2-1-9-5- تساوی…………………………………. 47
2-1-9-6- همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم»…….. 47
2-1-10- موانع ارتباطی ………………………….. 48
2-2- قدرت …………………………………….. 61
2-2-1- اهمیت قدرت………………………………. 61
2-2-2- تعاریف قدرت……………………………… 62
2-2-3- قدرت در سطوح مختلف سازمان ………………… 65
2-2-3-1- قدرت در سطح عمودی………………………. 65
2-2-3-1-1- منابع قدرت مدیران رده‌ی عالی سازمان……… 66
2-2-3-1-2- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان……… 69
2-2-3-1-3- منابع قدرت مدیران رده‌ی پایین سازمان…….. 69
2-2-3-2 – قدرت در سطح افقی………………………. 71
2-2-4- روابط قدرت………………………………. 72
2-2-4-1-  رابطه صف و ستاد……………………….. 73
2-2-4-2- تشكیل دسته‌ها و ائتلاف……………………. 74
2-2-5- منابع قدرت بر اساس پژوهش‌های فرنچ و راون…….. 75
2-2-6- انواع رویكردها به قدرت …………………… 77
2-2-6-1- راسل و قدرت:…………………………… 78
2-2-6-2- هیكس، گولت و قدرت: …………………….. 79
2-2-6-3- گالبرایت و قدرت: ………………………. 81
2-2-6-4- اتزیونی و قدرت:………………………… 83
ب- پیشینه پژوهشهای انجام شده ……………………. 85
2-3- پژوهش‌های پیرامون ارتباطات سازمانی……………. 85
2-3-1- پژوهش‌‌های انجام شده در داخل كشور:…………… 85
2-3-2- پژوهش‌های انجام شده در خارج از كشور:………… 89
2-4- پژوهشهای پیرامون منابع قدرت ………………… 99
2-4-1-  پژوهش‌های انجام شده در داخل كشور…………… 99
2-4-2-  پژوهش‌های انجام شده و در خارج از  كشور…….. 108
نتیجه گیری کلی ……………………………….. 121
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- جامعه آماری………………………………. 123
3-2- گروه نمونه ………………………………. 123
3-3- روش و طرح نمونه‌برداری……………………… 124
3-4- حجم نمونه………………………………… 124
3-5- ابزار گردآوری داده‌ها………………………. 125
3-5-1- پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی………… 126
3-5-2- پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین»…….. 127
3-6- تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه………………. 128
3-6-1- روایی………………………………….. 128
3-6-2- اعتبار…………………………………. 128
3-7- نوع مطالعه (روش گردآوری داده‌ها-…………….. 131
3-8- طرح پژوهش و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها………… 131
فصل چهارم : یافته‌های پژوهش
مقدمــه………………………………………. 133
تبدیلهای انجام شده بر روی متغیرها جهت تغییر مقیاس:… 134
4-1- توصیف داده‌ها:…………………………….. 135
4-1-1- توصیف مولفه های منابع قدرت:………………. 135
توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مدیران:………… 138
4-1-2- توصیف مؤلفه‌های اثربخشی ارتباطات سازمانی……. 126
4-1-3- توصیف سایر داده‌ها……………………….. 154
4-2- تجزیه و تحلیل داده‌ها بررسی فرضیات…………… 158
4-2-1- نتایج و یافته‌های سوالهای پژوهشی ………….. 158
فصل پنجم:‌ تفسیر و استنتاج نتایج پژوهش
5-1- تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش………………….. 178
5-2- محدودیت‌های پژوهش …………………………. 191
5-3- پیشنهادها………………………………… 192
5-3-1- پیشنهاد به برنامه‌ریزان:………………….. 192
5-3-2- پیشنهاد به پژوهشگران :…………………… 193

فهرست جداول
عنوان                                                      صفحه
جدول 2-1: منابع قدرت مدیران رده‌ی پایین سازمان…….. 70
جدول 2-2- اولویت شایستگی‌های مورد نیاز مدیران تربیت بدنی   92
جدول شماره 2-2-: مقایسه شایستگی‌های مورد نیاز مدیران و كارآموزان تربیت بدنی…………………………………………. 96
جدول شماره 2-3-  مقایسه شایستگی‌های مدیران باشگاه‌های ورزشی 97
جدول شماره 3-1: امتیاز گزینه‌های مختلف در روش پنج گزینه‌ای  126
جدول شماره 3-2: امتیاز گزینه‌های مختلف در روش پنج‌ گزینه‌ای  127
جدول 3-3 : دسته‌بندی سوالهای پرسشنامه منابع قدرت…… 127
جدول 4-1-1- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت پاداش… 135
جدول 4-1-2- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت اجبار… 136
جدول 4-1-3- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت قدرت قانون   136
جدول 4-1-4- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت تخصص…. 137

 

