ارشد بررسی رابطه بین شایستگی های كانونی و روحیه كارآفرینی دانشجویان دانشگاه سمنان |
تاریخچه انجمنهای علمی در ایران 69
شاخصههای انجمنهای علمی 71
اهداف انجمنهای علمی-دانشجویی 72
كاركردهای انجمنهای علمی- دانشجویی 73
شایستگیهای انجمنهای علمی-دانشجویی 74
مسایل یا آسیبهای انجمنهای علمی دانشجویی در ایران 82
موانع رشد و توسعه انجمن های علمی دانشجویی در ایران 85
عوامل اساسی توسعه انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاهها 86
تعیین راهبردهای حمایتی دانشگاه و دولت از انجمنهای علمی دانشجویی 87
راهبردهای حمایتی از انجمنهای علمی دانشجویی 90
نقش انجمنهای علمی درخصوص كارآفرینی 93
تحقیقات پیشین 94
– مطالعات انجام شده در ایران 94
– مطالعات انجام شده در خارج 97
– نتیجهگیری 100
فصل سوم: روش تحقیق 103
مقدمه 104
روش تحقیق 105
جامعه آماری 105
نمونه آماری 106
ابزار جمعآوری اطلاعات 107
اعتبار و روایی اندازه ها 113 روایی 113
اعتبار 114
روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها 116
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 117
مقدمه 118
بخش توصیفی 118
بخش تحلیلی 135
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری 147
مقدمه 148
بحث و نتیجه گیری 148
پیشنهادات كاربردی و اجرایی 151
پیشنهادات پژوهشی 153
محدودیتهای تحقیق 154
منابع و مآخذ 155
منابع لاتین 162
ضمایم 166
پرسشنامه 167
چکیده انگلیسی 172
فهرست جداول
عنوان صفحه
1-2 ویژگی های كارآفرینان 49
2-2 ثروت سرانه كشورهای جهان 89
1-3 ضرایب پایایی (قابلیت اعتماد) 115
1-4 وضعیت شغل و تحصیلات والدین نمونه 118
2-4 وضعیت سكونت 119
3-4 متوسط درآمد خانواده 120
4-4 شایستگی های كانونی – زندگی شخصی 123 5-4 شایستگی های كانونی – زندگی اجتماعی 125
یک مطلب دیگر :
دانلود پایان نامه مدیریت درباره ایجاد یادگیری سازمانی:
6-4 شایستگی های كانونی – زندگی شغلی 127
7-4 روحیه كارآفرینی – خلاقیت 128
8-4 روحیه كارآفرینی – توفیق طلبی 129
9-4 روحیه كارآفرینی – آینده نگری 130
10-4 روحیه كارآفرینی – ریسك پذیری 132
11-4 روحیه كارآفرینی – عزت نفس 133
12-4 روحیه كارآفرینی – منبع كنترل درونی 134
13-4 همبستگی كارآفرینی و مولفه های شایستگی های كانونی 136
14-4 همبستگی جزئی كارآفرینی و مولفه های شایستگی های كانونی 137
15-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و زندگی شخصی 139
16-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و زندگی اجتماعی 140
17-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و زندگی شغلی 141
18-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 142
19-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 144
(دانشكده علوم انسانی ) 20-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 144
(دانشكده علوم پایه)
21-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 145
(دانشكده فنی و مهندسی)
22-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 145
(دانشكده هنر )
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
1-2 فرآیند شكل گیری فرآیند كارآفرینی 41
2-2 فرآیند شكل گیری رویداد كارآفرینانه 42
3-2 مدل ارائه شده برای تحقیق 102
1-4 وضعیت تحصیلات پدر و مادر 119
2-4 وضعیت سكونت 120
3-4 متوسط درآمد خانواده 121
4-4 دانشكده ها 122
مقدمه
