احکام اطعمه و اشربه از منظر فقهای امامیه و اهل سنت |
۱- ۶- روش پژوهش 13
۱-۷- نوآوری ودشواری پژوهش 13
۱- ۸- مفاهیم 14
۱-۹- کلید واژه ها 15
۱-10- اهمیت شناخت احکام خوردنی ها و آشامیدنی های حلال 19
1-11- اهمیت خوردن غذا 20
۱-12- تأثیرات غذا بر روح و روان انسان 23
۱-۱۳- غذاهای قرآنی 24
فصل دوم :احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها از نظر فقهای امامیه
۲-۱- اصل حلال بودن خوردنی ها 32
۲-۲- خوردنی های حرام درآیات قران 37
۲-۲- ۱- مردار 39
۲-۲-۲- خون 40
۲-۲- ۳-گوشت خوک 40
۲-۲-۴- حیوان با ذبح غیراسلامی 41
۲-۲- ۵- حیوان خفه شده 42
۲-۲- ۶- حیوان کتک خورده 43
۲-۲- ۷- حیوان پرتاب شده 43
۲-۲- ۸ – حیوان شاخ زده شده 43
۲-۲- ۹ – شکارمرده ی درندگان 43
۲-۲- ۱۰- حیوان کشته شده بر آستان بت ها 44
۲-۲- ۱۱- حیوان کشته شده با بخت آزمایی 44
۲-۲- ۱۲- شراب 45
۲- ۳- فلسفه غذا خوردن و آداب سفره در شیعه 49
۲-۴- حکم انواع خوردنی ها طبق نظر علما 56
۲- ۴- ۱- حیوانات دریایی 58
۲-۵- احکام خوراکی های حیوانی 60
۲-۵- ۱- اصل اولی در احکام خوراکی های حیوانی 62
۲-۵-۲- احکام خوراکی های غیرحیوانی 65
۲- ۶- بررسی نظر آیت الله حسینی سیستانی در مورد خوردنی ها 66
۲- ۷ – بررسی نظرآیت الله حسینی خراسانی در رابطه با احکام حیوانات 67
۲-۸- حکم انواع نوشیدنی ها طبق نظرعلما 69
۲-۸- ۱- انواع نوشیدنی های حرام 70
۲-۹- اسلام و گیاه خواری 72
۲- ۹- ۱- گیاه خواری و ساده زیستن در اسلام 72
۲-۹-۲-قرآن،کتابی مقدس برای خام گیاه خواری وسیستم های تغذیه درجهان 74
۲-۱۰- خواص انگور و انجیر درکتب و روایات 75
۲-۱۱- طب سنتی کدام نان را توصیه می کند؟ 77
فصل سوم:
یک مطلب دیگر :
تست باتری ایفون 4 اس iPhone 4S Battery
احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها از نظر فقهای اهل سنت
بخش اول: نظرات فقهای اهل سنت. 79
3-۱-1- انواع خوردنی ها 79
3-1-۲- طبقه بندی حیوانات حرام گوشت 80
۳-۱-۳- اقسام خوردنی های حلال و حرام 80
3-1-۴- احکام فقهی از نظر شافعی 83
۳- ۱- ۵- آداب غذا خوردن وآشامیدن در اهل سنت 84
۳-۱- ۶- حکم انواع نوشیدنی ها 87
بخش دوم: نظرات فقهای اهل سنت و امامیه در مورد احکام گوشتها 108
۳-۲- ۱- نظرات فقهای اهل سنت در مورد احکام گوشتها 108
۳- ۲- ۲- نظرات فقهای امامیه درمورد احکام گوشت ها 110
۳-۲-۳- نظرات مغایرفقهای اهل سنت و امامیه درمورد احکام گوشت ها 112
۳- ۲-۴- نظرات مشترک فقهای اهل سنت و امامیه درمورد احکام گوشتها 113
۳-۲-۵- حکم تناول میگو 115
۳-۲- ۶- خوردنی های تابو و تطبیق آن با اهل سنت 126
۳-۲-۷- نظرنگارنده 133
نتیجه گیری 134
پیشنهادات 138
فهرست منابع 140
چكیده
خداوند با آفرینش انسان، رزق و روزی او را همراهش آفریده است و برای استفاده انسان طبیعت زیبا و تمام حیوانات و میوه ها و سبزیجات را در اختیار قرار داده است. تا از آن ها برای خوردن، آشامیدن، پوشاک، مسکن و سایر نیازهای خود به کارگیرد. آن چه انسان می خورد و می نوشد در روح و روان و نیز جسم او تأثیرگذار است، از این رو خداوند متعال برخی از آن ها را حرام و برخی دیگر را حلال کرده است. بحث اطعمه واشربه یکی از مهمترین مسایل درجهت استمرار و بقاء هر موجود زنده ای است. به خصوص انسان که اشرف مخلوقات است. اطعمه و اشربه در لغت به معنای خوردنی ها و نوشیدنی ها می باشد. در لسان بیشتر فقها اطعمه و اشربه به همین معنا می باشد. در این خصوص پایان نامه ی حاضر پژوهشی است فقهی – تطبیقی، که نظرات فقهای مذاهب خمسه پیرامون احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها مطرح گردیده است. و ادلّه ی موافقین و مخالفین مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. بنابراین روش پژوهش یک تحقیق نظری از نوع توصیفی میباشد. مطالب مورد نیاز را با استفاده از کتابخانه، کتابخانه ی دیجیتال، نمایه ی نشریات، مقالات مرتبط، و فضای مجازی وب، گردآوری کرده ایم. حاصل این تحقیق که با هدف استخراج نقاط اشتراک و افتراق آراء فقهای امامیه و اهل سنت در خصوص احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها، صورت گرفته است؛ به شرح زیر می باشد.
۱.در فقه امامیه و اهل سنت تعریف جامعی از اطعمه و اشربه صورت نگرفته است؛ بلکه بیشتر به احکام آن اشاره شده است.
۲.اکثر فقهای امامیه در مورد احکام اطعمه و اشربه و مصادیق آن اتفاق نظر دارند.
۳.میان فقهای امامیه و اهل سنت در مورد احکام اطعمه و اشربه و مصادیق آن اختلاف نظر وجود دارد.
۴.میان فقهای مذاهب اربعه نسبت به احکام اطعمه و اشربه و مصادیق آن اختلاف نظر وجود دارد.
واژه های کلیدی: اطعمه، اشربه، امامیه، اهل سنت.
مقدمه:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 06:12:00 ب.ظ ]
|