فناوری اطلاعات طراحی سیستم مدیریت دانش با استفاده از ... |
2-3 هوش تجاری………………. .. 23
2-3-1 مفهوم هوش تجاری………………. .. 24
2-3-2 هدف هوش تجاری……………….. . 26
2-3-3 اجزای سیستمهای هوش تجاری……………….. . 27
2-3-4 فواید هوش تجاری………………. .. 31
2-3-5 فازهای پیادهسازی هوش تجاری……………….. . 31
2-3-6 فاکتورهای اصلی موفقیت پروژههای هوش تجاری…….. 34
2-3-7 چالشهای هوش تجاری……………….. . 35
2-3-8 کاربرد هوش تجاری در سیستم مدیریت دانش………….. 35
2-4 متن کاوی و دادهکاوی………………. 38
2-4-1 خوشهبندی……………….. 42
2-4-2 دستهبندی………………… 43
2-4-3 کاربرد متنکاوی در طراحی سیستم مدیریت دانش……… 44
2-5 جمع بندی………………… 45
فصل سوم روش شناسی تحقیق…………………. 46
3-1 مقدمه………………. . 47
3-2 متدولوژی CRISP………………..
3-1-1 شناخت کسبوکار و جمع آوری داده………………. 48
3-1-2 آماده سازی داده ها ………………. 50
3-1-3 مدلسازی……………….. . 50
3-1-4 مرحله چهارم، ارزیابی………………. .. 51
3-1-5 توسعه………………. . 51
3-2 متدولوژی حلزونی…………… 52
3-3 جمع بندی………………… 55
فصل چهارم اجرای تحقیق…………………. 56
4-1 مقدمه……………….. 57
4-2 نرمافزار و محیط پیاده سازی……………… 57
4-3 پیادهسازی چارچوب اجرای پروژه ………………. 58
4-3-1 پیاده سازی مرحله اول، شناخت کسبوکار و جمع آوری داده……. 58
4-3-2 پیاده سازی مرحله دوم، آماده سازی داده ها ………………. 58
4-3-3 پیادهسازی مرحله سوم، مدلسازی………………… 59
4-3-4 پیادهسازی مرحله چهارم، ارزیابی………………… 61
4-3-5 مرحله پنجم، توسعه……………….. 61
4-4 جمع بندی………………… 63
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهاد برای تحقیقات آتی……… 64
5-1 مقدمه……………….. 65
5-2 خلاصه تحقیق………………. 65
5-3 نتایج کاربردی تحقیق………………… 66
یک مطلب دیگر :
5-4 نوآوریهای تحقیق………………… 57
5-5 محدودیتهای تحقیق………………… 67
5-6 پیشنهاد برای تحقیقات آتی………………… 67
فهرست مراجع………………… 68
چکیده:
امروزه یکی از سرمایه های بنیادی و اساسی هر سازمانی نیروی انسانی موجود در آن سازمان میباشد که نقش عمدهای را در ایجاد ارزش برای سازمان به عهده دارند. بنا به دلایل متعددی هر سازمانی در طول حیات خود تعداد زیادی از نیروی انسانی خود را از دست میدهد که در نتیجه نیروی انسانی جدیدی به جای این افراد وارد سازمان میشوند. آنچه که در این بین باید مورد توجه قرار گیرد اینست که نیروی انسانی قبلی دانش گرانبهایی را در طول سالها فعالیت در سازمان بدست آورده است که با خود از سازمان خارج می کند. در این پروژه با رویکرد هوش تجاری نرم افزاری کاربردی برای مدیریت دانش کارکنان ارایه شده است. با استفاده از الگوریتم متنکاوی ابتکاری ارائه شده در این نرمافزار میتوان هر لحظه دانش نیروی انسانی شاغل در سازمان را ذخیره کرده و دانش مفیدی را از آن استنباط کرد. با استفاده از نمودار نگاشت موجود در این نرمافزار نیز در هر لحظه میتوان یک وضعیت از نحوه ارائه خدمت کارمندان را به مشتریان مشاهده نمود.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
اهمیت مقوله دانش در دهههای اخیر رشد روزافزونی داشته است که این امر ناشی از تمرکز بر دانش به عنوان یکی از منابع استراتژیک سازمان میباشد. امروزه سازمانها یکی از راههای تمایز خود از سازمانهای دیگر را در افزایش میزان دانش بنیانی سازمانی خود جستجو میکنند تا بتوانند از طریق آن به سطوح بالاتری از کارایی و نوآوری دست یابند. توانایی سازمانها در یکپارچه سازی و هماهنگ نمودن دانش به عنوان یکی از راههای دستیابی و حفظ مزیتهای رقابتی تلقی میگردد. در این پروژه با بهره گیری از تکنیکهای هوش تجاری از قبیل متن کاوی دانش سازمانی در مرحله اول ذخیره شده و سپس با استفاده از الگوریتم ژنتیک دانش جدیدی را به پایگاه داده افزوده ایم. در نهایت کل پروژه را در قالب یک نرم افزار کامپیوتری که قابل نصب بر روی تمام سیستمهای کامپیوتری است، ارائه میدهیم.
2-1- اهداف تحقیق
حفظ و نگهداری کارمندان با تجربه در هر سازمانی یکی از چالشهای اساسی در واحد نیروی انسانی به شمار میرود که با توجه به سابقه آنها و میزان کاراییشان با مشکلاتی همراه است. آنچه که در این میان بیشتر نمود پیدا میکند دانش و تجربهای است که هر کارمند هنگام خروج از سازمان با خود از سازمان خارج میکند. این تحقیق در راستای ایجاد سیستمی برای ثبت و بهرهگیری از این دانش در تمام قسمتهای یک سازمان خدماتی یا تولیدی قدم بر میدارد. ایجاد دانش جدید از دانش موجود یک ایده محوری میباشد که این تحقیق در پی رسیدن به آن است.
3-1- اهمیت و ضرورت تحقیق
ضرورت این تحقیق با پیشرفت سریع رقابت بین سازمانها مرتبط است. دانش در سازمانهای امروزی به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت[1] سازمانها تلقی میگردد. به همین جهت مدیریت دانش در سازمانها از اهمیتی ویژه برخوردار گردیده است. سازمانها در دنیای رقابتی امروز تلاش میکنند از بهترین متخصصان و کارمندان برای انجام پروژههای خود بهره جویند. ارزش افرینی برای هر سازمان توسط متخصصان آن شرکت یا سازمان انجام میگیرد. که در این میان نیاز به روش یا سیستمی هست که بتواند تجربیات ارزشمند آنها را در حین کار یا در زمان رویارویی با مشتری ثبت کرده و در کل سازمان برای دیگر کارمندان نیز به اشتراک بگذارد.
توانایی پاسخ سریع و موثر به تغییرات نیازهای مشتریان، نیازمند اتخاذ تصمیمات سریع مدیریتی است که بدون بررسی و تحلیل دقیق دادهها و اطلاعات رخ نخواهد داد، از طرفی بررسی همهی دادهها وقتگیر است و با پاسخ سریع به نیازها مغایرت دارد؛ پس باید از هوش تجاری برای اتخاذ سریع تصمیمات مدیریتی با تحلیل دادههای مفید استفاده نمود.
4-1- فرضیات تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-09] [ 07:55:00 ب.ظ ]
|