آموزش هندسه به دو شیوه اوریگامی و انیمیشن و مقایسه تأثیر ... |
![]() |
| عنوان | صفحه | |||
| تشکر و قدردانی…………………………………………………………………………………………………………………… | د | |||
| اهدا …………………………………………………………………………………………………………………………………… | هـ | |||
| فهرست مطالب…………………………………………………………………………………………………………………….. | و | |||
| فهرست پیوستها………………………………………………………………………………………………………………… | ط | |||
| فهرست جدولها………………………………………………………………………………………………………………….. | ط | |||
| فهرست شکل ها ………………………………………………………………………………………………………………….. | ی | |||
| چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………. | 1 | |||
|
فصل اول: کلیات پژوهش |
||||
| مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 3 | |||
| بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………. | 5 | |||
| اهمیت و ضرورت انجام پژوهش…………………………………………………………………………………………. | 7 | |||
| اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. | 9 | |||
| فرضیات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….. | 10 | |||
| تعریف مفاهیم و اصطلاحات به صورت مفهومی …………………………………………………………………… | 10 | |||
| تعریف واژهها، اصطلاحات و مفاهیم به صورت عملیاتی ……………………………………………………….. | 12 | |||
|
فصل دوم: ادبیات پژوهش |
||||
| مقدمه فصل دوم ……………………………………………………………………………………………………………….. | 15 | |||
| آموزش ریاضی …………………………………………………………………………………………………………………. | 15 | |||
| اهمیت آموزش درس ریاضی ……………………………………………………………………………………………… | 17 | |||
| روش های سنتی در تدریس ریاضی ……………………………………………………………………………………. | 17 | |||
| چالش های پیش روی روش های یاددهی یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی ……………………………… | 18 | |||
| رفتار ریاضی چیست؟ ……………………………………………………………………………………………………….. | 20 | |||
| تأثیر ریاضیات در زندگی ……………………………………………………………………………………………………. | 20 | |||
| اهمیت تدریس هندسه ……………………………………………………………………………………………………….. | 21 | |||
| کاربرد هندسه در زندگی ……………………………………………………………………………………………………. | 22 | |||
| سطوح یادگیری مفاهیم هندسی …………………………………………………………………………………………… | 23 | |||
| مفاهیم توپولوژیک هندسی در دوره ابتدایی ………………………………………………………………………….. | 24 | |||
| اوریگامی …………………………………………………………………………………………………………………………. | 25 | |||
| اوریگامی برای آموزش و هنر ……………………………………………………………………………………………… | 26 | |||
| تاریخچه فراکتال ……………………………………………………………………………………………………………….. | 27 | |||
| فراکتال چیست؟ ……………………………………………………………………………………………………………….. | 27 | |||
| چگونگی ساخت انواع فراکتال ……………………………………………………………………………………………. | 28 | |||
| خود همانندی در اشکال هندسی (فراکتال) …………………………………………………………………………… | 31 | |||
| آموزش هندسه به روش موزاییک کاری ……………………………………………………………………………….. | 31 | |||
| آموزش هندسه به روش کتاب سازی …………………………………………………………………………………… | 33 | |||
| لزوم استفاده از رایانه در آموزش …………………………………………………………………………………………. | 35 | |||
| تاریخچه ی ایجاد و استفاده از انیمیشن ………………………………………………………………………………… | 36 | |||
| اهمیت و کاربرد انیمیشن در آموزش ……………………………………………………………………………………. | 37 | |||
| کاربرد انیمیشن در آموزش هندسه ………………………………………………………………………………………. | 37 | |||
| ادراک بصری و هندسه ………………………………………………………………………………………………………. | 38 | |||
| هوش های چند گانه …………………………………………………………………………………………………………. | 39 | |||
| هوش منطقی – ریاضی ……………………………………………………………………………………………………… | 40 | |||
| هوش فضایی/دیداری ………………………………………………………………………………………………………… | 41 | |||
| رابطه هوش فضایی و هندسه ……………………………………………………………………………………………… | 42 | |||
| پیشینه پژوهش در داخل ایران …………………………………………………………………………………………….. | 43 | |||
| پیشینه پژوهش در خارج ایران ……………………………………………………………………………………………. | 44 | |||
|
فصل سوم: روش شناسی پژوهش |
||||
| مقدمه فصل سوم ………………………………………………………………………………………………………………. | 50 | |||
| نوع و روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………… | 50 | |||
| متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………… | 50 | |||
| ابزارهای اندازه گیری و شیوه اندازه گیری متغیرها …………………………………………………………………. | 51 | |||
| روایی و پایایی ابزار……………………………………………………………………………………………………………. | 54 | |||
| روش جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………….. | 55 | |||
| جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………. | 56 | |||
| حجم نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………. | 56 | |||
| روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها…………………………………………………………………………………. | 57 | |||
|
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها |
||||
| مقدمه فصل چهارم ……………………………………………………………………………………………………………. | 59 | |||
| تحلیل فرضیات پژوهش (آمار استنباطی) ……………………………………………………………………………… | 59 | |||
| جمع بندی نتایج تجزیه و تحلیل داده ها در بررسی فرضیات پژوهش ……………………………………… | 73 | |||
|
فصل پنجم: تفسیر یافتهها |
||||
| مقدمه فصل پنجم ……………………………………………………………………………………………………………… | 75 | |||
| خلاصه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………. | 75 | |||
| بحث و تفسیر یافتهها ………………………………………………………………………………………………………… | 76 | |||
| پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………………… | 78 | |||
| پیشنهادهایی پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………. | 79 | |||
| محدودیتهای در اختیار پژوهشگر………………………………………………………………………………………. | 79 | |||
| محدودیتهای خارج از اختیار پژوهشگر ……………………………………………………………………………. | 80 | |||
|
منابع |
||||
| منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………. | 81 | |||
| منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………….. | 86 | |||
|
پیوستها |
||||
| طرح درس های آموزشی ………………………………………………………………………………………………….. | 89 | |||
یک مطلب دیگر :
پایان نامه بررسی وجود الگوی تقویمی در روزهای قبل و بعد از تعطیلات در بورس
| فهرست جداول | ||
| جدول شماره (1-2). هوش های هشت گانه گاردنر ………………………………………………………………. | 39 | |
| جدول شماره (2-2). خلاصه ی مطالعات تجربی داخلی و خارجی مرتبط با موضوع پژوهش ……… | 46 | |
| جدول شماره (1-3). طرح شبه آزمایشی مورد استفاده در پژوهش ……………………………………………. | 50 | |
| جدول شماره (2-3). توزیع نمونه های آماری مورد مطالعه در گروه های شش گانه ……………………. | 56 | |
| جدول شماره (1-4). نتایج تحلیل واریانس میزان یادگیری مفاهیم ساده شناختی ………………………… | 59 | |
| جدول شماره (2-4). نتایج تحلیل کوواریانس میزان یادگیری مفاهیم ساده شناختی …………………….. | 60 | |
| جدول شماره (3-4). مقایسه ی میانگین های قبل و بعد از تعدیل مفاهیم ساده شناختی ………………. | 60 | |
| جدول شماره (4-4). نتایج تحلیل واریانس میزان یادگیری مفاهیم متوسط شناختی ……………………… | 61 | |
| جدول شماره (5-4). نتایج تحلیل کوواریانس میزان یادگیری مفاهیم متوسط شناختی ………………….. | 62 | |
| جدول شماره (6-4). مقایسه ی میانگین های قبل و بعد از تعدیل مفاهیم متوسط شناختی …………… | 62 | |
| جدول شماره (7-4). نتایج تحلیل واریانس میزان یادگیری مفاهیم مشکل شناختی ………………………. | 63 | |
| جدول شماره (8-4). نتایج تحلیل کوواریانس میزان یادگیری مفاهیم مشکل شناختی ………………….. | 64 | |
| جدول شماره (9-4). مقایسه ی میانگین های قبل و بعد از تعدیل مفاهیم مشکل شناختی ……………. | 64 | |
| جدول شماره (10-4). نتایج تحلیل واریانس میزان یادگیری مفاهیم هندسی ………………………………. | 65 | |
| جدول شماره (11-4). نتایج تحلیل کوواریانس میزان یادگیری مفاهیم هندسی …………………………… | 66 | |
| جدول شماره (12-4). مقایسه ی میانگین های قبل و بعد از تعدیل مفاهیم هندسی …………………….. | 66 | |
| جدول شماره (13-4). نتایج تحلیل واریانس میزان خلاقیت گروهای شش گانه …………………………. | 67 | |
| جدول شماره (14-4). نتایج تحلیل کوواریانس میزان خلاقیت گروهای شش گانه ……………………… | 68 | |
| جدول شماره (15-4). مقایسه ی میانگین های قبل و بعد از تعدیل خلاقیت گروهای شش گانه …. | 68 | |
| جدول شماره (16-4). نتایج تحلیل واریانس میزان هوش منطقی ریاضی گروه های شش گانه ……… | 69 | |
