کارشناسی ارشد مقایسه ابعاد سرشت و منش شخصیت افراد اقدام کننده به خودکشی ... |
1-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………..3
1-2- بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………..4
1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش ……………………………………………………………………………………………9
1-4- اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….11
1-5- فرضیه های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………11
1-6- تعریف مفهومی متغیرها ………………………………………………………………………………………………………12
1-7- تعریف عملیاتی متغیرها ………………………………………………………………………………………………………15
فصل دوم : مباحث نظری و پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………18
2-1- چهارچوب نظری متغیرها: …………………………………………………………………………………………………..19
فهرست مطالب
عنوان صفحه |
2-1-1-1- شخصیت …………………………………………………………………………………………………………………19
2-1-1-2- خصوصیات افراد با شخصیت سالم ……………………………………………………………………………..23
2-1-1-3- عوامل بوجود آورنده شخصیت : ………………………………………………………………………………..24
2-1-1-4- دیدگاه های قدیمی در حوزه شخصیت …………………………………………………………………………26
2-1-1-5- نظریه های روانشناسی شخصیت : ………………………………………………………………………………..30
2-1-1-6- ساختارزیستی در سیستم های مغزی رفتاری: …………………………………………………………………34
2-1-1-7- ابعاد سرشت: …………………………………………………………………………………………………………….36
2-1-1-8- ابعاد منش: ………………………………………………………………………………………………………………..38
2-1-2- خودکشی …………………………………………………………………………………………………………………….39
2-1-2-1- تعاریف خودکشی ………………………………………………………………………………………………………40
2-1-2-2- رویکردهای خودکشی ………………………………………………………………………………………………..41
فهرست مطالب
عنوان صفحه |
2-1-2-3- علت شناسی خودکشی ……………………………………………………………………………………………….47
2-1-2-4- انواع خودکشی …………………………………………………………………………………………………………..49
2-1-2-5- عوامل مرتبط با خودکشی ……………………………………………………………………………………………52
2-2- پیشینه تحقیقاتی …………………………………………………………………………………………………………………58
2-2-3- جمع بندی و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………..80
فصل سوم : روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………82
3-1- نوع مطالعه ……………………………………………………………………………………………………………………….83
3-2- جامعه نمونه آماری و روش نمونه گیری : ……………………………………………………………………………..83
3-2-1- حجم نمونه: …………………………………………………………………………………………………………………..84
3-2-2- روش گردآوری اطلاعات(میدانی، کتابخانه ای و غیره): ………………………………………………………84
3-3- گروه های مورد مطالعه ……………………………………………………………………………………………………….84
فهرست مطالب
عنوان صفحه |
3-3-1- اقدام کنندگان به خودکشی ………………………………………………………………………………………………84
3-3-2- افراد به هنجار ………………………………………………………………………………………………………………..86
3-4- ابزار گردآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………..86
3-4-1- پرسشنامه سرشت ومنش …………………………………………………………………………………………………86
3-4-1-1- هنجارسنجی تست سرشت و منش TCI-125 در ایران …………………………………………………87
3-4-1-2- هنجارسنجی تست سرشت و منش TCI-125 در شیراز ……………………………………………….96
3-4-1-2- بررسی پایایی تست TCI-125 ……………………………………………………………………………….103
3-4-2- پرسشنامه دموگرافیک ……………………………………………………………………………………………………103
3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………………………….111
3-7- ملاحظات اخلاقی …………………………………………………………………………………………………………….111
فصل چهارم : تجریه و تحلیل نتایج …………………………………………………………………………………………………….112
فهرست مطالب
عنوان صفحه |
4-1- هنجار ایرانی دکتر کاویانی …………………………………………………………………………………………………113
4-2- هنجار شیراز دکتر حق شناس و تهران دکتر کاویانی بر روی جوانان دانشجو…………………………….115
4-3-بررسی فرضیههای پژوهش …………………………………………………………………………………………………117
4-3-1- فرضیه اصلی پژوهش …………………………………………………………………………………………………..117
4-3-2- فرضیه های فرعی پژوهش …………………………………………………………………………………………….118
4-3-2-1- فرضیه فرعی اول ……………………………………………………………………………………………………118
4-3-2-2- فرضیه فرعی دوم ……………………………………………………………………………………………………119
4-3-2-3- فرضیه فرعی سوم …………………………………………………………………………………………………….120
4-3-2-4- فرضیه فرعی چهارم ………………………………………………………………………………………………….121
4-3-2-5- فرضیه فرعی پنجم ……………………………………………………………………………………………………122
4-3-2-6- فرضیه فرعی ششم ………………………………………………………………………………………………….123
فهرست مطالب
عنوان صفحه |
4-3-2-7- فرضیه فرعی هفتم ……………………………………………………………………………………………………124
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………125
5-1- خلاصه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………….126
5-2- بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………..128
