نقش مجالس مذهبی مطلوب در حفظ و تداوم حیات دینی جامعه از دیدگاه ... |
1-3-1-2- جهتگیری مجالس مذهبی پس از شهادت امام حسین(علیهالسلام)………………21
1-3-2- تاریخچه مجالس مذهبی در ایران…………………………………………………..26
1-3-2-1- هجرت امام رضاعلیهالسلام به ایران……………………………………………..27
1-3-2-2- مهاجرت اهل بیت حضرت موسی بن جعفر و امام رضاعلیهمالسلام به ایران….27
1-3-2-3- استقرار شیعیان مهاجر و شکل گیری شهر مقدس قم………………………..29
1-3-2-4- ورود حضرت فاطمه معصومهسلاماللهعلیها به قم………………………………29
1-3-2-5- برگزاری مجالس مذهبی بعد از شهادت حضرت امام رضاعلیهالسلام…………30
1-3-2-6- دوران آل بویه؛ رسمیت یافتن مجالس مذهبی در ایران………………….30
1-3-2-7- دوران سلجوقیان؛ حیات مخفی………………………………………………..32
1-3-2-9- دوران تیموریان؛ پیدایش مجالس مذهبی “روضه”……………………..33
1-3-2-10- دوران صفویه؛ اوج تعظیم شعائر…………………………………………..34
1-3-2-11- دوران افشاریان و زندیان؛ عصر افول و رکود…………………………….34
1-3-2-12- دوران قاجار؛ غلبه ی زواید و حواشی بر اصل……………………………35
1-3-2-13- دوران پهلوی؛ سیاست دوگانه……………………………………………37
1-3-2-14- نقش مجالس مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی…………………………38
جمعبندی………………………………………………………………………………………………..39
فصل دوم……………………………………………………………………………………………..40
کارکردهای مجالس مذهبی در احیای دین با استفاده ازآیات و روایات……………………40
2-1- اهمیت جماعت و مجالس در اسلام………………………………………………….41
2-2- برپایی مجالس مذهبی از دیدگاه قرآن و روایات…………………………………..44
2-2-1- برپایی مجالس مذهبی از دیدگاه قرآن…………………………………………….45
2-2-1-1- انواع شعائر با توجه به آیات قرآن کریم…………………………………………50
2-2-2- برپایی مجالس مذهبی از دیدگاه روایات……………………………………………..56
2-3- جایگاه مجالس مذهبی مطلوب در حفظ و تداوم حیات دینی جامعه………………62
2-3-1- کارکرد عبادی:…………………………………………………………………………….62
2-3-1-1- تبیین معارف دینی:…………………………………………………………………….64
2-3-1-2- فراهم سازی زمینه تهذیب نفس:…………………………………………..65
2-3-1-3- بیان روایات و معارف اهل بیت:……………………………………………67
2-3-2- کارکرد سیاسی……………………………………………………………………….68
2-3-2-1- مجالس مذهبی ابزار مبارزه سیاسی اهل بیت (علیهم السلام)…………….69
2-3-2-2- رزمایش سیاسی…………………………………………………………….71
2-3-2-3- افزایش روحیه جهاد و شهادت طلبی و ظلم ستیزی در برابر دشمنان……..73
2-3-2-4- افزایش معرفت و بصیرت در مخاطبان……………………………………75
2-3-2-5- افزایش روحیه تولی و تبری…………………………………………………….77
2-3-3- کارکرد تربیتی………………………………………………………………………81
2-3-3-1- ذکر خدا……………………………………………………………………..82
2–3–3–2- معرفی الگو های برتر و نمونه های ناپسند……………………..84
2-3-3-3- یادآوری نعمت های الهی…………………………………………………86
2–3–3–4– یادآوری مرگ و قیامت…………………………………………………..88
2-3-4- کارکرد فرهنگی………………………………………………………………..90
2-3-4-1- حفظ و استمرار هویت و فرهنگ دینی……………………………..90
2-3-4-2- تقویت و گسترش ادبیات و هنرهای مذهبی…………………..91
2-3-4-3- شکل گیری مراکز دینی-فرهنگی………………………………………92
2-3-5- کارکرد اجتماعی……………………………………………………………..94
2-3-5-1- افزایش وحدت و همبستگی اجتماعی…………………………94
2-3-5-2- از میان رفتن طبقات اجتماعی ظاهری………………………………..96
2-3-5-3- تقویت ارتباطات دینی……………………………………………….98
2-3-6- کارکرد روانشناختی……………………………………………………….99
2-3-6-1- برانگیختن عواطف دینی…………………………………………………99
2-3-6-2- تکرار و تلقین……………………………………………………………..101
2-3-6-3- برقراری ارتباط مستقیم و چهره به چهره………………………104
2-3-6-4- ایجاد آرامش روحی…………………………………………………………108