| جدول شماره (17-4). نتایج تحلیل کوواریانس میزان هوش منطقی ریاضی گروه های شش گانه ….. | 70 | |
| جدول شماره (18-4). مقایسه ی میانگین های قبل و بعد از تعدیل هوش منطقی ریاضی گروه ها…. | 70 | |
| جدول شماره (19-4). نتایج تحلیل واریانس میزان هوش فضایی گروه های شش گانه ……………….. | 71 | |
| جدول شماره (20-4). نتایج تحلیل کوواریانس میزان هوش فضایی گروه های شش گانه ……………. | 72 | |
| جدول شماره (21-4). مقایسه ی میانگین های قبل و بعد از تعدیل هوش فضایی گروه ها ………….. | 72 | |
| جدول شماره (22-4). خلاصه نتایج آزمون تحلیل کوواریانس مقایسه ی متغیرهای هفت گانه …….. | 73 | |
| فهرست اشکال | ||
| شکل شماره (1-2). طرح موزاییک کاری ……………………………………………………………………………….. | 32 | |
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه ی تأثیر آموزش به شش شیوه ی «فراکتال با کاغذ، کتاب سازی، موزاییک کاری با کامپیوتر، فراکتال با کامپیوتر، اوریگامی و موزاییک کاری با کاغذ» بر یادگیری سه سطح از سطوح آسان، متوسط و مشکل شناختی یادگیری هندسه و هوش منطقی-ریاضی، فضایی و خلاقیت دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی می باشد. روش این پژوهش شبه آزمایشی با 6 گروه آزمایشی و با اجرای پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه ی آماری پژوهش دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر ایلام در سال تحصیلی 92-91 و نمونه ی مورد مطالعه تعداد 62 نفر در 6 گروه آزمایشی است که به شیوه ی نمونه ی در دسترس انتخاب و بر اساس اصل انتساب تصادفی در گروه های آزمایشی قرار گرفته اند. ابزار اندازه گیری متغیرها در بخش سنجش یادگیری مفاهیم هندسی محقق ساخته و با همکاری 3 نفر از معلمان با سابقه ی ابتدایی تهیه گردیده و به منظور سنجش میزان هوش منطقی ریاضی و فضایی دانش آموزان از پرسشنامه ی استاندارد سنجش هوش های چند گانه ی گاردنر و در مورد خلاقیت نیز از پرسشنامه ی استاندارد سنجش خلاقیت تورنس استفاده گردید. روایی ابزار محقق ساخته توسط 3 نفر از معلمان با سابقه و فوق لیسانس مقطع ابتدایی و پایایی آن نیز به روش بازآزمایی و محاسبه ی ضریب همبستگی پیرسون برابر 78/0 برای پیش آزمون و 75/0 محاسبه گردید. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تحلیل کوواریانس صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که در یادگیری مفاهیم مشکل شناختی (002/0=Sig ، 56/4=F) و یادگیری مفاهیم کلی هندسی (024/0=Sig ، 83/2=F) بین عملکرد گروه های شش گانه تفاوت معنادار وجود دارد. با مقایسه ی میانگین های تعدیل شده گروه آزمایشی فراکتال با کاغذ دارای بیشترین یادگیری و گروه موزاییک کاری با کاغذ و کتاب سازی به ترتیب کمترین میزان یادگیری را داشته اند.
واژه های کلیدی: هندسه، اوریگامی، فراکتال، موزاییک کاری، کتاب سازی، هوش منطقی ریاضی.
مقدمه:
در سال های اخیر ایده های هندسی به دلیل کاربردهای جدید آن در ریاضیات و علوم دیگر، مورد توجه بسیاری از آموزشگران بوده است. با تعاریف و تعابیر جدیدی که از هندسه به عمل آمده است، هندسه در برگیرنده ی پدیده های بصری متفاوتی می شود (ریحانی، 1386، ص 205). داشتن دانش هندسه به دلیل استفاده از آن در حل مسائل ریاضی و مسائل روزمره زندگی ضروری به نظر می رسد. مضافاً اینکه از هندسه در دیگر موضوعات همانند علوم و هنر نیز استفاده می شود. انجمن ملی معلمان ریاضی[1] روی اهمیت هندسه در ریاضیات مدرسه ای تأکید دارد و اذعان دارد که آموزش هندسه فرصتی برای رشد مهارت های استدلالی و منطقی دانش آموزان است (نقل از لیاقتدار و همکاران، 1390، ص 76).
شرارد[2] (1981، ص 19) نیز هندسه را به دلیل اهمیتی که برای هر فرد دارد، یک مهارت اساسی در ریاضیات می داند. او در این زمینه می گوید: هندسه موجب رویایی با زندگی واقعی می شود، به رشد ادراک فضایی کمک می کند و یادگیری آن دانش آموزان را برای یادگیری دروس ریاضی و علوم در دوره های بالاتر و اشتغال در مشاغلی که به ریاضی نیاز دارند آماده می کند. همچنین یادگیری مهارت های تفکر و توانایی حل مسأله به وسیله هندسه تسهیل می شود، مطالعه هندسه حتی می تواند فرهنگ و ارزشهای زیباشناختی را توسعه دهد.
فرم در حال بارگذاری ...
|
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 08:04:00 ق.ظ ]
|



