بررسی روابط اجتماعی در آثار سعدی و تطبیق آن با نهج ... |
1- 8- واژه های کلیدی طرح تحقیق…………………………………………………………………………5
1-9- تعریف مفاهیم مطر ح شده درسؤالها یا فرضیه های تحقیق………………………….. 5
1-10- پیشینۀ نظری و تجربی …………………………………………………………………… 6
1- 11- روش اجرای تحقیق………………………………………………………………………. 6
فصل دوم : کلَیات……………………………………………………………………………….. 8
2-1- تعریف جامعه………………………………………………………………………………… 9
2-2-علوم اجتماعی وکاربردهای آن……………………………………………………………………….10
-2-3-ارتباط اجتماعی……………………………………………………………………………. 11
2-4- مختصری در مورد روابط اجتماعی واجتماعی بودن انسان………………………….. 12
2- 5- اجتماعی شدن چیست؟………………………………………………………………………………….13
2-6- ویژگی های انسان اجتماعی…………………………………………………………………………….14
2-7- تنهایی، هراس دائم انسانها………………………………………………………………… 14
2-8-آسیب های فقدان ارتباط اجتماعی ……………………………………………. 16
2- 8-1-فقدان زبان………………………………………………………………………………… 16
2-8-2- عدم امکان انتقال دانسته ها ……………………………………………………………. 16
2-9- انواع ارتباط اجتماعی………………………………………………………………. 17
2-9-1- ارتباط مستقیم……………………………………………………………………………. 17
2-9-2- ارتباط جهانی……………………………………………………………………………. 17
2-9-3- ارتباط احساس بر انگیز………………………………………………………………… 18
2-9-4- ارتباط حرکتی…………………………………………………………………………… 18
2-10- عناصر ارتباطات اجتماعی………………………………………………………………. 19
2-11- اهداف ارتباط اجتماعی………………………………………………………………….. 19
2-12- اصول اساسی در حفظ ارتباط اجتماعی…………………………………….. 20
2-12-1-اصل تقابل……………………………………………………………………………….. 20
2-12-2- اصل اندیشة ترکیبی…………………………………………………………………… 20
2-12-3- اصل آگاهی……………………………………………………………………………. 21
2-12-4- اصل بقا…………………………………………………………………………………. 21
2-12-5- اصل توازن……………………………………………………………………………… 22
2-12-6- اصل همتایی……………………………………………………………………………. 22
2-12-7- اصل تمییز حریم………………………………………………………………………. 23
2-13- تحکیم روابط اجتماعی………………………………………………………………….. 23
2-14- نهادهای اجتماعی وخصوصیات آنها……………………………………………………………..23
2– 15– محتوای ارتبا طات انسانی ……………………………………………………….. 25
2- 15-1- چاشنی محبّت…………………………………………………………………………. 25
2- 15-2- اکسیر عشق……………………………………………………………………………. 25
2- 15-3- عقل…………………………………………………………………………………….. 26
2- 15-4- عدالت………………………………………………………………………………….. 27
2- 15-5- احسان………………………………………………………………………………….. 27
2-16- اجتماع اسلامی…………………………………………………………………………………………….27
2-17- اسلام و زندگی اجتماعی………………………………………………………………………………29
2-18- اسلام و دوستی…………………………………………………………………………………………….30
2-19-روابط اجتماعی از دیدگاه اسلام، قرآن وحدیث……………………………………………..30
2-20- حفظ شخصیت انسانها………………………………………………………………………………….36
2-21- اثرپذیری نفس…………………………………………………………………………………………….39
2-22-خلاصة فصل دوم…………………………………………………………………………………………..41
فصل سوم: سیری در نهج البلاغه
3-1- ضرورت زندگی اجتماعی از دیدگاه امام علی(ع)……………………………………. 43
3-2- یک انسان کامل با همة زیبایی هایش…………………………………………………… 43
3-3- روزگار امام علی (ع)………………………………………………………………………………………44
3-4- نهج البلاغه…………………………………………………………………………………… 44
3-5- کارآمدی مطالب نهج البلاغه در همة اعصار وقرون………………………………….. 45
