(پایان نامه مقطع ارشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
مقدمه:
امروزه پیشگیری از جرم اهمیت بسزایی نسبت به گذشته پیدا کرده است، زیرا عوامل و انگیزه های ارتکاب جرایم بسیار گسترده شده و پلیس نمی تواند درک محدودی از منشأ و روش های پیشگیری از جرم داشته باشد. به همین دلیل اعتقاد بر این است که فعالیت ها و مشارکت مردمی و آثار اجتماعی آن باید نقش محوری و اساسی در پیشگیری از جرم ایفا کند.
پدیدۀ جرم یکی از مشکلات اجتماعی تمام جوامع بشری است که پیشگیری از وقوع آن مستلزم صرف هزینه های بسیاری است. هنگامی که پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه با آن صحبت به میان می آید، پلیس نخستین گزینه ای است که به ذهن افراد جامعه خطور می کند. اما رویکرد پلیس جامعه محور، کل جامعه را مسئول مبارزه با جرم می داند. پلیس به عنوان بخشی از جامعه می تواند با هدایت شهروندان و الگو دادن به آنها بستری مناسب برای مشارکت عمومی در پیشگیری از وقوع جرم فراهم

پایان نامه

 

 سازد. در این راستا نقش سیاستگزاران، متخصصان طراحی و مهندسین شهری را نمی توان در کاهش احتمال وقوع جرم از طریق ایجاد محیط هایی امن نادیده گرفت.

یک مطلب دیگر :

 
 

آمار جرایم در محیط های مختلف بیانگر این امر است که مجرمین در ارتکاب عمل مجرمانۀ خویش، اغلب دارای انتخابی عقلانی بوده و فرصت های مناسب و کم خطر را برای انجام جرم انتخاب می نمایند. لذا مجرمین بیشتر مناطقی را برای ارتکاب جرم بر می گزینند که وقوع جرم در آنها راحت تر بوده و امکان مشاهده و دستگیری آنان کمتر باشد. این مسئله نشان دهندۀ ضرورت شناخت مکان به عنوان یکی از عوامل موثر در ایجاد فرصت های جرم زا و یا تسهیل کنندۀ وقوع آن می باشد. از اینرو می توان با تغییر شرایط جرم زای محیط فیزیکی و ایجاد یا تقویت فضاهای قابل دفاع و مقاوم در برابر جرم و مجرمین، به میزان قابل توجهی از وقوع جرایم و ناهنجاری های موجود در شهر ها کاست.

 
 
1-1- بیان مسئله:
پیشگیری از جرم صرفاً به عهدۀ نیروی انتظامی نیست، بلکه دیگر بخش ها نیز در این امر مسئول هستند. اگر فرض کنیم پیشگیری از جرم، که در قانون اساسی وظیفۀ قوه قضائیه است، اما مخصوص آن نیست، همۀ دستگاه ها و نهادهای حکومتی و قوۀ مجریه می بایست در مجموعۀ خودشان پیشگیری و درمان جرم را مقدم به مقابله بدانند و تا آنجا که می شود باید پیشگیری کرد. بنابر این پیشگیری از وقوع جرم مقوله ای فراسازمانی و ملّی است و تمام بخش های جامعه، از جامعۀ پلیس و همین طور مردم نیز در آن نقش دارند و همگان باید نسبت به این وظیفۀ مهم اقدام لازم و ضروری را انجام دهند.
امروزه سرقت به عنوان یکی از گسترده ترین جرایم در کشور و به یک مسئلۀ فراگیر و جدی از ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تبدیل شده است. بررسی و مطالعۀ ابعاد مختلف این بزه و همچنین آثار و تبعات ناشی از این بزه کاری و راه های پیشگیری و مقابله با آن، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...