• انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت(UITT)……………………………………………… 10

    • سهام­داران اصلی در UITT ………………………………………………………………………….. 10

عنوان                                                                                                  صفحه

  • فرآیند انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت…………………………………………………… 10
  • مکانیزم­های انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت………………………………………….. 11
  • اسپین­آف­های دانشگاهی…………………………………………………………………………….. 13

    • مراحل شکل­گیری اسپین­آف…………………………………………………………………………. 13
    • انواع اسپین­آف………………………………………………………………………………………………… 14
  • عوامل موثر بر توسعه­ی شرکت­های اسپین­آف………………………………………….. 15

    • سطح ماکرو: مکانیزم­های حمایتی دولت و صنعت در فرآیند ایجاد اسپین­آف 15

      • قانون Bayh-Dole و تاثیرات آن……………………………………………………… 17
      • صندوق حمایت از پژوهشگران کشور……………………………………………….. 18
    • سطح مزو: مکانیزم­های حمایتی دانشگاه………………………………………………………. 19

      • دفاتر انتقال تکنولوژی…………………………………………………………………………. 20
    • سطح میکرو…………………………………………………………………………………………………….. 21

      • نقش موسسان اسپین­آف در طی فرآیند شکل­گیری اسپین­آف……… 21
      • شبکه­هایی با دانشگاه و صنعت………………………………………………………….. 21
    • نمونه­ی دانشگاه موفق در زمینه­ی ایجاد اسپین­آف………………………………….. 22

فصل سوم: مروری بر تحقیقات انجام شده

  • مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. . 24
  • عناصر، مولفه­های اصلی و فرآیند ایجاد اسپین­آف……………………………………. 24
  • مروری بر تحقیقات انجام شده……………………………………………………………………. 25

فصل چهارم: روش تحقیق، بررسی و تحلیل یافته­های تحقیق

پایان نامه و مقاله

 

عنوان                                                                                                  صفحه

  • مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. . 36
  • تعاریف عملی و نظری تحقیق…………………………………………………………………….. 37

    • متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………. 37
    • جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………. 38
    • حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………… 38
    • روش نمونه­گیری…………………………………………………………………………………………….. 38
  • پایایی………………………………………………………………………………………………………………. 39
  • متغیرهای مورد مطالعه……………………………………………………………………………….. 40
  • توصیف داده­ها……………………………………………………………………………………………… 42

    • توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس رشته تحصیلی……………………………. 42
    • توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس مدرک تحصیلی………………………… 43
    • توزیع فراوانی جامعه آماری بر حسب سوالات پرسشنامه……………………………. 44
    • توصیف کمی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………… 50
    • توصیف کیفی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………….. 52

      • توصیف متغیر فرهنگ و تعهد مدیران و سیاست­گذارن ارشد دانشگاه به کارآفرینی و تجاری­سازی تحقیقات 52
      • توصیف متغیر ارتباط سازمان­یافته­ی دانشگاه با صنعت و کارآفرینان ( جایگاه و عملکرد دفتر ارتباط با صنعت) 53
      • توصیف متغیر رویکرد (و پارادایم ذهنی) مدیران شرکت­ها و کارآفرینان

از سودمندی ارتباط با دانشگاه…………………………………………………………… 55

  • توصیف متغیر زیرساخت­های قانونی و تکنولوژیک انتقال دانش…….. 56
  • تحلیل داده­ها (بررسی فرضیه­های تحقیق)…………………………………………………………….. 57

    • بررسی فرض نرمال بودن متغیرها…………………………………………………………………. 57

عنوان                                                                                                  صفحه

  • میانگین نمره­ی فرهنگ و تعهد مدیران و سیاست­گذاران ارشد دانشگاه از کارآفرینی و تجاری­سازی تحقیقات چقدر است؟……………………………………………………………………………………………………………… 58
  • یک مطلب دیگر :
  • میانگین نمره­ی ارتباط­سازمان یافته­ی دانشگاه با صنعت و کارآفرینان (جایگاه

و عملکرد دفتر ارتباط با صنعت) چقدر است؟…………………………………………… 59

  • میانگین نمره­ی رویکرد (و پارادایم ذهنی) مدیران شرکت­ها و کارآفرینان از سودمندی ارتباط با دانشگاه چقدر است؟……………………………………………………………………………………………………………………….. 61
  • میانگین نمره­ی زیرساخت­های قانونی و تکنولوژیک انتقال دانش از دانشگاه به صنعت چقدر است؟ 62
  • آیا بین نظر افراد با توجه به فعالیت آنها در زمینه­ی همکاری با اسپین­آف­ها و صنایع تفاوتی وجود دارد؟ 63
  • تحلیل جداول……………………………………………………………………………………………….. 65

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها

  • مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 67
  • نتایج کلی تحقیق…………………………………………………………………………………………. 67
  • پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………… 69

فهرست منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………… 70

فهرست منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………. 71

پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………………. 77

  • مقدمه

انتقال فناوری از دانشگاه تا بخش صنعت به عنوان مساله­ای مهم در حیطه­ی وسیعی از مطالعات، به دلیل رشد اقتصاد ملی و منطقه­ای تعریف شده است. با توجه به دیدگاه­های متعدد در مورد دانشگاه­ها که بنام دانشگاه­های کارافرین می باشند، یکی از مولفه­های اصلی در وظایف دانشگاهی، ایفای نقشی فعالانه برای تجاری نمودن ایده­ها و نیز نتایج مطالعاتی است که در حوزه دانشگاه روی می دهند.