3-6- ارزشهای اجتماعی نهج البلاغه…………………………………………………………… 46
3-7- راههای اجرای نظم وقانون از دیدگاه امام علی(ع) …………………………………… 46
3-7-1- حکومت و برقراری دولت در جوامع بشری………………………………………… 47
3-7-2- آداب ورسوم ارزشمند اجتماعی……………………………………………………… 47
3-7-3- حکومت ومقرّرات کامل الهی………………………………………………………… 47
3-7-4- دخالت ونظارت مردم………………………………………………………………….. 48
3-8- راههای اصلاح و سلامت جامعه از دیدگاه نهج البلاغه………………….. 48
3-8-1-تقویت روحیّة مسئولیت پذیری………………………………………………………… 49
3-8-2- لیاقت وشایستگی در نظام سیاسی …………………………………………………… 50
3-9- وظایف و ویژگی های رهبران……………………………………………………. 50
3-9-1- پاسخ حضوری به سؤالات وخواسته های مردم……………………………………. 51
3-9-2- حلّ مشکلات مردم……………………………………………………………………… 51
3-9-3- تأسیس مرکز پیگیری مشکلات………………………………………………………. 51
3-10- دیگر مسائل اجتماعی ارزشمند در نهج البلاغه…………………………… 52
3-10-1-زندگی مادّی رهبران ………………………………………………………………….. 52
3-10-2- حق پذیری، انتقادپذیری ومخالفت با تملّق وستایش……………………………. 53
3-10-3- آزادی اجتماعی……………………………………………………………………….. 53
3-10-4- فقر ونقش آن در انحطاط جامعه……………………………………………………. 54
3-11-خلاصة فصل سوم…………………………………………………………………………54
فصل چهارم:سعدی واندیشه هایش
4-1- زندگی سعدی………………………………………………………………………………. 57
4-2- هنر سعدی……………………………………………………………………………………. 57
4-3- آثار سعدی…………………………………………………………………………………… 58
4-4- گلستان……………………………………………………………………………………….. 58
4-5- بوستان………………………………………………………………………………………… 59
4-6- قصاید سعدی………………………………………………………………………………… 60
4-7- سبک ادبی آثار سعدی ونحوة بیان مفاهیم…………………………………………….. 60
4-8- علت شهرت ومعروفیت سعدی………………………………………………………….. 61
4-9- مقایسة دوکتاب بوستان وگلستان از دیدگاه یکی از سعدی پژوهان……………….. 62
4-10- ایران در عصر مغول……………………………………………………………………62
4-11- اوضاع اجتماعی عهد سعدی…………………………………………………………..63
4-12- اوضاع شیراز در روزگار سعدی………………………………………………………… 63
4-13- ادبیّات تعلیمی وسعدی…………………………………………………………………… 64
4-14- نوسان درآراء سعدی…………………………………………………………………….. 66
4-15-مهم ترین طبقات اجتماعی در آثار سعدی …………………………………. 67
4-15-1- فرمان روایان و خداوندان جاه……………………………………………………….. 68
4-15-1-1- وظایف پادشاهان از دیدگاه سعدی…………………………………………….. 69
4- 15 -2- توانگران ومنعمان……………………………………………………………………. 71
4-15-3-زیردستان ودرویشان…………………………………………………………………… 72
4-16- دیگر ارزشهای اجتماعی آثار سعدی………………………………………….. 73
4- 16-1- عدالت………………………………………………………………………………….. 73
4- 16-2- حاکمیت قانون و ضوابط بر أمور………………………………………………….. 74
4- 16-3- گماردن افراد صالح در رأس امور………………………………………………… 74
4- 16-4 – آداب سخن گفتن…………………………………………………………………… 75
4- 16-5- تواضع و فروتنی در ارتباط با دیگران…………………………………………….. 75
4-16-5– 1-شاخص های مؤثّر در تساهل وتسامح………………………………….. 76
4-16 – 5- 1-1- انتقاد پذیری………………………………………………………………….. 76
4-16 – 5-1-2- تملّق و خطر خودفریبی و خود بزرگ بینی…………………………….. 76
4- 16-6- جمع گرایی……………………………………………………………………………. 77
4-16-7- خدمت به خلق…………………………………………………………………………. 78
4-17- خلاصة فصل چهارم…………………………………………………………79
یک مطلب دیگر :