5-2-1- بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه اصلی پژوهش ………………………………………………………….128
5-2-2- بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی اول پژوهش …………………………………………………..133
5-2-3- بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی دوم پژوهش ………………………………………………….134
5-2-4- بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی سوم پژوهش ………………………………………………….136
5-2-5- بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی چهارم پژوهش ……………………………………………….137
5-2-6- بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی پنجم پژوهش …………………………………………………139
5-2-7- بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی ششم پژوهش ………………………………………………..140
یک مطلب دیگر :
فهرست مطالب
عنوان صفحه |
5-2-8- بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی هفتم پژوهش …………………………………………………142
5-3- نتیجه گیری نهایی ……………………………………………………………………………………………………………143
5-4- پیشنهادات پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….146
5-5- پیشنهادات کاربردی ………………………………………………………………………………………………………….147
5-6- پیشنهاداتی برای مطالعات آینده …………………………………………………………………………………………148
5-6- محدویتها و موانع پژوهش ……………………………………………………………………………………………..148
5-7- کاربست ها …………………………………………………………………………………………………………………….150
منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………..151
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………….152
منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………………159
پیوست ها ………………………………………………………………………………………………………………………………173
پرسشنامه شخصیت سرشت و منش TCI-125 …………………………………………………………………………174
پرسشنامه دموگرافیک ……………………………………………………………………………………………………………….180
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………………181
فهرست جداول
عنوان جدول صفحه |
جدول(3-1) توزیع سنی – جنسی شرکت کنندگان در مطالعه……………………………………………………………90
جدول(3-2) فراوانی و درصد آزمودنی ها در سطوح تحصیلی سه گانه و دسته های شغلی مختلف ……….91
جدول(3-3) ضرایب پایایی بازآزمایی مقیاس TCI…………………………………………………………………………92
جدول(3-4) همبستگی های درونی مقیاس TCI …………………………………………………………………………. 92
جدول(3-5) ضرایب روایی مقیاس TCI……………………………………………………………………………………….93
جدول(3-6) ضرایب همبستگی درونی مقیاس TCI………………………………………………………………………..93
جدول(3-7) مشخصات سنی و جنسیتی نمونه را به تفکیک محل نمونه گیری ……………………………………98
جدول(3-8) میانگین و انحراف معیار به تفکیک جنسیت و هر محل نمونه گیری ………………………………..99
جدول(3-9) ضرایب همبستگی بین نمرات ابعاد هفتگانه TCI و همچنین سن در کل نمونه پژوهش…..101
جدول(3-10) دادههای محاسبه آلفای کرونباخ و ضرایب همبستگی بار ثبات بازآزمایی برای ابعاد هفتگانه
TCI-125……………………………………………………………………………………………………………………………..102
جدول(3-11) بیمارستانهای در نظر گرفته شده در پژوهش …………………………………………………………….104
جدول (3-12) افراد اقدام کننده به خودکشی شرکت کننده در پژوهش از نظر جنس ……………………….105
فهرست جداول
عنوان جدول صفحه |
جدول (3-13) افراد اقدام کننده به خودکشی از نظر وضعیت تاهل…………………………………………………..105
جدول (3-14) میزان تحصیلات افراد اقدام کننده به خودکشی…………………………………………………………106
جدول (3-15) محل سکونت افراد اقدام کننده به خودکشی ……………………………………………………………107
جدول (3-16) میزان درآمد افراد اقدام کننده به خودکشی ……………………………………………………………108
جدول(3-17) نوع ماده مصرف شده جهت اقدام کننده به خودکشی در افراد شرکت کننده در پژوهش …109
جدول (3-18) تعداد دفعات اقدام به خودکشی …………………………………………………………………………110
جدول (3-19) توزیع سنی شرکت کنندگان بر منبای شاخص های مرکزی و پراکندگی ……………………..110
جدول (4-1) میانگین (انحراف استاندارد، با فاصله اطمینان95%) نمرات کل و به تفکیک جنس در مقیاس TCI………………………………………………………………………………………………………………………………………..114
جدول (4-2) میانگین و انحراف معیار(در پرانتز) به تفکیک جنسیت و هر محل نمونه گیری……………….115
جدول (4-3) میانگین (انحراف استاندارد، با فاصله اطمینان95%) پژوهش حاضر و مقایسه با هنجارهای ایران، شیراز و تهران……………………………………………………………………………………………………………………116
فهرست جداول
عنوان جدول صفحه |
جدول(4-4) نتایج آزمون t مستقل در بُعد نوجویی در مقایسه با هنجارهای موجود……………………………118
جدول(4-5) نتایج آزمون tمستقل دربُعد اجتناب ازآسیب درمقایسه باهنجارهای موجود……………………..119
جدول (4-6) نتایج آزمون tمستقل دربُعد پاداش-وابستگیدرمقایسهباهنجارهای موجود……………………..120
جدول(4-7) نتایج آزمون t مستقل در بُعد پشتکار در مقایسه با هنجارهای موجود ……………………………121
جدول(4-8) نتایج آزمون t مستقل در بُعد همکاری در مقایسه با هنجارهای موجود…………………………..122
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-02] [ 07:38:00 ق.ظ ]
|