اقتصاد اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری درصنعت خودرو |
3-7-1-شاخص بهره وری جزیی (PFP)………………………………………………………….
3-7-2-شاخص بهره وری كل (TFP)………………………………………………………….
3-8-عوامل مؤثر بر بهره وری کل عوامل………………………………………………….. 40
الف) سرمایهگذاری خارجی………………………………………………………………… 40
ب) تحقیق و توسعه…………………………………………………………………………… 40
ج) سیاست تجاری…………………………………………………………………………….. 40
د) آموزش و تحصیلات………………………………………………………………………. 44
ه) کارایی و دانش مدیریت………………………………………………………………….. 44
3-9-اندازه گیری بهره وری کل عوامل…………………………………………………… 46
3-9-1-روشهای غیر پارامتری………………………………………………………………… 46
3-9-2-روش پارامتری…………………………………………………………………………. 46
3-9-2-1-پسماند سولو……………………………………………………………………….. 48
3-10-ساختار الگو………………………………………………………………………………. 48
3-11-تعریف متغیرها…………………………………………………………………………. 51
3-12-روش تحقیق…………………………………………………………………………. 51
3-13-انواع مدلهای دادههای ترکیبی سری زمانی (پانل)……………………………. 52
3-14-آزمون ایستایی در دادههای ترکیبی………………………………………………… 54
3-14-1-آزمون لوین و لین و چو…………………………………………………………. 54
3-14-2-آزمون آیم، پسران و شین…………………………………………………………. 56
3-14-3-آزمون فیشر……………………………………………………………………………. 58
3-15-آزمونهای تشخیص…………………………………………………………………. 59
3-15-1-آزمون چاو………………………………………………………………………… 59
3-15-2-آزمون بروش- پاگان……………………………………………………………… 60
3-15-3-آزمون هاسمن……………………………………………………………………… 61
فصل چهارم: برآورد مدل و تحلیل نتایج
4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………… 63
4-2-الگو و متغیرهای مورد استفاده…………………………………………………….. 64
4-2-1-تولید………………………………………………………………………………… 65
4-2-2-موجودی سرمایه…………………………………………………………………… 65
4-2-3-نیروی کار……………………………………………………………………………. 67
یک مطلب دیگر :
4-2-4-بهره وری کل عوامل تولید………………………………………………………. 67
4-2-5-تحقیق و توسعه…………………………………………………………….. 67
4-2-6-الگوی تجاری……………………………………………………………………. 67
4-3-آزمون ایستایی در دادههای پانلی………………………………………………… 68
4-3-1-آزمون ایستایی لوین، لین و چو……………………………………………. 68
4-3-2-آزمون ایستایی فیشر- مربع کا………………………………………………. 69
4-4-آزمونهای تشخیص…………………………………………………………………… 69
4-4-1-آزمون چاو…………………………………………………………………………. 70
4-4-2-آزمون بروش- پاگان……………………………………………………………. 71
4-4-3-آزمون هاسمن…………………………………………………………………… 72
4-5-نتایج تخمین ……………………………………………………………………… 73
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری
5-1-مقدمه………………………………………………………………………………. 77
5-2-خلاصه……………………………………………………………………………… 77
5-3-نتیجه گیری……………………………………………………………………. 78
5-4-توصیه های سیاستگذاری……………………………………………………… 80
5-5-پیشنهاد برای تحقیق آینده………………………………………………………. 80
5-6-محدودیت های تحقق………………………………………………………….. 80
فهرست منابع و مأخذ
منابع آماری…………………………………………………………………………….. 81
منابع فارسی……………………………………………………………………………. 85
منابع لاتین……………………………………………………………………………. 87
پیوست……………………………………………………………………………………. 89
چکیده:
بهبود بهره وری یکی از مهمترین عوامل در توسعه اقتصادی یک کشور به شمار میرود. تسریع در این روند، تأثیر مهمی در بهبود رقابت بینالمللی یک کشور دارد. در این تحقیق با استفاده از الگوی با دادههای پانل به بررسی اثر جریانات تجاری بر بهرهوری در صنعت خودروسازی کشور ایران طی سالهای 1386-1376 میپردازایم. ابتدا از الگوی سولو استفاده کرده و بهرهوری کل بنگاهها برآورد میگردد و در مرحله بعد تأثیر جریان تجاری و میزان سرمایهگذاری بنگاهها در بخش تحقیق و توسعه بر بهرهوری کل عوامل تولید بررسی شده است.
نتایج تخمین الگوی پانل با روش اثرات ثابت نشان میدهد که متغیرهای جریان تجاری و سرمایهگذاری بنگاه در بخش تحقیق و توسعه اثر مثبت و معناداری بر بهرهوری کل عوامل داشته است. علاوه بر این متغیرهای جریان تجاری و سرمایهگذاری بنگاه در بخش تحقیق و توسعه نیز بترتیب بیشترین تأثیر را بر بهرهوری کل عوامل بنگاهها داشتهاند، به عبارت دیگر، هر چه سهم بنگاه i-ام در میان بنگاههای دیگر بیشتر و میزان سرمایهگذاری که بنگاه جهت امر تحقیق و توسعه انجام میدهد بیشتر باشد، بهره وری بنگاه بیشتر و آن بنگاه موفقتر خواهد بود.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-09] [ 01:52:00 ب.ظ ]
|