رساله دکتری شرمساری بازپذیرکننده و بزهکاری؛ تحلیل جامعه شناختی نظریة شرمساری بازپذیرکننده «بریث ... |
یک مطلب دیگر :
پایان نامه بررسی مبانی فقهی روابط مسلمانان با غیر مسلمانان از منظر قرآن کریم و سیره نبوی
فصل اول: طرح موضوع………………………………………………………………………………………………………………… | 2 |
1-1 بیان مسأله ……………………………………………………………………………………………………………………………… | 2 |
1-2 اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………….. | 12 |
1-2-1 هدف کلی…………………………………………………………………………………………………………………………… | 12 |
1-2-2 اهداف فرعی……………………………………………………………………. ……………………………………………….. | 12 |
1-3 سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………… | 12 |
1-3-1 سوال اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………. | 12 |
1-3-2 سوال فرعی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………. |
12
|
2 فصل دوم: پیشینة تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. | 15 |
2-1 پیشینه تجربی………………………………………………………………………………………………………………………….. | 15 |
2-1-1 پژوهشهای داخلی ……………………………………………………………………………………………………………. | 15 |
2-1-2 پژوهشهای خارجی……………………………………………………………………………………………………………. | 15 |
2-1-2-1 آزمونهای غیرمستقیم نظریة شرمساری بازپذیرکننده……………………………………………………………… | 16 |
2-1-2-2 آزمونهای مستقیم نظریة شرمساری بازپذیرکننده…………………………………………………………………… | 19 |
2-1-2-2-1 جرایم یقه سفید…………………………………………………………………………………………………………… | 20 |
2-1-2-2-2 تخلفات مجرمانه خرد………………………………………………………………………………………………….. | 20 |
2-1-2-2-3 بزهکاری نوجوانان………………………………………………………………………………………………………. | 22 |
2-1-2-2-4 قلدری……………………………………………………………………………………………………………………….. | 23 |
2-1-2-3 طرح آزمایشی شرمساری بازپذیرکننده……………………………………………………………………………….. | 25 |
2-1-2-4 جمع بندی، تحلیل و نتیجه گیری از پیشینة تحقیقات تجربی…………………………………………………. | 28 |
2-2 پیشینه نظری……………………………………………………………………………………………………………………………. | 33 |
2-2-1 مروری بر تعاریف شرم و مفاهیم مرتبط با آن………………………………………………………………………….. | 33 |
2-2-1-1 شرم……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 33 |
2-2-1-2 رشد شرم……………………………………………………………………………………………………………………….. | 35 |
2-2-1-3 گناه……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 37 |
2-2-1-4 رابطه شرم و گناه…………………………………………………………………………………………………………….. | 38 |
2-2-1-5 شرمساری و شرم به مثابه تجربه هایی مخرب……………………………………………………………………… | 38 |
2-2-1-6 شرمساری و شرم……………………………………………………………………………………………………………. | 39 |
2-2-1-7 سه نوع تلقی از شرم……………………………………………………………………………………………………….. | 42 |
2-2-1-7-1 شرم به مثابه تهدید اجتماعی………………………………………………………………………………………… | 43 |
2-2-1-7-2 شرم به مثابه شکست شخصی……………………………………………………………………………………….. | 43 |
2-2-1-7-3 شرم به مثابه تهدید اخلاقی…………………………………………………………………………………………… | 44 |
2-2-2 تئوریهای مرتبط با شرم………………………………………………………………………………………………………… | 46 |
2-2-2-1 تئوریهای روان شناختی……………………………………………………………………………………………………. | 46 |
2-2-2-1-1 هلن لوئیس…………………………………………………………………………………………………………………. | 46 |
2-2-2-2 تئوریهای روان شناسی اجتماعی………………………………………………………………………………………… | 47 |
2-2-2-2-1 نقش احساسات نقش پذیری تأملی در تسهیل کنترل اجتماعی…………………………………………… | 49 |
2-2-2-2-2 جورج هربرت مید………………………………………………………………………………………………………. | 50 |
2-2-2-2-3 چارلز هورتون کولی…………………………………………………………………………………………………….. | 51 |
