لطفا صفحه را ببندید
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :فهرست مطالب:چکیده…………………………………………………………………………………………….. 1مقدمه……………………………………………………………………………………………… 2الف- بیان مساله………………………………………………………………………………….. 3ب- مرور ادبیات و سوابق مربوطه …………………………………………………………….. 4ج- اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………… 4د- سؤالات تحقیق ………………………………………………………………………………… 4ه- فرضیههای تحقیق …………………………………………………………………………….. 5فصل اول: کلیات تحقیق1-1- مذاهب اربعه اهل سنت……………………………………………………………………. 61-1-1- حنفی…………………………………………………………………………………….. 61-1-2- مالکی…………………………………………………………………………………… 71-1-3- سوم شافعی……………………………………………………………………………… 81-1-3-1- كتاب…………………………………………………………………………………. 91-1-3-2- سنت………………………………………………………………………………….. 91-1-3-3- اجـماع………………………………………………………………………………… 91-1-4- چهارم حنبلی……………………………………………………………………………. 101-2- تعاریف و مفاهیم…………………………………………………………………………… 111-2-1- تعریف………………………………………………………………………………….. 111-2-1-1- معنای لغوی………………………………………………………………………….. 111-2-1-2- معنای وصیت در قرآن………………………………………………………………. 111-2-1-3- تعریف وصیت……………………………………………………………………….. 111-2-2- اقسام وصیت…………………………………………………………………………… 121-2-2-1- وصیت تملیکی………………………………………………………………………. 121-2-2-2- وصیت عهدی………………………………………………………………………… 131-2-3- سوم ارکان وصیت……………………………………………………………………… 131-2-3-1- موصی……………………………………………………………………………….. 131-2-3-2- موصی به……………………………………………………………………………. 131-2-3-3- موصی له…………………………………………………………………………….. 141-2-3-4- وصی……………………………………………………………………………….. 141-3- مشروعیت و حکم وصیت…………………………………………………………………. 161-3-1- وصیت در قرآن…………………………………………………………………………. 161-3-1-1- اوصاف وصیت در قرآن…………………………………………………………….. 161-3-1-2- فلسفه وصیت…………………………………………………………………………. 191-3-1-3- عدالت در وصیت…………………………………………………………………… 201-3-1-4- وصایاى واجب و مستحب……………………………………………………………. 201-3-1-5- آیا وصى مى تواند محتواى وصیت نامه را تغییر دهد؟……………………………. 201-3-2- وصیّت تملیکی………………………………………………………………………….. 241-3-2-1- ایجاب وصیّت………………………………………………………………………… 241-3-2-2- قبول وصیّت تملیکی…………………………………………………………………. 251-3-2-3- ردّ وصیّت……………………………………………………………………………. 251-3-2-4- وفات موصیله……………………………………………………………………….. 251-3-3- وصایت (وصیّت عهدی)……………………………………………………………….. 251-3-3-1- حق وصیّت برای کودکان با کیست؟………………………………………………… 261-3-3-2- شرایط وصی…………………………………………………………………………. 261-3-3-3- زمان معتبر بودن شرایط در وصی…………………………………………………. 261-3-3-4- وصی قرار دادن بچه…………………………………………………………………. 261-3-3-5- وصی قرار دادن زن و خنثی………………………………………………………… 261-3-3-6- تعداد اوصیا…………………………………………………………………………. 271-3-3-7- ناتوانی وصی در انجام امور وصایت………………………………………………. 271-3-3-8- خیانت وصی………………………………………………………………………… 271-3-3-9- پرداخت بدهیهای موصی………………………………………………………….. 271-3-3-10- ردّ وصایت………………………………………………………………………… 281-4- ماهیت حقوقی وصیت…………………………………………………………………….. 281-4-1- وصیت تملیکی………………………………………………………………………….. 281-4-2- وصیت عهدی………………………………………………………………………….. 32
