دانلود ارشد بهینه سازی سیاست کنترل موجودی در یک زنجیره تأمین تک ... |
2.3 مدیریت موجودی در زنجیره تأمین.. 14
2.4 پیشینه مطالعات انجام شده 21
2.4.1 مدلهای موجودی در زنجیره تأمین.. 21
2.4.2 پیشینه مطالعاتی مسئله SWMR.. 23
2.4.3 پیشینه روشهای حل مسائل SWMR.. 31
2.4.4 پیشینه روشهای فراابتکاری استفاده شده 33
2.4.4.1 الگوریتم ژنتیک چند هدفه با مرتبسازی نامغلوب… 33
2.4.4.2 الگوریتم ﺑﻬﯿﻨﻪﺳﺎزی ازدحام ذرات چند هدفه. 35
فصل3 روش تحقیق.. 37
3.1 مقدمه 38
3.2 مدل ریاضی مسئله. 38
3.2.1 حالت تک هدفه. 41
3.2.2 حالت دو هدفه. 42
3.3 روشهای فراابتکاری.. 44
3.3.1 الگوریتم ژنتیک چندهدفه با مرتبسازی نامغلوب… 44
3.3.1.1 غلبه. 45
3.3.1.2 جبهه پارتو. 46
3.3.1.3 مرتبسازی غیرمغلوب… 46
3.3.1.4 فاصله ازدحامی.. 47
3.3.1.5 عملگر انتخاب… 47
3.3.1.6 عملگرهای ژنتیک… 48
3.3.1.7 سایر ملاحظات… 48
3.3.2 الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات چندهدفه. 49
3.3.2.1 اﻧﺪازه گروه 50
3.3.2.2 اﻧﺪازه ﻫﻤﺴﺎﯾﮕﯽ.. 50
3.3.2.3 ﺿﺮاﯾﺐ ﺳﺮﻋﺖ… 51
3.3.2.4 سایر ملاحظات… 51
3.4 مقایسه الگوریتمها 52
3.4.1 معیار میانگین فاصله از نقطه ایدهآل 52
3.4.2 معیار بیشترین گسترش… 52
3.4.3 معیار یکنواختی.. 53
3.4.4 معیار تعداد جوابهای آرشیو پارتو. 53
3.4.5 معیار پوشش مجموعه. 53
فصل4 تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات… 54
4.1 مقدمه 55
4.2 نحوه تولید دادهها 55
4.2.1 تولید مسئله. 55
4.2.2 تولید متغیرها 57
4.2.3 نمونه داده 57
4.3 تنظیم پارامترها 59
4.3.1 الگوریتم NSGAΙΙ 60
4.3.2 الگوریتم MOPSO.. 62
4.4 نتایج اجرای الگوریتمها 65
یک مطلب دیگر :
4.5 مقایسه عملکرد الگوریتمها 70
4.6 نتیجهگیری.. 76
فصل5 نتیجهگیری و پیشنهادات… 77
5.1 مقدمه 78
5.2 پاسخ به اهداف تحقیق.. 78
5.3 پاسخ به سوالات تحقیق.. 78
5.4 محدودیتهای مطالعه. 87
5.5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 87
منابع و مراجع. 88
پیوست………92
1.1 مقدمه
مدیریت زنجیره تأمین، تضمین میکند که زنجیره تأمین[1] شرکتها به صورت کارا و با هزینههای مناسب عمل کند و به آنها در بهبود موقعیت رقابتی در بازار متلاطم کمک میکند. اگر زنجیره تأمین به خوبی مدیریت گردد، میتواند منجر به استفاده بهتر از منابع، سودبخشی و به دستآورن مزیت رقابتی گردد. در مقایسه با زنجیرههای تأمین سنتی که شرکتها به طور مستقل عمل میکنند، مدیریت زنجیره تأمین شامل ارتباط نزدیک و هماهنگی جریان اطلاعات و مواد است. با کمک اطلاعاتی که راجع به تقاضا، موجودی و تأمین بین اعضا به اشتراک گذاشته میشود، شرکتها به طور گستردهای از سیاستهای هماهنگ برای مدیریت سیستمهای توزیع خود با هدف کاهش هزینههای حمل و نقل و انبارداری استفاده میکنند. مدیریت موجودی به عنوان موضوعی مهم در مدیریت زنجیره تأمین مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت کارای موجودی در طول زنجیره تأمین به طور قابل توجهی سطح خدمت به مشتریان را بهبود میبخشد. بنابراین، برای رسیدن به حداقل هزینهها، تعیین مقدار موجودی که در سطوح مختلف باید نگهداری شود، اجتناب ناپذیر است. حداقل کردن هزینه کل در یک زنجیره تأمین با کاهش هزینههای نگهداری و کمبود در کل زنجیره مرتبط است. پیچیدگی این دسته از مسائل با افزایش تعداد محصولات، مراکز توزیع و استفاده از لجستیک شخص ثالث افزایش مییابد که برای یافتن سیاست بهینه باید از روشهای مناسب بهره جست.
1.2 بیان مساله
این پژوهش، درصدد گسترش مدل کنترل موجودی در زنجیره تأمین ارائه شده توسط آقای یانگ و همکاران[2] است که به اختصار SWMR[3] نامیده میشود. زنجیره تأمین فوق شامل چند تأمینکننده[4]، یک انبار[5] و چند خردهفروش[6] است که در آن ظرفیت وسایل نقلیه محدود و تقاضای پسافت[7] مجاز است. مدل فوق به فرم یک مسئله تکهدفه برای کمینهکردن تابع هزینه فرموله شده است که شامل هزینه حمل از تأمینکننده تا انبار و از انبار تا خردهفروش، هزینه نگهداری موجودی توسط خردهفروش و هزینه کمبود میباشد [1].
از آنجاییکه مبنای مشخصی برای محاسبه هزینه هر واحد کمبود وجود ندارد و در سایر پژوهشها نیز فقط مقدار پیش فرضی برای آن در نظر گرفته شده است؛ لذا میتوان هزینه کمبود را از تابع هدف مجزا نموده و به صورت تابعی از تعداد کمبود به اهداف مسئله اضافه کرد [2]. در این صورت مسئله تبدیل به یک مسئله چندهدفه میشود که طبعاً حل آن نیازمند بکارگیری الگوریتمهای متناسب خواهد بود.
نشان داده شده است که مسائل SWMR از جمله مسائل متعلق به رده پیچیدگی سخت[8] طبقهبندی می شوند [1]. به علت اندازه بزرگ بسیاری از مسائل واقعی، حل بهینه آنها غیرممکن بوده و یا با صرف زمان بسیار زیاد امکانپذیر است. به همین دلیل، دو الگوریتم فراابتکاری الگوریتم ژنتیک چند هدفه با مرتبسازی نامغلوب[9] و الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات چندهدفه[10] برای حل مسئله مورد نظر ارائه میشود.
در این مسئله فرضیه خاصی وجود ندارد؛ اما مفروضات آن عبارتند از:
- ساختار زنجیره تأمین متشکل از چند تأمینکننده، یک انبار و چند خردهفروش است.
- انبار به عنوان بارانداز بوده و موجودی در آن نگهداری نمیشود.
- پیشبینی تقاضای خردهفروشها برای T دوره بعدی در دست است.
- هزینه نگهداری هر واحد کالا معین است.
- هیچ محدودیتی در مقدار کالای ارسالی وجود ندارد.
- به تمامی تقاضاها در ابتدای دوره پاسخ داده میشود.
1.3 اهمیت و ضرورت
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 06:34:00 ق.ظ ]
|