جمع بندی…………………………………………………………………………………………..112
فصل سوم: آسیب شناسی مجالس مذهبی…………………………………………………113
3-1- واعظان و ذاکران……………………………………………………………………………114
3- 1-1- عدم تجهیز به اندیشههای ناب و مستدل………………………………………117
3- 1-2- غفلت از تهذیب نفس……………………………………………………………….118
3- 1-3- غلو………………………………………………………………………………….121
3- 1-5- خرافات در مجالس مذهبی……………………………………………………..124
3-1-6- تشدید اختلافات فرقه ای در بین مسلمین………………………126
3- 1-7- افراط و تفریط در طرح مسایل سیاسی…………………………………..127
3- 1-8- برخورد کاسبکارانه…………………………………………………………..128
3- 1-9- استفاده از آهنگهای نامناسب و سبکهای مبتذل(غنا)…………………129
3-2- آسیبهای مربوط به متولیان مجالس مذهبی……………………………………..132
3-2-1- اکتفا به مداحی و کاستن از برنامههای محتوایی شعورمحوری……………….132
3-2-2- طولانی شدن برنامه مجالس مذهبی……………………………………………135
3-2-3- بی توجهی به نماز اول وقت……………………………………………………….135
3-2-4- اسراف و چشم و همچشمی…………………………………………………….136
3-3-1- فراهم آوردن زمینه آزار و اذیت برای دیگران……………………………138
3-3-2- آسیب رساندن به بدن……………………………………………………….139
3-4- آسیب های مشترک در هر سه رکن…………………………………………………..140
3-4-1- ریا و تظاهر………………………………………………………………………….140
3-5- برخی پیشنهادات به منظور رفع آسیبها………………………………………….142
جمعبندی…………………………………………………………………………………………145
نتیجهگیری نهائی……………………………………………………………………………146
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………….148
الف. منابع عربی………………………………………………………………………..148
ب. منابع فارسی……………………………………………………………………..152
ج. مقالات…………………………………………………………………………….158
د. پایان نامه…………………………………………………………………………….160
ه. منابع مجازی……………………………………………………………………………….160
چکیده:
مجالس مذهبی از مردمیترین محافل و مجامع است که حول محور قرآن و سنت اهل بیتعلیهم السلام و تعظیم شعائر دینی فعالیت میکند. با توجه به گستردگی و فراگیری این مجالس و همچنین دارا بودن ویژگیهای منحصربفردی چون حضور گسترده اقشار مختلف مردم، این مجالس، نقش بالایی در زنده و پویا نگهداشتن دین در جامعه دارند. در قرآن کریم به ویژه در آیات تعظیم شعائر الهی، خداوند مسلمانان را به برگزاری این مجالس ترغیب و تشویق مینماید. در روایات معصومین علیهم السلام نیز توصیه و سفارشات فراوانی در این زمینه وجود دارد. در این پژوهش، ما با بکارگیری روش کیفی و جمعآوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانهای به دنبال آن هستیم تا بتوانیم نقش مجالس مذهبی در حفظ و تداوم حیات دینی جامعه از دیدگاه قرآن و روایات را تبیین کنیم. اگر مجالس مذهبی آنگونه که مورد نظر خدا و اهل بیتعلیهم السلام بوده برگزار شوند، آثار و برکات فراوانی به همراه خواهند داشت و باعث زنده نگه داشتن دین در جامعه و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر میشوند. از مهمترین کارکردهای این مجالس میتوان به کارکردهای عبادی، سیاسی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی اشاره نمود. البته مجالس مذهبی با آسیبهائی نیز مواجه است،
یک مطلب دیگر :
پایان نامه رایگان با موضوع ارتکاب جرم، اساسنامه رم، مواد مخدر، منشور ملل متحد
که بیتوجهی به این آسیبها باعث میشود که این مجالس از مسیر اصلی خود منحرف شده و حتی باعث کمرنگ شدن دین در جامعه و یا از بین رفتن آن شود. در نتیجه شناخت و توجه به کارکردهای مجالس مذهبی و پیراستن آسیبها از آن، باعث میشود که این مجالس به هدف اصلی خود برسند و دین را در جامعه زنده و پویا نگه دارند و از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند.
