دانلود بررسی عوامل روانی- اجتماعی موثر بر استراتژی های مقابله ... |
1-1- ادبیات نظری تحقیق 16
1-2- پایگاه اقتصادی-اجتماعی: 16
1-2-1- درآمد و سلامت 17
1-2-2- تحصیلات و سلامت: 18
1-2-3- شغل و سلامت 18
2-3- پیوندهای اجتماعی و حمایت اجتماعی 19
2-3- خودکارآمدی 27
2-3-1- خودکارآمدی و تنیدگی 29
2-3-2- نقش واسطهای خودکارآمدی 30
2-4- ادراک بیماری (مدل عقل سلیم) 31
2-5- استراتژیهای مقابله: 32
2-5-1- کارکردهای مقابله: 33
2-5-2- انواع رفتارهای مقابلهای 35
2-6- پیشینه تحقیق: 39
2-6-1- تحقیقات داخلی: 39
2-6-2- تحقیقات خارجی: 42
2-6-3- نقد و ارزیابی تحقیقات پیشین 43
2-7- خلاصه نظریه ها: 43
2-3-8- فرضیات پژوهش: 45
فصل سوم: روش شناسی
مقدمه: 49
3-1- روش و نوع تحقیق: 50
3-2- ابزار گردآوری دادهها: 50
3-3- روش تجزیه و تحلیل دادهها: 51
3-4- جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونهگیری: 51
3-4-1- جامعه آماری 51
3-4-2- حجم نمونه: 51
3-4-3- روش نمونه گیری: 52
3-5- واحد تحلیل و مشاهده: 52
3-6- تعریف مفاهیم و نحوه سنجش آنها: 53
3-7- متغیر مستقل (پایگاه اقتصادی-اجتماعی) 53
3-8- شبکه روابط اجتماعی: 54
3-9- حمایت اجتماعی: 55
3-10- احساس خودکارآمدی: 57
3-11- ادراک بیماری: 58
3-12- استراتژیهای مقابلهای: 59
3-13- اعتبار تحقیق 64
3-14- پایایی 65
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه: 69
4-1- آمار توصیفی یک متغیری: 69
4-2- توزیع فراوانی جنسیت: 70
4-3- توزیع فراوانی وضعیت تاهل: 71
4-4- توزیع فراوانی گروه سنی: 72
4-5- شاخصهای توصیفی سن: 73
4-6- توزیع فراوانی تحصیلات: 73
4-7- توزیع فراوانی میزان درآمد: 74
4 -9- توزیع فراوانی منزلت شغلی: 76
4-10- توزیع فراوانی پایگاه اقتصادی اجتماعی: 76
4-11- شاخصهای توصیفی متغیرهای مستقل: 78
4-12- شاخصهای توصیفی سبکهای مقابلهای: 79
4-13- بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرها: 81
4-1- فرضیه 1: بین پایگاه اقتصادی اجتماعی و سبکهای مقابلهای رابطه وجود دارد. 82
فصل پنجم: نتایج و بحث
مقدمه 99
5-1- خلاصه روند پژوهش 99
5-2- نتایج تحقیق 100
5-2-1- نتایج تجربی تحقیق 100
5-2-2 نتایج نظری تحقیق 103
5-2-3- نتایج: 106
5-2-4- محدودیتهای پژوهش: 106
5-2-5- پیشنهادات: 106
فهرست جداول
جدول 3-1گویه های اندازه گیری پایگاه اقتصادی – اجتماعی 54
جدول 3-2 عبارتهای 8 خرده آزمون سبکهای مقابلهای 64
جدول (4-1): توزیع فراوانی جنسیت 70
جدول (4-2): توزیع فراوانی وضعیت تاهل 71
جدول (4-3): توزیع فراوانی گروه سنی 72
جدول (4-4): جدول شاخصهای توصیفی سن 73
جدول (4-5): توزیع فراوانی تحصیلات 73
جدول (4-6): توزیع فراوانی میزان درآمد 75
جدول (4-7) توزیع فراوانی منزلت شغلی 76
جدول (4-8): توزیع فراوانی پایگاه اقتصادی اجتماعی 77
جدول (4-9): جدول شاخصهای توصیفی متغیرهای مستقل 78
جدول (4-10): جدول شاخصهای توصیفی سبکهای مقابلهای 80
یک مطلب دیگر :
جدول (4-11): نتایج آزمون كولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع نمرات 82
