تبیین زمینه های تربیت اخلاقی در دوره كودكی بر ... |
الف) تعاریف مفهومی…….. 8
ب) تعاریف عملیاتی ….. 11
1-7-روش اجرای تحقیق. 12
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه… 14
2-1- مبانی نظری 14
2-1-1- تاریخچه اخلاق در اسلام 14
2-1-2- تربیت.. 16
2-1-3-تربیت در دوره کودکی.. 17
2-1-4- تربیت اخلاقی.. 19
2-1-5- ضرورت تربیت اخلاقی.. 21
2-1-6- رویکرد های اخلاقی در تربیت.. 22
2-1-6-1- رویکرد مکتب فضیلت گرایی به تربیت اخلاقی.. 22
2-1-6-2- رویکرد مکتب وظیفه گرایی به تربیت اخلاقی.. 25
2-1-6-3-رویکرد منفعت گرایی به تربیت اخلاقی.. 26
2-1-6-4- رویکرد غمخواری…… 29
2-1-7- تربیت اخلاقی کودک… 31
2-1-8-زمان آغاز تربیت اخلاقی کودک از نظر روانشناسان و برخی از اندیشمندان اسلامی.. 33
فصل سوم : عاطفه به زمینه درونی در تربیت اخلاقی کودک
مقدمه ………. 52
3-1- فطرت 52
3-1-1- گرایش به خیر اخلاقی.. 54
3-1-2- گرایش به خدا 57
3-1-3- گرایش عاطفی در دوره کودکی و ارتباط آن با تربیت اخلاقی.. 60
3-1-3-1 عاطفه….. 64
3-1-3-2- حب ذات.. 65
3-1- 3-3- اعتماد به نفس… 66
3-1-3-4- حس خود کم بینی یا عقده حقارت.. 68
3-1-3-5- ترس. 70
3-1-3-6- خشم…….. 71
3-1-3-7- حسادت……. 72
3-1-3-8- لجبازی…. 73
3-1-3-9- امید و ناامیدی… 74
فصل چهارم: خانواده به عنوان زمینه بیرونی در تربیت اخلاقی کودک
مقدمه…. 77
4-1- نقش محیط به عنوان زمینه بیرونی در تربیت اخلاقی کودک… 77
4 -2- خانواده و ویژ گی های آن. 80
یک مطلب دیگر :
4-3- جایگاه فرزند در کانون خانواده 82
4-4- اسلام و حقوق فرزند. 83
4-4-1- کیفیت وقت گذراندن با فرزندان. 86
4-5- نقش خانواده در تربیت اخلاقی کودک… 88
4-6- وظایف والدین درخانواده…. 89
4-6-1- محبت به فرزند و نقش آن در پایه ریزی شخصیت.. 92
4-6-2- مضرات افراط و تفریط در محبت.. 97
4-6-3- تکریم شخصیت کودک… 101
4-6-4- نقش خانواده و ضرورت آموزش نظم به کودک… 105
4-6-5- نقش خانواده در بیداری گرایش کودک به خداوند. 106
4-6-5-1- آموزش خداشناسی به کودکان با توجه به فطرت آنها 106
4-6-5-2- تربیت عملی 106
4-6-5-3- کمک گرفتن از طبیعت.. 107
4-6-5-4- استفاده از تجارب خود کودکان و بیان داستانهای مناسب دینی.. 108
4-6-5-5- آموزش قرآن. 108
4-6-5-6- ارائه پاسخ های درست و ساده به پرسش های دینی کودک… 109
فصل پنجم:نتیجه گیری
مقدمه. 111
5-1- نتیجه گیری.. 111
5-2-پیشنهادهای کاربردی: 120
5-3- پیشنهادهای پژوهشی.. 121
5-4- محدودیت های پژوهش… 122
منابع و ماخذ. 123
1-1-مقدمه