فصل پنجم:بررسی روابط اجتماعی در آثار سعدی وتطبیق آن با نهج البلاغه
5-1- ادبیّات تطبیقی………………………………………………………………………………. 81
5-2- درآمد…………………………………………………………………………………………. 81
5-3- عوامل حفظ روابط سازندة اجتماعی………………………………………….. 83
5-3-1- ادب در گفتار……………………………………………………………………………. 83
5-3-1-1- سکوت وکم صحبتی……………………………………………………………….. 83
5-3-1-2- سنجیده سخن گفتن………………………………………………………………… 84
5-3-1-3- به موقع سخن گفتن……………………………………………………………………84
5-3-1-4- راست گویی وصداقت…………………………………………………………………85
5-3-1-5- پرهیز از سخن چینی………………………………………………………………… 86
5-3-1-6- پرهیز از غیبت………………………………………………………………………… 87
5-3-1-7-توصیه به راز داری…………………………………………………………………… .89
5-3-2- توصیه به نیکی واحسان……………………………………………………………….. ..90
5-3-3- نیکخویی…………………………………………………………………………………………………..92
5-3-4- تواضع و فروتنی………………………………………………………………………………………..93
5-3-5- وفای به عهد………………………………………………………………………………………………93
5-3-6- عفو وبخشش……………………………………………………………………………………………..95
5-3-7- پرهیز از عیب جویی……………………………………………………………………. 97
5-3-8- خوشرویی وخوش اخلاقی…………………………………………………………… 100
5-3-9- رعایت اعتدال………………………………………………………………………………………….101
5-3-10- برطرف کردن غم واندوه………………………………………………………………………..102
5-3- 11پرهیز از مردم آزاری…………………………………………………………………………………103
5-4- تأثیر پذیری سعدی از نهج البلاغه در مورد ارزش سخن……………………………………104
5-5- توصیه به رفتار صحیح با مردم……………………………………………………………………….104
5–6– مصداق های روابط اجتماعی در زندگی روزمرّه………………………… 105
5-6-1-نحوة ارتباط با پدر و مادر……………………………………………………………… 105
5-6-2- نحوة ارتباط با همسایگان…………………………………………………………….. 107
5-6-3- نحوة ارتباط با زنان ……………………………………………………………………. 108
5-6-4- نحوه ارتباط با خویشاوندان…………………………………………………………………………110
5-6-5-ضرورت انتخاب دوست……………………………………………………………………………111
5-6-6- نحوة ارتباط با دوستان………………………………………………………………… 111
5-6-7- نحوة ارتباط با یتیمان………………………………………………………………….. 115
5-6-8- نحوة ارتباط با بزرگان………………………………………………………………… 116
5-6-9- نحوة ارتباط با معزولان…………………………………………………………………………….118
5-7- موقعیّت شناسی از دیدگاه امام علی (ع)……………………………………… 118
5-7-1- هرسخن باید متناسب شأن گوینده باشد …………………………………………… 118
5-7-2- جایگاه سؤال پرسیدن ………………………………………………………………… 119
5-7-3- جایگاه شِکوه کردن ………………………………………………………………….. 119
5-7-4- در چه مکان هایی وبا چه افرادی رفت وآمد کنیم؟……………………………… 119
نتیجه گیری……………………………………………………………………………..120
فهرست منابع ومآخذ……………………………………………………………………………………………121
اطلاعات مربوط به طرح تحقیق
1-1- موضوع
بررسی روابط اجتماعی در آثار سعدی و تطبیق آن با نهج البلاغه
1-2-مقدّمه
ارتباط انسانها، سنگ بنای جامعة انسانی است و بدون آن هرگز فرهنگ و سایر نمودهای پیشرفت در جامعة انسانی پدید نمی آید. به درستی هر گاه انسان از جامعه جدا بشود و در تنهایی غوطه بخورد، با همان سرعت راه به سوی انحراف، اعتیاد و خودکشی می برد.
ارتباط از نظر لغوی واژه ای است عربی، از باب افتعال که در فارسی به صورت مصدری به معنای پیوند دادن، ربط دادن و به صورت اسم مصدر به معنای بستگی، پیوند، پیوستگی و رابطه استعمال می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 04:30:00 ب.ظ ]
|