جدول (4-12): نتایج آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه سبکهای مقابلهای 84
جدول (4-13): آزمون من-ویتنی برای مقایسه سبکهای مقابلهای در پایگاه پایین و متوسط 85
جدول (4-14): آزمون من-ویتنی برای مقایسه سبکهای مقابلهای در پایگاه پایین و بالا 86
جدول (4-15): آزمون من- ویتنی برای مقایسه سبکهای مقابلهای در پایگاه متوسط و بالا 87
جدول (4-17): آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن برای شبکه روابط اجتماعی و سبکهای مقابلهای 89
جدول (4-18): آزمون همبستگی اسپیرمن برای حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای 91
جدول (4-18): آزمون همبستگی اسپیرمن برای احساس خودکارآمدی و سبکهای مقابلهای 93
جدول (4-19): آزمون همبستگی اسپیرمن برای ادراک بیماری و سبکهای مقابلهای 95
فهرست نمو دارها
نمودار (4-1) توزیع جنسیت 70
نمودار (4-1) وضعیت تاهل افراد 71
نمودار (4-2) توزیع سنی پاسخگویان 72
نمودار (4-3) وضعیت تحصیلات پاسخگویان 74
نمودار (4-4) وضعیت درآمد پاسخگویان 75
نمودار (4-5) وضعیت پایگاه اقتصادی اجتماعی 77
نمودار (4-6): نمایش دادههای پرت شبکه روابط اجتماعی 79
نمودار (4-7): نمایش دادههای پرت برای متغیر حمایت اجتماعی 81
نمودار (4-8): ماتریس همبستگی بین شبکه روابط اجتماعی و سبکهای مقابلهای 89
نمودار (4-9): ماتریس همبستگی بین حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای 91
نمودار (4-10): ماتریس همبستگی بین احساس خودکارآمدی و سبکهای مقابلهای 93
نمودار (4-11): ماتریس همبستگی بین ادراک بیماری و سبکهای مقابلهای 95
فصل اول:کلیات پژوهش
مقدمه:
جامعهشناسی پزشکی و بهداشت، شاخهای از جامعهشناسی بوده و از جدیدترین رشتههای تخصصی است، که در آن اموری مانند بهداشت، بیماری و مراقبتهای پزشکی از دیدگاه جامعهشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. تحقیق در تأثیر بیماریها بر گروههای انسانی و نحوه دفاع در مقابل آن موضوع جالب توجهی برای جامعهشناسی است. توزیع بیماریها در میان انسانها متفاوت بوده و شناخت و آگاهی نسبت به بیماری درچارچوب الگوهای فرهنگی صورت میگیرد. به دلیل مداخله عوامل و شرایط اجتماعی در مسیر و جریان درمان، علوم اجتماعی با پزشکی و بهداشت و درمان مشارکت مییابد و پیدایش رشته جامعهشناسی پزشکی ضرورت مییابد (محسنی، 1368: 2-1).
برکمن و کاواچی[1] (2000) و بیرد[2] و دیگران (2000)، معتقدند که جامعهشناسی پزشکی، میکوشد تا دریابد که چگونه عوامل اجتماعی و فرهنگی، بر توزیع و فهم بیماری، واکنشها نسبت به بیماری، تحول و عملکرد نهادهای مراقبت تندرستی و توسعه سیاستهای اجتماعی تأثیر میگذارند (مسعودنیا، 1389: 28). هر بیماری تنها نهاد پزشکی را درگیر نمیکند، بلکه چندین سطح اجتماعی مانند فضاهای خانوادگی یا حرفهای را تحت تأثیر قرار میدهد. سیر تاریخی بیماریها، سیر تحول علم پزشکی، بررسی وضعیتهای سلامتی و تعیینکنندههای اجتماعی آن، تفسیرهای فرهنگی و اجتماعی از وضعیت سلامتی و بیماری، روابط پزشک و بیمار، بررسی وضعیت بیمارستان از جمله موضوعات مورد بررسی در جامعهشناسی پزشکی است ( فیلیپ[3]؛ کلودین[4]؛ کتبی، 1385: 3).
