یک مطلب دیگر :

۹ از بزرگترین تأثیرگذار رسانه های اجتماعی در اینستاگرام

 

فهرست مطالب
چکیده……………………………………………………………………………………. 1
مقدمه…………………………………………………………………………………………….. 2
فصل اول: کلیات تحقیق…………………………………………………….. 5
1-1. مقدمه…………………………………………………………………….. 6
1-2. تعاریف کلی از حوزه تحت بررسی……………………………………………………. 6
1-2-1. مکان‌یابی محور…………………………………………………………….. 6
1-2-2. انواع کاربرد‌های مسئله‌ی مکان‌یابی محور………………………………………… 9
1-2-2-1. خطوط هوایی و فرودگاه‌ها……………………………………………………….. 9
1-2-2-2. صنعت حمل‌و‌نقل و باربری…………………………………………………………. 10
1-2-2-3. خدمات تحویل پستی و شرکت‌های تحویل سریع بسته……………………. 10
1-2-2-4. سیستم‌های ارتباط از راه دور و شبکه‌های تحویل پیام……………………. 10
1-2-2-5. خدمات اضطراری……………………………………………………………….. 10
1-2-2-6. انبارهای زنجیره‌ای زنجیره تأمین…………………………………………………… 10
1-2-2-7. شرکت‌های تولیدی در زمینه‌ی جابجایی صحیح…………………………. 11
1-2-3. مثال‌های عملی از کاربرد مسئله‌ی مکان‌یابی محور………………………………. 11
1-2-4. بهینه‌سازی استوار شبکه‌های لجستیک در شرایط غیر‌قطعی…………. 11
1-3. بیان مسئله و اهداف تحقیق……………………………………………………………….. 13
1-4. ضرورت انجام تحقیق و کاربردهای آن………………………. 13
1-5. ساختار پایان‌نامه………………………………………………………. 14
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق………………………… 15
2-1.  مقدمه…………………………………………………………………… 16
2-2. طبقه­بندی مقالات از مناظر مختلف………………………………………….. 16
2-2-1. مدل‌های قطعی تخصیص ساده و چندگانه‌ی مسئله‌ی مکان‌یابی محور……………………. 16
2-2-2. مدل‌های غیر‌قطعی تخصیص ساده و چندگانه‌ی مسئله‌ی مکان‌یابی محور…………………………………………………. 31
2-3. مروری بر ادبیات بهینه‌سازی استوار………………………………….. 33
2-3-1. عدم قطعیت در شبکه‌های لجستیکی…………………………………. 34
2-3-2. روش‌های بهینه‌سازی تحت عدم قطعیت……………………………………… 36
2-3-3. بهینه‌سازی استوار……………………………………………………….. 36
2-3-3-1. مدل تأسف……………………………………………………… 37
2-3-4. بهینه‌سازی استوار شبکه‌های لجستیکی…………………………………. 38
2-3-5. چالش‌های بهینه‌سازی استوار………………………………………… 38
2-4. نتیجه‌گیری از تحقیقات گذشته و بیان ایده‌های تحقیق……………………………………….. 39
فصل سوم: مدل پیشنهادی……………………………………. 41
3-1.  مقدمه………………………………………………….. 42
3-2. مدل‌های پیشنهادی……………………………………………………. 42
3-2-1. حالت قطعی تخصیص ساده‌ی ظرفیت محدود مسئله‌ی مکان‌یابی محور (CSAHLP)………………………………… 42
3-2-1-1. نمادها و علائم بکار رفته در مدل ریاضی……………………………………….. 43
3-2-1-1-1. مجموعه‌ها……………………………………………………………….. 43
3-2-1-1-2. پارامتر‌ها………………………………………………………. 44
3-2-1-1-3. متغیرهای تصمیم‌گیری……………………………………….. 44
3-2-1-2. مدل ریاضی……………………………………………. 45
3-2-1-2-1. تابع هدف و محدودیت­ها…………………………………….. 45
3-2-1-2-2. تشریح تابع هدف و محدودیت­ها………………………………………………… 46
3-2-2. حالت قطعی تخصیص چندگانه‌ی ظرفیت محدود مسئله‌ی مکان‌یابی محور (CMAHLP)………………………….. 46
3-2-2-1. نمادها و علائم بکار رفته در مدل ریاضی……………………………………. 47
3-2-2-1-1. مجموعه‌ها………………………………………………………… 47
3-2-2-1-2. پارامتر‌ها………………………………………………………………………………… 47
3-2-2-1-3. متغیرهای تصمیم‌گیری…………………………………………… 48
3-2-2-2. مدل ریاضی………………………………………… 48
3-2-2-2-1. تابع هدف و محدودیت­ها……………………………………………. 49
3-2-2-2-2. تشریح تابع هدف و محدودیت­ها…………………………. 50
3-3. مدل رویکرد بهینه‌سازی استوار…………………………………….. 50
3-3-1. تخصیص ساده………………………………………….. 51
3-3-2. تخصیص چندگانه………………………………………………………………. 53
فصل چهارم: الگوریتم حل، نتایج و تفسیر آن‌ها……………………………………… 56
4-1. مقدمه……………………………………………………………….. 57
4-2. روش حل پیشنهادی………………………………………………….. 57
4-3. تشریح مطالعه موردی………………………………………………….. 57
4-4. نتایج محاسباتی (برای حالت قطعی)…………………… 60
4-4-1. نتایج محاسباتی حالت قطعی تخصیص ساده‌ی ظرفیت محدود مسئله‌ی مکان‌یابی محور (CSAHLP)…………. 61
4-4-2. نتایج محاسباتی حالت قطعی تخصیص چندگانه‌ی ظرفیت محدود مسئله‌ی مکان‌یابی محور (CMAHLP)…… 65
4-5. نتایج محاسباتی (برای حالت غیر‌قطعی)……………………………………………… 69
4-5-1. نتایج محاسباتی حالت غیر‌قطعی تخصیص ساده‌ی ظرفیت محدود مسئله‌ی مکان‌یابی محور (CSAHLP)…….. 70
4-5-2. نتایج محاسباتی حالت غیر‌قطعی تخصیص چندگانه‌ی ظرفیت محدود مسئله‌ی مکان‌یابی محور (CMAHLP). 75
فصل پنجم: جمع‌بندی، نتیجه‌گیری و پیشنهادها……………………… 81
5-1. جمع­بندی و نتیجه­گیری……………………………………………………………. 82
5-2. نوآوری­های مدل……………………………………………………. 85
5-3. پیشنهادها……………………………………………….. 86
منابع………………………………………………………. 88

