………………………………………………………… 79
یک مطلب دیگر :
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………… 87
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
مقدمه………………………………………………………………………………………………… 91
طرح پژوهش……………………………………………………………………………………… 91
جامعه و نمونه آماری ……………………………………………………………………………. 92
مهیارهای ورود به تحقیق………………………………………………………………………. 92
ملاک های خروج شرکت کنندگان…………………………………………………………….. 92
متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………. 92
متغیر مستقل: ……………………………………………………………………………… 93
متغیر وابسته: ……………………………………………………………………………….. 93
ابزار پژوهش ……………………………………………………………………………………. 93
روش اجرای آزمون هماهنگی دو دستی …………………………………………………. 94
روش اجرای آزمون هماهنگی چشم و دست …………………………………………….. 95
روش اجرای آزمون زمان واکنش ……………………………………………………………. 96
روش اجرای آزمون زمان پیش بینی …………………………………………………………. 97
نحوه اجرای آزمون تعادل ایستا ……………………………………………………………….. 97
نحوه اجرای آزمون حافظه کاری وکسلر ……………………………………………………. 98
سیاهه اختلال هماهنگی رشدی …………………………………………………………… 98
نحوه اجرای آزمون تعادل پویا …………………………………………………………………. 99
فرایند انجام پژوهش………………………………………………………………………….. 100
پروتکل تمرینی…………………………………………………………………………………… 101
ملاحظات اخلاقی ……………………………………………………………………………….. 102
ابزار تجزیه و تحلیل……………………………………………………………………………. 102
فصل چهارم : یافته های پژوهش
مقدمه………………………………………………………………………………………………… 106
اطلاعات توصیفی مربوط به مشخصات فردی آزمودنیها………………………………. 106
توزیع دادهها……………………………………………………………………………………….. 107
روش دلتا…………………………………………………………………………………………….. 108
آزمون نرمال بودن دادهها………………………………………………………………………… 110
آزمون فرضیهها………………………………………………………………………………………… 111
فرضیه اول……………………………………………………………………………………….. 111
فرضیه دوم………………………………………………………………………………………….. 113
فرضیه سوم……………………………………………………………………………………….. 114
فرضیه چهارم……………………………………………………………………………………….. 116
فرضیه پنجم………………………………………………………………………………………… 117
فرضیه ششم…………………………………………………………………………………………… 119
فرضیه هفتم………………………………………………………………………………………. 120
جمع بندی……………………………………………………………………………………………… 122
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. 125
خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………….. 125
بحث………………………………………………………………………………………………….. 127
قابلیتهای حرکتی………………………………………………………………………………………. 127
قابلیتهای شناختی…………………………………………………………………………………… 131
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………… 133
پیشنهادات………………………………………………………………………………………….. 135
پیشنهادات کاربردی ………………………………………………………………………. 135
پیشنهادات پژوهشی……………………………………………………………………………… 135
پیوست……………………………………………………………………………………………….136
منابع…………………………………………………………………………………………………… 136
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 06:22:00 ب.ظ ]
|