بررسی نقش فقها در پیشگیری از دین گریزی جوانان |
1-1-1-2- فقه در اصطلاح.. 8
1-1-2- فقیه. 9
1-1-2-1-فقیه در لغت… 9
1-1-2-2-فقیه در اصطلاح.. 9
1-1-3-جوان.. 10
1-1-3-1-جوان در لغت… 10
1-1-3-2-جوان در اصطلاح.. 10
1-1-4-دین.. 10
1-1-4-1-دین در لغت… 10
1-1-4-2-دین در اصطلاح.. 11
1-1-5-دینگریزی.. 11
1-1-5-1-مفهوم گریز. 11
1-1-5-2-مفهوم دینگریزی.. 11
فصل دوم جایگاه فقه در منظومه معارف دین.. 12
2-1-تعریف دین و تبیین وظایف آن.. 13
2-1-1-معنای دین.. 13
2-1-2-دین نیاز همه عصرها 14
2-1-3-فلسفه دین.. 15
2-1-3-1- آگاهی دادن.. 15
2-1-3-2 – داوری.. 16
2-1-3-3- بیان مسئولیتها 17
2-1-3-4- معرفت جهان.. 17
2-1-3-5-نشاطبخشی به زندگی.. 18
2-1-4-جامعیت دین.. 19
2-1-5-سهولت دین.. 20
2-1-6-دینداری.. 21
2-2-تعریف فقه و تبیین و ظایف آن.. 22
2-2-1- مفهوم فقه. 22
2-2-2-هدف از علم فقه 22
2-2-3-شمولیت فقه اسلامى 23
2-2-4- نقش فقه در زندگی فردی و اجتماعی.. 24
2-2-5-آمیختگی فقه و اخلاق.. 26
2-3-علل دین گریزی.. 28
2-3-1-تربیت نامناسب… 29
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
2-3-1-1-مفهوم تربیت… 30
2-3-1-2-ضرورت تربیت… 30
2-3-1-3-آسیب شناسی تربیت… 30
2-3-1-3-1-نام و القاب ناشایست… 31
2-3- 1-3-2-بی محبتی به فرزند. 31
2-3-1-3-3- افراط در محبت… 31
2-3-1-3-4- خشونت… 31
2-3-2-محیط اخلاقی و اجتماعی.. 32
2-3-2-1-تأثیر محیط بر شخصیّت جوانان بنا بر آیات قرآن.. 32
2-3-3- مدرسه. 34
2-3-3-1-اهمیت تعلیم و تربیت… 34
2-3-3-2-وظیفۀ استاد. 35
2-3-4-عملكرد نامناسب برخی از عالمان دین.. 36
2-3-4-1-نقش رفتار عملی فقها در هدایت مردم. 36
2-3-5-دوستان.. 38
2-3-5-1-همنشین و پایه گذاری اخلاق.. 39
2-3-6- تهاجم فرهنگی.. 40
2-3-6-1-تهاجم فرهنگی شیبخون ناگهانی دشمن.. 40
2-3-6-2-ابزار و وسایل تهاجم فرهنگی.. 41
2-3-6-3-رسانه ابزار تهاجم فرهنگی.. 41
2-3-6-3-1-تلوزیون و رادیو. 42
2-3-6-3-2- ماهواره 42
2-3-6-3-3- اینترنت… 43
2-3-7-فقر اقتصادی.. 44
2-3-7-1- ارتباط مال با دین داری.. 44
2-3-7-2-پیامد زیانبار فقر. 45
2-3-8-لقمۀ حرام و آثار آن.. 45
2-3-8-1-آثار لقمۀ حرام. 46
یک مطلب دیگر :
2-3-8-1-1-آثار فردی لقمۀ حرام. 46
2-3-8-1-2-آثار اجتماعی لقمۀ حرام. 47
فصل سوم نقش مؤلفههای علمی فقها در پیشگیری از دینگریزی جوانان.. 51
3-1-علمای ربانی عامل هدایت نسل جوان.. 51
3-1-1- شخصیت علمی.. 54
3-1-1-1-مناصب فقیه. 55
3-1-1-1-1- منصب افتاء 56
الف: روان بودن فتوا و پرهیز از عبارتهای فنی و علمی فقه و اصول.. 57
ب: به روز بودن و متناسب سن و سطح مخاطب… 58
ت- متناسب با سطح تحصیلات، شغل و جنسیت… 58
ث-پرهیزاز بیان فتاوای اختلافی.. 59
ج-داشتن سایت یا سامانۀ پیامکی برای آنلاین پاسخ دادن سؤالات شرعی.. 60
چ- مشخص کردن حد و مرز و فلسفۀ برخی فتواها 60
ح- پرهیز از حاكمیت جو جمود بر بیان فتواها 61
3-1-1-1-2- قضاوت… 63
3-1-1-1-3-ولایت… 66
1-3-1-3-1-رهبری و دوری از تجملگرایی.. 69
3-1-1-2-شخصیت علمی.. 69
3-1-1-3- پاسخگویى به شبهات… 73
3-1-1-3-1- نفوذ اندیشه هاى بیگانه. 74
3-1-1-4- فقه و پرداختن به مسائل مستحدثه فراروی جوان.. 75
فصل چهارم بررسی نقش مؤلفههای عملی و اخلاقی فقها در پیشگیری از دینگریزی جوانان.. 80
4-1-جوان و اثرپذیری.. 80
4-1-1-شخصیت فردی و اخلاق شخصی.. 81
4-1-1-1-تهذیب نفس…. 83
4-1-1-2-اخلاص…. 84
4-1-1-3- پرستش و عبادت… 86
4-1-1-4- شبزندهداری و تهجد. 87
4-1-1-5-تواضع.. 88
4-1-1-6- عزتنفس و آزادگی.. 90
4-1-1-7- زهد و ساده زیستی.. 91
4-1-8- حسن خلق.. 93
4-1-1-9-عفو و گذشت… 94
4-2- اخلاق اجتماعی.. 95
4-2-1-مصادیق اخلاق اجتماعی.. 95
4-2-1-1- مبازه با فقر و محرومیتزدایی.. 95
4-2-1-2- اتحاد. 96
4-2-1-3-مبارزه با ظلم.. 97
4-2-1-4- نفی سلطۀ کافران و پرهیز از اطاعت کفار 98
4-2-1-5- ثبات قدم و ایستادگی در برابر دشمنان.. 99
4-2-1-6- احترام و رعایت قانون.. 100
4-2-1- 7- صیانت و پاسداری از ارزشهای فرهنگی.. 101
4-2-1-8- ایثار و از خود گذشتگی.. 102
4-2-9- مبارزه بارخنه فرصت طلبان.. 102
4-3-1-فرایند ارتباط گیری با جوان.. 105
4-3-1-1- آگاهی و بصیرت… 105
4-3-1-2- شناخت زمان و مکان.. 106
4-3-1-3-هـمـاهـنگی کردار و گفتار 107
4-3-1-4- دوری از افراط و رعایت ظرفیت جوانان در انجام مناسک دینی.. 107
4-3-1- 5- رعایت قاعدۀ تدریج.. 109
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 01:55:00 ب.ظ ]
|