تجارت الکترونیک نقش یکپارچگی سیستم های اطلاعاتی و برنامه ریزی ... |
2-1-5 معایب سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمانی………………….. 14
2-1-6 ارزیابی آمادگی سازمان برای پذیرش سیستم برنامهریزی منابع سازمان……… 15
2-2 یکپارچگی اطلاعات………………….. 18
2-2-1 مقدمه…………………. 18
2-2-2 چالشهای ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی………………….. 18
2-2-3 اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﻬﺎی ﮐﻼن ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی و ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ اﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﻬﺎ…… 20
2-3 هوش تجاری………………….. 22
2-3-1 مقدمه…………………. 22
2-3-2 تاریخچه هوشمندی كسب و كار………………… 23
2-3-3 تعاریف هوشمندی كسب و كار………………… 24
2-3-4 نیازهای هوشمندی كسب وكار………………… 24
2-3-5 ضرورت هوشمندی كسب و كار………………… 25
2-3-6 ﻓﺮآﻳﻨﺪ هوشمندی ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر………………… 26
2-3-7 یکپارچگی برنامه های مختلف در زمینه هوشمندی کسب وکار……… 28
2-3-8 ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ در ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی در ﻫﻤﻪ ﺳﻄﻮح ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ………………….. 30
2-4 تکنیک های رتبه بندی………………….. 33
2-4-1 الگوی فرایند تحلیل سلسله مراتبی ………………… 33
2-4-2 AHP فازی………………….. 34
2-4-3 مدل تصمیم گیری چند هدفه جدید فازی…….. 36
2-4-4 روش فازی TOPSIS………………….
2-5 پیشینه مطالعات………………….. 41
2-5-1 مطالعات داخلی………………….. 41
2-5-2 مطالعات خارجی………………….. 45
فصل سوم: روش تحقیق………………….. 48
3-1 مقدمه…………………. 49
3-2 فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی………………….. 51
3-3 مفاهیم و تعاریف فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی بر اساس روش آنالیز توسعه ……51
3-4 تعیین نرخ سازگاری در فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی……….. 53
3-4-1 اعداد فازی………………….. 54
3-5 تکنیک تاپسیس فازی………………….. 56
3-6-نحوه تعریف پارامترها و توسعه فازی مقیاس ساعتی………… 60
3-7 تعیین مناسب بودن مجموعهی متغیرها در ماتریس همبستگی جهت تحلیل عاملی ………61
3-7-1 پیشفرضهای تحلیل عاملی………………….. 62
3-7-2 مراحل انجام تحلیل عاملی………………….. 63
3-7-3 استخراج عاملها…………………63
3-7-4 استخراج مجموعهی اولیه عامل………………… 64
3-7-5 بهترین عاملها………………… 64
3-8 پایایی و روایی………………….. 66
فصل چهارم: یافته های تحقیق………………….. 68
یک مطلب دیگر :
4-1 مقدمه…………………. 69
4-2 تحلیل فازی………………….. 70
4-2-1- محاسبه اولویت وزنها …………………72
4-2-2 محاسبه سازگاری………………….. 72
4-2-3 تعیین شاخص ومعیارهای مدل…………………. 73
4-3 تجزیه وتحلیل عوامل…………………. 79
فصل پنجم: نتایج و پیشنهادات………………….. 84
5-1 نتایج…………………. 85
5-2 پیشنهادات………………….. 89
پیوست………………….. 92
فهرست مراجع…………………. 98
چکیده:
سازمانهای امروزی در جهت جهانی شدن رقابت میکنند كه این رقابت به سطوح بی سابقه ای منجر شده است. در این میان بررسی نقش وجود اطلاعات یکپارچه و همچنین سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی به عنوان سامانه بلوغ یافته اطلاعات مدیریتی در سازمان بر پیاده سازی هوش تجاری حائز اهمیت می باشد . سؤال اصلی این است که آیا یکپارچگی اطلاعاتی در سازمان بر روند و گامهای مختلف پیاده سازی هوش تجاری در سازمان موثر است ؟ اگر یکپارچگی اطلاعاتی و وجود سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر پیاده سازی هوش تجاری موثر است این تأثیر از چه طریقی و با چه ساز وکاری صورت میگیرد؟
برای این منظور شاخصهای اصلی شناسایی و با توجه به ادبیات موضوع دسته بندی شدند. این دسته بندی به تأیید افراد خبره سازمان رسید و عواملی که مناسب نبودند تصحیح و یا حذف شدند. عوامل موفقیت جهت بررسی ﺑـﻪ ﺻﻮرت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در اﺧﺘﻴﺎر ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺟﺎﻣﻌﻪ آماری ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس اﻳﻦ ارزﻳﺎﺑﻲ عوامل موثر برپیاده سازی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﻮش ﺗﺠﺎری بادرنظر گرفتن پیاده سازی اولیه یک سیستم یکپارچه اطلاعاتی ومتعاقب آن یک سیستم برنامه ریزی سازمانی ، از 4 ﻣﻌﻴـﺎر و17 زیر معیار ﺗـﺸﻜﻴﻞ گردید. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟـﺪاول ﻃﺮاﺣـﻲ ﺷـﺪه ﺗﻌــﺎﻣﻼت ومیزان واﺑــﺴﺘﮕﻲ ﻋﻤﻠﻜــﺮدآنها مورد بررسی قرارگرفت و ماتریس مقایسات زوجی برای شاخص ها و زیر شاخص ها تشکیل گردید.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- بیان مسأله
سازمانهای امروزی در جهت جهانی شدن رقابت میکنند كه این رقابت به سطوح بی سابقه ای منجر شده است. بازارهای رقابت جهانی و سازمانها به یافتن راه حلهای كاری بهتر با ساختارهای انعطاف پذیر و قابل اطمینانی نیاز دارند. بسیاری از زیر ساختارهای سازمانی و تشكیلاتی توسط سیستمهای اطلاعاتی توانمندتر شدهاند. با اداره مؤثرتر این فرایندها مزایای رقابتی میتوانند از طریق كاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود سرویس دهی مشتریان حاصل شوند. (آقایی، 1390)
هوش تجاری به تکنیکهای بر پایه كامپیوتر كه در زمینه شناسایی استخراج و تجزیه و تحلیل داده های تجاری میپردازد و با هدف حمایت از تجارت در تصمیم سازی بهتر كمك مینماید. بیشترین تأثیر هوش تجاری افزایش كارایی تصمیمات در سازمانها میباشد ازجمله تعیین گرایشهای تجاری سازمان، پیش بینی وضعیت بازار و بالا بردن توانایی رقابتی سازمان در بازار (آوررت[1]، 2011) (بازرگانی، 1390) در واقع هوش تجاری شامل طیف بزرگی از فناوریها،ابزارها و فرایندها برای جمع آوری اطلاعات و استفاده بهتر از آنها برای رسیدن به تصمیم گیری مناسب در سازمان است. (پاپوویچ[2]، 2012)
هوش تجاری به علت ماهیت هدف گرای خود نیاز به زیر ساختهای متعددی دارد و برای شناسایی این زیر ساختها مدلهای مختلفی پیشنهاد و اجرا شدهاند. (صیادی، 1390) بر اساس مطالعات انجام شده بخش عمده ای از این زیر ساختها به ساختار داده های تولید شده در سازمان و نحوه طبقه بندی نگهداری و میزان ارتباطات و به روز شدن آنها باز میگردد. (پریماراتن[3]، 2011)
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-09] [ 07:56:00 ب.ظ ]
|