مردم شناسی با موضوع نوآوریهای شغلی عشایر |
![]() |
در چارچوب ارزیابی مرحلة تحقیقاتی مقطع كارشناسیارشد دانشجویان دانشگاه تهران، آقای *به شمارة دانشجویی * در رشتة علوماجتماعی گرایش مردمشناسی، پایاننامة خود را به ارزش 4 واحد در نیمسال دوم سال تحصیلی 1383-1382 تحت عنوان بررسی و مقایسة نوآوریهای شغلی در میان عشایر اسكانیافتة شهرستان مهر (مورد مطالعه: روستایكریمآباد) اخذ و ثبت نام نموده و در حضور هیأت داوران به شرح ذیل، مورد دفاع قرار گرفته و موفق به اخذ درجة عالی با نمرة 18 گردید.
| محل امضاء | رتبة علمی |
نام و نام خانوادگی |
|
| استاد |
دكتر اصغر عسكری خانقاه |
استاد راهنما |
|
| دانشیار | دكتر جلالالدین رفیعفر |
استاد مشاور |
|
| دانشیار | دكتر منصور وثوقی |
استاد داور |
|
| دانشیار | دكتر ناصر فكوهی |
مدیر گروه آموزشی |
|
| دانشیار | دكتر اعظم راوردراد |
معاون تحصیلات تكمیلی |
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چكیده
موضوع این رساله، بررسی و مقایسة نوآوریهای شغلی در میان عشایر اسكانیافتة شهرستان مهر (مورد مطالعه: روستای كریمآباد) است كه با توجه به ماهیت پژوهشی این موضوع، اطلاعاتی را درمورد ویژگیهای جغرافیایی و انسانی شهرستان مهر جمعآوری كردهایم، در این تحقیق كه تحقیقی كیفی و میدانی است برای نیل به اهداف اصلی آن از روشهای مردمشناختی از جمله مشاهده، گفتگوهای غیر رسمی و مصاحبه، مطالعة اسناد مدارك و ابزارهایی مانند عكسبرداری و اینترنت سود بردهایم.
در این پژوهش سعی ما بر آن است كه رابطة عشایر مورد مطالعه را با یكجانشینان اطراف مورد مطالعه قرار دهیم و نیز فعالیتها و مشاغل این عشایر را دو دورة قبل و پس از اسكان با یكدیگر مقایسه نمائیم.
این تحقیق شامل 7 فصل به این شرح میباشد: در فصل اول به ارائة طرح تحقیق پرداختهایم. در فصل دوم ویژگیهای جغرافیایی و انسانی شهرستان مهر و عشایر مورد مطالعه بیان شده است. فصل سوم تحقیق به فعالیتهای اقتصادی و مشاغل عشایر مورد مطالعه قبل از اسكان و نیز ویژگیهای این فعالیتها و مشاغل عنوان شده است. فصل چهارم، دلایل اسكان این عشایر از دهة60 به بعد و زمینهها و ریشههای اسكان از دهههای اول قرن حاضر (از زمان رضاخان) شرح داده شده است. در فصل پنجم، تحولات كلی این عشایر آمده است. در فصل ششم، فعالیتهای اقتصادی و مشاغل پس از اسكان همراه با ویژگیهای آن ذكر شده است و در فصل هفتم، تفاوت یكجانشینی این عشایر با روستائیان منطقه به لحاظ مشاغل اصلی (دامداری و كشاورزی) بیان شده است.
اساسیترین نتایج این تحقیق (بر اساس تئوری كاركردگرایی) این بوده است كه ساختهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همراه با تحولات اقتصادی ناشی از اسكان تغییر یافته است. از مهمترین تغیرات سیاسی میتوان به این موراد اشاره نمود: از میان رفتن اقتدار سنتی افرادی كه از سن بیشتری برخوردارند و افزایش كنترل و نظارت دولت مركزی بر عشایر. تغییرات فرهنگی كه همراه با اسكان آنان رخ داده است، یكی پایین بودن سطح اطلاعات روز در میان بزرگسالان است كه به ناتوانی تولید و تبادل اطلاعات در میان آنها منجر شده است و دیگری بروز افكار جدید و متضاد با بزرگسالان در میان نوجوانان و جوانان است. عمدهترین تغییرات اجتماعی میتوان از كاهش اهمیت و نقش همسایگی وحسن همجواری، كمرنگ شدن یگانگی و وحدت و از میان رفتن سادگی زندگی به مانند گذشته در میان آنها نام برد.
