دانلود ارشد طراحی معماری موزه خط با رویکرد معماری پایدار در اردبیل |
۲-۱-۱- موزه(جدول شماره۲-۱) ……………………………………….9
۲-۱-۲- تاریخچه موزه………………………………………………… 10
۲-۱-۳- تاریخچه موزه در جهان………………………………………. 11
۲-۱-۴- تاریخچه موزه در ایران……………………………………….. 12
۲-۱-۵- ویژگی مجموعه ها…………………………………………… 13
۲-۱-۶- عوامل موثر بر دامنه فعالیت موزه ها ………………………..14
۲-۱-۷- طبقه بندی موزه ها …………………………………………..15
۲-۱-۸- طبقه بندی و تیپولوژی موزه ها ……………………………..15
۲-۱-۹- اهداف عمومی موزه ها ………………………………………17
۲-۱-۱۰- بررسی رابطه فرهنگ با موزه………………………………. 18
۲-۱-۱۱- بررسی نقش آموزشی در موزه ها در توسعه پایدار………18
۲-۱-۱۲- بررسی نور در موزه( جدول ۲-۷)…………………………… 19
۲-۲-۱- خط (جدول شماره ۲-۸) ………………………………………20
۲-۲-۲- تاریخچه خط (جدول شماره ۲-۹)…………………………….. 20
۲-۲-۳- مفهوم خط (جدول شماره ۲-۱۰)…………………………….. 21
۲-۲-۴-حفاظت (جدول شماره ۲-۱۱)…………………………………. 21
۲-۲-۵- کاغذ، علل و اثرات زوال آن (جدول شماره ۲-۱۲)……………. 22
۲-۲-۶- حفاظت و نگهداری کاغذهای خطی (جدول شماره ۲-۱۳)…..23
۲-۲-۷- نکات اساسی حفاظت و نگهداری آثار کاغذی………………. 23
۲-۲-۸- خط در فرهنگ و هنر…………………………………………… 24
۲-۲-۹- خط در تمدن ایران……………………………………………… 25
۲-۲-۱۰- خط و خطاطی………………………………………………….26
۲-۲-۱۱- خط فارسی…………………………………………………… 26
۲-۳-۱- پایداری ( جدول شماره ۲-۱۴)………………………………. 27
۲-۳-۲- معماری پایدار (جدول شماره ۲-۱۵)………………………… 28
۲-۳-۳- تاریخچه معماری پایدار( جدول ۲-۱۶)………………………… 29
۲-۳-۴- بررسی المانهای پایدار (جدول شماره ۲-۱۷)……………….. 29
۲-۳-۵- اصول معماری پایدار……………………………………………. 30
۲-۳-۶- بررسی منابع پایداری ( جدول ۲-۱۸)………………………… 31
۲-۳-۷- محیط پایدار (جدول ۲-۱۹) ……………………………………..32
۲-۳-۸- الگوهای معماری پایدار………………………………………… 32
۲-۳-۹- انرژی زیستی…………………………………………………… 33
۲-۳-۱۰- انرژی خورشیدی……………………………………………… 34
۲-۳-۱۱- پوشش نماها با فتوولتاییک…………………………………. 34
۲-۳-۱۲- کار با شیشه و فتوولتاییک………………………………….. 35
۲-۳-۱۳- ایجاد سایه با فتوولتاییکها…………………………………… 35
۲-۳-۱۴- انرژی باد……………………………………………………….. 35
۲-۳-۱۵- توربینهای بادی……………………………………………….. 36
۲-۳-۱۶- انرژی سوخت سلولی……………………………………….. 36
۲-۳-۱۷- انرژی ترکیبی…………………………………………………. 36
۲-۳-۱۸- حفظ انرژی……………………………………………………. 37
۲-۳-۱۹- سیستمهای عایق بندی…………………………………….. 37
۲-۳-۲۰- عایق بندی زیست محیطی…………………………………. 37
۲-۳-۲۱- عایق بندی پانلهای سخت…………………………………… 37
۲-۳-۲۲- عایق بندی با پایه شیشه……………………………………. 38
۲-۳-۲۳- سیستمهای گرمایش/ سرمایش……………………………. 38
۲-۳-۲۴- سیستمهای آب و مدیریت اتلاف……………………………… 38
۲-۳-۲۵- سیستم فاضلاب………………………………………………. 39
۲-۳-۲۶- مدیریت مواد زاید……………………………………………….. 39