بر خلاف دیدگاه های سنتی، تجاری سازی دانش و کارآفرینی به عنوان بخش اصلی وظایف دانشگاهی تعریف شده است (اونز اسمیت و همکاران، 2002). شرکت های اسپین آف به عنوان وسایلی برای انتقال دانش به جامعه و نیز محرک اصلی رشد و تغییرات اقتصادی هستند (کلاریس و همکاران، 2005) که تسهیل گر این فرآیند می­باشند و باعث می­شوند تا این فرآیند به نتایج ابداعانه­ای منتهی شود. بنابراین، ماموریت جدیدی که باید توسط دانشگاه به تحقق رسد اختصاص دادن فعالیت­های خود در شکل­دهی برنامه­ها و کارهای تجاری است.

  • بیان مسئله و ضرورت تحقیق

علی رغم افزایش و تغییرات رو به رشد در انتقال فناوری و دانش، با کمبود مطالعاتی در زمینه انتقال فناوری بین دانشگاه و شرکت­های نوپای دانشگاهی روبرو هستیم؛ اگرچه انتقال فناوری برای شرکت­های کوچک مهم است (تورپ و همکارانش، 2005) اما توجه بیشتر مطالعات بر بررسی فعالیت­های انتقال فناوری در سازمان­های بزرگ، می باشد. (هاچینسون و کوئینتاس، 2008).  بنابراین، شرکت­های اسپین­آف به عنوان شرکت­های کوچک مشتق شده از دانشگاه از عدم منابع کافی مطالعاتی در این زمینه رنج می برند (واین هون، 2006).

شرکت­های اسپین­آف باید دانش را شناسائی کنند و از آن از سوی محیط خارجی بهره گیرند (واین هون، 2006). به ویژه از سوی مطالعات دانشگاهی که به عنوان منابع اصلی و مهم دانش می­باشند. ارتباط با دانشگاه­ها نه تنها به منزله آشنا نمودن کارآفرینان با مزایای نتایج مطالعات است بلکه آنها را با سرمایه­های انسانی نیز حمایت می­کند (ادرتچ و همکاران، 2005).

در دیدگاه جدید به دانشگاه­ها، تجاری سازی تحقیقات و ایده­ها یکی از اجزاء اصلی ماموریت دانشگاه تلقی می­شود و یکی از وظایف دانشگاه کارآفرین[1]، رویکردی فعال به انتقال نتایج تحقیقات به عنوان دانش تولیدی از دانشگاه به صنعت است. یکی از رویکردهای تحقق این ماموریت در دانشگاه­های کارآفرین، مشارکت فعال در زنجیره ایجاد شرکت­های نوپا[2] به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تجاری­سازی است. به عبارت دیگر، شرکت­های نوپا و خلاق، که عمدتا توسط فارغ­التحصیلان دانشگاه تاسیس می­شوند، ظرفیت مناسبی برای بهره­گیری از ایده­ها و همچنین نتایج تحقیقات دانشگاهی دارند. این ایده­ها عمدتا در زمان دانشجویی ایشان و در زمان حضور ایشان در دانشگاه شکل می­گیرد و در اواخر دوران دانشجویی و یا در سال­های ابتدایی فارغ­التحصیلی، مبنای ایجاد یک کسب و کار می­شود. با این حال، ارتباط مستمر این شرکت­های نوپا با دانشگاه می­تواند در بهره­مندی ایشان از ایده­های جدید، استفاده از نتایج تحقیقاتی کاربردی مرتبط و یا استفاده از همکاری دانشجویان دیگر موثر باشد.

با این رویکرد، در این تحقیق سعی می­شود عوامل کلیدی موفقیت بر انتقال دانش بین دانشگاه و شرکت­های نوپا استخراج ­شود. سپس با ارزیابی عوامل موثر، مهمترین عوامل کلیدی موفقیت بر فرآیند انتقال دانش شناسایی می­شود تا شرکت­های نوپا و همچنین سیاست­گذاران و مدیریت دانشگاه با تمرکز بر روی بهبود آن­ها، ارزش افزوده بیشتری برای دانشگاه، صنعت و اقتصاد محلی داشته باشند. نتایج این تحقیق با توجه به دلیل زیر می تواند برای دانشگاه­های ایرانی و فضای کسب و کار ایران بسیار مفید باشد:

تمرکز بیشتر دانشگاه­های ایرانی عمدتا بر آموزش و تحقیق محض بوده است و ماموریت کارآفرینی برای دانشگاه­ها چندان در محور برنامه­ریزی و سیاست­گذاری­ها قرار نگرفته است.

لذا این پژوهش در نظر دارد خلاء مطالعاتی فوق را پوشش دهد تا با مطالعه موردی یکی از دانشگاه­های ایرانی مهمترین عوامل موثر بر انتقال دانش بین دانشگاه و شرکت­های نوپا را شناسایی نماید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...