واژگان كلیدی: عـشـایـر، عـشـایـر كـوچـنــده، عـشـایـر اسكانیافته، ایـل، طـایـفـه، یـیـــلاق، قـشـــلاق، بـنـكـوه
ـ فـهـرسـت مـطـالـب
صفحه
| فـصـل اول : كـلـیـات | 11 |
| 1ـ 1ـ مـقـدمـه | 12 |
| 2ـ 1ـ طـرح مسئـلـه | 14 |
| 3ـ 1ـ سئوالات تحقیق | 19 |
| 4ـ 1ـ اهـمـیـت و ضرورت تـحـقـیـق | 20 |
| 5ـ 1ـ اهداف تحقیق | 22 |
| 6ـ1ـ زمان پژوهش | 23 |
| 7ـ1ـ ابهامات و مشكلات تحقیق | 23 |
| 8ـ1ـ انگیزة تحقیق | 24 |
| 9ـ1ـ ابزار تحقیق | 24 |
| 10ـ 1ـ روش تـحـقـیـق | 24 |
| 1ـ 10ـ 1ـ تكنیك های تحقیق | 31 |
| 1ـ 1ـ 10ـ 1ـ مـشـاهـده | 31 |
| 2ـ 1ـ 10 ـ 1ـ مـصـاحـبـه | 32 |
| 3ـ 1ـ10 ـ 1ـ مـطـالـعـه اسـنـاد و مـدارك | 33 |
| 4ـ 1ـ10ـ 1ـ عـكـس | 33 |
| 11ـ 1ـ چـارچـوب نـظـری | 34 |
| 1ـ 11 ـ1 ـ نـظـریـة كاركردگـرایـی | 34 |
| 1ـ 11ـ1 ـ نـظـریـة نوآوری | 38 |
| 12ـ 1ـ پـیـشـیـنـه تحـقـیـق | 43 |
| 13ـ1ـ مفاهیم و اصطلاحات | 47 |
| فـصـل دوم : میدان تحقیق | 51 |
| 1ـ 2ـ اسـتـان فـارس | 52 |
| 2ـ 2ـ شـهـرسـتـان مُهر | 55 |
| 1ـ2ـ 2ـ مـوقـعـیـت جـغـرافـیـایـی | 55 |
| 2ـ 2ـ 2ـ جـغـرافـیـای انـسـانـی | 58 |
| 1ـ2ـ2ـ2ـ تعداد و سیر تحول جمعیت طی چهار دوره سرشمـاری | 58 |
| 2ـ2ـ2ـ2ـ تـوزیـع جـمـعـیـت | 60 |
| 3ـ2ـ2ـ2ـ تـراكـم جـمـعـیـت | 63 |
| 4ـ2ـ2ـ2ـ وضـعـیـت سـواد | 63 |
| 5ـ2ـ2ـ2ـ تـركـیـب سـنـی و جـنـسـی | 65 |
| 3ـ2ـ2ـ اقـتـصـادی و انـرژی | 65 |
| 3ـ2ـ عـشـایـر | 67 |
| 1ـ3ـ2ـوضعیتموجود درجامعةعشایریبراساسسرشماری1377 | 70 |
| 2ـ3ـ2ـ سـرشـمـاری عـشـایـر كـوچـنـده سال 1377 | 72 |
| 3ـ3ـ2ـ توزیعجمعیت6سالهوبیشترعشایریكشوربرحسبوضعسواد | 72 |
| 4ـ3ـ1ـ آمـار دام مـتـعـلـق بـه عـشـایـر | 72 |
| 5ـ3ـ2ـ اراضـی زراعـی مـتـعـلـق بـه عـشـایـر | 72 |
| 6ـ3ـ2ـآمارجمعیتیعشایرداوطلباسكانبرحسبمحلموردنظربرایاسكان | 73 |
| 7ـ3ـ2ـ آمار جمعیتی عشایر بر حسب علاقه به اسكان یا كوچ | 73 |
| 8ـ3ـ2ـ جـامـعـه مـورد مـطـالـعـه (روستای كریم آباد) | 75 |
| فـصـل سوم : فعالیتها و ویژگیهای اقـتـصادی عشایر مورد مطالعه قبل از اسكان | 84 |
| 1ـ 3ـ فعالیتهای اقتصادی | 84 |
| 1ـ 1ـ 3ـ صـنـایـع دسـتـی و فـرش بـافـی | 86 |
| 2ـ 1ـ 3ـ بـافـت سـیـاه چـادر | 91 |
| 3ـ 1ـ 3ـ تـولـیـد مـحـصـولـات مـخـتـلـف لـبـنـی | 92 |
| 4ـ1ـ3ـ فـعالـیتهایمـبتنی بـر نـگهـداری، پرورش، چـرا دامهـا | 94 |
| 2ـ3ـ ویـژگـیهـای فعالیت های شـغـلـی و اقـتـصـادی | 96 |
| 1ـ2ـ 3ـ اقـتـصـاد نـیـمـه خـود كـفـا و تـقـریـبـاً خـود كـفـا | 97 |
| 2ـ2ـ 3ـ اقـتـصـاد بـسـتـه مـعـیـشـتـی | 97 |
| 3ـ2ـ3ـ تـولـیـد بـرای مـصـرف | 98 |
| 4ـ2ـ 3ـ تكنـولوژی ابتدائی در تهیـه و ساخـت مـحـصـولات | 99 |
| 5ـ2ـ 3ـ نـوع مـعـیـشـت غـالـب مـبـتـنـی بـر دامـداری | 99 |
