فناوری اطلاعات شناسایی و ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت بر ... |
انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت(UITT)……………………………………………… 10
- سهامداران اصلی در UITT ………………………………………………………………………….. 10
عنوان صفحه
- فرآیند انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت…………………………………………………… 10
- مکانیزمهای انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت………………………………………….. 11
اسپینآفهای دانشگاهی…………………………………………………………………………….. 13
- مراحل شکلگیری اسپینآف…………………………………………………………………………. 13
- انواع اسپینآف………………………………………………………………………………………………… 14
عوامل موثر بر توسعهی شرکتهای اسپینآف………………………………………….. 15
سطح ماکرو: مکانیزمهای حمایتی دولت و صنعت در فرآیند ایجاد اسپینآف 15
- قانون Bayh-Dole و تاثیرات آن……………………………………………………… 17
- صندوق حمایت از پژوهشگران کشور……………………………………………….. 18
سطح مزو: مکانیزمهای حمایتی دانشگاه………………………………………………………. 19
- دفاتر انتقال تکنولوژی…………………………………………………………………………. 20
سطح میکرو…………………………………………………………………………………………………….. 21
- نقش موسسان اسپینآف در طی فرآیند شکلگیری اسپینآف……… 21
- شبکههایی با دانشگاه و صنعت………………………………………………………….. 21
- نمونهی دانشگاه موفق در زمینهی ایجاد اسپینآف………………………………….. 22
فصل سوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. . 24
- عناصر، مولفههای اصلی و فرآیند ایجاد اسپینآف……………………………………. 24
- مروری بر تحقیقات انجام شده……………………………………………………………………. 25
فصل چهارم: روش تحقیق، بررسی و تحلیل یافتههای تحقیق
عنوان صفحه
- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. . 36
تعاریف عملی و نظری تحقیق…………………………………………………………………….. 37
- متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………. 37
- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………. 38
- حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………… 38
- روش نمونهگیری…………………………………………………………………………………………….. 38
- پایایی………………………………………………………………………………………………………………. 39
- متغیرهای مورد مطالعه……………………………………………………………………………….. 40
توصیف دادهها……………………………………………………………………………………………… 42
- توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس رشته تحصیلی……………………………. 42
- توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس مدرک تحصیلی………………………… 43
- توزیع فراوانی جامعه آماری بر حسب سوالات پرسشنامه……………………………. 44
- توصیف کمی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………… 50
توصیف کیفی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………….. 52
- توصیف متغیر فرهنگ و تعهد مدیران و سیاستگذارن ارشد دانشگاه به کارآفرینی و تجاریسازی تحقیقات 52
- توصیف متغیر ارتباط سازمانیافتهی دانشگاه با صنعت و کارآفرینان ( جایگاه و عملکرد دفتر ارتباط با صنعت) 53
- توصیف متغیر رویکرد (و پارادایم ذهنی) مدیران شرکتها و کارآفرینان
از سودمندی ارتباط با دانشگاه…………………………………………………………… 55
- توصیف متغیر زیرساختهای قانونی و تکنولوژیک انتقال دانش…….. 56
تحلیل دادهها (بررسی فرضیههای تحقیق)…………………………………………………………….. 57
- بررسی فرض نرمال بودن متغیرها…………………………………………………………………. 57
عنوان صفحه
- میانگین نمرهی فرهنگ و تعهد مدیران و سیاستگذاران ارشد دانشگاه از کارآفرینی و تجاریسازی تحقیقات چقدر است؟……………………………………………………………………………………………………………… 58
- یک مطلب دیگر :
- میانگین نمرهی ارتباطسازمان یافتهی دانشگاه با صنعت و کارآفرینان (جایگاه
و عملکرد دفتر ارتباط با صنعت) چقدر است؟…………………………………………… 59
- میانگین نمرهی رویکرد (و پارادایم ذهنی) مدیران شرکتها و کارآفرینان از سودمندی ارتباط با دانشگاه چقدر است؟……………………………………………………………………………………………………………………….. 61
- میانگین نمرهی زیرساختهای قانونی و تکنولوژیک انتقال دانش از دانشگاه به صنعت چقدر است؟ 62
- آیا بین نظر افراد با توجه به فعالیت آنها در زمینهی همکاری با اسپینآفها و صنایع تفاوتی وجود دارد؟ 63
- تحلیل جداول……………………………………………………………………………………………….. 65
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 67
- نتایج کلی تحقیق…………………………………………………………………………………………. 67
- پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………… 69
فهرست منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………… 70
فهرست منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………. 71
پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………………. 77
- مقدمه
انتقال فناوری از دانشگاه تا بخش صنعت به عنوان مسالهای مهم در حیطهی وسیعی از مطالعات، به دلیل رشد اقتصاد ملی و منطقهای تعریف شده است. با توجه به دیدگاههای متعدد در مورد دانشگاهها که بنام دانشگاههای کارافرین می باشند، یکی از مولفههای اصلی در وظایف دانشگاهی، ایفای نقشی فعالانه برای تجاری نمودن ایدهها و نیز نتایج مطالعاتی است که در حوزه دانشگاه روی می دهند.
