ارزشیابی برنامه های آموزشی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آموزش های بلند مدت ... |
1-3 – اهداف تحقیق. 8
1-3-1- هدف کلی. 8
1-3-2- اهداف اختصاصی. 8
1-4- سؤالهای تحقیق. 8
1-5-محدوده تحقیق. 9
1-5-1-محدوده مكانی. 9
1-5-2-محدوده موضوعی. 9
1-5-3-محدوده زمانی. 9
1-6- تعریف واژه ها و اصطلاحات نظری و عملیاتی. 9
1-6-1- آموزش. 9
1-6-2- آموزش بلند مدت. 10
1-6-3- ارزشیابی. 10
1-6-4- مدیران. 10
1-6-5- ارزشیابی. 10
1-6- اختصارات. 10
فصل دوم. 11
مبانی نظری و پیشینه تحقیق. 11
2- مقدمه . 12
2-1-تعاریف آموزش. 13
2-2- آموزش و نقش آن در توسعه سازمانی :. 14
2-3- آموزش کارکنان. 15
2-4- مدلها و فرایندهای آموزش. 17
2-4-1- مدلهای ساده وخطی. 17
2-4-2- مدل T. D. L. B.. 18
2-4-3- مدل پارکر. 19
2-4-4- مدل مبتنی بر تحول پذیر بودن سازمان. 20
4-5- مدل رویكرد سیستمیبه آموزش. 21
2-5- نیاز سنجی آموزشی. 23
2-6- تعیین اهداف آموزشی . 24
2-7- محتوای برنامه آموزش كاركنان . 25
2-8- اصول سازماندهی محتوای آموزشی. 26
2-9- روش های آموزش كاركنان . 26
2-10- اجرای برنامه های آموزش كاركنان . 27
2-11- شرایط امكانات اجرایی دوره. 27
2-12-مفهوم و تعریف ارزشیابی. 28
2-13- اهمیت ارزشیابی. 31
2-14-اهداف ارزشیابی. 32
2-15-ارزشیابی آموزشی. 33
2-16-نتایج برنامه ریزی آموزشی :. 36
2-17- شرایط موردنیاز آموزش کارکنان. 37
2-18-مراحل ارزشیابی. 40
2-19- عناصر ارزشیابی. 43
2-20- ویژگیهای ارزشیابی. 44
2-21- الگوهای ارزشیابی . 45
2-22- ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی. 49
2-23- پیشینه تحقیق. 53
2-24- نتیجه گیری. 59
2-25- چار چوب نظری تحقیق:. 59
فصل سوم. 61
روش شناسی. 61
3- مقدمه. 62
3-1- نوع و روش تحقیق. 62
3-3-جامعه آماری و حجم نمونه. 63
3-5- روش جمع آوری اطلاعات. 64
3-6- ابزار تحقیق. 64
3-8- پایائی یا اعتماد. 65
3-9- روش تجزیه و تحلیل. 66
فصل چهارم. 67
یافته های تحقیق. 67
4- مقدمه. 68
4-1-جنس. 68
4-2- سن. 68
4-3- میزان تحصیلات. 69
4-4 – رشته تحصیلی. 70
4-5- سابقه کار. 72
4-6- تعداد کارکنان آموزش دیده تحت سرپرستی. 73
4-7- شاخصهای مؤثر در گزینش کارکنان جهت گذراندن آموزشهای بلندمدت 73
4-8-تاثیر برنامه های آموزشی بر اعمال و رفتار اداری کارکنان 75
4-9- تاثیر برنامه های آموزشی بر نگرش کارکنان. 76
4-10-سطح نگرش پاسخگویان. 77
4-11- برنامه ریزی آموزش بلندمدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی 78
4-12- اهداف آموزش های بلندمدت. 80
4-13- میزان دستیابی به اهداف آموزش های بلند مدت. 83
4-14- تاثیر پایاننامههای تحصیلی در آموزشهای بلندمدت کارکنان 83
4-15- مسائل و مشکلات آموزشهای بلندمدت در وزارت جهاد کشاورزی 85
4-16- راهکارهای توسعه کارآمدی برنامههای آموزش بلندمدت. 86
4-17-ارزیابی میزان اثربخشی دورههای آموزشی بلندمدت کارکنان. 88
4-18- شرایط حضور در دوره های آموزشی. 88
4-19-ضریب همبستگی. 89
4-20-آزمون های مقایسه میانگین. 92
4-21- تحلیل عاملی اعمال و رفتار اداری کارکنان. 98
4-22- تحلیل عاملی برنامه ریزی دورههای آموزشی بلندمدت کارکنان در وزارت جهاد کشاورزی. 104
4-23- تحلیل عاملی اهداف دورههای آموزش بلندمدت کارکنان در وزارت جهاد کشاورزی. 109
4-25-رگرسیون چندگانه. 115
4-25-1- رگرسیون چندگانه متغیرهای تبیین کننده دیدگاه مدیران نسبت به برنامه آموزش بلند مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی. 115
فصل پنجم. 121
خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهاد ها. 121
