ارشد بایسته های تربیت دینی دختران ونقش کتابهای درسی دین وزندگی دراین رابطه |
1-5-1-فرضیه های اصلی. 8
1-5-2- فرضیه های فرعی. 8
1-6-روش تحقیق. 8
1-7-پیشینه. 8
1-8-تعریف اصطلاحات. 10
فصل دوم: بررسی مسئله بلوغ و نوجوانی و تفاوتهای دختران و پسران
2-1- بخش اول : مفهوم شناسی بلوغ ونوجوانی. 13
2-1-1- تعریف بلوغ(puberty ( 13
2-1-2- تعریف نوجوانی(adolescent). 14
2-1-3- انواع بلوغ. 15
2-1-3-1- بلوغ جسمی(فیزیکی). 15
2-1-3-2- بلوغ جنسی. 15
2-1-3-3- بلوغ روانی. 15
2-1-3-4- بلوغ اقتصادی (اکونومیک)واجتماعی. 16
2-1-3-5- بلوغ شرعی. 17
2-1-4- نیازها وخواسته های دوران بلوغ وجوانی. 17
2-1-4-1- نیازهای زیستی:. 17
2-1-4-2- نیازهای عاطفی(روانی) :. 17
2-1-4-3- نیازهای ذهنی:. 18
2-1-4-4- نیازهای اجتماعی:. 18
2-1-4-5- نیازهای مذهبی :. 18
2-1-5- آثار وپیامدهای بی اطلاعی نوجوانان ازمسائل بلوغ. 19
2-2- بخش دوم: بلوغ ونوجوانی دردختران. 20
2-2-1- ویژگیها ونشانه های بلوغ در دختران. 20
2-2-1-1- ویژگیهای فیزیولوژی وجسمانی. 20
2-2-1-2- ویژگیهای روانی ورفتاری. 21
2-2-2- مناسبترین زمان برای دادن اطلاعات به دختران درخصوص قاعدگی 22
2-2-3- مسئله بلوغ زودرس وپیامدهای آن. 22
2-2-3-1- بلوغ زودرس چیست ؟. 22
2-2-3-2- پیامدهای بلوغ زودرس. 23
2-2-3-3- عوامل ظهور بلوغ زودرس. 24
2-3- بخش سوم: ویژگیهای دختران وپسران. 25
2-3-1- هویت یکسان وجنسیت متفاوت. 25
2-3-2- هویت انسانی زنان ومردان. 25
2-3-3- تفاوتهای دختران وپسران. 26
2-3-3-1- تفاوت درقوای عقلانی وعاطفی. 26
2-3-3-2- تفاوتهای فیزیکی وجسمانی. 27
2-3-3-3- تفاوت دردین باوری واعتقادات مذهبی دختران وپسران. 28
2-3-4- تفاوتهای زن ومرد راز تکامل. 28
2-4- بخش چهارم :نقش والدین ومربیان دردوران بلوغ ونوجوانی. 29
2-4-1- نقش مادر دردوران بلوغ. 29
2-4-2- نقش پدر دردوران بلوغ درارتباط بادختر. 30
2-4-3-توصیه های تربیتی دوران نوجوانی وبلوغ. 31
فصل سوم: بایستههای تربیت دینی دختران جهت ایفای نقشهای او از دیدگاه اسلام
3-1- بخش اول : مفهوم شناسی تربیت دینی. 33
3-1-1- تربیت. 33
3-1-2- تربیت دینی. 33
3-1-3- تربیت ازدیدگاه امام علی (ع). 36
3-1-4- تربیت ازدیدگاه امام خمینی (ره). 39
3-1-5- اهداف کلی تربیت. 40
3-1-5-1- رسیدن انسان به مقام عبودیت. 40
3-1-5-2- هدایت ورشد. 40
3-1-5-3- تعلیم حکمت. 41
3-1-5-4-گسترش تقوا. 41
3-1-5-5- پرورش روح عدالت خواهی. 41
3-1-6- راه وصول به اهداف تربیت. 42
3-1-7- اهمیت نظام تربیتی در اسلام. 42
3-2- بخش دوم : تربیت دینی نوجوانان. 43
3-2-1- گرایش به مذهب وارزشها همزمان با تجلی بلوغ و نوجوانی 43
3-2-2- فطرت خدایی کودکان. 44
3-2-3- عوامل موثر درتربیت دینی و اخلاقی. 45
3-2-3-1- وراثت. 45
3-2-3-2- محیط. 45
یک مطلب دیگر :
3-2-3-3-نقش والدین. 45
3-2-3-4- نقش تغذیه (غذای حرام). 45
3-2-4- عوامل موثر بردرک مفاهیم دینی. 46
3-2-4-1- رشد عقلی. 46
3-2-4-2- حضوردر محیطها ومراسم های دینی. 46
3-2-4-3- ارتباط والدین با محیطها ومراسم دینی واشتغال آنها به اعمال وتکالیف مذهبی…………………………….. 46