| 6ـ2ـ 3ـ زنـدگـی اقـتـصـادی پـر مـشـقـت | 99 |
| 7ـ2ـ 3ـ رابـطـة كـاری خـانـوادگـی | 99 |
| فـصـل چهارم : دلایـل و ریشههای اسـكـان | 101 |
| 1ـ4ـ خـلـع سـلاح و اسـكان عـشـایـر ایـران | 105 |
| 2ـ4ـ اصـلاحـات ارضـی | 108 |
| 3ـ4ـ مـلـی كـردن جـنـگل هـا و مـراتـع | 110 |
| 4ـ4ـ نـفـوذ سـاختـار شـهری | 111 |
| 5ـ 4ـ بسط نهادهای فرهنگی جدید | 112 |
| 6ـ4ـ عـدم تـوانـائـی مـالـی ، دسـت دادن دام هـا و فقر اقتصادی | 113 |
| 7ـ4ـ دلایـل شـخـصـی | 114 |
| فـصـل پنجم : تـحـولات عـشـایـر مورد مطالعه پـس از اسـكـان | 116 |
| 1ـ5ـ تغییر رفتارهای گروهی | 117 |
| 2ـ5ـ گسترش ارتباطات | 119 |
| 3ـ5ـ تغییر اشكال معیشتی | 120 |
| 4ـ5ـ روابط جدید با دستگاههای دولتی | 123 |
| 5ـ5ـ نیازهای جدید | 124 |
| 6ـ5ـ افزایش نرخ با سوادی | 125 |
| 1ـ 6ـ 5ـ بالا رفتن سطح آگاهی افراد | 127 |
| 2ـ 6ـ 5ـ تأثـیر بر پایـگاه اجتـماعی افـراد | 128 |
| 3ـ 6ـ 5 ـ مهاجرت | 128 |
| 4ـ 6ـ 5 ـ ایجاد هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری جدید | 129 |
| 5ـ 6ـ 5 ـ تحول در ملاك های ازدواج | 129 |
| 6ـ 6ـ 5 ـ شكاف میان دو نسل | 130 |
| فـصـل ششم: فعالیتها و ویژگیهای اقتصادی پس از اسكان عشایر روستای كریمآباد | 131 |
| 1ـ 6ـ فعالیتهای اقتصادی | 132 |
| 1ـ1ـ 6ـ دامـداری و فـعـالـیـت هـای وابـسـتـه | 132 |
| 2ـ1ـ6ـ صنایع دستی | 134 |
| 3ـ1ـ 6ـ بـاغـبـانـی | 136 |
| 4ـ1ـ 6ـ فـعـالـیـت در شـركـت هـای صـنـعـتـی | 139 |
| 5ـ1ـ 6ـ پـرورش زنـبـور عـسـل | 140 |
| 6ـ1ـ 6ـ مـشـاغـل خـدمـاتـی | 142 |
| 7ـ1ـ 6ـ كـشـاورزی | 143 |
| 2ـ6ـ ویژگیهای اقتصادی | 144 |
| 1ـ2ـ6ـ خانواده به عنوان اصلی ترین واحد تولید | 144 |
| 2ـ2ـ6ـ گـسـتـرش خـانـوادههـای هـسـتـهای و مـسـتـقـل | 145 |
| 3ـ2ـ6ـ نوع معیشت غالب بر دامداری | 146 |
| فـصـل هفتم : تفاوت یكجانشینی عشایر با یكجانشینی روستایی در شهرستان مُهر | 147 |
| 1ـ7ـ كشاورزی | 148 |
| 1ـ نوع محصول تولید شده | 148 |
| 2ـ كشاورزی به عنوان یك شغل و فعالیت اقتصادی | 149 |
| 3ـ سابقة كشاورزی متفاوت | 149 |
| 2ـ7ـ دامـداری | 150 |
| 1ـ سـابـقـة دامـداری | 150 |
| 2ـ دامداری به عنوان شغل و فعالیت اصلی | 151 |
| 3ـ نوع دامها | 152 |
| 4ـ نوع تغذیة دامها | 153 |
| ـ نتیجه گیری | 155 |
| ـ فـهـرسـت مـنـابـع | 161 |
ـ فهرست عكسها
| شمارة عكس | موضوع عكس | |
| عكس شمارة (1) | كوچ عشایر قشقایی | 27 |
| عكس شمارة (2) | چهرة یك مرد قشقایی | 27 |
| عكس شمارة (3) | زوج كهنسال عشایری در شهرستان مُهر | 28 |
| عكس شمارة (4) | خانوادة عشایری در زیر سیاه چادر | 29 |
| عكس شمارة (5) | استفاده از چادرهای جدید در میان عشایر | 35 |
| عكس شمارة (6) | سیاهچادر درمیانعشایرمنطقه بهمانندگذشته كاراییچندانی ندارد | 36 |
