ارزیابی پتانسیل روانگرایی در محدوده سازه های زیرزمینی |
3-1- مقدمه 33
3-2- واریوگرام 33
3-2-1- کلیات.. 33
3-2-2- واریوگرام جهتی و غیر جهتی. 37
3-2-3- روند. 39
3-2-4- ناهمسانگردی. 39
3-2-5- مدلسازی واریوگرام 40
3-2-5-1- مدل کروی. 40
3-2-5-2- مدل گوسی. 41
3-2-5-3- مدل نمایی. 41
3-2-5-4- مدل خطی بدون سقف.. 42
3-2-5-5- مدل خطی سقفدار 42
3-2-5-6- مدل سینوسی (اثر سوراخ) 43
3-3- واریانس تخمین. 44
3-4- کریجینگ… 45
3-4-1- مقدمه 45
3-4-2-انواع کریجینگ… 45
3-4-2-1- انواع کریجینگ بر حسب مشخصات ساختار فضایی. 45
3-4-2-2- انواع کریجینگ بر حسب حجم پایه 47
3-4-2-2-1- کریجینگ نقطهای. 47
3-4-2-2-2- کریجینگ بلوکی. 47
3-4-2-3- سایر انواع کریجینگ… 47
3-5- مراحل تخمین به روش زمین آماری 47
3-6- مطالعات پیشین صورت گرفته در خصوص استفاده از زمینآمار در ارزیابی پتانسیل روانگرایی 49
3-6-1- ییگوسگیل و همکاران (2006) 49
3-6-2- داوسون و بایز (2005) 50
3-7- جمعبندی 52
فصل چهارم: معرفی مسیر خط دو مترو تبریز. 53
4-1- مقدمه. 54
4-2- وضعیت لایههای زیرسطحی مسیر خط دو مترو تبریز. 54
4-3- زمین شناسی عمومی منطقه. 57
4-4- تکتونیک و لرزهخیزی منطقه. 58
4-5- وضعیت آب زیرزمینی در محدوده مورد مطالعه 59
4-6- آزمایشهای صحرایی صورت گرفته در ناحیه مورد مطالعه 59
4-7- آزمایشهای آزمایشگاهی صورت گرفته در ناحیه مورد مطالعه 59
4-8- جمعبندی. 60
فصل پنجم: تعیین پتانسیل روانگرایی رسوبات مسیر خط دو مترو تبریز با استفاده از زمینآمار 61
5-1- مقدمه 62
5-2- آمادهسازی و تحلیل آماری دادهها 62
5-3-واریوگرافی. 66
5-3-1- محاسبات واریوگرام تجربی و برازش مدل. 66
5-3-2- اعتبارسنجی دادهها 68
5-4- تخمین کریجینگ… 69
5-5- جمعبندی. 75
فصل ششم: نتایج و پیشنهادها 76
6-1- نتایج. 77
6-2- پیشنهادها 78
منابع و مآخذ. 79
یک مطلب دیگر :
پیوست.. 83
امروزه با پیشرفت فنآوری، سهولت نسبی در حفاری و ساخت سازههای زیرزمینی، محدودیت در فضاهای سطحی برای اجرای طرحهای عمرانی و نیز به واسطه مسائل سیاسی و امنیتی توجه بسیاری از کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه به احداث سازههای زیرزمینی برای کاربردهای عمرانی، معدنی و نظامی جلب شده است. راهها و بزرگراههای زیرزمینی، انواع تونلها و شبکه متروی شهری از جمله سازههایی هستند که در کشورهای مختلف به سرعت در حال ساخت و اجرا میباشد. با توجه به توسعه روزافزون سازههای زیرزمینی و هزینههای فراوانی که برای ساخت هر یک از این سازهها صرف میگردد و نیز اهمیت آنها در شبکه حمل و نقل بین شهری و داخل شهری و خطری که در صورت آسیبدیدگی آنها متوجه جان مردم میشود، لازم است که پایداری آنها در برابر خطرات ناشی از زلزله مورد مطالعه قرار گیرد [1].
یکی از مهمترین پدیدههایی که به هنگام زلزله خسارات شدیدی به سازههای زیرزمینی وارد میکند، پدیده روانگرایی[1] است. روانگرایی، پدیده افت آنی مقاومت برشی خاک در طی ارتعاش سنگین زمینلرزههاست که طی آن، خاک رفتاری شبیه یک مایع از خود نشان میدهد [2]. این پدیده در سازههای زیرزمینی واقع در خاک روانگرا شده، به صورتهایی نظیر نشستها[2]ی جدی و برکنش[3] سازه ظاهر میشود و بسیار محتمل است که بهعنوان یکی از پیامدهای زلزله مطرح شود.
در پی خسارات چشمگیری که این پدیده در طی زمینلرزههای نیگاتا[4] و آلاسکا[5] در سال 1964 بر جای گذاشت، مطالعات گستردهای در رابطه با آن صورت گرفته و روشهای متعددی برای ارزیابی پتانسیل روانگرایی نهشتههای خاکی ارائه شده است [3] که در حالت کلی به دو دسته الف) روشهای آزمایشگاهی؛ ب) روشهای تجربی، تقسیم میشوند. بدلیل مشکلات موجود در تهیه نمونههای دست نخورده از خاکهای فاقد چسبندگی و ایجاد شرایط صحرایی نظیر حالتهای تنش در نمونهها، بسیاری از مهندسین ترجیح میدهند که روشهای تجربی را برای مطالعه خود انتخاب نمایند [4].
