ارشد علل گرایش به عرفان های کاذب |
- فصل دوم: عرفان حقیقی و شاخصههای عرفان و عارفان حقیقی………………………………9 2ـ1. عرفان حقیقی چیست؟………………………………………………………………………………………………..10 2ـ1ـ1. عرفان در لغت……………………………………………………………………………………………………….10 2ـ1ـ2. عرفان در اصطلاح…………………………………………………………………………………………………..11 2ـ1ـ3. سرچشمه عرفان……………………………………………………………………………………………………14 2ـ1ـ4. عرفان نظری و عملی……………………………………………………………………………………………..18 2ـ1ـ5. عرفان حقیقی و کاذب…………………………………………………………………………………………….20 2ـ2. شاخصههای عرفان حقیقی……………………………………………………………………………………..22
2ـ2ـ1. قرب الهی به عنوان هدف غایی……………………………………………………………………………….22 2ـ2ـ2. مطابقت با شریعت…………………………………………………………………………………………………..23
2ـ2ـ3. هماهنگی با عقل…………………………………………………………………………………………………….28 2ـ2ـ4. عدم مخالفت با فطرت……………………………………………………………………………………………..31
2ـ2ـ5. تصحیح نسبت به دنیا و آخرت…………………………………………………………………………………32 2ـ2ـ6. همه جانبه بودن………………………………………………………………………………………………………35 2ـ3. شاخصههای عارفان حقیقی…………………………………………………………………………………………36 2ـ3ـ1. یاد خدا…………………………………………………………………………………………………………………36 2ـ3ـ2. تأکید بر ریاضتهای شرعی…………………………………………………………………………………….38 2ـ3ـ3. مرگ اندیشی…………………………………………………………………………………………………………39 2ـ3ـ4. پرهیز از شهرت و فرقهگرایی………………………………………………………………………………….40 2ـ3ـ5. محبت نسبت به همه آفریدهها…………………………………………………………………………………..41
- فصل سوم: شاخصه عرفانها و عارفان کاذب…………………………………………………………..43 3ـ1. شاخصههای عرفانهای
- کاذب………………………………………………………………………………………44 3ـ1ـ1. نادیده گرفتن خدا به عنوان هدف غایی……………………………………………………………………..44 3ـ1ـ2. شادمانگی به عنوان هدف غایی………………………………………………………………………………..46 3ـ1ـ3. شریعت ستیزی……………………………………………………………………………………………………..49 3ـ1ـ4. خردستیزی و منطقگریزی……………………………………………………………………………………….51 3ـ1ـ5. انکار معاد و اعتقاد به تناسخ……………………………………………………………………………………..53 3ـ1ـ6. قطب محوری و استاد پرستی……………………………………………………………………………………57 3ـ2. شاخصههای عارفان کاذب……………………………………………………………………………………………59 3ـ2ـ1. دعوت به خود………………………………………………………………………………………………………..59 3ـ2ـ2. مبارزه با ادیان الهی………………………………………………………………………………………………….60
3ـ2ـ3. دامن زدن به میسائل جنسی………………………………………………………………………………………63 3ـ2ـ4. تبلیغ کثرتگرایی عرفانی…………………………………………………………………………………………65 3ـ2ـ5. ایجاد مکانهای مقدس اختصاصی……………………………………………………………………………..69
- فصل چهارم: عوامل درونی گرایش به عرفانهای کاذب…………………………………………. 71 4ـ1. انحراف فطرت……………………………………………………………………………………………………………72 4ـ2. فقدان هویت……………………………………………………………………………………………………………..74 4ـ3. ضعف معرفت……………………………………………………………………………………………………………77 4ـ4. میل به بیبندباری………………………………………………………………………………………………………..80 4ـ5. تمایل به قدرت………………………………………………………………………………………………………..82 4ـ6. اضطراب و فشارهای عصبی…………………………………………………………………………………………84
- فصل پنجم: عوامل بیرونی گرایش به عرفانهای کاذب…………………………………………….88 5ـ1. الف. عوامل فرهنگی…………………………………………………………………………………………………..89 5ـ1ـ1. عدم تبلیغ کافی دین در جامعه…………………………………………………………………………………89 5ـ1ـ1ـ1. عدم شناخت نسبت به دین…………………………………………………………………………………..89 5ـ1ـ1ـ2. سختگیری دینی………………………………………………………………………………………………..91 5ـ1ـ1ـ3. تناقض در گفتار و عمل عالمان دینی………………………………………………………………………93 5ـ1ـ1ـ4. عملیاتی نکردن مفاهیم
- یک مطلب دیگر :
- بازده غیر عادی، محافظه کاری حسابداری
- دینی………………………………………………………………………………….95
5ـ1ـ2. تبلیغات گسترده گروههای معنویتگرا و شیوههای تبلیغی آنها……………………………………….96 5ـ1ـ2ـ1. تبلیغات گسترده………………………………………………………………………………………………….96 5ـ1ـ2ـ1ـ1. چاپ و ترجمه کتاب……………………………………………………………………………………….96 5ـ1ـ2ـ1ـ2. استفاده از نماد…………………………………………………………………………………………………97 5ـ1ـ2ـ1ـ3. اینترنت و سایت………………………………………………………………………………………………97 5ـ1ـ2ـ1ـ4. استفاده از افراد متخصص برای تبلیغ…………………………………………………………………..98