آدمی همواره در طول تاریخ با مسائل و ابهاماتی در زمینه تربیت اخلاقی روبرو بوده است که این مسائل و یافتن راه حل مناسب برای آنها دغدغه فکری او بوده است و برای یافتن پاسخ صحیح آن ها،کوشش های وسیعی نموده است. دراین زمینه مکاتب اخلاقی مختلفی ظهور کرده اند. دین اسلام نیز از این مساله چشم پوشی ننموده است. اسلام دین زندگی است كه به همه ابعاد بخصوص تهذیب نفس و اصلاح فكر و اندیشه و اعتقادات درونی هر فرد اهمیت می دهد. توجه به اخلاق و فضائل و كرامت های اخلاقی و به تبع آن توجه به تربیت اخلاقی سبب ایجاد نوعی منش و شخصیت در افراد می شود كه هم زمینه سعادت فردی افراد را هم زمینه سعادت جامعه را تضمین می نماید. علاوه بر آن پرورش شخصیت و منش نیكو از نیازهای مبرم و اساسی هر جامعه ای می باشد و نتیجه آن رفع بیماری های اخلاقی در آن جامعه است زیرا دچار شدن یك جامعه به بیماری های حسد،كبر و خود پسندی و…. سبب اختلالات جسمی و روحی شده و زمینه گسترش رفتارهای زشت را فراهم می آورد و آرامش فرد و جامعه را به خطر می اندازد. اگرچه ویژگی های اخلاقی در برخی افراد به طور ذاتی ظهور می یابد اما به طور كلی اخلاق اكتسابی و اساساً تربیتی بوده و افراد با شناخت و آگاهی تكرار و تمرین می توانند اخلاق را جزء شخصیت خویش ساخته و به این ترتیب خلق و خوی شایسته به عنوان ملكه می تواند عامل صدور افعال نیك به سهولت گردد. از طرفی درمتون دینی، تربیت اخلاقی کودکان زیرمجموعه ای از تربیت دینی آنها محسوب می شود و در روایات متعدد به این امر مهم سفارش شده است. عدم رعایت اصول اخلاقی نتیجه دور شدن انسان از اصل خود و خدای خود است. مكتب اسلام سعی در نزدیكی انسان به اصل خود دارد یعنی جهت دهی صحیح زندگی كه خداوند برای تحقق این امر، كتاب و هدایت و پیشوایان را فرستاده كه با تحكیم اخلاق در افراد بشر راه سعادت را به آنان نشان دهد و به سمت كمال هدایت كند.
با توجه به شرایط موجود جامعه می توان گفت تربیت اخلاقی بسیار مهم است و از دیرباز مورد توجه فیلسوفان، معلمان و والدین قرار داشته است. جوامع مختلف، نهادها و موسسات اجتماعی نیز در طول اعصار به صورت های گوناگون به این مهم توجه خاصی مبذول داشته اند. تربیت اخلاقی، بدون تردید از مهم ترین وظایف تعلیم و تربیت در هر جامعه است و هدف نظام تعلیم و تربیت پرورش شهروندانی است كه علاوه بر برخورداری از هوش و ذكاوت، افرادی با فضیلت و نیكوكار بارآیند. در جامعه کنونی كه بیشتر به تربیت جسمانی، اجتماعی و … اهمیت می دهند، باید به تربیت اخلاقی نیز كه ركن است اهمیت دهند تا فرد به خوبی تربیت شود و به کمال برسد و این نوع تربیت باید از کودکی آغاز شود، اما از آنجا که اخلاق مستلزم آزادی انتخاب است نمی توان در دوره کودکی مستقیماً به تربیت اخلاقی پرداخت، بلکه توجه به زمینه های تربیت اخلاقی مهم می باشد که مساله اساسی این پژوهش می باشد. از این رو پژوهشگر به دنبال تبیین پاسخ به این سوال است که زمینه های تربیت اخلاقی در دوره کودکی بر اساس دیدگاه اسلام کدامند؟
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 04:35:00 ب.ظ ]
|