اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

باتوجه به این امر مهم که بانوان پرورش دهنده و الگوهای رفتاری نسل های آینده هستند و نیمی از اقشار جامعه راتشکیل می دهند،کمبود فضاهایی در جهت ترغیب حس گردشگری و مسافرتهای برون شهری وسیاحت وزیارت در جهت  تقویت روحیه بانوان شدیدا احساس می شود.

بنابراین نیاز به طراحی ابنیه هایی چون هتل مخصوص بانوان که حس امنیت روحی روانی وفیزیکی آنها را تامین کند مورد نیاز است.

با فراهم ساختن این گونه بسترها در کشور روحیه شادابی نشاط وتداوم خاطرات جمعی در بانوان بیشتر ایجاد می شود که این امر تاثیر گذار(تاثیرات مثبت)در خانواده ودر نهایت جامعه می باشدکه باعث رشد وشکوفایی اجتماع هم می شود.

 

مرور ادبیات و سوابق مربوطه:

نخستین هتل مخصوص بانوان که اولین هتل از نوع خود در سطح خاورمیانه به شمار می آید در ریاض پایتخت کشور عربستان سعودی ساخته شده است به نام لوزان که در زبان عربی به معنای پناهگاه می باشد که در اوایل ماه مارس در سال 2010افتتاح شده است.

یکی از اهداف احداث این هتل ارائه خدمات ویژه به زنان وتامین راحتی وآسایش اتاق با طراحی متنوع مخصوص بانوان است.

یکی دیگر از اهداف این هتل تحقق مسئولیت اجتماعی در عربستان وحمایت بانوان به طور کلی زنان سعودی به طور خاص است.زیرا بانوان در عربستان اجازه رانندگی ندارند یا بدون اجازه همسر نمی توانند به مسافرت بروند یا به تنهایی در رستوران غذا بخورند.هتل بانوان در یازده کشور اروپایی وجود دارد به عنوان نمونه در کشور آلمان در چهارده ایالت هتل مخصوص بانوان موجود است. ولی هتل بانوان به صورت خاص در ایران تا کنون ساخته نشده است.

 

جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:

طراحی هتل بانوان در این تحقیق از ضروریات مورد نیاز برای بانوان در سطح کشور می باشد که به نوبه  خود نوآوری نیز در ایران  محسوب می شود و باید معماری آن سازگار با روحیات بانوان ونیازهای آنها و در نظر گرفتن معماری بومی فرهنگ ایرانی فراهم شود.

در کشور ما معماری با چنین رویکردی که بتواند نیازهای بانوان گردشگر را در مسافرت ها مرتفع سازد تاکنون طراحی نشده است.

پایان نامه

 

 

اهداف مشخص تحقیق:

   با توجه به این که داشتن هر پژوهشی در مسیر طبیعی و تحقیقی خود می‌باید گسترش و توسعه‌ای همسوی فعالیت‌ها و       گزارشهای  متنوع پژوهش خود را داشته باشد، بنابراین مشخص بودن اهداف برای انتخاب این پروژه‌ لازم  است:

 

   -اهداف کلی:

  • طراحی محل مناسب در خور بانوان در جهت ایجاد تقویت حس نشاط وشادابی وگردشگری.
  • تعبیه محیطی برای بانوان در جهت تامین آسایش فیزیکی وروحی روانی آنها در مسافرتها.

-اهداف جزیی:

  • احداث هتل بانوان متناسب وسازگار با منظر شهر مقدس قم.
  • معماری بافرهنگ و ویژگی های محیطی شهری.
  • امکان آسایش بیشتر (فیزیکی روحی وروانی) وتداوم خاطرات جمعی.