5- خلاصه . 122
5-1-نتایج . 123
5-2-بحث و نتیجه گیری. 126
منابع مورد استفاده. 133
پیوست ها. 139
فهرست جداول
جدول 3-1- جامعه آماری به تفکیک حوزه های تحقیق.. 63
جدول3-2- ضریب الفای کرونباخ محور های پرسشنامه. 66
جدول (4-1) . توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب سن. 69
جدول (4-2). توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب میزان تحصیلات.. 70
جدول (4-3). توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب رشته تحصیلی.. 70
جدول (4-4). توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب سابقه کار. 72
جدول (4-5). توزیع فراوانی تعداد کارکنان آموزش دیده تحت سرپرستی.. 73
جدول (4-6). شاخصهای مؤثر در گزینش کارکنان جهت گذراندن آموزشهای بلندمدت.. 74
جدول (4-7). تاثیر برنامه های آموزشی بر اعمال و رفتار اداری کارکنان. 75
جدول (4-8). تاثیر برنامه های آموزشی بر نگرش کارکنان. 77
جدول (4-9). توزیع فراوانی سطح نگرش افراد مورد مطالعه به آموزش های بلندمدت.. 78
جدول (4-10). رتبه بندی شاخص های برنامه ریزی با استفاده از ضریب تغییرات (C.V). 79
جدول (4-12). توزیع فراوانی اهداف آموزش های بلند مدت کارکنان. 83
جدول (4-13). تاثیر اجرای پایاننامههای تحصیلی در آموزشهای بلندمدت کارکنان. 84
جدول (4-14). مسائل و مشکلات آموزشهای بلندمدت با استفاده از شاخص ضریب تغییرات (C.V). 85
جدول (4-15). راهکارهای توسعه کارآمدی برنامههای آموزش بلندمدت.. 87
جدول (4-16). توزیع فراوانی میزان اثربخشی دورههای آموزشی بلندمدت ویژه کارکنان. 88
جدول (4-17). توزیع فراوانی شرایط حضور در دوره های آموزشی.. 89
یک مطلب دیگر :
جدول (4-18) . رابطه بین متغیرهای مورد مطالعه با اثربخشی برنامه آموزش بلند مدت کارکنان. 90
جدول 4-20- آزمون آماری برای مقایسه تفاوت میانگین بین دیدگاه مدیران با گروه سنی مختلف نسبت به برنامه آموزش بلند مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی.. 92
جدول 4-21- آزمون آماری برای مقایسه تفاوت میانگین بین دیدگاه گروه های مدیران با سابقه کارهای مختلف نسبت به برنامه آموزش بلند مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی.. 94
جدول 4-22- آزمون آماری برای مقایسه تفاوت میانگین بین دیدگاه گروه های مدیران با رشته های تحصیلی مختلف نسبت به برنامه آموزش بلند مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی.. 95
جدول 4-23- آزمون آماری برای مقایسه تفاوت میانگین بین گروهای مدیران با میزان تحصیلات مختلف نسبت به برنامه آموزش بلند مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی.. 96
جدول 4-24- آزمون آماری برای مقایسه تفاوت میانگین بین دیدگاه گروه های مدیران با تعداد کارکنان آموزش دیده مختلف نسبت به برنامه آموزش بلند مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی.. 97
جدول 4-25. مقدار kmo و آزمون بارتلت به اعمال و رفتار اداری کارکنان. 99
جدول (4-26). عوامل استخرج شده با مقدار ویژه، درصد واریانس و درصد واریانس تجمعی آنها 99
جدول (4-27). تعیین عوامل مربوط به اعمال و رفتار اداری کارکنان. 101
جدول 4-28. مقدار kmo و آزمون بارتلت به برنامهریزی دورههای آموزشی بلندمدت کارکنان در وزارت جهاد کشاورزی 104
جدول (4-29). عوامل استخراج شده با مقدار ویژه، درصد واریانس و درصد واریانس تجمعی آنها 105
جدول (4-30). تعیین عوامل مربوط به برنامهریزی دورههای آموزش بلندمدت کارکنان. 105