2-2-2-2-4 اروینگ گافمن…………………………………………………………………………………………………………… | 52 |
2-2-2-2-5 توماس شف……………………………………………………………………………………………………………….. | 53 |
2-2-2-3 تئوری های جامعه شناختی……………………………………………………………………………………………….. | 58 |
2-2-2-3-1 جرج زیمل…………………………………………………………………………………………………………………. | 58 |
2-2-2-3-2 امیل دورکیم……………………………………………………………………………………………………………….. | 59 |
2-2-2-3-3 نوربرت الیاس…………………………………………………………………………………………………………….. | 60 |
2-2-2-3-4 میشل فوکو…………………………………………………………………………………………………………………. | 63 |
2-2-2-3-5 رندال کالینز………………………………………………………………………………………………………………… | 65 |
2-2-2-3-6 جاناتان ترنر………………………………………………………………………………………………………………… | 66 |
2-2-3 جمع بندی و نتیجه گیری پیشینة تجربی و نظری تحقیق……………………………………………………….. |
67
|
3 – فصل سوم: چهارچوب نظری تحقیق………………………………………………………………………………………… | 70 |
3-1 بنیادهای نظریه جرم شناختی……………………………………………………………………………………………………. | 70 |
3-1-1 خصوصیات نظریه ها…………………………………………………………………………………………………………… | 70 |
3-2 نظریه های ترکیبی…………………………………………………………………………………………………………………… | 72 |
انواع ترکیب نظری………………………………………………………………………………………………………………………….. | 73 |
3-3 نظریة شرمساری بازپذیرکننده……………………………………………………………………………………………………. | 79 |
3-3-1 تلقی از فرد در نظریه بریث ویت…………………………………………………………………………………………… | 84 |
3-3-2 حوزه ها و قلمروهای تبیینی نظریه بریث ویت………………………………………………………………………… | 85 |
3-3-3 مفاهیم کلیدی نظریة شرمساری……………………………………………………………………………………………… | 86 |
3-3-3-1 به هم پیوستگی………………………………………………………………………………………………………………. | 86 |
3-3-3-2 اجتماع گرایی…………………………………………………………………………………………………………………. | 87 |
3-3-3-3 شرمساری………………………………………………………………………………………………………………………. | 90 |
3-3-3-4 شرمساری بازپذیرکننده…………………………………………………………………………………………………….. | 91 |
3-3-3-5 انگ زنی/داغ ننگ……………………………………………………………………………………………………………. | 92 |
3-3-3-6 خرده فرهنگ های مجرمانه……………………………………………………………………………………………….. | 92 |
3-3-4 خلاصه و جمع بندی نظریة شرمساری بازپذیرکننده…………………………………………………………………. | 95 |
3-4 دلالت های شرمساری بازپذیرکننده برای کنترل اجتماعی………………………………………………………………. | 98 |
3-4-1 نظریة هنجاری در برابر نظریة تبیینی………………………………………………………………………………………. | 100 |
3-4-1-1 سیاست های جنبش اجتماعی……………………………………………………………………………………………. | 101 |
3-4-1-2 عدالت ترمیمی………………………………………………………………………………………………………………… | 102 |
3-5 عدالت ترمیمی چیست؟……………………………………………………………………………………………………………. | 102 |
3-5-1 اصول عدالت ترمیمی…………………………………………………………………………………………………………… | 104 |
3-5-2 ترمیم مادی و ترمیم نمادی…………………………………………………………………………………………………… | 106 |
3-5-3 عدالت ترمیمی و نظریة شرمساری بازپذیرکننده بریث ویت………………………………………………………. | 106 |
3-5-4 اصلاح عدالت جوانان و عدالت ترمیمی…………………………………………………………………………………. | 107 |
3-5-5 منافع ششگانه عدالت ترمیمی………………………………………………………………………………………………. | 108 |
3-5-6 برنامه های ترمیمی………………………………………………………………………………………………………………. | 109 |
3-5-7 مفهوم عدالت در اسلام…………………………………………………………………………………………………………. | 110 |
3-5-7-1 عدالت در قانون جزای اسلامی………………………………………………………………………………………….. | 111 |
3-5-7-2 منزلت انسان و اهمیت اجتماع در آیین دادرسی اسلامی………………………………………………………… | 112 |
3-5-7-3 گذشت، شفقت و توبه در قوانین اسلامی……………………………………………………………………………. | 113 |
3-6 مسیرهای جرح و تعدیل نظریه شرمساری…………………………………………………………………………………… | 115 |