فصل دوم: وصیت تملیکی در مذاهب چهارگانه اهل سنت و حقوق ایران2-1- وصیت در مذاهب چهارگانه اهل سنت……………………………………………………. 332-1-1- ارکان وصیت…………………………………………………………………………… 332-1-1-1- موصی……………………………………………………………………………….. 332-1-1-2- دوم موصی له………………………………………………………………………… 342-1-1-2- مواد قانونی در باب موصی له………………………………………………………. 362-1-1-3- موصی به…………………………………………………………………………….. 372-1-1-4- چهارم وصی…………………………………………………………………………. 392-1-1-5- صیغه وصیت………………………………………………………………………… 402-1-2 – وصیت کردن برای وارث، غیر وارث، حمل و محل احتساب (ثلث) و……………… 402-1-2-1- وصیت برای وارث………………………………………………………………….. 402-1-2-2- وصیت برای غیر وارث…………………………………………………………….. 402-1-2-3- مواد قانونی…………………………………………………………………………… 412-1-3- وصیت برای حمل………………………………………………………………………. 412-1-3-1- مواد قانونی…………………………………………………………………………… 412-1-4- وصیت برای قاتل، کافی و مرتد………………………………………………………. 422-1-4-1- شرح وصیت برای قاتل، کافی و مرتد……………………………………………… 422-1-4-2- مواد قانونی…………………………………………………………………………… 432-1-5- وصیت معلق به شرط ( مضاف )………………………………………………………. 432-1-6- بطلان وصیت………………………………………………………………………….. 432-2- وصیت در حقوق ایران……………………………………………………………………. 442-2-1- حقوق اقلیت ها (وصیت) در قانون اساسی جمهوری اسلامی………………………… 442-2-1-1- تعریف اقلیت…………………………………………………………………………. 442-2-1-2- اقلیت های دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی…………………………………. 452-2-2- قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه در محاکم …………………….. 462-2-3- وصیت در قانون مدنی………………………………………………………………….. 462-2-3-1- وصی…………………………………………………………………………………. 472-2-3-2- موصی به…………………………………………………………………………….. 47
یک مطلب دیگر :
2-2-3-3- موصی له…………………………………………………………………………….. 482-2-3-4- وصی…………………………………………………………………………………. 482-2-3-5- از قانون مدنی در مورد وصیت……………………………………………………… 482-2-4- وصیت در قانون امور حسبی………………………………………………………….. 502-2-4-1- وصیت خود نوشته…………………………………………………………………… 502-2-4-2- وصیت نامه رسمی………………………………………………………………….. 502-2-4-3- وصیتنامه سری………………………………………………………………………. 512-2-4-4- وصیت نامه شفاهی………………………………………………………………….. 512-2-4-5- موادی از قانون امور حسبی…………………………………………………………. 512-3- تعارض قانون مدنی و مقررات احوال شخصیه (وصیت) مذاهب چهارگانه…………….. 532-3-1- حل تعارض…………………………………………………………………………….. 532-3-2- شرایط اعمال احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه………………………………………. 532-3-3- رویه دادگاه های ایران در مورد دعاوی ایرانیان غیر شیعه……………………………. 54فصل سوم: بحث و نتیجه گیری3-1- نتیجه گیری………………………………………………………………………………… 55منابع …………………………………………………………………………………………….. 57چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………… 59چکیده موضوعات مربوط به احوال شخصیهافراد از جمله وصیت تملیکی از امور مهم و زیربنایی هر جامعه میباشد.فقه اسلامی و قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران به خاطر ویژگیهای وصیت، احکام و مقررات خاصی برای آن وضع نموده است. با توجه به اختلاف بینقواعد و مقررات فقهی مذاهب اسلامی، احکام و مقررات مربوط به احوال شخصیه در مذاهب مختلف نیز اختلاف پیدا میکند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز این تفاوت را محترم شمرده و مطابق اصول 12 و 13 قانون اساسی، اجازه داده ایرانیان غیرشیعه در احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث، وصیت) بر طبق مذاهب خودشان عمل میکنند.همچنین طبق ماده واحده قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه در محاکم، مصوب 1312، دادگاه های ایران دعاوی مربوط به احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه را،باید طبق قواعد و سنن مسلّم مذهبی شخص طرف دعوا رسیدگی نمایند.