<p>1-2-2-8- اسلوب معادله………………………………………………………………………………………… 7</p>
<p>1-2-2-9- متناقض‌نما (پارادوکس)………………………………………………………………………….. 7</p>
<p>1-2-2-10- تلمیح………………………………………………………………………………………………….. 8</p>
<p>1-2-3- موسیقی شعر…………………………………………………………………………………………………….. 8</p>
<p>1-3- اصطلاحات……………………………………………………………………………………………………………. 9</p>

پایان نامه

 

<p>1-3-1- اصطلاحاتِ موسیقی……………………………………………………………………………………. 9</p>
<p>1-3-2- اصطلاحاتِ نرد و قمار………………………………………………………………………………… 9</p>
<p>1-4- ردّ پای شعرِ پیشینیان در شعرِ نجیب……………………………………………………………………………… 9</p>
<p><u>عنوان                                                                                                           صفحه</u></p>
<p>1-4-1- مولانا……………………………………………………………………………………………………………….. 10</p>
<p>1-4-2- سعدی………………………………………………………………………………………………………………. 10</p>
<p>1-4-3- حافظ……………………………………………………………………………………………………………….. 10</p>
<p>1-4-4- بیدل دهلوی……………………………………………………………………………………………………… 11</p>
<p>1-4-5- صائب………………………………………………………………………………………………………………. 11</p>
<p>1-5- نقش مذهب در شعرِ نجیب………………………………………………………………………………………….. 12</p>
<p>1-6- ممدوحانِ نجیب در شعرِ او………………………………………………………………………………………….. 13</p>
<p>1-6-1- عظیم‌خان………………………………………………………………………………………………………….. 13</p>
<p>1-6-2- شاه میرزا هاشم…………………………………………………………………………………………………. 13</p>
<p>1-6-3- مسعود میرزا…………………………………………………………………………………………………….. 13</p>
<p>1-7- معرفی نسخۀ خطی و توضیحاتی پیرامونِ روشِ تصحیح………………………………………………. 13</p>
<p>1-8- رسم الخط…………………………………………………………………………………………………………………… 14</p>
<p>1-9- تصویرِ صفحاتِ آغاز، میانی و انجامِ نسخه…………………………………………………………………… 15</p>
<p>فصل اول: کلیات تحقیق</p>
<p>1-1- پرسش‌های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. 18</p>
<p>1-2- فرضیه‌ها…………………………………………………………………………………………………………………………… 18</p>
یک مطلب دیگر :
 
<p>1-3- بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………………… 18</p>
<p>1-4- پیشینۀ تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. 18</p>
<p>1-5- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… 18</p>
<p>1-6- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….. 18</p>
<p>فصل دوم: متن تصحیح شده نسخۀ خطی دیوان نجیب­الدین اصفهانی…………………………………………… 19</p>
<p>فصل سوم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها</p>
<p>1-3- نتیجه‌گیری……………………………………………………………………………………………………………………….. 194</p>
<p>2-3- پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………………….. 194</p>
<p>فهرست لغات……………………………………………………………………………………………………………………………………. 195</p>
<p>فهرست نام کسان…………………………………………………………………………………………………………………………….. 201</p>
<p>منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 206</p>
<p>چکیده</p>
<p>نجیب الدین رضا اصفهانی، شاعر و صوفی قرن یازدهم است که به نام‌های زرگر اصفهانی، نجیب تبریزی و نجیب تبریزی اصفهانی نیز اشتهار دارد. وی که از مشایخ صوفیۀ ذهبیه است در سال 1047 در اصفهان به دنیا آمده، در جوانی به شیخ محمّدعلی مؤذن خراسانی،عارفِ برجستۀ ذهبیه، دست ارادت داده و بعدها خلیفه و داماد وی گشته است. او در دورۀ سبک هندی (یا اصفهانی) زیسته، امّا در سخن‌سرایی بیشتر به شعرای عارفِ متقدّم نظر دارد.</p>
<p>مثنویِ سبع المثانی، نورالهدایه در بیانِ اصطلاحات صوفیه، خلاصه الحقایق مثنوی در آدابِ سیر و سلوک و تصوف، دستورِ سلیمان در بیانِ اصطلاحاتِ صوفیان و دیوانِ غزلیات از آثار اوست.</p>
<p>نسخۀ خطی دیوانِ او در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. در دیوانِ او رویکرد مذهبی و تعلقاتش به خاندانِ رسالت آشکار است؛ او به صنایع ادبی و صورخیال توجّه داشته و کلام خود را به آرایه‌های ادبی می‌آراید. نجیب اگرچه صوفی بوده است و آثاری در آداب سیر و سلوک و صوفیه دارد؛ امّا این اندیشه در غزل‌های او کمتر نمود یافته است.</p>
<p><strong>واژه‌های کلیدی:</strong> نجیب اصفهانی، قرن یازدهم، نسخه خطی، تصحیح، دیوان.</p>
<p>مقدمه</p>
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...