3-6-1 فشار به مثابه عامل مشروط کننده…………………………………………………………………………………………… | 115 |
3-7 فرضیات و مدل تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. | 117 |
3-7-1 فرضیه های مربوط به شرمساری: ………………………………………………………………………………………….. | 118 |
3-7-1-1 شرمساری والدین ارتباط مستقیم و منفی با بزهکاری دارد…………………………………………………….. | 118 |
3-7-1-2 شرمساری والدین از طریق افزایش انتظار شرم، موجب کاهش بزهکاری می گردد…………………… | 118 |
3-7-1-3 شرمساری والدین از طریق افزایش ارزشهای اخلاقی، موجب کاهش بزهکاری می گردد………….. | 118 |
3-7-2 فرضیه های مربوط به بازپذیری…………………………………………………………………………………………….. | 118 |
3-7-2-1 بازپذیری والدین ارتباط مستقیم و منفی با بزهکاری دارد. ……………………………………………………. | 118 |
3-7-3 فرضیه های مربوط به انگ زنی……………………………………………………………………………………………… | 118 |
3-7-3-1 انگ زنی والدین ارتباط مستقیم و مثبت با بزهکاری دارد……………………………………………………… | 118 |
3-7-3-2 انگ زنی والدین از طریق افزایش همالان بزهکار، موجب افزایش بزهکاری می گردد………………. | 118 |
3-7-4 فرضیه های مربوط به به هم پیوستگی…………………………………………………………………………………….. | 118 |
3-7-4-1 به هم پیوستگی خانوادگی ارتباط مستقیم و منفی با بزهکاری دارد…………………………………………. | 118 |
3-7-4-2 به هم پیوستگی خانوادگی از مسیر تأثیر گذاری بر شرمساری والدین، با بزهکاری ارتباط غیرمستقیم و منفی دارد…………………………………………………………………………………………………………………… | 118 |
3-7-4-3 به هم پیوستگی خانوادگی از مسیر تأثیر گذاری بر بازپذیری والدین، با بزهکاری ارتباط غیرمستقیم و منفی دارد……………………………………………………………………………………………………………………. | 118 |
3-7-4-4 به هم پیوستگی خانوادگی از مسیر تأثیر گذاری بر انگ زنی والدین، با بزهکاری ارتباط غیرمستقیم و منفی دارد……………………………………………………………………………………………………………………………………. | 118 |
3-7-5 فرضیه های مربوط به همالان بزهکار……………………………………………………………………………………… | 118 |
3-7-5-1 همالان بزهکار ارتباط مستقیم و مثبتی با بزهکاری دارد………………………………………………………… | 118 |
3-7-5-2 همالان بزهکار از طریق کاهش انتظار شرم، موجب افزایش بزهکاری می گردد……………………….. | 118 |
3-7-5-3 همالان بزهکار از طریق کاهش ارزشهای اخلاقی، موجب افزایش بزهکاری می گردد. …………….. | 118 |
3-7-6 فرضیه های مربوط به فشار…………………………………………………………………………………………………… | 118 |
3-7-6-1 فشار ارتباط مستقیم و مثبتی با بزهکاری دارد………………………………………………………………………. | 118 |
3-7-6-2 اثر انگ زنی والدین بر بزهکاری کمتر از اثر مشروط آن تحت شرایط فشار بالا است. به عبارتی تأثیر انگزنی روی بزهکاری بر اساس میزان فشار، تفاوت می یابد…………………………………………………………. | 118 |
3-7-6-3 اثر شرمساری والدین بر بزهکاری کمتر از اثر مشروط آن تحت شرایط فشار پایین است. به عبارتی تأثیر شرمساری والدین روی بزهکاری بر اساس میزان فشار، تفاوت می یابد……………………………….. | 118 |
4 فصل چهارم: روش……………………………………………………………………………………………………………………. | 121 |
4-1 روش……………………………………………………………………………………………………………………………………… | 121 |
4-2 تصریح مفاهیم و نحوه سنجش متغیرها………………………………………………………………………………………. | 122 |
4-2-1 متغیر وابسته تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… | 122 |
4-2-2 متغیرهای مستقل………………………………………………………………………………………………………………….. | 132 |
4-2-2-1 به هم پیوستگی خانوادگی………………………………………………………………………………………………… | 132 |
4-2-3 متغیرهای میانجی………………………………………………………………………………………………………………… | 132 |
4-2-3-1 شرمساری………………………………………………………………………………………………………………………. | 135 |
4-2-3-2 بازپذیری………………………………………………………………………………………………………………………… | 136 |