 

سؤالات تحقیق:

-چگونه می توان امکان مسافرت بانوانی که به صورت تجرد به سفرمی روند ودر عین حال نیاز به امنیت دارند را فراهم کرد؟

-طراحی یک هتل مطلوب بانوان چه ویژگی های می تواند داشته باشد؟

– آیا بانوان کشورمان و کشورهای مسلمان دیگر  از این نوع ابنیه ها  در سطح کشور استقبال می کنند؟

 

یک مطلب دیگر :

 

فرضیه‏های تحقیق:

-افزایش گردشگری  وامکان بیشتر مسافرت وسفر های برون شهری برای بانوان بهتر فراهم می شود.

-میان طراحی مطلوب فضاهای اقامتی مخصوص بانوان باخصوصیات فیزیکی وهمچنین حس راحتی  امنیت  شادابی ونشاط آنها رابطه برقرار است.

 

تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی:

هتل: نوعی مکان مسکونی اجاره ای است که معمولا برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می شود و از امکانات اقامتی وگردشگری شهرها به حساب می آیدکه بیشتر مورد استفاده مسافران وگردشگران قرار می گیرد.

مسافرت:

به جابه جایی انسان از محلی به محل دیگر به هر منظوری وبرای هر مدتی گفته می شود.

 

روش شناسی تحقیق:

در این پژوهش با گرد آوری یک سری اطلاعات موجود در زمینه نیاز ها و خواسته های فضاهای اقامتی مخصوص بانوان، به تجزیه و تحلیل هایی پرداخته تا چارچوبی منظم را ایجاد کند و در نهایت با طراحی بر اساس چارچوب جدید هدف کلی تحقیق محقق گردد.

نحوه اجرا به این صورت است که:

  1. بررسی نمونه های كار شده، تهیه استاندارد ها و ارائه روشها و سبكهای طراحی.و استفاده از اطلاعات موجود در منابع معماری و استاندارد و ضوابط طراحی هتل تدوین شده.(به روش کتابخانه ای).

2.انتخاب روش طراحی، اهداف اصلی طرح و مراحل كار. (با استفاده از تجزیه و تحلیل مقایسه ای).

  1. شناخت منطقه به لحاظ جغرافیایی، اقلیمی، فرهنگی و استفاده از ضوابط موجود و طرحهای هادی و جامع شهر و كتب اقلیمی و جغرافیایی و سایتهای معماری (روش کتابخانه ای و میدانی).
  2. برنامه فیزیكی، سایت آنالیز، تهیه دیاگرامها،  لكه گذاری و طراحی و ارائه کلیه  نقشه ها.(استفاده از ابزارهای گرافیكی و نرم افزار auto cad , 3dmax .

متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

دو متغیر اصلی تحقیق عبارتند از: ویژگی های کیفی فضای معماری هتل مخصوص بانوان  به عنوان متغیر مستقل وخصوصیات فیزیکی وحس امنیت، راحتی، شادابی به عنوان متغیر وابسته می باشند.بین ویژگی کیفی فضای هتل و خصوصیات فیزیکی  وحس راحتی شادابی رابطه  برقرار است.

این تحقیق به دنبال آن است که چگونه می توان به تمامی ابعاد متغیر ویژگی کیفی فضا درهتل بانوان پرداخت ؟ بدین منظور باید ابتدا دانست  که نیازهای  زنان در این رابطه  چیست و منظور از آن در این تحقیق چه می باشد ؟

زن به جنس مونث گفته می شود. دردوران جاهلیت وپیش از اسلام زنان ودختران را زنده به گور می کردند باظهور اسلام شخصیت زنان مورد توجه قرار گرفت وبه عنوان موجود متعالی در کنار مردان در جامعه به فعالیت پرداختند.

زن می تواند پدید آورنده غرور وعزت برای بشریت باشد. باعلم به ساختار شخصیتی زن، روحیات زنانگی او باید موردتوجه قرار گیرد. براین اسا س در طراحی فضای مخصوص بانوان باید تمامی جوانب روحیات او در نظر گرفته شود.

تاثیر روانی اشکال ورنگها ونور بر روی بانوان:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...