بررسی وجوه تقابل سبک زندگی لیبرالیستی با اسلام |
1-5- سؤالهای پژوهش ……………………………………………………………………………..5
- تعریف اصطلاحات پژوهش ……………………………………………..5
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق ………………………………………………………….7
۲- 1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………..8
2-2- مبانی نظری ………………………………………………………………………………..8
الف – سبک زندگی …………………………………………………………………………………8
۲-2-1- معنای سبک زندگی ……………………………………………………….8
۲-2-1-1- معنای لغوی سبک زندگی …………………………………………………8
۲-2-1-2- معنای اصطلاحی سبک زندگی ……………………………………………………9
الف) سبک زندگی از جنبۀ روان شناختی ………………………………………………………………..9
ب) سبک زندگی از جنبۀ جامعهشناختی ……………………………………………………………..10
2-2-1-3- عناصر مفهوم سبک زندگی ………………………………………………………………12
2-2-1-4- تاریخچۀ سبک زندگی …………………………………………………………………14
۲-2-1-5- شاخصهای سبک زندگی ……………………………………………………14
الف) مصرف فرهنگی ……………………………………………………………………………………15
ب) فعالیتهای فراغت ………………………………………………………………………..16
ج) شاخصهای پراکنده …………………………………………………………………………. 16
ب- لیبرالیسم ………………………………………………………………………………………………………..17
2-2-2- مفهوم شناسی لیبرالیسم …………………………………………………17
۲-2-2-1- تاریخچۀ لیبرالیسم ………………………………………………………………………………..18
۲-2-2-2- مبانی فلسفی لیبرالیسم ……………………………………………………….20
۲-2-2-2-1- جهان شناسی …………………………………………………………………..20
2-2-2-2-2-انسانشناسی ………………………………………………………………….21
الف_فردگرایی …………………………………………………………………………………….22
ب-انسانمداری ……………………………………………………………………………………………..24
2-2-2-2-3- ارزش شناسی ………………………………………………………………27
الف) آزادی ……………………………………………………………………………………….27
ب) تساهل و مدارا ………………………………………………………………………37
ج) سکولاریسم ……………………………………………………………………………………31
۲-2-2-2-4معرفتشناسی …………………………………………………………..34
الف) امکان شناخت ………………………………………………………………………34
ب) ابزارشناخت ……………………………………………………………………….34
2-2-2-3- وروداندیشههای لیبرالیستی به ایران ……………………………………….37
2-2-2-4- تعلیم و تربیت در مکتب لیبرالیسم ………………………………………………..39
ج-اسلام …………………………………………………………………………………………………..40
2-2-3- مبانی فکری اسلام …………………………….40
2-2-3-1-جهانشناسی ………………………………………………………………….40
۲-2-3-2-انسانشناسی ……………………………………………..41
الف-اصالت فرد و جامعه …………………………………………………………43
ب) حق و تکلیف …………………………………………………………44
۲-2-3-3- ارزششناسی ………………………………………………………….46
الف- آزادی ………………………………………………………………………………………46
ب- تساهل و مدارا …………………………………………………………………………48
ج- اخلاق …………………………………………………………………………………49
تعریف اخلاق در اسلام ……………………………………………………….49
۲-2-3-4- معرفتشناسی …………………………………………………50
د) برنامۀدرسی پنهان ………………………………………………………………………53
2-2-4- انواع برنامه درسی …………………………………………………………………………54
۲-2-4-1- مفهوم برنامۀ درسی پنهان ……………………………………………………54
2-2-4-1-1- تاریخچۀ برنامۀ درسی پنهان …………………………………………57
2-2-4-1-2- رویکردها و نظریههای مختلف در برنامۀ درسی پنهان ………………57
2-2-4-1-3- ویژگیهای برنامۀ درسی پنهان …………………………………………58
2-2-4-1-3- طبقهبندی و تحلیل ابعاد مختلف برنامۀ درسی پنهان ………………59
2-2-4-1-4- عوامل مؤثر در شکلگیری برنامۀ درسی پنهان ………………………59
و) نظام آموزش متوسطه …………………………………………………….61