4-2-3-3 انگ زنی…………………………………………………………………………………………………………………………. | 137 |
4-2-3-4 همالان بزهکار………………………………………………………………………………………………………………… | 137 |
4-2-3-5 انتظار شرم………………………………………………………………………………………………………………………. | 139 |
4-2-3-6 پایبندی به ارزشهای اخلاقی……………………………………………………………………………………………… | 139 |
4-2-4 متغیر مشروط کننده……………………………………………………………………………………………………………… | 140 |
4-2-4-1 فشار………………………………………………………………………………………………………………………………. | 141 |
4-2-5 متغیرهای زمینه ای……………………………………………………………………………………………………………….. | 143 |
4-2-5-1 جنس…………………………………………………………………………………………………………………………….. | 143 |
4-2-5-2 خاستگاه اجتماعی-اقتصادی والدین…………………………………………………………………………………… | 143 |
4-2-5-3 نوع مدرسه……………………………………………………………………………………………………………………… | 144 |
4-3 جمعیت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………… | 144 |
4-4 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه………………………………………………………………………………………. | 144 |
4-5 واحد تحلیل، واحد مشاهده و سطح تحلیل…………………………………………………………………………………. | 147 |
4-6 اعتبار و پایایی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. | 147 |
4-6-1 اعتبار سازه………………………………………………………………………………………………………………………….. | 148 |
4-6-1-1 اعتبار متغیرهای شرمساری، بازپذیری و انگ زنی………………………………………………………………… | 148 |
4-6-1-2 متغیر به هم پیوستگی……………………………………………………………………………………………………….. | 152 |
4-6-1-3 همالان بزهکار………………………………………………………………………………………………………………… | 153 |
4-6-1-4 پایبندی به ارزشهای اخلاقی…………………………………………………………………………………………….. | 154 |
4-6-1-5 انتظار شرم………………………………………………………………………………………………………………………. | 155 |
4-6-1-6 بزهکاری گذشته نگر……………………………………………………………………………………………………….. | 156 |
4-6-2 پایایی…………………………………………………………………………………………………………………………………. | 158 |
4-7 روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………. |
162
|
5 فصل پنجم: نتایج و یافته های تحقیق………………………………………………………………………………………….. | 165 |
5-1 نتایج توصیفی تک متغیره پژوهش……………………………………………………………………………………………… | 165 |
5-1-1 متغیرهای زمینه ای………………………………………………………………………………………………………………. | 165 |
5-1-1-1 جنس…………………………………………………………………………………………………………………………….. | 165 |
5-1-1-2 معدل سال قبل………………………………………………………………………………………………………………… | 165 |
5-1-1-3 تحصیلات والدین……………………………………………………………………………………………………………. | 166 |
5-1-1-4 منزلت شغلی پدر…………………………………………………………………………………………………………….. | 167 |
5-1-1-5 درآمد خانواده…………………………………………………………………………………………………………………. | 168 |
5-1-1-6 ساختار خانواده……………………………………………………………………………………………………………….. | 169 |
5-1-1-7 محل سکونت………………………………………………………………………………………………………………….. | 169 |
5-1-1-8 محل تولد……………………………………………………………………………………………………………………….. | 170 |
5-1-1-9رشته تحصیلی پاسخگویان…………………………………………………………………………………………………. | 170 |
5-1-1-10 نوع مدرسه محل تحصیل……………………………………………………………………………………………….. | 170 |
5-1-2 متغیرهای مستقل……………………………………………………………………………………………………………….. | 171 |
5-1-2-1 شرمساری………………………………………………………………………………………………………………………. | 171 |
5-1-2-2 بازپذیری………………………………………………………………………………………………………………………… | 172 |
5-1-2-3 انگ زنی………………………………………………………………………………………………………………………… | 174 |
5-1-2-4 به هم پیوستگی……………………………………………………………………………………………………………….. | 175 |
5-1-2-5 همالان بزهکار ………………………………………………………………………………………………………….. | 177 |
