افرادیکه از اعتماد به نفس پایینی برخوردار می باشند. 54

خصوصیات افراد با اعتماد به نفس بالا. 58

خصوصات افراد با عزت نفس بالا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه. 58

فصل سوم: روش پژوهش

3-1 روش پژوهش…. 78

3-2 متغیر های پژوهش…. 78

3-3 جامعه آماری.. 78

3-4 نمونه و روش نمونه گیری.. 78

3-5 ابزار اندازه گیری.. 79

3-6 پایایی و روایی پرسشنامه. 80

شیوه اجرای پژوهش…. 81

 

روش تجزیه و تحلیل داده ها 84

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‫ها

الف) توصیف داده ها 86

ب) تحلیل داده ها 88

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

پیشنهادات پژوهش…. 94

پیشنهادات علمی.. 94

پیشنهادات کاربردی.. 94

منابع. 96

 

چکیده

یک مطلب دیگر :

 

هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی مشاوره ی گروهی مبتنی بر منابع تکوین خود در عزت نفس دختران مقطع دبیرستان رضوان شهر کرمانشاه است. جامعه آماری این پژوهش دانش‫آموزان دبیرستان رضوان شهر کرمانشاه بود. از بین این افراد 24 نفر که علاقمند به شرکت در پژوهش بودند و نمره‫ی عزت نفسشان متوسط و ضعیف بود، به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش (هر گروه 120 نفر) جایگزین شدند.  ابزار پژوهش پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت بود.  ابتدا از هر دو گروه آزمایش و کنترل آزمون عزت نفس اجرا شد و نمره هر فرد ثبت گردید، سپس گروه آزمایش به مدت یک ماه، تحت 6 جلسه مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود قرار گرفت، سپس آزمون عزت نفس دوباره روی آنها اجرا گردید.  نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین‫های دو گروه آزمایش و کنترل در پس‫آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (درسطح 01/0)،  یعنی روش فنون مشاوره‫ی گروهی مبتنی بر منابع تکوین خود در افزایش عزت نفس دانش‫آموزان موثر بوده است. بنابراین می توان گفت مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود، روش مناسبی جهت افزایش عزت نفس در نوجوانان است.

کلید واژه­ها: عزت نفس، مشاوره­ی گروهی، منابع تکوین خود

 

فصل یکم

مقدمه پژوهش

مقدمه و بیان مسئله

روانشناسان در ارتباط با تکوین خودمنابع متعددی را ذکر نموده اند که براساس آن خود در انسانها شکل یافته و و تحول می­یابد (شونمن 1984) با مروری بر مطالعات وتحقیقات متعدد انجام شده در مورد خود، توانست سه منبع را به عنوان اصلی تکوین خود ذکر کند:

  • خود مشاهده گری[1]
  • مقایسه اجتماعی[2]
  • پسخوراندهای اجماعی[3]

به نظر شونمن کودکان بعد از توانایی تکلم و همچنین شناختی و استقرار سیستم باور خود، درباره احساس ارزش نسبتا مهمی که قبلا به وجود آمده تامل نموده و خویشتن بینی های خاصی را تشکیل می­دهند، این خویشتن بینی ها(تصور افراد از توان و ضعف خود) سنگ بنای عزت نفس را می­سازد.

ما انسانها در بسیاری از موارد خود را مورد مشاهده قرار می­دهیم و با این مشاهده گری علاوه بر این که بر حالات، افکار و احساسات خودآگاهی می­یابیم بسیاری از تغییرات مهم را نیز در خودایجاد می­کنیم. منبع خود مشاهده گری با به کارگیری سیستم خود تنظیمی می­تواند بسیاری از افکار و عواطف و در کل شناخت ما را تحت کنترل درآورد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...