مقدمه:
در اسلام اساس عبادات بر پایه جمع و جماعت است و هر چند انجام عبادات به صورت فردی هم صحیح میباشد، اما عبادات فردی جنبه فرعی و درجه دوم دارد و اساس قرب در عبادات اجتماعی میباشد. از جمله عبادات جمعی در دین مبین اسلام، برگزاری مجالس مذهبی است، مجالس مذهبی در اسلام دارای سابقهای طولانی است و به زمان پیامبراکرم صلی الله علیه و آله برمیگردد. نقش و جایگاه و همچنین کارکرد بیبدیل این مجالس در حراست و حفاظت از مواریث و شعائر دینی، بسیار ممتاز و برجسته است. خداوند، در قرآن کریم نه تنها اصل برگزاری این مجالس را امضا کرده، بلکه مسلمانان را نیز به برگزاری آن تشویق نموده است. همچنین توجه به سیره عملی ائمه اطهار علیهم السلام نیز مارا متوجه اهمیت این موضوع میکند، زیرا میبینیم که ایشان در دوران حیات پربرکت خود، بیشترین استفاده را از این مجالس نمودهاند و از طریق همین مجالس، دین را در جامعه زنده و پویا نگه داشته و نسل به نسل منتقل کردهاند. مجالس مذهبی آثار و برکات فراوانی به همراه دارد و سرمایهای عظیم برای مسلمانان به حساب میآید و قدرت نفوذ و تأثیرگذاری آن تا حدی است که نمیتوان از آن چشم پوشید و به باروری بیشتر آن نیندیشید. البته این مجالس، با همه فواید و برکاتی که دارند، در معرض آفات و آسیبهای بسیاری نیز هستند، که نمیتوان نسبت به آنها بیتفاوت بود، زیرا که غفلت از این آسیبها باعث میشود این مجالس از هدفی که مدنظر خدا و اهل بیت علیهم السلام بوده، که همان حفظ و تداوم حیات دینی در جامعه است دور شود و یا حتی نتیجه عکس داشته باشد و باعث کمرنگ شدن دین در جامعه شود. در نتیجه در این پژوهش پس از مفهوم شناسی و بررسی سیر تاریخی مجالس مذهبی، به تبیین نقش مجالس مذهبی در حفظ و تداوم حیات دینی جامعه در قالب کارکردهای مختلف از جمله کارکردهای عبادی، سیاسی، تربیتی، اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی پرداختیم و در نهایت آسیبهای متوجه به این مجالس را بررسی کردیم، تا بتوانیم با شناخت آثار و برکات این مجالس و زدودن آسیبها از آن، این مجالس را به هدف اصلی خود برسانیم و دین را در جامعه زنده و پویا نگه داریم.
فصل اول: کلیات تحقیق و مفهوم شناسی
1-1- کلیات تحقیق
در این بخش بررسی تحقیق در ابعاد مختلف مد نظر قرار گرفته و تلاش گردیده است ابعاد مختلفی چون بیان مسئله تحقیق، سوالات تحقیق، ضرورت انجام تحقیق، فرضیات تحقیق، جنبه نوآوری تحقیق و روش انجام تحقیق مورد بررس و کنکاش قرار گیرند که در ادامه به هر یک از آنها اشاره میگردد.
1-1-1- بیان مسأله تحقیق
مجالس مذهبی از مردمیترین محافل و مجامع است كه حول محور قرآن و سنت اهل بیت عصمت و طهارت و تعظیم شعائر دینی فعالیت میكند. نقش و جایگاه و همچنین كاركرد بیبدیل این مجالس در حراست و حفاظت از مواریث و شعائر دینی، بسیار ممتاز و برجسته است.
در روایات تأکید بسیاری به برگزاری این مجالس شده است برای مثال در مورد مجالس ذکر، احمد بن فهد در عدهالداعی نقل کرده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله ،روزی بر اصحابشان وارد شدند و فرمودند: ارْتَعُوا فِی رِیاضِ الْجَنَّةِ قَالُوا یا رَسُولَ اللَّهِ- وَ مَا رِیاضُ الْجَنَّةِ قَالَ مَجَالِسُ الذِّکْرِ « ارتعوا ریاض الجنه یعنی از باغهای بهشت برداشت کنید. پرسیدند: ریاض الجنه چیست؟ فرمودند: مجالس ذکر»[1]
همچنین امامصادق علیه السلام در روایتی به فضیل فرمودند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِثُونَ؟ فقال نعم فقال اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبَّها. فَاَحیوُا اَمرَنا فَرَحِمَ اللهَ مَن اَحیا اَمرَنا. «آیا با هم مینشینید و روایات ما را بیان میکنید؟ عرضه داشت: آری. فرمودند: این جلسهها را دوست میدارم، پس امر ما را زنده نگه دارید، خداوند رحمت کند کسیکه امر ما را احیا کند.»[2]
حال اگر این مجالس به گونهای که در روایات مطرح شده و مدنظر اهل بیت علیهم السلام بوده برگزار شود برکات و ثمرات ویژهای از جمله تربیت انسان مطلوب اسلام، ایجاد روحیه مجاهدت، شهادتطلبی و … دارد که نهایتاً به حفظ و تداوم حیات دینی جامعه منجر میشود. البته این مجالس با آسیبهائی از جمله غلو، تحریف چهره دین، برداشت اشتباه از ایمنی از مجازات الهی به دلیل حب اهل بیت، تجملگرائی، ایجاد آزار و اذیت برای دیگران و… مواجه است که اگر این آسیبها بررسی و برطرف نشوند این مجالس را از هدف اصلی مدنظر اهل بیت علیهم السلام دور خواهند کرد.
2-1-1- سوالات تحقیق
در این بخش سوالات تحقیق ارائه میگردند:
1-2-1-1- سوالات اصلی
1- نقش مجالس مذهبی در حفظ و تداوم حیات دینی جامعه از دیدگاه قرآن و روایات چیست؟
2-2-1-1- سوالات فرعی
1- مؤلفهها و ویژگیهای مجالس مذهبی مطلوب از دیدگاه قرآن و روایات چیست؟
2- با توجه به قرآن و روایات، مجالس مذهبی با چه آسیبهایی مواجه هستند؟
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-07] [ 10:54:00 ق.ظ ]
|