کامپیوتر غنی سازی محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب ... |
فصل اول:« مقدمه» ………………………………………………………………………………………………………………………………. | 1 |
1-1- تاریخچه آموزش الکترونیکی ………………………………………………………………………………………………………… | 2 |
1-2- تعاریف و مفاهیم کلی …………………………………………………………………………………………………………………….. | 2 |
1-3- ساختار و ترتیب محتوا ………………………………………………………………………………………………………………….. | 6 |
1-4- تعامل آموزشی ………………………………………………………………………………………………………………………………. | 8 |
1-5- پورتال یادگیری الکترونیکی ………………………………………………………………………………………………………… | 8 |
1-6- تحقیق انجام شده در این پایان نامه ………………………………………………………………………….. | 9 |
1-7- ساختار پایان نامه ………………………………………………………………………………………………….. | 11 |
فصل دوم:« پیش زمینه و بررسی کارهای مشابه» …………………………………………………………………………. | 13 |
2- 1- وب معنایی ………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 14 |
2-2- RDF ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 16 |
2-3- هستی شناسی……………………………………………………………………………………………………………. | 19 |
2- 4- استفاده از تکنولوژی معنایی برای استخراج و یکپارچه سازی محتوا ……………………………………… | 20 |
2- 5- متدولوژی های متداول ساخت هستی شناسی …………………………………………………………………………… | 23 |
2-5-1- متدولوژی SENSUS-Based ……………………………………………………………………………. | 23 |
2-5-2- متدولوژی METHODOLOGY……………………………………………………………………… | 23 |
2-5-3- متدولوژی Uschold and King ………………………………………………………………………… | 24 |
2-5-4- متدولوژی Gruninger and Fox ………………………………………………………………………. | 24 |
2-5-5- متدولوژی Amaya Berneras ………………………………………………………………………….. | 25 |
2-6- معرفی نرم افزار PROTÉGÉ در ساخت هستی شناسی …………………………………………………………. | 26 |
2-6-1- مراحل ساخت هستی شناسی ………………………………………………………………………………….. | 26 |
2-6-2- برای ساخت هستی شناسی مراحل زیر را دنبال می کنیم …………………………………….. | 26 |
2-6-2-1- مشخص کردن دامنه و محدوده هستی شناسی …………………………………. | 26 |
2-6-2-2- بررسی استفاده از هستی شناسی های موجود …………………………………… | 27 |
2-6-2-3- مشخص کردن واژه های مورد استفاده در دامنه ………………………………… | 27 |
2-6-2-4- تشخیص کلاس ها و ساختار آنها ……………………………………………………….. | 27 |
2-6-2-5- تعریف مشخصه کلاس ………………………………………………………………………… | 28 |
2-6-2-6- تعریف محدودیت ها ……………………………………………………………………………. | 28 |
2-7- داده های پیوندی ………………………………………………………………………………………………………………………….. | 29 |
2-7-1- تعریف داده های پیوندی ………………………………………………………………………………………… | 29 |
2-7-2- تکنولوژی در داده های پیوندی ……………………………………………………………………………….. | 29 |
2-7-3- :LOD پروژه داده های باز و پیوندی ……………………………………………………………………….. | 31 |
2-7-4- انتخاب واژگان URIS و RDF …………………………………………………………………………………. | 32 |
2-7-5- ایجاد لینک ………………………………………………………………………………………………………………. | 32 |
2-7-6- ابزار انتشار ………………………………………………………………………………………………………………… | 33 |
2-7-7- Revyu …………………………………………………………………………………………………………………. | 33 |
2-7-8- APIS شبکه ……………………………………………………………………………………………………………… | 33 |
2-7-9- بکارگیری تکنیک در داده های پیوندی …………………………………………………………………… | 33 |
2-8- پایگاه دانش DBpedia و کاربرد آن در دسترسی به محتوای موجود ……………………………………….. | 34 |
2-8-1- شبکه ترکیب و ادغام داده ……………………………………………………………………………………….. | 35 |
2-8-2- شبکه تفسیر محتوا …………………………………………………………………………………………………… | 35 |
2-8-3- استفهام و بررسی و جستجو …………………………………………………………………………………….. | 35 |
2-8-4- تفسیر محتوا …………………………………………………………………………………………………………….. | 36 |
2-9- مرور تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی…………………………….. | 36 |