2-2-5- تعریف دورۀ متوسطه ………………………………………….61
2-2-5-1- اهداف دورۀ متوسطه ………………………………………………..61
الف- اعتقادی …………………………………………………………………….62
ب- اخلاقی …………………………………………………………………….62
ج- اجتماعی ………………………………………………………………………63
2-2-5-2- ویژگیهای دانشآموزان در دورۀ متوسطه …………………63
2-2-5-3- نیازهای اساسی نوجوانان در دورۀ متوسطه ……………………………64
2-3- پیشینۀ پژوهش …………………………………………66
2-3-1- پایاننامهها و رسالهها …………………………………………………….66
2-3-2 مقالهها ………………………………………………………………68
2-3-3- کتاب ……………………………………………………………..69
2-3-4- جمعبندی پیشینۀ پژوهش …………………………………………..69
فصل سوم: روششناسی تحقیق ……………………………….71
3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………72
3-2- نوع تحقیق ……………………………………………………72
3-3- روش تحقیق ………………………………………………………………73
3-3-1- روش تحقیق سؤال اول، دوم و چهارم ……………………………73
3-3-2- روش تحقیق سؤال سوم …………………………………………………….74
3-4- روش گردآوری اطلاعات ……………………………………………………….75
3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………….75
3-6- جمعبندی روششناسی تحقیق ……………………………………………….76
فصل چهارم: یافتههای تحقیق ……………………………………………77
4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………78
4-2- بررسی سؤال اول تحقیق ………………………………………………..78
4-2-1- استنباط اصول عملی از مبانی فکری لیبرالیسم ……………………………….. 79
4-2-1-1- مبنای جهانشناختی ………………..79
4-2-1-1-1- اصل عملی برآمده از مبنای جهانشناختی ……………………………79
4-2-1-2- مبنای انسانشناختی ………………………………………………79
4-2- 1-2-1- اصول عملی برآمده از مبنای انسانشناختی ……………………..80
الف- محوریت امیال فردی و ارضای حداکثری آنها …………………….80
ب- محوریت منافع فردی …………………………………………………………..80
4-2-1-3- مبنای ارزششناختی ………………………………………………………80
4-2-1-3-1- اصول عملی برآمده از مبنای ارزششناختی ……………………………….81
الف- آزادی بیرونی …………………………………………………………………81
ب– تساهل و مدارای حداکثری ……………………………………………………81
ج– محوریت انسان در تعیین بایدها و نبایدهای اخلاقی ……………………..82
4-2-1-4- مبانی دینشناختی ………………………………………..82
4-2-1-4-1- اصول عملی برآمده از مبنای دینشناختی ……………………………..82
4-2-2- بررسی اوقات فراغت براساس مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب لیبرالیسم ………………..85
4-2-2-1- تبیین تأثیر مبنای جهانشناختی و اصل عملی برآمده از آن بر اوقات فراغت ………………………..85
یک مطلب دیگر :
4-2-2-2- تبیین تأثیر مبنای انسانشناختی بر شاخص اوقات فراغت ………………85
4-2-2-2-1- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبنای انسانشناختی بر اوقات فراغت …………………………..86
الف- تأثیر اصل عملی «محوریت منافع فردی» بر اوقات فراغت …………………………………….86
ب- تأثیر اصل عملی «محوریت امیال و ارضای حداکثری آنها» بر اوقات فراغت ……………………..86
4-2-2-3- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبانی ارزششناختی بر اوقات فراغت ………………………………..86
الف- تبیین تأثیر اصل عملی «آزادی بیرونی» بر اوقات فراغت ………………………………86
ب- تبیین تأثیر «اصل تساهل و مدارای حداکثری» بر اوقات فراغت ………………………..87
ج- تأثیر اصل عملی «تعیین بایدها و نبایدهای اخلاقی» بر اوقات فراغت ……………………87
4-2-2-4- تبیین تأثیر اصل عملی برآمده از مبنای دینشناختی اوقات فراغت …………………………87
4-2-2-5- ویژگیهای اوقات فراغت در سبک زندگی لیبرالیسمی ……………………………..88
