بررسی نقش جشنواره های موضوعی تئاتر در تغییر نگرش نویسندگان و كارگردانان ... |
1-5-سوالات و فرضیه های تحقیق: 5
1-6-تعریف مفاهیم: 5
1-6-1- تئاتر. 5
1-6-2- جشنواره های موضوعی.. 6
فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1- چهار چوب نظری پژوهش… 8
2-1-1- نمایش و نقش عناصر نمایشی.. 8
2-1-2- نمایش و تعریف آن.. 8
2-1-3- تاریخچه. 10
2-1-4- تئاتر معاصر ایران.. 13
2-1-4-1-نمایش در عصر مشروطه: 13
2-1-4-2-تئاتر دوره پهلوی.. 15
2-1-4-3-دعوای تئاتر ملی.. 20
2-1-4-4- نمایشنامه. 26
2-1-4-5- کارگردان.. 27
2-1-4-6- بازیگر. 28
2-1-4-7-حرکت… 29
2-1-4-7-ریتم. 30
2-1-4-8- رقص…. 32
2-1-4-8- گفتار و بیان.. 33
2-1-4-9-طراحی صحنه. 34
2-1-4-9- لباس… 36
2-1-4-10-نور در نمایش… 37
2-1-4-11-گریم در نمایش… 39
2-1-4-12-جلوه های صوتی.. 39
2-1-4-13-وسایل صحنه. 40
2-1-4-14-تماشاگر. 41
2-2- گونه های نمایشی.. 44
2-2-1- تراژدی.. 44
2-2-2- کمدی.. 46
2-2-3- فارس… 48
2-2-4- ملودرام. 50
2-2-5- تراژیکمدی.. 52
2-3- نمایش و انواع آن در ایران.. 53
2-3-1- بازی های نمایشی.. 55
2-3-2- نمایش عروسکی.. 56
2-3-4- تعزیه. 57
2-4- سبک های هنری- نمایشی.. 58
2-4-1- کلاسی سیسم. 58
2-4-2- رمانتی سیسم. 58
2-4-3- رئالیسم. 59
2-4-4- ناتورالیسم. 59
2-4-5- سمبولیسم. 59
2-4-6- اکسپرسیونیسم. 60
2-4-7- دادائیسم. 60
2-4-8- سوررئالیسم. 60
2-4-9- اگزیستانسیالیسم. 61
2-4-10- پست مدرنیسم. 61
2-4-11- آوانگاردیسم. 61
2-5- نظریات تئاتر. 62
2-5-1- نظریه روان کاوی.. 62
2-5-1-1- فروید. 62
2-5-1-2- ژاک لاکان.. 66
2-5-1-3- نظریه فمینیستی و جنسیت… 68
2-5-1-4- کاریل چرچیل و توزاک شانگ…. 71
2-5-1-5- نظریه دریافت و واکنش مخاطب… 74
2-5-1-7-اقتباس تئاتری.. 79
2-5-1-8-اولنای دیوید ممت… 80
2-5-1-9-نظریه ماتریالیستی، پسامدرن و پسا استعماری.. 83
2-5-1-10-نظریه پسامدرن.. 83
2-5-1-11- پسامدرنیسم و تئاتر. 86
2-5-1-12- نظریه پسااستعماری.. 88
2-5-1-13- توفان امه سزر. 91
2-6- نظریه های شرطی سازی پاولف،اسكینر و ثرندایك.. 92
یک مطلب دیگر :
2-6-1 شرطی شدن كلاسیك چسیت؟. 92
2-6-2- شرطی شدن در سطح بالاتر. 93
2-6-3-تعمیم و تمیز محرك.. 94
2-6-4-خاموشی و برگشت خود به خودی.. 94
2-6-5-شرطی شدن كلاسیك انسانها : 95
2-6-6-انتقادات از نظریه ثرندایك: 98
2-7-نظریه شرطی سازی كنشگر اسكینر. 98
2-7-1-رفتار پاسخ گر و رفتار كنشگر. 98
2-7-2-تقویت كننده های مثبت و منفی : 100
2-8-پیشینه پژوهش… 101
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
3-1- روش پژوهش… 103
3-2- جامعه آماری.. 103
3-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 103
3-4- روش جمع آوری داده ها 104
3-5- ابزارگرد آوری اطلاعات… 104
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها 104
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه. 106
4-2- ویژگی های جمعیت شناختی.. 106
جدول4-1: توزیع فراوانی جنسیت در نمونه مورد مطالعه. 106