جدول 4-31. مقدار kmo و آزمون بارتلت به اهداف آموزشهای بلندمدت کارکنان در وزارت جهاد کشاورزی.. 109
جدول (4-32). عوامل استخراج شده با مقدار ویژه، درصد واریانس و درصد واریانس تجمعی آنها 110
جدول (4-33). تعیین عوامل مربوط اهداف آموزش بلندمدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی.. 110
جدول (4-31) ضرایب تعیین متغیرهای مستقل بر دیدگاه مدیران نسبت به برنامه آموزش بلند مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی.. 118
جدول (4-32) رگرسیون گام به گام به منظور تبیین تأثیر متغیر های مستقل بر دیدگاه مدیران نسبت به برنامه آموزش بلند مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی.. 119
فهرست اشکال و نمودارها
شکل 2-1- مدل پیشنهادی تحقیق. 60
شکل 4-1. مدل تجربی پژوهش پیرامون اعمال و رفتار اداری کارکنان. 103
شکل4-2 : مدل تجربی نظام برنامه ریزی آموزش های بلند مدت کارکنان. 108
شکل 4-3- مدل تجربی اهداف آموزش های بلند مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی. 114
شکل 4-1- سهم هریک از متغیر ها بر حسب ضریبBeta. 120
چکیده :
هدف کلی این تحقیق ارزشیابی برنامههای آموزش بلند مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی است . این تحقیق موضوع اثر بخشی آموزش های ارایه شده برای کارکنان وزارت جهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار میدهد بدین لحاظ این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است. تحقیق حاضر از نظر ماهیت و روش تحقیق از نوع توصیفی- استنباطی است که به صورت پیمایشی انجام گرفته است.جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران مراکز تحقیقات، اموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی است از بین تعداد 130 پرسشنامه توزیع شده 97 پرسشنامه بدون نقص و کامل دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . در این تحقیق از دو روش آمار توصیفی و تحلیلی استفاده گردید. در قسمت آمار توصیفی از شاخص های آمار مرکزی نظیر میانگین، میانه، مد، درصد، فراوانی، انحراف معیار، واریانس استفاده گردید. در قسمت استنباطی از آزمون های مقایسه میانگین، تحلیل عاملی و ضرایب همبستگی استفاده گردید . بر اساس یافتههای تحقیق از میان اعمال و رفتارهای اداری کارکنان تحت مدیریت، اعمال و رفتار های: امانت داری در انجام وظایف شغلی، نظم در انجام وظایف شغلیو قبول مسئولیتهای شغلی در اولویتهای میباشند .آنالیز دادهها درخصوص عوامل مؤثر در گزینش کارکنان جهت گذراندن آموزشهای بلندمدت با استفاده از شاخص ضریب تغییرات نشان داد که مهارتهای تخصصی کارکنان، علایق،رضایت شغلی کارکنان بیش از سایر شاخص های گزینش مورد تاکید میباشند.تحلیل عاملی متغیر های مربوط به اهداف آموزش بلند مدت کارکنان نشان داد که این متغیر ها در پنج عامل شامل : عامل اول با مقدار ویژه 169/5 تنهایی 675/20 درصد از واریانس کل را تبیین نموده است و عامل های بعدی به ترتیب 879/16، 571/15، 533/12 و 055/8 در صد از واریانس کل را تشکیل میدهند . این عامل ها با عناوین: توانمند سازی، رضامندی، پرورش استعداد ها،رفتار مطلوب و کیفیت آموزش با همدیگر714/73 درصد از تغییرات اهداف اموزش های بلند مدت کارکنان را تشکیل و تبیین میکنند . برنامهریزی آموزشی و به صورت نظاممند و علمیو بر مبنای نیازهای واقعی بخشها، نیروها و شرایط كاری و محیطی آنان، فراگیرنمودن و معطوف نكردن آموزشها به سطوح پایین نیروها در سازمان از جمله پیشنهاد های این تحقیق است .
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 03:30:00 ب.ظ ]
|