| عكس شمارة (7) | قبرستان تاریخی فال | 56 |
| عكس شمارة (8) | آسیاب آبی خوزی | 56 |
| عكس شمارة (9) | حمام وراوی | 57 |
| عكس شمارة (10) | استودانهای خوزی | 57 |
| عكس شمارة (11) | بخش انرژی شهرستان مُهر | 66 |
| عكس شمارة (12) | پالایشگاه در حال ساخت | 67 |
| عكس شمارة (13) | تابلو روستای كریمآباد | 75 |
| عكس شمارة (14) | نمای كلی روستای كریمآباد | 78 |
| عكس شمارة (15) | نمایی از یك خانه در روستای كریمآباد | 80 |
| عكس شمارة (16) | نمایی از درون یك خانه در روستای كریمآباد | 82 |
| عكس شمارة (17) | راهسازی به روستا | 82 |
| عكس شمارة (18) | لولهكشی آب به روستا با سرمایه و هزینة روستائیان | 83 |
| عكسهای شمارة (19 و 20) |
درچند سال اخیر امكاناتی به روستائیان اختصاص یافته است كه از آن جمله میتوان به برق و تلفن اشاره نمود | 83 |
| عكس شمارة (21) | دامهای عشایری | 85 |
| عكس شمارة (22) | طرح فرش عشایری و وسائل بافت آن | 87 |
| عكس شمارة(23) | فرش عشایری | 88 |
| عكس شمارة(24) | بافت جاجیم | 91 |
| عكس شمارة (26) | سیاهچادرهای مورد استفاده در میان عشایر | 92 |
| عكس شمارة(27) | تهیة كشك در میان عشایر روستای كریمآباد | 93 |
| عكس شمارة(28) | زن عشایری در حال تهیة ماست | 94 |
| عكس شمارة (29) | كودك عشایری در حال چرای دامها | 95 |
| عكس شمارة(30) | چوپانان عشایری | 96 |
| عكس شمارة (31) | دبستان ابتدایی در روستای كریم آباد | 127 |
| عكس شمارة(32) | دامداری در روستای كریمآباد | 132 |
| عكس شمارة(33) | دامداری امروزه به مانند گذشته در میان عشایر صورت نمیگیرید | 133 |
| عكس شمارة(34) | به دست آوردن كره از شیر گوسفندان برای تغذیه | 134 |
| عكس شمارة(35) | تمامی اعضاء خانواده در بافت فرش كمك میكنند | 135 |
| عكس شمارة(36) | فرش یكی ازصنایع معمول در میان عشایر روستای كریمآباد | 136 |
| عكس شمارة(37) | باغ مركبات متعلق به روستائیان | 137 |
| عكسهای شمارة (38 و39) |
اشتغال عدهای از عشایر روستای كریمآباد به عنوان باغبان در باغات | 138 |
| عكسشمارة (40) | شروع به ساخت پالایشگاه گاز در شهرستان مُهر (پارسیان) | 140 |
| عكسشمارة (41) | شروع به كار پالایشگاه گاز عسلویه (پارس جنوبی) | 140 |
| عكسهایشمارة (42 و 43) |
مشاغل جدید در میان عشایر اسكان یافتة شهرستان مُهر (پرورش زنبور عسل) | 141 |
| عكس شمارة(44) | رانندگی یكی از مشاغل جدید در میان عشایر روستا | 142 |
| عكس شمارة(45) | زمینهای زیر كشت عشایر | 143 |
| عكس شماره(46) | دامداری در روستای كریمآباد | 151 |
| عكس شمارة(47) | دامداری در خانة روستاهای شهرستان مُهر | 152 |
| عكس شمارة(48) | محل نگهداری دامها در روستای كریمآباد | 154 |
ـ فهرست نقشهها
| شمارة نقشه | موضوع نقشه | |
| نقشة شمارة (1) | نقشة ایران | 53 |