2-9-1- پروژه GRAPPLE ………………………………………………………………………………………………………….. | 36 |
2-9-2- توسعه نرم برای یادگیری تطبیقی با همکاری مشارکتی ………………………………………………. | 38 |
2-9-3- استخراج رفتار یادگیری دانشجو و خود ارزیابی برای تطبیق سیستم مدیریت آموزشی | 39 |
2-9-4- مدل یادگیرنده مبتنی بر هستی شناسی برای پشتیبانی از شخصی سازی آموزش الکترونیکی | 40 |
2-9-5- آنتولوژی مدلسازی یادگیرنده ………………………………………………………………………………………… | 41 |
2-9-6- جنبه های معنایی در یادگیری الکترونیکی: با استفاده از چرخه حیات دانش برای مدیریت معناشناسی جهت شبکه و سیستم های سرویس گرا | 43 |
2-9-7- شخصی و غنی سازی منابع یادگیری با استفاده از فن آوری های وب معنایی ……………. | 44 |
2-9-8- پایان نامه های مرتبط که در ایران انجام و یا در حال انجام می باشد ………………………….. | 44 |
2-10- خلاصه فصل ……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 44 |
فصل سوم :« روش پیشنهادی» ……………………………………………………………………………………………………….. | 46 |
3- 1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 47 |
3-2- مسئله غنی سازی محتوا ………………………………………………………………………………………………………………. | 48 |
3-3- مسئله غنی سازی محتوای پیکره باز در زمینه آموزش الکترونیکی ……………………………………………. | 50 |
3-4- رویکردهای موجود در مسئله غنی سازی آموزش الکترونیکی …………………………………………………….. | 51 |
3-4-1- محتوای انطباقی قابل توسعه ……………………………………………………………………………………. | 51 |
3-4-2- روش های مشارکتی و اجتماعی ……………………………………………………………………………… | 52 |
3-4-3- تفسیر متن براساس هستی شناسی …………………………………………………………………………. | 53 |
3-5- رویکردهای پیشنهادی ………………………………………………………………………………………………………………….. | 54 |
3-5-1- غنی سازی محتوا بر اساس موضوع …………………………………………………………………………. | 54 |
3-5-2- غنی سازی محتوا بر اساس هستی شناسی ……………………………………………………………… | 56 |
3-6- پتانسیل های سیستم پیشنهادی: پشتیبانی از هدایت انطباقی یادگیرنده مبتنی بر موضوع برای آموزش الکترونیکی | 57 |
3-7- جمعآوری دادههای یک منبع داده از وب ……………………………………………………………………………………. | 58 |
3-7-1- تبدیل محتوای موجود گردآوری شده در پایگاه داده بصورت دادههای پیوندی …….. | 58 |
3-8- محتوای ورودی سیستم ………………………………………………………………………………………………………………… | 59 |
3-9- معماری پیشنهادی ……………………………………………………………………………………………………………………….. | 59 |
3-10- الگوریتم غنی سازی محتوا …………………………………………………………………………………………………………. | 61 |
3-10-1- مرحله اول ………………………………………………………………………………………………………………. | 62 |
3-10-2- مرحله دوم برای غنی سازی محتوا ……………………………………………………………………….. | 63 |
3-11- جهت دهی مبتنی بر مفهوم ……………………………………………………………………………………………………….. | 64 |
3- 12- غنی سازی محتوای آموزشی به روش( تقریباً) خودکار ……………………………………………………………. | 64 |
3-13- خلاصه فصل ……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 65 |
فصل چهارم: « پیاده سازی و ارزیابی » . …………………………………………………………………………………………. | 66 |
4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 67 |
4-2- پیاده سازی سیستم پیشنهادی …………………………………………………………………………………………………….. | 67 |
4-2-1- بررسی چالشهای موجود در ایجاد ارتباط بین منابع داده و راه حل های ممكن……… | 67 |
4-3- ساخت آنتولوژی های مورد نیاز در سیستم آموزش الکترونیکی با محتوای غنی شده پیشنهادی | 69 |
4-3-1- ساخت آنتولوژی در دامنه یادگیری الکترونیکی و سرفصل موضوعی محتوای مورد نظر | 69 |
4-3-1-1- مرحله اول : شناسایی دامنه آنتولوژی مدلسازی در یادگیری ……………………………. | 69 |
4-3-1-2- تشخیص کلاس ها و ساختار آنها ………………………………………………………………………… | 70 |
4-3-3-3- تعریف slotها ……………………………………………………………………………………………………… | 70 |