از جمله روابط تجربی ارزیابی پتانسیل روانگرایی، روابط بر مبنای دادههای حاصل از آزمایشات صحرایی نظیر آزمون نفوذ استاندارد[6](SPT)، آزمون نفوذ مخروط[7] (CPT) و اندازهگیری سرعت موج برشی میباشد. انتخاب روش تحلیل پتانسیل روانگرایی، بر اساس نوع دادههای موجود صورت میگیرد [5]. با استفاده از این روشها، مقادیر فاکتور ایمنی در برابر روانگرایی در اعماقی از خاک که اطلاعات ژئوتکنیکی آنها در دسترس باشد قابل محاسبه خواهد بود.
زمینآمار یک روش درونیابی برای تخمین مقادیر یک پارامتر دلخواه با استفاده از یک سری داده محدود از نظر تعداد است. این روش قابل کاربرد برای دادههایی است که دارای توزیع فضایی هستند. در این روش، با استفاده از تکنیک کریجینگ[8] میتوان مقادیر پارامتر مورد نظر را در نقاطی که نمونهبرداری نشده است با توجه به نقاط اطراف آن تخمین زد [6].
در این پژوهش سعی شده است به ارزیابی پتانسیل روانگرایی در مقاطع مختلف واقع در مسیر خط دو متروی تبریز پرداخته شود.
این پایاننامه در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول که فصل حاضر میباشد؛ مقدمه، اهداف و ساختار پایاننامه را معرفی میکند؛ در فصل دوم پس از نگرش اجمالی به پدیده روانگرایی و آسیبهای سطحی ناشی از آن و نیز نحوه تاثیر روانگرایی بر سازههای زیرزمینی و راهکارهای مقابله با این اثرات، روشهای مختلف ارزیابی پتانسیل روانگرایی مورد بررسی قرار میگیرد. در فصل سوم به تئوری روش زمینآمار و مرور مطالعات موردی صورت گرفته در زمینه استفاده از روش کریجینگ در ارزیابی پتانسیل روانگرایی خاکها پرداخته میشود.
فصل چهارم به معرفی وضعیت لرزهخیزی، سطح ایستابی، زمینشناسی و نیز دادههای حاصل از مطالعات ژئوتکنیکی صورت گرفته در مسیر خط دو متروی تبریز اختصاص یافته است.
در فصل پنجم، با ترکیب روش کریجینگ معمولی[9] و رابطه تجربی یود و همکاران[10] مقادیر فاکتور ایمنی در برابر روانگرایی در نهشته خاک واقع در مسیر خط دوی مترو تبریز تخمین زده میشود؛
در نهایت در فصل ششم ضمن نتیجهگیری از مجموع بررسیها و محاسبات انجام شده، پیشنهادهایی جهت ادامه مطالعات ارائه میشود.
2-1-پدیده روانگرایی
روانگرایی به معنی پدیده شکلگیری لرزهای فشارهای آب منفذی بزرگ در خاکهای دانهای است که طی آن خاک از یک وضعیت جامد به حالت مایع تبدیل میشود [7].
در خاکهای ماسهای، قبل از وقوع زلزله ذرات خاک در تماس با یکدیگر قرار دارند (شکل 2-1-الف). این امر موجب میشود که مقاومت برشی خاک، τ، پایداری سازهای که در سطح زمین قرار دارد را تامین نماید. نهشته[11]های ماسهای نسبتا سست ریزدانه که در زیر سفره آب زیرزمینی قرار گرفتهاند، هنگامی که تحت اثر بارهای لرزهای قرار گیرند تمایل به کاهش حجم پیدا میکنند. در صورتیکه زمان کافی جهت خروج آب منفذی از بین دانههای خاک موجود باشد، خاک حالت متراکمتری گرفته و مقداری آب از آن خارج میگردد. با توجه به اینکه در حین زلزله و بارگذاریهای سریع زمان کافی جهت زهکشی وجود ندارد، در اثر تمایل به تراکم فشار آب منفذی، u، افزایش مییابد. با تداوم ارتعاش، بر میزان فشار آب به تدریج افزوده شده و به مقدار تنش کل سربار، σ، نزدیک میشود. در نهایت زمانی فرا میرسد که تنش کل برابر فشار آب منفذی گردد. در این حالت بر اساس رابطه زیر تنش سربار موثر، ، برابر صفر شده و تماس بین دانهها از بین میرود:
(2-1)
از طرف دیگر با توجه به اینکه در خاکهای دانهای اشباع، مقاومت برشی با استفاده از معادله 2-2 بدست میآید، با از بین رفتن تنش موثر، ماسه ناگهان مقاومت برشی خود را از دست داده و رفتاری شبیه رفتار یک مایع از خود نشان میدهد. این پدیده روانگرایی نامیده میشود (شکل 2-1-ب) .
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 03:50:00 ب.ظ ]
|