شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت در کسب و کار الکترونیکی |
1-1- مقدمه
کسب و کار الکترونیکی به عنوان یکی از زیرمجموعه های فن آوری اطلاعات و ارتباطات در دهه گذشته رشد بالایی را تجربه کرده است.به طور کلی رویکرد سیاست اکثر موسسات تجاری در پذیرش و به کارگیری کسب و کار الکترونیک در جهت ورود به بازارهای جهانی و جذب مشتریان جدید و موثر و کارا در این راستا می باشد.
به عقیده زواس کسب و کار الکترونیکی عبارت است از تبادل اطلاعات از طریق شبکه اینترنتی در هر واحدی از زنجیره عرضه، چه در دررون یک شرکت یا بین شرکتها، بین شرکت و مشتری و یا چه بین بخش خصوصی و عمومی اقتصاد، چه توام با پرداخت پول باشد یا اینکه پرداختی صورت نگیرد.
تحقیقات نشان داده است که از عوامل موثر بر شکست یک کسب و کار الکترونیک فقدان دانش پایه ای کسب و کار, تبلیغ غیر موثر, تدارات ناکافی, ناتوانی در برآورده سازی نیاز مشتریان, استفاده نابجا از منابع مالی و بروز تغییر دررفتار مشتریان می باشد و از سوی دیگر کسب و کارهای موفق اغلب از نوع ترکیبی حقیقی و مجازی بوده
وکه از زنجیره تامین قوی و همچنین دامنهای از مشتریان موجود بهره میبردهاند.
در این تحقیق سعی بر آن است که عوامل مؤثر بر موفقیت در بکارگیری کسب و کار الکترونیک شناسایی و سپس با بهرهمندی از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره فازی
یک مطلب دیگر :
پایان نامه با کلید واژه های طبیعت، فلوطین، طبایع، ازلی
رتبهبندی شوند.
1-2- بیان مساله
الوین تافلر در کتاب موج سوم در سال 2008 کسب کارالکترونیک را اینگونه معرفی کرده است: وسیلهای است که مسیر رسیدن بنگاه ها به بازارها را هموار میسازد و مسیری است که به استفادهکنندگان امکان رسیدن به مشتریان موثر و کارآمد را فراهم میکند.
به عقیده توریان در سال 2004, کسب و کار الکترونیک حوزه وسیع تری از تجارت الکترونیکی دارد که شامل خدمات مشتری(مدیریت ارتباط با مشتری)فرآیندهای بین شرکای تجاری(مدیریت رنجیره تامین)نیز می شود.
علی سرلک نیز کسب و کار الکترونیک را مجموعه ای ار فعالیتهای مربوط به کسب و کار ازجمله مباحث بازاریابی, مالی, خرید و فروش,ارتباط با مشتریان, خدمات پس از فروش, همکاری با سرمایه گذاران و….. می داند که از طریق شبکه اینترنت انجام میشود.
نتایج نشان می دهد وجود ادرس اینترنتی، بالابودن سیستمهای ارتباطی در سازمان، مدیریت منابع فیزیکی و مالی، آماده سازی برای تولید، اندازه و سطح تولید کالا، حمایت از مصرفکننده، وجود تعرفههای گمرکی، سیستم حمل و نقل، توسعه کارتهای اعتباری و فرهنگ سازمانی از مهمترین مولفههای موثر در پیادهسازی کسب و کار الکترونیک میباشد (شهریور، 1385).
پذیرش فناوری کسب و کار الکترونیک تابعی از چند عامل است:ملاحظات بین المللی شامل صادرات، واردات، فناوری، …. است که در تعامل کسب و کار الکترونیک اثر تقویتکننده بر یکدیگر دارند. وجود شبکه ارتباطی قوی که با اطمینان بالا همراه است. زیرا اطلاعاتی را با سرعت و حجم بالا را میتوان در اختیار گذاشت. میزان مهارت نیروی انسانی بنگاهها و حجم سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه و نرخهای دستمزد هم از عوامل تاثیرگذار بر کسب و کار الکترونیک هستند (ساروخانی، 1389).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-01] [ 09:23:00 ق.ظ ]
|