جدول 4-1-5- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت مرجعیت.. 138
جدول 4-1-6- جدول توزیع فراوانی منابع قدرت سازمانی…. 139
جدول 4-1-7- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت پاداش……. 141
جدول 4-1-8- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت اجبار……. 142
جدول 4-1-9- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت قانون……. 143
جدول 4-1-10- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت مرجعیت….. 144
جدول 4-1-11- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت تخصص……. 145
جدول 4-1-12- میانگین و انحراف معیار ارتباطات اثر بخش. 146
جدول 4-1-13- میانگین و انحراف معیار بازخورد………. 147
جدول 4-1-14- میانگین و انحراف معیار تعدد کانالهای ارتباطی 147
جدول 4-1-15- میانگین و انحراف معیار اثربخشی ارتباطات سازمانی  148
جدول 4-1-16- جدول توزیع فراوانی ارتباط اثربخش…….. 149
جدول 4-1-17- جدول توزیع فراوانی بازخور…………… 150
جدول 4-1-18 جدول توزیع فراوانی تعدد کانالهای ارتباطی. 151
جدول 4-1-19- جدول توزیع فراوانی اثربخشی ارتباطات سازمانی  152
جدول 4-1-20 جدول توزیع فراوانی مولفه اثر بخشی غالب… 153
جدول 4-1-21- جدول توزیع فراوانی رشته تحصیلی………. 154
جدول 4-1-22 میانگین و انحراف معیار سنوات خدمت…….. 155
جدول 4-1-23- میانگین و انحراف معیار سابقه مدیریت….. 156
جدول 4-1-24- جدول توزیع فراوانی مدرک تحصیلی………. 156
جدول 4-2-1- ضریب همبستگی بین منبع قدرت پاداش و اثر بخشی ارتباطات سازمانی………………………………………. 158
جدول 4-2-2- ضریب همبستگی بین منبع قدرت اجبار و اثر بخشی ارتباطات سازمانی………………………………………. 159
جدول 4-2-3- ضریب همبستگی بین منبع قدرت مرجعیت و اثر بخشی ارتباطات سازمانی160
جدول 4-2-4- ضریب همبستگی بین منبع قدرت تخصص و اثر بخشی ارتباطات    160
جدول 4-2-5- ضریب همبستگی بین منبع قدرت قانون و اثر بخشی ارتباطات سازمانی………………………………………. 161
جدول 4-2-6- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت پاداش به تفکیک رشته تحصیلی162
جدول 4-2-7- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت اجبار به تفکیک رشته تحصیلی……………………………………….. 163
جدول 4-2-8- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت قانون به تفکیک رشته تحصیلی164
جدول 4-2-9- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت مرجعیت به تفکیک رشته تحصیلی164
جدول 4-2-10- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت تخصص به تفکیک رشته تحصیلی165
جدول 4-2-11 – ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سابقه مدیریت      168
جدول 4-2-12- ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سنوات خدمت     170
جدول 4-2-13- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه یک 171
جدول 4-2-14- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه دو 172
جدول 4-2-15- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه سه 173
جدول 4-2-16- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه چهار…………………………………………….. 174
جدول 4-2-17- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه پنج …………………………………………….. 175
جدول 4-2-18- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه شش 176
جدول 4-2-19- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه هفت 177

فهرست نمودارها
عنوان                                                      صفحه
نمودار 4-1-1- نمودار میله‌ای منابع قدرت سازمانی……. 139
نمودار 4-1-2- نمودار میله‌ای منبع قدرت پاداش………. 141
نمودار 4-1-3 نمودار میله‌ای منبع قدرت اجبار……….. 142
نمودار 4-1-4- نمودار میله ای منبع قدرت قانون……… 143
نمودار 4-1-5- نمودار میله‌ای منبع قدرت مرجعیت …….. 144
نمودار 4-1-6- نمودار میله‌ای منبع قدرت تخصص……….. 145

یک مطلب دیگر :

 
 

نمودار 4-1-7- نمودار میله‌ای‌ارتباطات اثربخش……….. 149
نمودار 4-1-8- نمودار میله‌‌ای بازخور………………. 150
نمودار 4-1-9- نمودار میله‌ای‌تعدد کانالهای ارتباطی …. 151
نمودار 4-1-10- نمودار میله‌ای اثربخشی ارتباطات سازمانی 152
نمودار 4-1-11- نمودار میله‌ای مولفه اثربخشی غالب…… 153
نمودار 4-1-12- نمودار میله‌ای رشته تحصیلی…………. 154
نمودار 4-1-13- نمودار میله‌ای مدرک تحصیلی…………. 157

پیوستها
عنوان

  • پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی
  • پرسشنامه منابع قدرت
  • معرفینامه و مجوز جهت فعالیتهای میدانی