5ـ1ـ2ـ2. شیوههای تبلیغ…………………………………………………………………………………………………….99 5ـ1ـ2ـ2ـ1. آسانگویی و سادگی تعالیم……………………………………………………………………………….99 5ـ1ـ2ـ2ـ2. حمایت از اعضای فرقه……………………………………………………………………………………100 5ـ1ـ2ـ2ـ3. محبت کردن………………………………………………………………………………………………….100 5ـ1ـ2ـ2ـ4. تجربه شخصی سلوک عرفانی………………………………………………………………………….101
5ـ2. ب. عوامل اقتصادی…………………………………………………………………………………………………..101
5ـ3. ج. عوامل اجتماعی……………………………………………………………………………………………………104 5ـ3ـ1. مشکلات خانوادگی…………………………………………………………………………………………….. 105
5ـ3ـ1ـ1. افراط و تفریط در مسائل دینی…………………………………………………………………………..106 5ـ3ـ1ـ2. کمبود محبت و بیتوجهی………………………………………………………………………………..107 5ـ3ـ1ـ3. طلاق……………………………………………………………………………………………………………..108 5ـ3ـ1ـ4. برخوردهای نامتعادل در خانواده………………………………………………………………………….109
5ـ3ـ1ـ5. خانواده خلافکار و محیط نامناسب…………………………………………………………………….110 5ـ3ـ2. سبک زندگی غربی……………………………………………………………………………………………….111 5ـ3ـ3. دوستان ناباب……………………………………………………………………………………………………….112 5ـ3ـ4. سختگیریها و محدودیتهای اجتماعی…………………………………………………………………115
5ـ4. د. عوامل سیاسی………………………………………………………………………………………………………116 5ـ4ـ1. ابزار……………………………………………………………………………………………………………………116 5ـ4ـ2. اهداف………………………………………………………………………………………………………………..118 5ـ4ـ2ـ1. ضربه به امنیت ملی و مذهبی………………………………………………………………………………118 5ـ4ـ2ـ2. ایجاد پایگاه……………………………………………………………………………………………………..118 5ـ4ـ2ـ3. ایجاد شبهه، تفرقه و شایعه………………………………………………………………………………..119 5ـ4ـ2ـ4. ایجاد بیتفاوتی در مردم نسبت به سرنوشت خود…………………………………………………..119
- فصل ششم: پیشگیری، درمان، نتیجهگیری………………………………………………………121 6ـ1. پیشگیری………………………………………………………………………………………………………………..122 6ـ1ـ1. خانواده……………………………………………………………………………………………………………….122 6ـ1ـ1ـ1. ایجاد رابطه صمیمی و دوستانه با جوانان…………………………………………………………….122 6ـ1ـ1ـ2. آموزش معارف دینی و تقویت ایمان…………………………………………………………………….123
6ـ1ـ1ـ3. ارائه الگو………………………………………………………………………………………………………..124 6ـ1ـ1ـ4. کنترل دوستان………………………………………………………………………………………………….125 6ـ1ـ2. رسانه………………………………………………………………………………………………………………….126 6ـ1ـ3. آموزش و پرورش و معلم………………………………………………………………………………………128 6ـ1ـ4. مبلغین و روحانیون………………………………………………………………………………………………131 6ـ1ـ5. حکومت اسلامی………………………………………………………………………………………………….135 6ـ1ـ5ـ1. معرفی دین و تقویت ایمان……………………………………………………………………………….136 6ـ1ـ5ـ2. تسهیل ازدواج……………………………………………………………………………………………………137
6ـ1ـ5ـ3. از بین بردن جهل و نادانی………………………………………………………………………………..138 6ـ1ـ5ـ4. مبارزه با فقر……………………………………………………………………………………………………139 6ـ2. درمان…………………………………………………………………………………………………………………….140 6ـ3. نتیجهگیری………………………………………………………………………………………………………………143 پیشنهاد……………………………………………………………………………………………………………………………145
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………………..147
نمایه………………………………………………………………………………………………………………………………160
مقدمه
عرفان طریقه و شیوة ویژهای است برای دستیابی به حقیقت که بر شهود و اشراق تکیه دارد. امروزه با توسعة ابعاد زندگی مادی بشر و صنعتی شدن، نه تنها گرایش به مباحث عرفانی و معنویت کاسته نشده، بلکه نیاز انسان به این موارد روز به روز افزایش یافته است. با این افزایش عرفاننماهای فراوانی برای پاسخ دادن به این نیاز ظهور کردهاند و از این تمایل برای رسیدن به اهداف و غرضهای خاص خود سوء استفاده نموده، با انجام دادن کارها و رواج اندیشه و عقاید باطل مکتبهایی را در سطح جهانی با نامهای مختلف شیوع و گسترش دادهاند. اما نتوانستهاند به این عطش و نیاز معنوی بشر پاسخ مناسبی دهند و بر عکس بر آلام روحی بشر افزودهاند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 08:57:00 ب.ظ ]
|