تأثیر نیتروژن و تغذیه برگی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا چیتی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(پایان نامه مقطع ارشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

به منظور بررسی تأثیر نیتروژن و تغذیه برگی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا چیتی تحقیقی در سال زراعی 1391 در مزرعه تحقیقاتی مرکز تحقیقات

یک مطلب دیگر :

 

پایان نامه رایگان درمورد صدق و کذب

 کشاورزی و منابع طبیعی ساعتلوی ارومیه اجرا شد. آزمایش به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی با 3 تکرار انجام گرفت. در این آزمایش نیتروژن در سه سطح (اوره، نیتروکسین و شاهد) با عنوان کرت اصلی و محلول­پاشی عناصر کم مصرف به عنوان کرت فرعی در در چهار سطح (اسید بوریک، سولفات آهن، سولفات روی و شاهد) بر روی گیاه لوبیا چیتی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تجزیه واریانس مشخص کرد که اثر فاکتور منبع نیتروژن روی صفات طول غلاف، تعداد دانه در غلاف، وزن خشک غلاف، وزن خشک بوته، ارتفاع بوته، وزن صد دانه، درصد پروتئین، عملکرد پروتئین، عملکرد بیولوژیک و شاخص برداشت دانه معنی­دار گردید. اثر تیمارهای محلول­پاشی عناصر کم مصرف هم بر طول غلاف، تعداد دانه در غلاف، تعداد غلاف در بوته، وزن خشک غلاف، وزن خشک بوته، ارتفاع بوته، وزن صد دانه، عملکرد پروتئین، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک معنی­دار بود و همچنین تعداد دانه در غلاف به طور معنی­داری تحت تأثیر اثر متقابل دو عامل نیتروژن و تغذیه برگی عناصر کم مصرف قرار گرفت. با توجه به نمودار مقایسه میانگین صفات مشاهده گردید که بیشترین طول غلاف، وزن خشک غلاف، وزن خشک بوته، ارتفاع بوته، عملکرد پروتئین و شاخص برداشت مربوط به تیمار نیتروکسن بود و همچنین بیشترین تعداد دانه در غلاف، وزن صد دانه و عملکرد بیولوژیک را تیماره اوره به خود اختصاص داد. از لحاظ تیمارهای تغذیه برگی عناصر کم مصرف ملاحظه گردید که بیشترین طول غلاف، تعداد غلاف در بوته و ارتفاع بوته به تیمار اسید بوریک تعلق داشت و بیشترین وزن خشک بوته، وزن صد دانه، عملکرد پروتئین، عملکرد دانه و عملکرد بیولوژیک مربوط به تیمار سولفات آهن بود و همچنین تیمار سولفات روی نیز سبب افزایش وزن خشک غلاف گردیده است. از آنجا که در بحث تولید گیاهان زراعی، ارزش واقعی به کیفیت محصول وابسته است و طی تحقیقات به عمل آمده مشاهده گردید که با کاربرد کودهای نیتروژنه و عناصر کم مصرف حداکثر کیفیت و کمیت حاصل می­شود و همچنین با توجه به اینکه بیشترین مقادیر عملکرد دانه و پروتئین به عنوان عملکرد کمی و کیفی از کاربرد کودهای نیتروژنه و عناصر کم مصرف به­دست آمد، احتمالاً می­توان نتیجه گرفت که با استفاده از چنین کودهایی می­توان بهترین شرایط را جهت حصول حداکثر عملکرد کمی و کیفی در گیاه لوبیا چیتی و در راستای نیل به کشاورزی پایدار فراهم نمود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...