ازاین رو ضرورت شناسایی و تطبیق مذاهب اربعه اهل سنت با حقوق موضوعه ایران احساس می شود. در این تحقیق مختصر تطبیق وصیت تملیکی در مذاهب اربعه اهل سنتبا قوانین جمهوری اسلامی ایران با واکاوی و شناخت نقاط مشترک و اختلاف،به شناخت دقیق و مناسب از جایگاه وصیت تملیکی در حقوق ایران کمک خواهد نمود. با توجه به اندک پژوهش و تحقیق صورت گرفته می توان گفت:در فقه اهل سنت قاعده لاوصیه للوارث جاری بوده و لذا وصیت به نفع وراث یا جانیز نبوده و یا محتاج اجازه ورثه می باشد. احناف اعتقاد دارند وصیت دیوانه باطل است همچنین اکثریت فقهای اهل سنت هر گاه موصی در وقت انشاء وصیت دارای اهلیت کامل باشد و سپس دیوانه شود وصیت او صحیح می باشد! حنفیه معتقدند اگر موصی وارث یا دینی نداشته باشد وصیت زائد برثلت و حتی وصیت به تمام اموال صحیح است و منوط به اجازه متصدی بیت المال نیست. زیر بیت المال وارث محسوب نمی شود. اما در فقه امامیه که منبع حقوق موضوعه جمهوری اسلامی ایران می باشد، موصی مجاز به وصیت به نفع هر شخص اعم از وراث یا غیروراث می باشد. اکثر فقهای امامیه وصیت سفیه را باطل می دانند، زیرا در کنار بلوغ و عقل (رشد موصی) را نیز شرط صحت می دانند. اما در مذاهب اهل سنت رشد تحقق شرط صحّت وصیت نبوده و سفیه نیز می تواند وصیت کند.مقدمه سرزمین ایران از دیر باز مهد زیست مسالمت آمیز اقوام، ملل، فرق و مذاهب مختلف بوده است. افتخار این دیار آن است که توانسته مذاهب و آیینهای مختلف را در خود جای دهد و قرن ها زندگی توام با آسایش و آرامش را در زیر پرچم دوستی و مدارا هدیه آنانی کند که دل در گرو مهر مام میهن نهاده اند.قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران حقوق اقلیت های ساکن در ایران را به رسمیت شناخته و طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357با آرای اکثریت قریب به اتفاق مردم به تصویب رسید به حقوق اقلیت ها و ایرانیان غیر شیعه اشاره و اهتمام لازم شده است. از مذاهب غیرشیعه ساکن در کشور برادران اهل سنتمی باشند. اهل سنت در چارچوب قانون اساسی از حقوق تعیین شده خود برخوردارند.مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مطابق اصول 12 و 13 قانون اساسی ایرانیان غیرشیعه در احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث، وصیت) بر طبق مذاهب خودشان عمل میکنند و در انجام احکام و مقررات و مراسم مذهب خودشان آزادند. همچنین طبق ماده واحده قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه در محاکم، مصوب 10/5/1312، دادگاه های ایرانی دعاوی مربوط به احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه را باید طبق قواعد و سنن مسلّم مذهبی شخص طرف دعوا رسیدگی نمایند و دادگاه ها حق ندارند طبق قانون ماهوی رسمی(قانون شیعه)به آن رسیدگی کنند.از طرفی وصیت و به طور خاص وصیت تملیکی از جمله اعمال حقوقى است که هر فردى ممکن است نیازمند آن باشد. افراد باید بتوانند برای وضعیت و مالکیت اموال خود برای پس از مرگ تصمیم گیری نمایند. همچینین چه بسیار دیده شده است اشخاص دیون و طلبهاى خویش را نمىتوانند در زمان حیات خود پرداخت و یا مطالبه نمایند و یا تمایل به انجام کارى داشتهاند و یا قسمتى از آن را انجام و قسمتى را ناتمام گذاشتهاند، ولى اجل مجال اتمام و یا انجام آن کار راناممکن ساخته است. در بسیارى از موارد و به طور مثال مواردى که مطرح گردید، وصیت عمل حقوقى مفیدى است که موجب رضایت و آرامش خاطر افراد در حیات دنیوى آنها مىگردد.از طرفی به جهت اهمیت وصیت در زندگى اجتماعى افراد در فقه اسلامى و حقوق مدنى این مبحث از اهمیت وافرى برخوردار میباشد و همواره مباحث وصیت موردتوجه حقوقدانان و فقهاى اسلامى بوده است.شکى نیست که فلسفه وجودى حقوق و بالاخص حقوق مدنى تنظیم و برقرارى عدالت در مطالبات و دیون و اساساً روابط حقوقى افراد است لذا اقتضاى این امر این است که در مورد مراودات و معاملات حقوقى اشخاص بعد از حیات دنیوى نیز قواعد و مقرراتى حاکم باشد که موجب حمایت از حقوق بازماندگان او باشد.اهمیت وصیت در اسلام به اندازهاى است که پیامبر اکرم(ص) دراینباره فرمودهاند:
فرم در حال بارگذاری ...
این بخش تنها می تواند توسط جاوا اسکریپت نمایش داده شود.
فید نظر برای این مطلب