بیماریهای مزمن در همه دورههای زندگی تأثیرگذار است، به طوریکه نه تنها سالمندان بلکه افراد خیلی جوان و میانسال را نیز مبتلا میکند. هر چند بعضی از این بیماریها تأثیر کمی بر کیفیت زندگی دارند، ولی بیشتر آنها اغلب به دلیل ناتوانیهایی که بر جای میگذارند تأثیرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد ایجاد میکنند (اسملتزر[5] و همکاران، 2002؛ به نقل از حضرتی و همکاران، 1384). بیماریهای مزمن از قبیل ام اس، تهدیدی برای شبکه روابط اجتماعی افراد آسیبدیده است. بازگشتهای بیماری ام اس مکانیسمهای مقابلهای بیمار و خانوادهاش را به چالش میکشد. اثرات این بازگشتها، اعضای خانواده افراد، دوستان، دنیای شغلی و آموزشی و جامعه بزرگتر را تحت تأثیر قرار میدهد. اعضای خانواده و افراد در شبکههای اجتماعی یا شغلی بیمار، ممکن است در واکنش به این بازگشتها احساس گناه، اضطراب و احساسات منفی دیگر داشته باشند. لکه ننگ، بعضی اوقات با بیماریهای مزمن همراه است و ناتوانی یک استرس ثابت برای بیماران و خانوادههایشان است. همچنین این بیماری ممکن است برنامههای بلندمدت، امیدواری برای آینده و امنیت کلی فرد را تهدید کند (هالپر[6]، 2007).
همانطور که بیماریهای مزمن، بدون درمان قطعی و دارای دوره نسبتاً طولانی مدت هستند لازم است که بیماران با محدودیتهایی که شرایطشان به آنها تحمیل کرده است زندگی کنند. مطالعه بر روی مقابله با بیماریهای مزمن و حمایت اجتماعی از بیماران مزمن که در طی 15 سال گذشته به شدت افزایش یافته است، نشان میدهد که در بسیاری از موارد عوامل استرسزا با بیماری مزمن همراه است و بیماران را وابسته به کسب حمایت از محیط اجتماعیشان میکند. علاوه بر این مطالعات نشان دادهاند که هم مقابله و هم حمایت اجتماعی، تاثیر مستقلی بر سلامتی بیماران مزمن دارند (کرلین[7] و همکاران، 1997).
بیماری مولتیپل اسکلروزیس[8] (MS) اولین بار در سال 1868 میلادی توسط جیچرکوته[9] پروفسور دانشگاه پاریس که او را پدر علم نورولوژی[10] مینامند توصیف شد (چرکوته، 1868؛ به نقل احمدزاده راجی و همکاران، 1390). پس از وی اوگن دویس[11] (1930-1858)، جوزف بالو[12] (1979-1895) و پاول فردیناند شیلدر[13] (1940-1886) نیز مواردی از بیماری را توصیف کردند این بیماری در سال 1995 به نام مولتیپل اسکلروزیس نامگذاری شد (کامپستون[14]، 2008؛ به نقل از همان). این بیماری با وجود درمانهای متعدد یکی از ناتوانکنندهترین بیماریهاست که بر جنبههای مختلف زندگی فرد تأثیر داشته، به ویژه کیفیت زندگی مربوط به سلامتی در بیماران با فرم متوسط و پیشرفته به طور کلی پایین بوده و این موضوع باعث افسردگی زیادی در آنها میشود (کسلرینگ[15]؛2000؛ به نقل از حسین مدنی و همکاران، 1384). به نظر میرسد روشهای مقابلهای در تطابق با بیماری مولتیپل اسکلروزیس موثرند و به ویژه روشهای مقابلهای مسئلهمدار تأثیر مثبت زیادی در تطابق با بیماری دارند (اوبرین[16]، 1993؛ به نقل از مدنی و همکاران، 1384). بدین ترتیب در این تحقیق برخی عوامل روانی- اجتماعی موثر بر استراتژیهای مقابلهای این بیماران بررسی میشود.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 11:04:00 ب.ظ ]
|