قافله پیشرفت و توسعه بر توسن زمان همچون تندری ره می پیماید. دستیابی به توسعه به اصلی ترین دغدغه در بین دولتمردان و مردم بسیاری از كشورهای جهان تبدیل شده است. تغییر و تحولات دهه های اخیر به قدری عمیق و گسترده و سریع اتفاق افتاده است كه تمامی ابعاد و شئونات زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی جوامع بشری را به طور محسوس و نامحسوس، تحت تاثیر قرار داده است. تا جایی كه نگاه به علم و تكنولوژی نیز تغییر كرده است و برنامه های توسعه و نظام های ملی نوآوری در كشورهای جهان مطرح گردیده است، تا از طریق پرورش نیروی انسانی ماهر و خلاق و نوآور به عنوان مهمترین منبع و سرمایه هر كشوری دستیابی به توسعه امكان پذیر شود. این امر خود سبب شده است تا نگاه جامعه به آموزش عالی و كاركردهای دانشگاه تغییر كند. زیرا كه دانشگاه به عنوان قلب جامعه جدید نقش تعیین كننده ای در حیات جامعه مدرن دارد، و علاوه بر این كه مركز تولید علم و فناوری است مركز تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص و ماهر برای جامعه است. دانشگاه ها كاركردهای متفاوتی دارد كه بخشی از این كاركردها به وسیله كانون ها و انجمن های دانشجویی انجام می شود. یكی از مهترین نهادها و انجمن های دانشجویی، انجمن های علمی – دانشجویی است كه می توانند در بخش آموزش نقش مكمل را ایفا كنند.
انجمن های علمی – دانشجویی قابلیت آن را دارند كه به یافته های جدید علمی توجه كرده و در نشر آنها موثر باشند، زیرا برنامه های آموزشی رسمی نمی توانند به سرعت تغییر كرده و یافته ها و دانش جدید را به مجموعه خود اضافه نمایند. از سوی دیگر، انجمن های علمی دانشجویی
می توانند نقش مهمی در درك كامل تر و عمیق تر و تعمیق مباحث علمی ایفا نمایند و با تجلی استعدادها و بر انگیختن خلاقیت ها و شكوفایی علمی دانشجویان، بستر و زمینه ای مطلوب را فراهم آورند جهت آموزش معیارها و شایستگی ها و ویژگیهای مختلفی كه دانش آموختگان آموزش عالی در دنیای امروز برای ورود موفق به بازار كار داخلی و بین الملی و قدم گذاردن در مسیر توسعه ملی و جهانی باید از آن برخوردار باشند.
این انجمن ها در صورت دریافت حمایت های لازم می توانند بخش عمده ای از نیاز كشور به نوآوری و كارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی را بر طرف كرده و نقش مهمی در برنامه های توسعه كشور ایفا نمایند. زیرا كه سیر تاریخی، دگرگونی ها و پیشرفت های اقتصادی و علمی و تكنولوژیكی كشورهای پیشرو نشان می دهد كه موفقیت اینان در سایه تلاش و كوشش كارآفرینان بوده است. این كشورها با پی بردن به نقش و اهمیت كارآفرینی در رشد و توسعه اقتصادی، موجب نفوذ این پدیده به عرصه های علمی، فنی و فرهنگی شده اند، و پرورش و تربیت كارآفرینان و ترویج روحیه و فرهنگ كارآفرینی را سرلوحه برنامه های توسعه اقتصادی خود قرار داده اند و همین امر موجب شده كه این كشورها به موفقیت های قابل توجهی در حوزه های تكنولوژی و اقتصاد دست یابند.
در این بین شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشورمان به گونه ای است كه لزوم توجه به حل مشكلات و تنگناها در حال و آینده را طلب می كند. تركیب جمعیتی جوان كشور، ضرورت ایجاد فرصت های شغلی و نیز روند مستمر كاهش نقش نفت در اقتصاد كشور سه عامل عمده ای است كه موجب می شود سیاستگذاران كلان كشور به منبع قابل اتكایی به جز نفت بیندیشند و بدون شك آن منبع به جز كارآفرینی و مولفه های آن، چیز دیگری نخواهد بود (كردنائیج و همكاران، 1383).
افراد كارآفرین دارای مولفه های كارآفرینی افرادی توانمند، خلاق، مبتكر، فرصت جو،
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-29] [ 08:22:00 ب.ظ ]
|