4-2-2-6- مصادیق اوقات فراغت لیبرالی ……………………………………………..88
4-2-3- بررسی تأثیر مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب لیبرالیسم بر روابط انسانی ………………..89
4-2-3-1- تبیین تأثیر مبنای جهانشناختی اصل عملی برآمده از آن بر روابط انسانی ………………………….90
4-2-3-2-1- تأثیر اصول عملی برخاسته از مبانی انسانشناختی لیبرالیسم بر روابط انسانی ………………….90
4-2-3-2- تبیین تأثیر مبنای انسانشناختی «تقدم فرد بر جامعه» بر شاخص روابط انسانی …………………90
الف- تأثیر اصل عملی «محوریت منافع فردی» بر شاخص روابط انسانی ………………….90
ب- تأثیر اصل عملی «محوریت امیال و ارضای حداکثری آنها» بر شاخص روابط انسانی ……………………….91
4-2-3-3- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبنای ارزششناختی روابط انسانی …………………………………..91
الف- آزادی بیرونی …………………………………………………………….91
ب- تساهل و مدارای حداکثری ……………………………………………………………………91
ج- محوریت انسان در تعیین بایدها و نبایدهای اخلاقی ………………………91
4-2-3-4- تبیین تأثیر اصل عملی برآمده از مبنای دینشناختی روابط انسانی ……………92
4-2-3-5- ویژگیهای روابط انسانی در سبک زندگی لیبرالیستی …………………….92
4-2-3-6- مصادیقی از انواع روابط انسانی در مکتب لیبرالیسم ………………………………..93
4-2-4- جمعبندی سؤال یک …………………………………………………….93
4-3- بررسی سؤال دوم تحقیق ……………………………………………………………………..95
4-3-1-1- مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب اسلام ………………..96
4-3-1-1- مبنای جهانشناختی ………………………………………………………..96
4-3-1-2- مبنای انسانشناختی ………………………………………………………………..96
4-3-1-2-1- اصول عملی برآمده از مبنای انسانشناختی ……………………………97
الف- محوریت فطرت و تعادل در ارضای تمایلات ……………………………………..97
ب- تکلیف مداری ………………………………………………………………………………97
4-3-1-3- مبنای ارزششناختی ………………………………98
4-3-1-3-1- اصول عملی برآمده از مبنای ارزششناختی …………………………….98
الف- محوریت آزادی درونی …………………………………………………………………………….98
4-3-1-4- مبنای دینشناختی ………………………………………………………………….100
4-3-1-4-1- اصل عملی برآمده از مبنای دینشناختی ……………………………………….100
4-3-2- بررسی اوقات فراغت بر اساس مبانی و اصول عملی استنباط شده از مکتب اسلام …………………101
4-3-2-1- تبیین تأثیر مبنای جهانشناختی واصل عملی برآمده از آن بر اوقات فراغت ……………………..101
4-3-2-2- تبیین تأثیر مبنای انسانشناختی «تقدم فرد بر جامعه» بر اوقات فراغت …………………………….101
4-3-2-2-1- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبانی انسانشناختی بر اوقات فراغت …………………………102
الف- محوریت فطرت و تعادل در ارضای تمایلات ………………………………………..102
ب- تکلیف مداری ……………………………………………………………………………………102
4-3-2-3- تبیین تأثیر اصول عملی برآمده از مبانی ارزششناختی بر اوقات فراغت ……………………………..102
الف- محوریت آزادی درونی ……………………………………………………………….102
ب- تساهل و مدارای نسبی …………………………………………………………………103
ج- محوریت بایدها و نبایدهای فطری بر اساس آموزه های دین ………………………………103
4-3-2-4- تبیین تأثیر مبنای دینشناختی و اصل عملی برآمده از آن بر اوقات فراغت ………………………..103
4-3-2-5- ویژگیهای اوقات فراغت در سبک زندگی اسلامی ………………………………103
4-3-2-6- مصادیق نحوۀ گذران اوقات فراغت در مکتب اسلام ……………………………104
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 09:22:00 ق.ظ ]
|