بررسی عوامل موثر بر میزان مهریه در میان زوجین جوان |
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش… 32
1-2: پیشینه تحقیق. 33
2-2: مبانی نظری پژوهش… 39
1-2-2: مقدمه. 39
2-2-2: تعریف مهریه. 42
3-2-2: تاریخچه مهریه. 44
4-2-2: مهریه در اسلام. 49
5-1-2: مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها 53
6-2-2: فلسفه وجوب مهر. 55
7-2-2: آثار و کارکردهای اجتماعی مهریه. 60
8-2-2: کارکردهای منفی افزایش مهریه. 63
9-2-2: مهریه در ایران. 66
10-2-2: مهریه در کشورهای دیگر. 67
11-2-2: اقسام مهر. 72
12-2-2: مواد قانون مدنی در ارتباط با مهریه. 74
13-2-2: ماهیت مهر و رابطه آن با عقد نکاح. 78
14-2-2: علل افزایش میزان مهریه در عصر حاضر. 79
15-2-2: محاکم خانواده در ایران. 83
3-2: نظریه های مرتبط با موضوع. 85
1-3-2: نظریه ساختگرایی.. 89
2-3-2: نظریه کارکردگرایی.. 97
3-3-2: نظریه کنش متقابل نمادین. 104
4-3-2: نظریه مبادله. 107
5-3-2: نظریه گزینش معقولانه. 114
6-3-2: نظریه جامعه توده وار و قدرت رسانهها 122
7-3-2: دیدگاههای نظری دینداری.. 131
4-2: چارچوب نظری تحقیق. 139
5-2: فرضیههای تحقیق. 142
فصل سوم: روش شناسی پژوهش… 144
1-3: روش تحقیق. 145
2-3: جامعه آماری پژوهش… 146
3-3: حجم نمونه. 146
4-3: شیوه نمونهگیری.. 149
5-3: تعریف نظری و عملیاتی متغیرها 150
6-3: سطوح سنجش متغیرها 160
7-3: ابزارها و فنون گردآوری دادهها 162
8-3: اعتبار و روایی مفاهیم و ابزار پژوهش… 162
9-3: روش تجزیه و تحلیل دادهها 164
10-3: ابزار پژوهش… 169
11-3: متغیرهای تحقیق. 169
12-3: محدوده زمانی تحقیق. 170
13-3: محدوده مکانی تحقیق. 171
14 –3: محدویتهای تحقیق. 171
فصل چهارم: یافته های پژوهش… 172
بخش اول: آمار توصیفی.. 173
1-1-4: جنسیت افراد مورد مطالعه. 173
2-1-4: توزیع فراوانی مربوط به تعداد مهریه افراد به سکه بهار آزادی.. 174
3-1-4: نگرش افراد به مهریه خود در مقایسه با مهریههای زوجهای همسن. 175
4-1-4: سن افراد مورد بررسی.. 177
5-1-4: سن افراد مورد بررسی در هنگام ازدواج. 179
6-1-4: منطقه محل سکونت افراد مورد بررسی.. 180
7-1-4: میزان تحصیلات افراد مورد بررسی.. 181
8-1-4: شغل افراد مورد بررسی.. 182
9-1-4: میزان درآمد ماهیانه خانواده افراد مورد بررسی.. 183
10-1-4: استان محل تولد افراد مورد بررسی.. 184
11-1-4: قومیت افراد مورد بررسی.. 185
12-1-4: دین افراد مورد بررسی.. 186
13-1-4: نوع مسکن افراد مورد بررسی.. 187
14-1-4: تعداد فرزندان افراد مورد بررسی.. 188
15-1-4: نسبت خویشاوندی با همسر افراد مورد مطالعه. 189
16-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر خانواده بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 190
17-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر گروههای مرجع بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 191
18-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر رسانه های جمعی بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 192
19-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر احساس امنیت بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 193
20-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر ترس از آینده بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 195
21-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر اجبار اجتماعی بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 196
یک مطلب دیگر :
22-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر چشم و همچشمی بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 197
23-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر همرنگی با جماعت بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 198
24-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر آگاهی حقوقی بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 199
25-1-4: بررسی طیف مربوط به تاثیر کیفیت دینی بر دیدگاه فرد در خصوص مهریه. 204
بخش دوم: آمار استنباطی.. 213
1-2-4: طرح آزمایش فرضیه اول: بررسی رابطه میان سواد و مقدار مهریه. 213
2-2-4: طرح آزمایش فرضیه دوم: بررسی رابطه میان سن افراد در هنگام ازدواج و مقدار مهریه. 216
3-2-4: طرح آزمایش فرضیه سوم: بررسی رابطه میان قومیت افراد و مقدار مهریه. 219
4-2-4: طرح آزمایش فرضیه چهارم: بررسی رابطه میان استان محل تولد افراد و مقدار مهریه. 222