4-3-3-4- امتحان آنتولوژی ………………………………………………………………………………………………….. | 71 |
4-4- روش ارزیابی در این تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….. | 72 |
4-4-1- محاسبه بازده دانش ………………………………………………………………………………………………………. | 72 |
4-4-2- ارزیابی میزان فعالیت خود جوش یادگیرنده ………………………………………………………………….. | 73 |
4-4-3- مرحله نهایی ارزیابی ……………………………………………………………………………………………………….. | 73 |
4-5- ارزیابی مبتنی بر موضوع و مدل سازی کاربری ……………………………………………………………………………. | 73 |
4-6- تأثیر سازگاری مبتنی بر موضوع بر یادگیری یا آموزش ………………………………………………………………. | 75 |
4-7- ارزیابی کمی و کیفی سیستم از دید یادگیرندگان ……………………………………………………………………….. | 75 |
4-8- خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 79 |
فصل پنجم:« نتیجه گیری و کارهای آتی» ……………………………………………………………………… | 80 |
5- نتیجهگیری و کارهای آتی ……………………………………………………………………………………………………………….. | 81 |
5-1- نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………. | 81 |
5-2- کارهای آتی ………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 82 |
منابع ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 83 |
ضمائم ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 87 |
فهرست جداول
جدول 4-1 جدول ارزیابی سیستم قدیم …………………………………………………………………………………………………………….. | 78 |
جدول 4-2 جدول ارزیابی سیستم جدید ……………………………………………………………………………………………………………. | 79 |
فهرست شکل ها
یک مطلب دیگر :
چگونه عکس های سایت خود را فشرده کنیم؟
شکل2-1- بیان مفاهیم در قالب عبارات سه قسمتی RDF ……………………………………………………… | 17 |
شکل2-2- یک شبکه مفهومی …………………………………………………………………………………………………….. | 18 |
شکل2-3- رویکردهای مختلف برای استفاده آنتولوژی در تشریح مفاهیم ………………………………. | 22 |
شکل2-4- ابر LOD …………………………………………………………………………………………………………………… | 32 |
شکل2-5- زیر ساختهای کلی در پروژه grapple …………………………………………………………………… | 37 |
شکل2-6- معماری ALE گروه Grapple …………………………………………………………………………… | 37 |
شکل2-7- پیشنهاد چرخه حیات تالیف مشارکتی ………………………………………………………………………. | 38 |
شکل2-8- بخش نمونه ای از ارائه دانش ……………………………………………………………………………………… | 39 |
شکل2-9- معماری سیستم پیشنهادی ………………………………………………………………………………………… | 39 |
شکل2-10- نمایش گرافیکی از مدل کاربر ………………………………………………………………………………….. | 40 |
شکل2-11- دو نمونه از کلاس توانایی مدل کاربر در OWL/XML syntax ………………………. | 41 |
شکل2- 12- ویژگی های فردی یادگیرنده ارائه شده ………………………………………………………………. | 42 |
شکل2- 13- کارشناسان تعیین تگ روی محتویات …………………………………………………………………… | 42 |
شکل2-14- استفاده از هستی شناسی استاندارد و کشف محتوای، محتویات هدف یادگیرنده | 42 |
شکل2- 15 معماری پیشنهاد شده ……………………………………………………………………………………………. | 43 |
شکل3-1- اقلام محتوایی در یک سیستم سنتی با متن بسته …………………………………………………… | 49 |
شکل3-2- مسئله غنی سازی محتوا با متن باز ………………………………………………………………………….. | 49 |
شکل3-3- غنی سازی محتوا همراه با شخصی سازی محتوای آموزشی در آموزش الکترونیکی … | 51 |
شکل 3-4 -معماری سیستم پیشنهادی ………………………………………………………………………………………. | 57 |
شکل3-5- معماری پیشنهادی ……………………………………………………………………………………………………. | 60 |
شکل3-6- برچسب زدن محتوا کشف شده توسط یادگیرنده از فضای وب ………………………………… | 62 |
شکل 3-7- شمای تبدیل محتوای کشف شده توسط یادگیرندگان منتخب ……………………………….. | 63 |
شکل 3-10- گراف عملکرد معماری غنی سازی در سیستم خودکار ………………………………………….. | ضمیمه |
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-09] [ 01:21:00 ق.ظ ]
|