۲-۳-۲۷- روشهای طراحی خورشیدی غیر فعال………………………. 39
۲-۳-۲۸- کسب مستقیم ………………………………………………….39
۲-۳-۲۹- کسب غیر مستقیم…………………………………………….. 40
۲-۳-۳۰- مصالح واکنشی گرمایی………………………………………… 40
۲-۳-۳۱- پنجرههای ترموکرومیک…………………………………………. 40
۲-۳-۳۲- رنگهای ترموکرومیک…………………………………………….. 41
۲-۳-۳۳- گرماگرایی( ترموترافیک)…………………………………………. 41
۲-۳-۳۴-پنجرههای گرماگرا………………………………………………….41
۲-۳-۳۵- سیستمهای تهویه اصلاح شده………………………………… 41
۲-۳-۳۶- مصالح واکنشی- نوری………………………………………….. 42
فصل سوم اصول و ضوابط طراحی
۳-۱- استاندارد و ظوابط طراحی موزه ها …………………………………44
۳-۲- اندازه های بدن انسان……………………………………………….. 44
۳-۳- ضریب ابعاد بدن انسان در وضعیت ایستاده و نشسته، نسبت به قد ایستاده او( تصویر ۳-۱)…45
۳-۴- ورودی و گیشه……………………………………………………….. 45
۳-۵- امنیت و اطلاعات…………………………………………………….. 46
۳-۶- سیرکولاسیون……………………………………………………….. 46
۳-۷- فضای اداری………………………………………………………….. 46
یک مطلب دیگر :
۳-۸- گالریها………………………………………………………………… 47
۳-۹-کارگاه نگهداری و مرمت آثار…………………………………………. 48
۳-۱۰- انبارها………………………………………………………………. 48
۳-۱۱- فضای سبز موزه…………………………………………………… 48
۳-۱۲- آمفی تئاتر………………………………………………………… 49
۳-۱۳- کتابخانه …………………………………………………………….49
۳-۱۴- پژوهشی…………………………………………………………. 50
۳-۱۵-آموزشی…………………………………………………………… 50
۳-۱۶-پارکینگ…………………………………………………………….. 50
۳-۱۷- تاسیسات…………………………………………………………. 50
۳-۱۸- نور پردازی در موزه……………………………………………….. 50
۳-۱۹- شناسایی راهبردها…………………………………………….. 53
۳-۱۹-۱- راهبردهای شکلی……………………………………………. 53
۳-۱۹-۲- راهبردهای عملکردی…………………………………………. 54
۳-۱۹-۳- راهبردهای زمانی……………………………………………… 54
۳-۱۷-۴- راهبردهای اقتصادی…………………………………………… 54
۳-۲۰- برنامه ریزی فیزیکی……………………………………………… 54
فصل چهارم بررسی نمونه و مصادیق
۴-۱-۱- موزه کوا برانلی( جدول شماره ۴-۱)……………………………61
۴-۲-۱- موزه ایبره کامارگو( جدول شماره ۴-۳)…………………………63
۴-۳-۱- موزه مرسدس بنز ( جدول شماره ۴-۵)………………………..65
۴-۴-۱- موزه پل کلی ( جدول شماره ۴-۷)……………………………..67
۴-۵-۱- موزه دیانگ ( جدول شماره ۴-۹)……………………………….68
۴-۶-۱- موزه ملی هنر ( جدول شماره ۴-۱۱)………………………….70
۴-۷-۱- موزه هنرهای معاصر رزنتال (جدول شماره ۴-۱۳)…………… 72
فصل پنجم مطالعات اقلیمی
۵-۱- مطالعات تاریخی- معماری اردبیل……………………………….. 75
۵-۱-۱- اردبیل در گذر تاریخ………………………………………………. 75
۵-۱-۲- بافت تاریخی اردبیل……………………………………………… 75
۵-۱-۳- خصوصیات فضاهای شهری اردبیل…………………………….. 76
۵-۱-۴- خصوصیات فضاهای معماری شهر اردبیل…………………….. 76
۵-۱-۵- تحولات قرن اخیر در معماری اردبیل…………………………… 76
۵-۲- بررسی جغرافیایی شهر اردبیل…………………………………… 77
۵-۲-۱- موقعیت جغرافیایی اردبیل………………………………………. 77
