2-2-2: دانش پنهان و آشکار. 21
2-2-3: عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش.. 21
2-2-4: استراتژی های مدیریت دانش.. 22
2-2-5: فرآیندهای مدیریت دانش.. 24
2-3: عملکرد توسعه محصول جدید 35
2-3-1: الف) توسعه ی محصول جدید 35
2-3-2: ب) اهداف فرایند توسعه محصول. 36
2-3-3: مقایسه الگوهای توسعه محصول. 39
2-3-4: عوامل موفقیت پروژه های توسعه محصول جدید (NPD) 43
2-3-5: عملکرد توسعه محصول جدید 44
2-4: تحقیقات مرتبط خارجی. 46
2-5: تحقیقات مرتبط داخلی. 48
2-6: جمع بندی. 50
فصل سوم: 51
روش شناسی پژوهش.. 51
3-2: موضوع و روش تحقیق. 61
3-3: جامعه آماری. 62
3-4: نمونه آماری و روش نمونه گیری. 62
3-5: متغیرهای تحقیق. 63
3-6: ابزار گردآوری اطلاعات. 64
3-7: روایی و پایایی ابزار سنجش.. 65
3-8: فرضیههای تحقیق. 68

پایان نامه و مقاله

 

3-9: روش تجزیه و تحلیل داده ها 69
3-9-1: تحلیل عاملی تأییدی. 70
3-9-2: تعیین برازش مدل. 72
3-9-3: آزمون فرضیات پژوهش از طریق تحلیل مسیر. 73
3-10: جمع بندی. 73
فصل چهارم: 75
تجزیه و تحلیل. 75
داده های پژوهش.. 75
4-1: مقدمه. 77
4-2- تجزیه و تحلیل آمار توصیفی. 77
4-2-1- جنسیت. 79
4-2-2- وضعیت تحصیلی. 79
4-3 : نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی. 80
4-3-1: سابقه کاری. 80
4-3 -2: نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کاری. 81
4-3-3 وضعیت متغیرهای تحقیق. 81
4-3-4- وضعیت متغیر مدیریت دانش.. 82
4-3-5- وضعیت متغیر عملکرد توسعه محصول جدید 84
4-3-6- وضعیت ابعاد متغیر مدیریت دانش.. 84
4-4: نمودار راداری متغیرهای تحقیق. 86
4-4-1- وضعیت ابعاد متغیر عملکرد توسعه محصول جدید 86
4-5: نمودار راداری متغیرهای تحقیق. 88
4-6- آزمون فرضیات تحقیق. 88
4-6-1: آزمون کفایت نمونه گیری. 88
4-6-2 تحلیل عاملی تأییدی. 89
4-6-2-1- مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر مدیریت دانش.. 89
‌4-6-2-3- مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر درونزای تحقیق. 96
4-6-2-4- مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم متغیرهای درونزای تحقیق. 98

یک مطلب دیگر :

 
 