جدول4-2: توزیع فراوانی وضعیت تاهل در نمونه مورد مطالعه. 107
جدول4-3: توزیع فراوانی بازه سنی در نمونه مورد مطالعه. 107
جدول4-4: توزیع فراوانی تحصیلات در نمونه مورد مطالعه. 108
جدول4-5: توزیع فراوانی سابقه در نمونه مورد مطالعه. 108
جدول4-6: توزیع فراوانی زمینه فعالیت در نمونه مورد مطالعه. 109
4-3-یافته های توصیفی.. 121
جدول 4-34 میانگین و انحراف متغیر های پژوهش… 121
4-4- یافته های استنباطی.. 122
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 127
5-2- محدودیت های پژوهش… 129
5-3- پیشنهادات پژوهشی.. 129
فصل اول
کلیات پژوهش
1- مقدمه
از زمانی که میرزا فتحعلی آخوندزاده اولین «دراما»ی ایرانی، ملا ابراهیم خلیل کیمیاگر، را در 1229ق، پنج سال بعد از قرارداد ترکمانچای نوشت(خلج،17:1381 )، گونه ادبی جدیدی در میدان ادبی ایران به وجود آمد که در طول بیش از یک قرن، بنا به فراز و فرود راه، تولیدات چندی داشته است. این لحظه پاگیری نمایشنامه نویسی جدید در ایران مقارن و همخوان با تاریخ مدرنیته[1] است: میرزا آقا تبریزی و مرتضی قلی خان مویدالممالک نیز پیش از صدور فرمان مشروطه به سیاق غرب، نمایش نامه می نوشتند.(بکتاش، 13: 1356). از آن زمان تا کنون به تناسب شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه این هنر دستخوش تغییرات متفاوتی شده است. و در دهه های اخیر جشنواره های موضوعی تئاتر بیشتر در جامعه رایج شده اند و محتوای این جشنوارهها جامعه هنری و به تبع آن مخاطبان را دستخوش تغییرات کرده و عکس العمل های متفاوتی در این خصوص ایجاد شده است.
همه رسانه ها در کار زیر و رو کردن محتویات اندیشه های ما هستند و حضورشان در زندگی ما از لحاظ شخصی، سیاسی، اقتصادی، زیبا شناختی، روانشناسی، اخلاقی و اجتماعی آن چنان نافذ و گسترده است که ما به هیچ رو از تماس، تأثیر پذیری و تغییری که در ما پدید می آورند در امان نخواهیم ماند(کمالی پور،63: 1371).
از آغاز شکل گیری تئاتر در جهان، تا کنون پیشرفت های چشمگیری در وجوه گوناگون این هنر از جمله نمایشنامه نویسی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و… حاصل شده است و سبک های اجرایی و مکاتب گوناگونی در دوره های مختلف ثبت و ضبط شده است. به گونهای که هنرمندان هر کشور، در طول تاریخ، شیوهها و سبکها و سنتهایی را به وجود آوردهاند که برای هنرمندان معاصر و آینده خزاین و منابع علمی به شمار میروند. (ناظرزاده کرمانی،14، 1367)
تعامل و مشارکت افراد گروه در طول تمرین اهمیت دارد و همین تعامل و مشارکت است که موجب تعییر در رفتار و نگرش آنان میشود. به این موضوعات باید محتوا و موضوع و سوژه های تئاتر را نیز اضافه کرد و باز بودن دست نویسنده و یا کارگردان و بازیگران تئاتر برای قدم زدن در این عرصه، به نسبت آزاد بودن یا درگیر بودن در قالب های از پیش تعیین شده، نوآوری، خلاقیت، احساس و کار دست اندرکاران این هنر نیز تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-01] [ 10:53:00 ب.ظ ]
|