بر خلاف دیدگاه های سنتی، تجاری سازی دانش و کارآفرینی به عنوان بخش اصلی وظایف دانشگاهی تعریف شده است (اونز اسمیت و همکاران، 2002). شرکت های اسپین آف به عنوان وسایلی برای انتقال دانش به جامعه و نیز محرک اصلی رشد و تغییرات اقتصادی هستند (کلاریس و همکاران، 2005) که تسهیل گر این فرآیند میباشند و باعث میشوند تا این فرآیند به نتایج ابداعانهای منتهی شود. بنابراین، ماموریت جدیدی که باید توسط دانشگاه به تحقق رسد اختصاص دادن فعالیتهای خود در شکلدهی برنامهها و کارهای تجاری است.
- بیان مسئله و ضرورت تحقیق
علی رغم افزایش و تغییرات رو به رشد در انتقال فناوری و دانش، با کمبود مطالعاتی در زمینه انتقال فناوری بین دانشگاه و شرکتهای نوپای دانشگاهی روبرو هستیم؛ اگرچه انتقال فناوری برای شرکتهای کوچک مهم است (تورپ و همکارانش، 2005) اما توجه بیشتر مطالعات بر بررسی فعالیتهای انتقال فناوری در سازمانهای بزرگ، می باشد. (هاچینسون و کوئینتاس، 2008). بنابراین، شرکتهای اسپینآف به عنوان شرکتهای کوچک مشتق شده از دانشگاه از عدم منابع کافی مطالعاتی در این زمینه رنج می برند (واین هون، 2006).
شرکتهای اسپینآف باید دانش را شناسائی کنند و از آن از سوی محیط خارجی بهره گیرند (واین هون، 2006). به ویژه از سوی مطالعات دانشگاهی که به عنوان منابع اصلی و مهم دانش میباشند. ارتباط با دانشگاهها نه تنها به منزله آشنا نمودن کارآفرینان با مزایای نتایج مطالعات است بلکه آنها را با سرمایههای انسانی نیز حمایت میکند (ادرتچ و همکاران، 2005).
در دیدگاه جدید به دانشگاهها، تجاری سازی تحقیقات و ایدهها یکی از اجزاء اصلی ماموریت دانشگاه تلقی میشود و یکی از وظایف دانشگاه کارآفرین[1]، رویکردی فعال به انتقال نتایج تحقیقات به عنوان دانش تولیدی از دانشگاه به صنعت است. یکی از رویکردهای تحقق این ماموریت در دانشگاههای کارآفرین، مشارکت فعال در زنجیره ایجاد شرکتهای نوپا[2] به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تجاریسازی است. به عبارت دیگر، شرکتهای نوپا و خلاق، که عمدتا توسط فارغالتحصیلان دانشگاه تاسیس میشوند، ظرفیت مناسبی برای بهرهگیری از ایدهها و همچنین نتایج تحقیقات دانشگاهی دارند. این ایدهها عمدتا در زمان دانشجویی ایشان و در زمان حضور ایشان در دانشگاه شکل میگیرد و در اواخر دوران دانشجویی و یا در سالهای ابتدایی فارغالتحصیلی، مبنای ایجاد یک کسب و کار میشود. با این حال، ارتباط مستمر این شرکتهای نوپا با دانشگاه میتواند در بهرهمندی ایشان از ایدههای جدید، استفاده از نتایج تحقیقاتی کاربردی مرتبط و یا استفاده از همکاری دانشجویان دیگر موثر باشد.
با این رویکرد، در این تحقیق سعی میشود عوامل کلیدی موفقیت بر انتقال دانش بین دانشگاه و شرکتهای نوپا استخراج شود. سپس با ارزیابی عوامل موثر، مهمترین عوامل کلیدی موفقیت بر فرآیند انتقال دانش شناسایی میشود تا شرکتهای نوپا و همچنین سیاستگذاران و مدیریت دانشگاه با تمرکز بر روی بهبود آنها، ارزش افزوده بیشتری برای دانشگاه، صنعت و اقتصاد محلی داشته باشند. نتایج این تحقیق با توجه به دلیل زیر می تواند برای دانشگاههای ایرانی و فضای کسب و کار ایران بسیار مفید باشد:
تمرکز بیشتر دانشگاههای ایرانی عمدتا بر آموزش و تحقیق محض بوده است و ماموریت کارآفرینی برای دانشگاهها چندان در محور برنامهریزی و سیاستگذاریها قرار نگرفته است.
لذا این پژوهش در نظر دارد خلاء مطالعاتی فوق را پوشش دهد تا با مطالعه موردی یکی از دانشگاههای ایرانی مهمترین عوامل موثر بر انتقال دانش بین دانشگاه و شرکتهای نوپا را شناسایی نماید.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 08:55:00 ب.ظ ]
|