5-1-2-6 پایبندی به ارزش های اخلاقی………………………………………………………………………………………….. | 178 |
5-1-2-7 انتظار شرم……………………………………………………………………………………………………………………… | 179 |
5-1-2-8 فشار………………………………………………………………………………………………………………………………. | 180 |
5-1-3 متغیر وابسته………………………………………………………………………………………………………………………… | 183 |
5-1-3-1 بزهکاری گذشته نگر و بزهکاری آینده نگر………………………………………………………………………… | 183 |
5-1-3-2 بزهکاری گذشته نگر بر حسب جنس………………………………………………………………………………… | 185 |
5-1-3-3 بزهکاری آینده نگر بر حسب جنس…………………………………………………………………………………… | 186 |
5-1-3-4 توزیع درصد پاسخگویان در مقیاس کل بزهکاری و ابعاد آن به تفکیک جنس………………………… | 188 |
5-2 آمارههای دو متغیری………………………………………………………………………………………………………………… | 190 |
5-2-1 رابطة جنس با بزهکاری……………………………………………………………………………………………………….. | 190 |
5-2-2 رابطة خاستگاه اجتماعی-اقتصادی با بزهکاری………………………………………………………………………… | 190 |
5-2-3 رابطة ساختار خانواده با بزهکاری………………………………………………………………………………………….. | 191 |
5-2-4 رابطة محل سکونت با بزهکاری……………………………………………………………………………………………. | 192 |
5-2-5 آزمون تفاوت میانگین برای متغیرهای مستقل بر حسب جنس…………………………………………………… | 193 |
5-2-6 رابطة رشته تحصیلی با بزهکاری……………………………………………………………………………………………. | 195 |
5-2-7 روابط همبستگی بین بزهکاری گذشته نگر و بزهکاری آینده نگر………………………………………………. | 201 |
5-2-8 روابط همبستگی بین ابعاد مختلف بزهکاری و متغیرهای مستقل……………………………………………….. | 202 |
5-2-9 مدل تحلیل مسیر…………………………………………………………………………………………………………………. | 204 |
5-2-9-1 اثرات مستقیم………………………………………………………………………………………………………………….. | 206 |
5-2-9-2 اثرات غیرمستقیم…………………………………………………………………………………………………………….. | 207 |
5-2-9-3 اثرات کل……………………………………………………………………………………………………………………….. | 208 |
5-2-10 مدل معادلات ساختاری بزهکاری………………………………………………………………………………………… | 210 |
5-2-10-1 مدل معادلات ساختاری بزهکاری کل………………………………………………………………………………. | 210 |
5-2-10-1-1 اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرها بر متغیر وابسته بزهکاری در بین جمعیت کل………………. | 216 |
5-3 نتایج آزمون فرضیات……………………………………………………………………………………………………………….. |
218
|
6 فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادات………………………………………………………………………………………….. | 220 |
6-1 نتایج تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………. | 220 |
6-1-1 دلالتهای تجربی………………………………………………………………………………………………………………….. | 220 |
6-2 بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………… | 231 |
6-3 پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………………… | 253 |
6-3-1 پیشنهادات پژوهشی……………………………………………………………………………………………………………… | 253 |
6-3-2 پیشنهادات اجرایی و سیاستی………………………………………………………………………………………………… | 254 |
6-3-2-1 سطح خرد (فردی) …………………………………………………………………………………………………………. | 254 |
6-3-2-2 سطح میانی (سازمانی) …………………………………………………………………………………………………….. | 255 |
6-3-2-3 سطح کلان (جامعه ای) …………………………………………………………………………………………………… | 257 |
6-4 محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… | 258 |
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………………………………… | 260 |
پیوستها………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 279 |
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 2-1: مدل رشد شرم 36
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-07] [ 05:46:00 ب.ظ ]
|