5-2-4: طرح آزمایش فرضیه پنجم: بررسی رابطه میان تجربه طلاق افراد و مقدار مهریه. 226
6-2-4: طرح آزمایش فرضیه ششم: بررسی رابطه میان دیدگاه خانواده افراد و مقدار مهریه. 230
7-2-4: طرح آزمایش فرضیه هفتم: بررسی رابطه میان نقش گروههای مرجع و مقدار مهریه. 233
8-2-4: طرح آزمایش فرضیه هشتم: بررسی رابطه میان نقش رسانه جمعی و مقدار مهریه. 236
9-2-4: طرح آزمایش فرضیه نهم: بررسی رابطه میان احساس امنیت و مقدار مهریه. 239
10-2-4: طرح آزمایش فرضیه دهم: بررسی رابطه میان نقش ترس از آینده و مقدار مهریه. 242
11-2-4: طرح آزمایش فرضیه یازدهم: بررسی رابطه میان اجبار اجتماعی و مقدار مهریه. 245
12-2-4: طرح آزمایش فرضیه دوازده: بررسی رابطه میان چشم و همچشمی و مقدار مهریه. 248
13-2-4: طرح آزمایش فرضیه سیزده: بررسی رابطه میان همرنگی با جماعت و مقدار مهریه. 251
14-2-4: طرح آزمایش فرضیه چهاردهم: بررسی رابطه میان نقش آگاهی حقوقی و مقدار مهریه. 254
15-2-4: طرح آزمایش فرضیه پانزدهم: بررسی رابطه میان نقش کیفیت دینی و مقدار مهریه. 257
16-2-4: طرح آزمایش فرضیه شانزدهم: بررسی رابطه میان نسبت خویشاوندی و مقدار مهریه. 260
17-2-4: طرح آزمایش فرضیه هفدهم: بررسی رابطه میان مناطق شهری و مقدار مهریه. 261
18-2-4: تحلیل رگرسیونی از متغیرها 263
فصل پنجم: خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادات… 268
1-5: خلاصه. 269
2-5: نتیجهگیری.. 273
3-5: پیشنهادها 280
1-3-5: پیشنهادهای اجرایی.. 281
2-3-5: پیشنهادهای علمی و جامعهشناختی.. 288
منابع. 290
ضمائم: 297
مقدمه
شناختِ خانواده، درگیر شدن به امور مربوط به خانواده و بررسی ابعاد، شاخهها و مسائل حولُوحُوش خانواده، با وجود اینکه بهعنوانِ اولین واحد اجتماعی شناخته میشود، ولی دارای پیچیدگیهای فراوانی است. بهطوریکه شناختِ اهمیت، تأثیرها و کارکردهای آن، بسیار مورد توجه صاحبنظران مسائل اجتماعی، حقوقی، روانی و حتی اقتصادی است. بر این اساس، همچنانکه تعاریف متعددی از آن ارائه شده و به اهمیت آن در زمینههای مختلف فردی، اجتماعی و غیره تأکید شده، کارکردهای متفاوتی نیز برای آن لحاظ شده است، بهطوریکه بسیار سادهانگارانه خواهد بود که تنها یک یا دو کارکرد برای آن معرفی شود. «آفرینش انسان، راز بقای آن را نیز با خود دارد. تمایل زن و مرد به آمیزش با هم، کشش طبیعی و غریزی است. آن همه قول و غزل که در وصف و ستایش عشق سرودهاند و آن همه تلاش برای رسیدن به معشوق و فتنهها و ستیزها که از این کانون برخاسته است، در واقع هیاهوی کاروان هستی برای این است که تولّد صورت پذیرد و نسل شاهکار آفرینش باقی بماند (کاتوزیان، 1387: 11)».
به نوعی به فلسفة تشکیلِ خانواده، نیاز است؛ چون انسان موجودی اجتماعی است و برای آنكه بتواند، نیازهای خود را در قبالِ تداوم حیات، استمرار بخشد، به زندگی گروهی و ارتباط با سایر همنوعانِ خود نیازمند است. از جملة نیازمندیها، نیازهای روحی و جسمانی است كه با ازدواج و تشكیل خانواده، برآورده میشود.
برای ازدواج تعاریف همسو و متفاوتی شده است؛ بار حقوقی و بار مذهبی دو شاخه اصلی تعریف ازدواج در بین متخصصان است. ازدواج عبارت است از «پیوند بستنِ دینی و رسمی یك زن و مرد برای شروع زندگی مشترک(انوری و همکاران، 1381: 145)»؛ و همچنین «رابطه حقوقی است كه براى همیشه یا مدت معین به وسیله عقد مخصوص بین زن و مرد حاصل شده و به آنها حق میدهد كه از یكدیگر تمتّع جنسی ببرند(معین، 1377: 216)»؛ و دیگر اینکه «ازدواج عملی است كه پیوند دو جنس مخالف را بر پایه روابط پایای جنسی موجب میشود، و آن مستلزمِ انعقادِ قراردادهای اجتماعی است كه مشروعیت روابط جسمانی را موجب میگردد؛ به بیان دیگر: در راه تحقق ازدواج باید شاهدِ تصویبِ جامعه نیز باشیم(ساروخانی، 1375: 23) ». «ازدواج از نظر اسلام، پیمانی مقدس است؛ پیمانی كه برقراری آن براساس مقررات، آداب و رسوم، تشریفات و سُنن و قوانین خاصی است. در سایة آن برای طرفین تعهدات و حقوقی پدید میآید كه تخلف آن موجبِ عقوبت و كیفر است(قائمی، 1375: 8)».
خانواده نیز به تناسب ازدواج تعریف شده است؛ «خانواده[1] گروهی از اشخاص هستند که با پیوندهایِ خویشیِ مستقیم، به هم متصل میشوند، و اعضایِ بزرگسال آن، مسئوولیتِ نگهداری کودکان را برعهده دارند(گیدنز، 1387: 252)».
در قانون مدنی، خانواده به دو معنیِ گسترده و خاص بهکار رفته است:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 04:36:00 ب.ظ ]
|