تحلیل رفتار متقابل به عنوان نظریه شخصیت تصویری از ساختار روان‌شناختی انسانها به ما ارائه می‌دهد این نظریه به ما کمک می‌کند تا دریابیم انسانها چگونه عمل و رفتار می‌کنند و این که چگونه شخصیت خود را در قالب رفتارهایشان آشکار می‌سازند(جونز[3] و استوارت، 1376).

 

بیان مسئله

 

ازدواج یکی از بنیادهای جهان‌شمول بشری است و هیچ بنیادی این چنین صمیمانه زندگی بشر را تحت تأثیر قرار نداده است. از سوی دیگر در انتخاب شیوه‌های درمانی موثر در زمینه مسائل بین فردی موجود در نظام زناشویی توجه به این اصل حائز اهمیت است که رفتار متقابل در فرد برآیند مارپیچ‌های علی بیشماری است که رفتارهای

یک مطلب دیگر :

 

دلایل پایین آمدن کیفیت تخته وایت برد در سالیان اخیر

 هر دوی آنها را شکل می‌دهد(ثنایی، 1375).

ما به دنبال روابطی می‌گردیم که موقعیت‌های شکوهمندی را برایمان به ارمغان آورد و مایه رضایتمندی کامل و همیشگی‌مان باشد. ما عشق افسانه‌ای را بهترین دلیل ازدواج و ازدواج را موقعیتی می‌دانیم که با آن می‌توانیم مهمترین آرزوهای شخصی خود را بدون هیچ تردیدی ارضا کنیم. به رغم شواهد انکارناپذیری که برخلاف چنین انتظاراتی وجود دارد در مورد سعادت زناشویی هنوز هم تصوراتی ایده‌آل و دست نیافتنی غرق هستیم(آلیس،‌1375).

شاید بزرگترین افسانه‌ای که مانعی بر روابط زناشویی است این انتظار غیر واقع‌بینانه باشد که یک ازدواج موفق صرفا به خودی خود به طور طبیعی به وجود می‌آیند و اجباری نیست که برای ایجاد آن تلاش زیادی کند یا از خودش مایه بگذارد یا رفتار مناسبی با شریک زندگی خود داشته باشد. زندگی مشترک در حالی آغاز می‌شود که زوج‌ها علاقمند به ایجاد یک زندگی سعادتمند، عاری از اختلاف و مشاجره هستند و امیال و آرزوهای مختلفی قدم به عرصه‌ی جدید می‌گذارند. اما چه می‌شود که به یکباره در آنها عشق و محبت و صمیمیت رنگ می‌بازد و جای خود را به اختلاف و ناسازگاری می‌دهد(النز، املکمپ، مج لوری و مارکوت[4]، 1980).

اعتیاد به عنوان یکی از معضلات اجتماعی میان افراد جامعه بویژه بین زوجین شایع شده است که می‌تواند مضرات مختلف اجتماعی و بهداشتی مانند نابودی دارائی‌های شخصی، افزایش خشونت، کاهش صمیمیت بین زوجین، بیکاری، افزایش ناسازگاری و نارضایتی را در پی داشته باشد(نقل از رید[5] و همکاران،‌2009).

[1] . sanuie

[2] . rride

[3] . Joines, v

[4] . Elens. Emmelkamp. Macgillvery & Markvoot.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...