| نقشة شمارة (2) | نقشة استان فارس | 59 |
| نقشة شمارة (3) | نقشة شهرستان مُهر | 62 |
ـ فهرست جداول
یک مطلب دیگر :
| شمارة جدول | موضوع جدول | |
| جدول شماره (1) | تعداد بخش ها ، شهرها و دهستان های كشور برحسب استان و شهرستان در پایان اسفند 1381 | 54 |
| جدول شماره (2) | ناحیه مورد مطالعه در سرشماری 1345 | 58 |
| جدول شماره (3) | ناحیه مورد مطالعه در سرشماری 1355 | 58 |
| جدول شماره (4) | ناحیه مورد مطالعه در سرشماری 1365 | 58 |
| جدول شماره (5) | ناحیه مورد مطالعه در سرشماری 1375 | 60 |
| جدول شماره (6) | ویژگی های جمعیتی شهرستان مُهر در سال 1380 | 60 |
| جدول شماره (7) | توزیع جمعیت بر حسب بخش به تفكیك جنس در سال1380 | 61 |
| جدول شماره (8) | توزیع جمعیت نقاط روستائی بر حسب بخش به تفكیك | 61 |
| جدول شماره (9) | توزیع جمعیت نقاط روستایی بر حسب بخش به تفكیك جنس در سال 1380 | 61 |
| جدول شماره (10) | تعداد آبادی های دارای سكنه شهرستانبر حسب بخش و به تفكیك تعداد خانوار | 61 |
| جدول شماره (11) | جمعیت و مساحت به تفكیك بخش در سال 1380 | 63 |
| جدول شماره (12) | درصد جمعیت 6 ـ 24 ساله در حال تحصیل بر حسبگروههای عمده سنی به تفكیك نقاط شهری و روستایی به صورت درصد | 64 |
| جدول شماره (13) | درصد باسوادان در جمعیت 6 ساله و بیشتر بر حسب گروه های سنی به تفكیك سن و جنس به درصد | |
| جدول شماره (14) | تخمین جمعیت عشایری در كتاب گنج شایگان | 69 |
| جدول شماره (15) | تخمین جمعیت عشایری در كتاب آشنایی با جامعه عشایری ایران | 70 |
| جدول شماره (16) | خانوار و جمعیت ایل ها و طایفههای مستقل بیش از 20 خانوار و استان های محل استقرار آنها | 71 |
| جدول شماره (17) | تـوزیـع جـمـعـیـت 6 سـالـه و بـیـشـتـر عـشـایـری كـشـور بـر حـسـب وضـع سـواد | 71 |
| جدول شماره (18) | آمـار دام مـتـعـلـق بـه عـشـایـر | 72 |
| جدول شماره (19) | اراضـی زراعـی مـتـعـلـق بـه عـشـایـر | 72 |
| جدول شماره (20) | آمـار جـمـعـیـتـی عـشـایـر داوطـلـب اسـكـان بـرحـسـب مـحـل مـورد نـظـر بـرای اسـكـان | 73 |
| جدول شماره (21) | آمـارجـمـعـیـتـی عـشـایـر بـرحـسـب عـلاقـهبـه اسـكان یـا كـوچ | 73 |
| جدول شماره (22) | جمعیت عشایری در استان های كشور به ترتیب تعداد خانوار ییلاقی و قشلاقی | 74 |
| جدول شماره (23) | تركـیـب سـنـی و جـنسـی روسـتـای كـریـمآبـاد | 77 |
| جدول شماره (24) | فعالیت اقتصادی در میان عشایر كریمآباد | 81 |
| جدول شمارة (25) | مقایسة خانوارهای كوچرو ایلقشقایی در سالهای 1353و1361 | 103 |
مـقـدمـه
ـ طـرح مسئله
ـ سئولات تحقیق
ـ اهـمـیـت تـحـقـیـق
ـ اهداف تحقیق
ـ انگیزة تحقیق
ـ ابزار تحقیق
ـ جامعة مورد مطالعه
ـ مبهمات و مشكلات تحقیق
ـ زمان پژوهش
ـ روش تـحـقـیـق
فرم در حال بارگذاری ...
|
[شنبه 1399-08-10] [ 01:35:00 ب.ظ ]
|