۵-۳-۱- بررسی اقلیمی شهر اردبیل ( جدول شماره ۱-۱)…………….77
۵-۳-۲-توصیه های اقلیمی (جدول شماره ۵-۲)………………………..78
۵-۳-۳- اصول رعایت شده در معماری بومی مناطق سرد (جدول شماره ۵-۳)….79
۵-۴-۲- موقعیت و ابعاد سایت (جدول شماره ۵-۲) ……………………80
فصل ششم تجزیه و تحلیل سایت
فصل هفتم مبانی نظری و ایده کلی طرح
منابع و مأخذ……………………………………………………………… 99
چکیده:
ساختمانها حدود نیمی از کل انرژی و مواد خام کل جهان را مصرف می کنند و رشد عظیم تقاضای انرژی در سراسر جهان، به وسیله منابع محدود انرژی فسیلی( زغال سنگ، نفت یا گاز) باعث به وجود آمدن مشکلاتی مربوط به مسایل زیست محیطی و انتشار گازهای گلخانهای در جهان شده است. از جهتی بخشی از ساختمان بیشترین پتانسیل را برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای درا می باشد. از این رو معماری پایدار به یکی از وسیعترین حوزههای تمرکز در مطالعات علمی مرتیط با ایجاد محیط زیست سالم و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهرها تبدیل شده است. فرایند پایداری در مهماری فرایندی کهن است که در دنیای امروز به تحلیل و تبیین اصول آن پرداخته شده است، همان طور که در این تحقیق مشاهده می شود یکی از راههای توسعه پایدار موزه استفاده از الگوهای تجدید پذیر در منطقه است. در این تحقیق هدف تبیین الگوهای طراحی معماری موزه در جهت ساخت موزه پایدار و متناسب با نیاز و فرهنگ جامعه است، که نه تنها آسیبی به محیط اطراف خود نرساند بلکه نمونهای برای رشد فرهنگ و هنر در جهت ساخت آیندهای پایدار باشد. با توصیف موزه پایدار ساخته شده و اصول معماری پایدار به تحلیل و ارائه راهکارهای طراحی معماری پرداخته شده است. استفاده از الگوهای مصالح پایدار، انرژیهای تجدید پذیر و سامانه خورشیدی به عنوان اصولی پایدار برای طراحی موزه پیشنهاد می شود.
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
موزه مهمترین و تاثیر گذارترین سازمان و نهاد فرهنگی است که تاکنون بشر به آن دست یافته است، چرا که بر خلاف دیگر نهادها، ابزار و بسترها، همچون فیلم، کتاب، انواع هنرها و غیره خروجی ملموس آن، تلاش ذهنی و هنرمندانه فرد یا گروهی است و همواره در ممیزی با واقعیت و باورپذیری، ایجاد شک، تردید و مخالفت را برای مخاطب، محفوظ می دارد. در حالی که در موزه مخاطب را با واقعیتهای بلامنازعه که متاثر از آثار حقیقی بجای مانده و ارائه شده روایت می شوند همراه ساخته و خود اوست که با تمام حواس خود به کشف و شهود دست یافته و بدون هیچ منازعهای به باور می رسد و خود تداوم دهنده آن می شود. امروزه موزه وظیفه دارد در جهانی که دائما متحول می شود نیروی درک همیشه جدیدی را در مورد اتصال بین گذشته و آینده پیدا کند. پس موزه وظیفه دارد پیوسته روشهای جدیدی را برای نمایش و عرضه مجموعه هایش جستجو کند.
2-1- بیان مسئله
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 02:50:00 ق.ظ ]
|