3-2-5- نقش باورهای دینی در تحکیم خانواده. 47
3-2-5-1- اعتقاد به توحید واستحکام خانواده. 48
3-2-5-2- اعتقاد به رسالت و امامت دراستحکام خانواده. 48
3-2-5-3- اعتقاد به زندگی پس از مرگ درخانواده. 49
3-2-6- نقش اعمال عبادی در تحکیم خانواده. 49
3-2-6-1- نماز و خانواده. 50
3-2-7- نماز وتربیت دینی دختران. 50
3-2-6-2-روزه و خانواده. 51
3-2-8- عوامل دین گریزی نوجوانان ازسوی والدین. 51
3-2-9- عوامل دین گریزی نوجوانان ازسوی جامعه. 53
3-2-10- تربیت دینی درمدارس. 56
3-2-11- نحوه انتقال مفاهیم دینی به کودکان ونوجوانان درمدارس 57
3-2-12- نقش معلم و ویژگی های او در تعلیم و تربیت دینی. 58
3-2-13- عواملی که ازسوی معلم سبب جذابیت تربیت دینی می شود. 59
3-2-13-1- مقبولیت. 59
3-2-13-2- محبوبیت. 60
3-2-14- معلم صالح از دیدگاه امام علی(ع). 60
3-3- بخش سوم :تربیت دینی دختران وبایسته های تربیت دینی دختران 61
3-3-1- جایگاه ممتاز زن درتعالیم وحی. 61
3-3-1-1- زن و تکثیر نسل انسان. 62
3-3-1-2- زن و ایجاد آرامش. 63
3-3-1-3- زن و مقام مادری. 63
3-3-2- انحرافات فكرى انسان گمراه نسبت به جایگاه زن. 64
3-3-3- پاسخ اسلام به انحرافات فكرى نسبت به جایگاه زن. 66
3-3-4- ارزش وبهای فرزند دختراز دیدگاه اسلام. 71
3-3-5- فرزند پروری متناسب باجنسیت. 73
3-3-6- دوجنسی بودن تربیت. 74
3-3-7- دلایل بر دوجنسی بودن تربیت. 74
3-3-8- بهترین نوع تربیت. 75
3-3-9- اهمیت تربیت دینی دختران. 75
3-3-10- اهداف تربیت دینی دختران. 76
3-3-11- شیوه های تربیتی خاص دختران. 76
3-3-12- بهترین شیوه درتعمیق باورهای مذهبی ، تقویت نیروهای درونی است. 77
3-3-13- تقویت عنصر عقلانی دردختران. 79
3-3-14- نقش الگوسازی والگو پذیری درتربیت دختران. 80
3-3-15- چگونگی بهره گیری ازالگوهای ایده ال دینی درتقویت مهارتهای فردی واجتماعی دختران…………………………………………………………………. 80
3-3-16- الگوهای مورد تأیید خداوند در قرآن کریم. 81
3-3-17- نتیجه حاصل شده از طرح این مباحث. 84
3-3-18- بسترهای تربیت دینی دختران جوان. 84
3-3-19- نقش مادر درتربیت دختر. 86
3-3-20- نقش پدر درتربیت دختر. 87
3-3-21- فلسفه ضرورت رضایت پدر درازدواج دختر. 89
3-3-22- علاوه برجامعه وخانواده عوامل دیگری دربستر سازی تربیت دینی یا عدم تربیت دینی دختران نقش دارند:. 90
3-3-23- هدف هجوم دشمنان فرهنگی دختران جوان و زنان هستند. 91
3-3-24- ایجاد آمادگی دردختران برای ایفای نقش مادری. 91
3-3-25- ایجاد آمادگی دردختران برای ایفای نقش همسری. 92
3-3-26- ضرورت ازدواج به موقع دختران و آثارفردی واجتماعی آن. 93
3-3-27- فوائد ازدواج. 94
3-3-28- موانع ازدواج برای دختران جوان. 96
3-3-29- آماده سازی دختران برای ایفای نقش های اجتماعی متناسب باویژگیهای جسمانی وروحیشان……………………………………………………… 96
3-3-30- مسئله حجاب وتربیت دینی دختران. 97
3-3-31- جایگاه حجاب در کنترل روابط دختر و پسر. 99
3-3-32- فواید رعایت پوشش دینی در سلامت جامعه و روح و روان دختر و پسر………………………………………………………………………………………………… 100
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 09:23:00 ب.ظ ]
|