4-6-2-5- همبستگی بین متغیرها 99
4-6-3- مدل معادلات ساختاری. 100
4-6-3-1- آزمون فرضیه اصلی تحقیق. 101
4-6-3-2- آزمون فرضیات فرعی تحقیق. 102
4-7- آزمون‌های برازندگی مدل. 105
جمع بندی فصل. 106
فصل پنجم: 108
نتیجه گیری و پیشنهاد 108
5-1: مقدمه. 111
5-2: نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق. 111
5-3: مقایسه با سایر تحقیقات. 116
5-4: پیشنهادات. 117
5-4-1: پیشنهادهای کاربردی. 117
5-4-2: پیشنهادهای برای پژوهشگران آینده 118
5-5: محدودیت های پژوهش.. 119
منابع و مأخذ 120
چکیده:
امروزه سازمانهای کشور به مانند سایر سازمانهای جهان ناگزیرند تا با دیگر سازمانها چه در داخل و چه در خارج کشور به رقابت بپردازند تا بتوانند در محیط کسب و کار باقی بمانند. از این رو آنها باید بتوانند دست کم در یک زمینه برتر از رقبای خود بوده، به عبارت دیگر آنها چاره ای ندارند جز اینکه نوآور باشند. این پژوهش با هدف “تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید” به صورت موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان اجرا شد. اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه محقق ساخته ای که مبتنی بر مدل مفهومی پژوهش اقتباس از مدل شفیعی نیک آبادی (1391) و ون پای ونگ (2009) گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع‌آوری شده ابتدا در سطح توصیفی با استفاده از شاخص‌های آماری به توصیف و تلخیص ویژگی­های جمعیت شناختی افراد نمونه در تحقیق شامل سابقه کاری و تحصیلات و جنسیت پرداخته می‌شود. در آمار تحلیلی این تحقیق به منظور آزمودن معناداری روابط میان سوالات و متغیرها و برازش مدل‌های اندازه‌گیری به دست آمده و سنجش روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردیده است. همچنین به منظور بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق از آزمون میانگین یک جامعه یا تی یک نمونه­ای استفاده شده است و پس از بررسی روایی سوالات پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، به منظور بررسی اثرات میان متغیرهای تحقیق از مدل معادلات ساختاری و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. یافته ها نشان می­دهد که بین استراتژی های مدیریت دانش و عملکرد توسعه محصول جدید رابطه معناداری وجود دارد، طبق نتایج بدست آمده از پنج فرضیه فرعی تحقیق حاضر، سه فرضیه یعنی خلق دانش- عملکرد توسعه محصول جدید، ثبت، ذخیره و نگهداری دانش- عملکرد توسعه محصول جدید و ارزیابی و بازخور دانش- عملکرد توسعه محصول جدید با توجه به عدد معناداری آنها تأیید شدند. این پژوهش در خاتمه به ارائه پیشنهادهای کاربردی پرداخته است.
کلمات کلیدی: استراتژی های مدیریت دانش، عملکرد توسعه محصول جدید، توسعه محصول جدید.
از اواخر قرن گذشته میلادی تا زمان حال، بحث مدیریت دارایی ­های نامشهود سازمان به عنوان بخشی از منابع حیاتی سازمان بسیار مورد توجه واقع شده است از بین این داراییها، دانش بیشترین توجه را به خود معطوف ساخته و به عنوان مهمترین دارایی نامشهود سازمان مورد تأکید قرار گرفته است. اکنون بحث مدیریت دانش به یکی از موضوعات اصلی در تحقیقات مدیریت در سراسر دنیا تبدیل شده است و آن را به عنوان ابزاری کلیدی برای مدیریت کردن اطلاعات و ابزاری استراتژیک برای مدیریت و راهی مؤثر برای کسب مزیت رقابتی پایدار می دانند(شفیعی نیکابادی، 1391). از جمله تحولات چشمگیر در قلمرو علوم مدیریت، بروز و ظهور پدیده هایی همچون مدیریت دانش و توسعه محصول جدید می باشد. برای موفقیت سازمان، دانش به عنوان یک سرمایه، باید بین انسانها قابل مبادله بوده وتوانایی رشد داشته باشد. دانش نحوه حل مشکلات، می تواند کسب شود و بدین ترتیب مدیریت دانش قادر خواهد بود یادگیری سازمانی را که منجر به خلق دانش دیگری می شود، توسعه دهد. سازمانهای آگاه می دانند که دانش، سرمایه­ای فکری است و تنها سرمایه ای است که با گذشت زمان تغییر می­کند و اگر به طور مؤثری مهار شود، می­تواند خلاقیت و وضعیت رقابتی سازمان را حفظ نماید. استفاده از کل منابع فکری سازمان، می­تواند مزایای مالی قابل توجهی را در پی داشته باشد .
در عصر حاضر، شتاب تغییرات در علوم و فناوری­های پیشرفته، به قدری فزونی یافته است که شتاب در نوآوریِ محصولات تولید شده با تکنولوژی و ایجاد دانش و توسعه آن، از سرعت یادگیری بشر فراتر رفته است (نوو و چان، 2007). همچنین شرکتهای موفق امروزی شرکتهایی هستند که به طور پیوسته برای حل مسائل جدید و ناآشنا، دانش جدید را کشف و یا خلق کرده و این دانش را به صورتی هدفمند و نظام یافته و متناسب با اهداف تخصصیِ راهبردی در تمامی لایه­ها و بخش­های مختلف سازمان توسعه داده و به دنبال تبدیل آن به فناوری و محصولات جدید باشند (نوناکا و تاکوچی، 1995).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...