دانلود ارشد شناسایی مشخصات فیزیکی (بافت، وزن مخصوص، رطوبت) و شیمیائی خاک در منطقه ... |
داف
1- شناسایی مشخصات فیزیکی (بافت، وزن مخصوص، رطوبت) و شیمیائی (pH ،Ec ، آهک، کلسیم، منیزیم، نیتروژن، فسفر و پتاسیم) خاک در منطقه دارابکلا-مازندران
2- شناسایی وضعیت رویش درخت توسکا در حاشیه جاده
1-5- تعاریف و مفاهیم
1-5-1- دوایر سالانه
ویژگیهای رویشگاه به شکل متناسبی در پوشش گیاهی منعکس میشود و شاخصهای کیفیت را میتوان در پوشش گیاهی یافت نمود (بارنس[3]، 1998). رشد درخت ترکیبی از عوامل محیطی شامل انسان و طبیعت میباشد که الگوی رویش درخت را در طول زمان تغییر میدهد. با شناخت شرایط محیطی که توسط حلقههای رویشی درختان نشان داده میشود بهتر میتوان شرایط محیطی را در آینده پیشبینی کرد (عابدینی و همکاران، 1387 ؛ حبیبی بی بالانی، 1387). چوب نتیجه یک فرآیند بیولوژیکی میباشد که تحت تاثیر دامنه گستردهای از عوامل ژنتیکی و محیطی رشد میکند و ویژگیهای متفاوتی دارد. درک فرایندی که سبب رشد درختان میشود، به درک چگونگی پدید آمدن خصوصیات متفاوت چوب کمک میکند (پانچس[4] ، 2004). تنش گیاهان در روی حلقههای رویش بسته به نوع گونه، شکل رشد، موقعیت رویشگاه، نوع خاک، مبدا ژئولوژیکی و وقوع تنشهایی مانند مسمومیت، هجوم انگل ها، پای کوبی و فشرده شدن خاک متفاوت میباشد (والتر[5] ، 1973).
1-5-2- جادههای جنگلی
جادههای جنگلی یكی از مهمترین مجراهای پراكنش گونههای بومی بیگانه و مهاجم در جنگل بشمار میروند (حسینی و همكاران، 1387؛ شاهنظری، 1385). جادهها بعنوان شاهرگهای حیاتی یک جامعه و نیز بعنوان مورد بسیار مهمی در مدیریت حفظ منظر محسوب میگردند و در صورت عدم توسعه و گسترش آنها، حیات و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه مختل خواهد شد (نکویی مهر و همکاران، 1385؛ بدراقی، 1387 ؛ لوگو[6]، 2000). احداث جاده اثرات منفی زیست- محیطی از جمله كاهش سطح جنگل در میكروكلیما، تخریب زهكشی طبیعی، تخریب خاك و رسوب آب رودخانهای و تغییر رژیم نوری، اسیدیته، رطوبت و غیره را در پی دارد (ایگان و همكاران[7]، 1998 ؛ وینكترام
یک مطلب دیگر :
و همكاران[8]، 2007؛ كریم و ملك[9]، 2008)، اما جاده جنگلی، تنها راه دسترسی به جنگل و استفاده بهینه از مواهب آن میباشد (ساریخانی، 1380). از طرفی جاده عاملی برای ارتباط درست با طبیعت است که اثرات منفی آن را می توان با یک طراحی مناسب به اثرات مثبت تبدیل نمود. در اثر ساخت جادهها، خاک منطقه زیر و رو شده و تغییرات فیزیکی و شیمیایی قابل توجهی در آن بوجود می آید که منجر به ایجاد شرایط رویشگاهی خاص در منطقه میشود (ثابتی، 1373). علاوه براین، با ساخت جادههای جنگلی، نور بیشتری نیز وارد توده جنگلی شده و سبب رویش گونههای نورپسند و سریعالرشد نظیر توسکا، تمشک، کلهو و … در حاشیه جادهها میشود (شاهنظری، 1385؛ جانسون و همکاران[10]، 1975 ؛ لامونت و همکاران[11]، a 1994 ؛ پارندیس و جونز، 2000). درختان حاشیه جادهها در اثر برخورداری از نور اغلب افزایش رشد دارند. عرض جاده هم در این تغییرات تاثیرگذار میباشد (شاهنظری، 1385 ). درختان در محیط باز زیتوده بیشتری تولید میکنند و حجم درختانی که بصورت تودهای زیست میکنند کمتر از درختانی است که در محیط باز به تنهایی رشد میکنند (مصدق، 1375 )، درحالی که به دلیل اختصاص یافتن سطحی از رویشگاه تعدادی از درختان قطع شده و مقداری از توان تولیدی کاهش مییابد (فورنیس و همکاران[12]، 1991). تاثیرگذاری بومشناختی ناشی از ساخت جاده در سطحی بیشتر از عرض جاده جنگلی به وقوع میپیوندد (فورنیس و همکاران، 1991 ؛ فورمن و دبلینگر[13] ، 2000)، این احتمال وجود دارد كه بدلیل زیر و رو شدن خاك و فراوانی ازت و همچنین ایجاد آرایشی پیوسته از حفرات در امتداد راههای جنگلی و در نتیجه افزایش تعداد برگهای درختان و توانایی فتوسنتز، تا حدودی تنوع زیستی اندازه و ابعاد درختان و موجودی حجمی تودههای جنگلی اطراف جاده افزایش یافته و بدین ترتیب بخشی از كاهش توان تولیدی رویشگاه (در اثر احداث جاده) بسته به جهت دامنه و گونههای مختلف درختی جبران میشود. درحقیقت جهت جغرافیایی و شیب دامنه با تاثیری كه بر مشخصات بومشناختی منطقه (خصوصیات خاک و اقلیم) موجب ایجاد تنوع در گونههای درختی و تغییر تراكم و بیوماس آنها میشود (ساكایی[14] و همكاران، 2003). شبكه جادههای جنگلی از عوامل مهم تقسیمبندی جنگل به سریها، پارسلها و از امور مقدماتی تهیه طرحهای جنگلداری بشمار میرود. با توجه به مراتب فوق، در صورتیکه مدیریت و بهرهبرداری اصولی از جنگل با آیندهنگریهای لازم همراه باشد، لذا احداث جادههای جنگلی از اولویت و اهمیت ویژهای برخوردار میگردد (ساریخانی، 1380). راههای جنگلی را باید در قالب طرحهای جنگلداری و برنامههای جنگلشناسی و متناسب با روش بهرهبرداری از جنگل و مدیریت سر زمین، بعنوان عضو یا وسیله ارایه دهنده خدمات منظور نمود (ساریخانی، 1378).
1-5-2-1 ضرورت احداث جادههای جنگلی
ضرورت احداث جادههای جنگلی به طور خلاصه شامل حفاظت موثر از جنگل، امكان دخالتهای عملی مدیریتی در امر پرورش و جوانسازی جنگل، توسعه جنگل وجنگلداری، اكوتوریسم، به حداكثر رساندن ارزش افزوده تولیدات و جلوگیری از ضایعات محصولات جنگلی و نگه داشتن اكوسیستم و به حداقل رساندن تخریب میباشد (ساریخانی 1380).
1-5-2-2 انواع جادههای جنگلی:
جادههای جنگلی به دو دسته جادههای اصلی جنگلی و جادههای فرعی جنگلی تقسیم میشوند. جادههای اصلی جنگلی خود به سه دسته تقسیم میشوند:
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-29] [ 11:48:00 ب.ظ ]
|