محاسبات آماری
1-2) مقدمه
دنیایی را تصور كنید كه در آن «ارتباط» وجود ندارد؛ در این دنیا انسان،تنها و انفرادی زندگی می كند و هرگز مشاركتی در تجربه اندوزی و علم ورزی ندارد! هرگز نمی تواند برای فائق آمدن بر مشكلات و محدودیتهای شخصی،از اتحاد و یكپارچگی برخوردار شود! هرگز سهمی در اختراعات نداشته و از شانس و فرصت زیادی بهره مند نخواهد شد! در چنین جهانی انسان نمی تواند از دیگران تاثیر بپذیرد و به گونه ای متقابل بر آنان تاثیر بگذارد. در یك كلام:تصور چنین جهانی اگر ناممكن نباشد،دشوار است.
این تصور بسیار مشكل است؛ زیرا ارتباط طرح چنین سوالی را درزندگی بشری از میان برده و غیر قابل بحث نموده است. دنیایی كه ما در آن بسر می بریم بسیار مبهم و پیچیده است. در جهانی بدون وجود ارتباط، تمدن- به مفهومی كه امروز می شناسیم- امكان وجود و ظهور نداشته است. ما به وسیله ارتباط،موفق شده ایم علوم و آموخته ها و تلاشهایمان راتجزیه و تركیب كنیم. تواناییها و تلاشها و آموخته های علمی ما را قادر ساخته است تا ظرفیت علمی،تكنولوژی و فرهنگی مان توسعه یافته و رو به تكامل و تعالی بروند. بدون وجود یك زمینه مناسب برای ایجاد ارتباط با یكدیگر در سطحی قابل قبول انسان هرگز نمی‌توانست موقعیت ما قبل تاریخ را پشت سر گذاشته و به پیشرفتهای كنونی دست یابد.
ارتباط از این جهت مهم است كه سازماندهی را امكان پذیر می سازد و سازمانها نیز به نوبه خود افراد را قادر می سازند تا در روش زندگی به سیستمهای سازمان یافته موجود، دسترسی پیدا كنند. در هر حال اهمیت و مفهوم واقعی یك ارتباط خوب می تواند از دیدگاه‌ها و جنبه های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.
بنا به تعریف، سازمانها برای بقای خود به كنش و واكنش متقابل و یا ارتباط نیاز دارند. بنابراین منطقی است اگر بگوئیم درك و شناخت بهتری از ارتباط موجب ارتقای سازمانها می شود.
از طرف دیگر قدرت به عنوان یك عامل و عنصر بسیار مهم در اداره امور جوامع و سازمانها همواره دلمشغولی دولتمردان و مدیران بوده است. مدیران،قدرت را به عنوان جزئی بسیار سازنده در ساختار سازمان و وسیله اجرای تــعهــــدات آن می دانند.
قدرت به عنوان مهمترین و نافذترین پدیده اجتماعی جوامع انسانی شناخته شده است. نتایج نفوذ قدرت در كلیه سطوح سازمانهای اجتماعی تجربه شده است. چون قدرت بخشی مهم و تاثیر گذار در حیات سازمانی می‌باشد،محققین تلاش زیادی برای توضیح مسائل سازمانی در اصطلاح «روابط قدرت» مطرح كرده اند، اول اینكه، واحدهای تابعه سازمان را متاثر می‌سازد،و دوم، در سطوح سازمانی و روابط بین افراد سازمان تاثیر قابل توجه می گذارد. (فخیمی،1379).
1-3) بیان مساله:
فرایند ارتباطات یكی از فرایندهای مهمی است كه بر روی اثر بخشی سازمانها و موفقیت مدیر نقشی اساسی ایفا می كند. تحقیق وبررسی در محیط سازمانها و حیات كاری نشان می دهد كه بطور متوسط مدیران سطوح مختلف بین 75% تا 95% از اوقات خود را صرف ارتباطات و پیام رسانی می كنند.
مكالمات تلفنی،جلسات،بررسی گزارشها،دادن دستور و تعلیمات، نوشتن نامه، بررسی اطلاعات فاكس و تلكس، و فعالیتهایی از این قبیل مثالهایی بر فرایند ارتباطات می باشد. سیستم گردش خون در اعضای بدن چه نقش مهمی را ایفا می كند، ارتباطات نیز در سازمانها همان نقش را ایفا می كند (امیر كبیری،1377).
ارتباطات به عنوان یكی از مهمترین عناصر فرایند مدیریتی محسوب می شود. وجود ارتباطات موثر و صحیح در سازمان همواره یكی از اجزای مهم در توفیق مدیریت به شمار آمده است. به تجربه ثابت شده است كه، اگر ارتباطات صحیحی در سازمان بر قرار نباشد،گردش امور مختل شده و كارها آشفته می شوند. هماهنگی، برنامه ریزی، سازماندهی، كنترل و سایر وظایف بدون وجود سیستم ارتباطی موثر در سازمان قابل تحقق نبوده و امكان اداره سازمان مهیا نخواهد بود. (میرابی،1380).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...