چکیده

مسئله‌ی مکان‌یابی محور یکی از حوزه‌های نوظهور و تازه رونق گرفته در نظریه مکان‌یابی تسهیلات کلاسیک است که بایستی مدیران زنجیره تأمین سازمان‌ها و شرکت‌ها در هنگام طراحی شبکه‌ی زنجیره تأمین خود به عنوان بخشی از فرآیند تصمیم‌گیری، توجه ویژه‌ای به این مسائل داشته باشند. در برنامه‌ریزی استراتژیک، ممکن است تصمیم‌ها اثر طولانی مدتی داشته باشند و پیاده‌سازی برنامه‌ها زمان قابل‌توجهی را بگیرد. همچنین، داده‌های ورودی از قبل دقیقاً شناخته‌شده نباشند. از این رو، در تصمیمات گرفته‌شده بایستی عدم قطعیت در نظر گرفته شود. عدم قطعیت را می‌توان به عنوان خاصیتی از سیستم در نظر گرفت که توصیف‌کننده‌ی نقص دانش بشر درباره‌ی یک سیستم و وضعیت پیشرفت آن، است. در این تحقیق مدل‌های خاصی از مسائل مکان‌یابی محور تحت عنوان تخصیص ساده و چندگانه‌ در نظر گرفته شده است. ابتدا مدل‌ عمومی حالت‌های تخصیص ساده و چندگانه‌ی ظرفیت محدود معرفی‌شده و در ادامه مدل پیشنهادی این تحقیق برای نحوه‌ی برخورد با عدم قطعیت پارامترها که شامل حالت‌های تخصیص ساده و چندگانه‌ی ظرفیت محدود مکان‌یابی محور مبتنی بر رویکرد بهینه‌سازی استوار است، ارائه می‌شود. در انتها عدم قطعیت پارامترهایی مانند هزینه‌ی ثابت راه‌اندازی محور و ظرفیت مربوط به هر محور بر روی مجموعه داده‌های هواپیمایی ایران IAD[1] با استفاده از رویکرد [2]Minimax Regret بررسی و نتایج به دست آمده تجزیه و تحلیل می‌شود. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در نظر نگرفتن عدم قطعیت در طراحی شبکه‌های زنجیره تأمین، گاه باعث ایجاد خسارت‌ها و هزینه‌های هنگفتی می‌شود که این ضرر‌های متحمل شده به نوبه‌ی خود موجب تأخیر در اجرا و پیاده‌سازی برنامه‌های بلند‌مدت پیش‌بینی‌شده و تعلیق تمامی فعالیت‌های سازمان‌ها یا شرکت‌ها می‌شود.

واژه‌های کلیدی: مکان‌یابی تسهیلات، مکان‌یابی محور، عدم قطعیت، تخصیص ساده و چندگانه‌ی ظرفیت محدود، بهینه‌سازی استوار، Minimax Regret

مقدمه

مكان‌یابی تسهیلات، واژه‌ای شناخته‌شده در حوزه مطالعات كاربردی تحقیق در عملیات است. تعداد بسیار زیاد مقاله‌ها و تحقیق‌های منتشرشده، گواه بر این ادعا است. با این حال، كاربرد مدل‌های مكان‌یابی همواره مورد پرسش قرار دارند. البته سودمندی و كاربردی بودن مكان‌یابی به ویژه در لجستیك، هیچ‌گاه مورد تردید قرار نگرفته است. قابل‌توجه‌ترین موارد لجستیك در این حوزه، مدیریت زنجیره تأمین است. در واقع، توسعه‌ی مدیریت زنجیره تأمین به طور مستقل از تحقیق در عملیات انجام‌گرفته و تحقیق در عملیات گام به گام وارد مباحث زنجیره تأمین شد. در نتیجه، مدل‌های مكان‌یابی تسهیلات، به تدریج وارد متون زنجیره تأمین‌شده و حوزه‌ای بسیار جذاب و مفید به وجود آمد.

در روند این توسعه، به طور طبیعی سؤالاتی متعدد به وجود می‌آیند كه برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مدل مكان‌یابی تسهیلات باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد تا در حوزه تأمین پذیرفته شود؟
  • آیا مدل‌هایی از مكان‌یابی تسهیلات وجود دارند كه قبلاً در حوزه زنجیره تأمین كارایی داشته‌اند؟
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...