گــردشی و غیر تکثیری ) منتقـــل می شونـد ( 32 ) . این ویروس ها دارای گستـــرش جهانی و دامنه میـــزبانی وسیع شامل 150 گونـــه زراعی و غیـر زراعی از تیره می باشند . پیکـره این ویروس ها ایزومتـریک و به قطر 25 نانومتر و ژنــوم آنها آر . ان . ای تــک لای مثبت می باشــد . این ویـــروس ها محدود به بـــافت آبـــکشی هستنـــد و بــه روش مکانیکی یـــا از طریق بـــذر منتقل نمی شونـــد (46 و 79). جدایه های این ویروس ها در ابتدا براساس رابــطه اختاصی با شتــه های نـــاقل به پنج سویه به نــامهایRPV, MAV , PAV, RMV , SGV تقسیم شدند . این سویــه ها علاوه بر اختصاصیت ناقل ،از نظـــر ســـرولوژی نیزقابل تـفکیک بودند که در نتیجه بعنوان سروتـــیپ

 های در نظر گرفته شدند (90). جـدایـــهتــوسط دو گونه شتــه بــنـــامهای Rhopalosiphum padi و Sitobion avenae منــتقـــل می شــــود در حـــالی کــه جدایـــه تـوسط شته Sitobion avenae و جدایه RPV توسط شته Rhopalosiphum Padi ، جـــــدایـــــــه تــــوسـط شتـــه Rhopalosiphum maidis و جدایــه توسط شته Schizaphis graminum منتــقل می شوند ( 66 و 79).

فصل اول                                                                                                            مقدمه
تــیـــــره Luteoviridae دارای ســـــه جــنس اســـت . و در جنس Luteovirus و ســروتیپ به نام جدید Cereal yellow dwarf virus همــراه با چهار  ویـــروس از تیـــره Luteoviridae در خـــارج از تیـــره غـــلات در جنــس Polerovirus قـــرار گرفته اند . جنــس سوم Enamovirusتنــــها شـــامل RNA – 1 از Pea enation mosaic virus می باشد ( 78).
به دلیل اهمیت اقتصادی ویروس های مولد کوتـولگی زرد غلات تــحقیقات وسیعی در سطح جهان در موارد مختلفی همچــون انتقال ، دامنه میــزبانی ، انــتشار ، اپیدمیولوژی ، تاکسونومی ناقلین و روش های کنترل انجام شده است ( 46) .کاربردی ترین و اقتصادی ترین روش کنترل این ویروس ها ، استفاده از واریته های مقاوم و متحمل به ویـروس ها و یا ناقلین آنها است . اما بــا توجه به اینکه منابع ژنـهای مقاومت و تحمل در طبیعت محدود می بـاشد به نظر می رسد استفاده از گیاهان ترانس

یک مطلب دیگر :

چطور با یک خودشیفته کار کنیم؟

 ژنیک که ژنهای خاصی را بیان می کنند می تواند جایگزین مناسبی باشد . در حال حاضـــر در سـراســر دنیا تــعیین ترادف ژنــوم ایـن ویروس ها به منظور های مختلف از جمله وارد کردن ژنهای بیمارگر به گیاهان تــرانس ژنیک در جریان است . یـکی از هدفهای این کار زمینه سازی برای واردکردن ژنهای بیمارگر به ژنوم گیاه است (30 ). در ایـــران از سال هـا پیش علائم مشکوک به بیماری کوتولگی زرد جو در مناطق غله خیز کشور مشاهده شده بود (45).

اولین بار ایزدپناه و همکاران در سال زراعی 69 ـ 1368 گیـاهان گندم ، جو و یــولاف با علائم مشکوک به ویـــروس کوتولگی زرد جـــو را در مــزارع اطراف شیراز بـــررسی و با استفـــاده از روش ELISA وجود سرو تیپ های, MAV , RPV PAV و RMV را در آنها نشان دادند (5) .
در سال های بـعــد این ویـــروس ها از میزبان هایی مانند گندم و جو با علائم کوتــولگی ، زردی و قرمزی از مناطق مختلف ایران از قبیل فارس ، مازنداران ، چهارمحال و بختیاری ، یزد و زنجان گــزارش شدند (6) . همچنین بـیماری از میزبان هایی نظیر یولاف ، ذرت ، قیـــاق ، مرغ و لولیوم نیز گزارش شد (4) .

فصل اول                                                                                                             مقدمه
معینی و ایزد پناه بـــیماری را در اکثـــر مناطق استــان فارس نظیــر بــاجگاه ، داراب ، استهبــان ، اقــلید ، فسا ، نـــیریز ، فیـــروزآباد ، مرودشت ، کازرون ، سعادت شهر و سپیدان گزارش کرده اند (26) .
آلـودگی به هر چهارسروتیپ PAV , MAV , RPV و RMV با آزمون های سـرولوژیکی مورد تائید قرار گرفت (26). اما در مجموع نتایج نشان دادند کهPAV سروتیپ غالب است (5).بررسی های انجام شده توسط افشاریفر و همکاران (1383) بــر روی ویـــروس های کوتـــولگی زرد جـو ( BYDVs ) و کوتـــولگی زرد غلات(CYDV ) در 20 استان نشان داد که این ویروس ها در ایـران گسترش وسیعی دارند و به خصوص در منــاطق معتدل تر به طور قابل تــوجهی باعث کاهش محصول می شونــد و در اکثـــر مناطق ، غالب بودن سروتیپ PAV تشخیص داده شد (5) .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...