ارشد عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن |
1-1- مفهوم شناسی عبرت…………………………………………………………………………………………………4
1-1-1-معنای لغوی عبرت…………………………………………………………………………………………………4
1-1-2- معنای اصطلاحی عبرت……………………………………………………………………………………………6
1-2- مبانی عبرت………………………………………………………………………………………………………….9
1-2-1- ملکه بصیرت …………………………………………………………………………………………………….10
1-2-2- اسباب ثابت عالم و اختیار انسانها…………………………………………………………………………………12
فصل دوم (تحلیل عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه)………………………………………………………………………15
2-1- مکانیزم کسب عبرت…………………………………………………………………………………………………16
2-1-1- ویژگیهای عبرت گیرندگان ( شرایط لازم جهت نگاه عبرت آموز)…………………………………………………..16
2-1-1-1- توجه و عدم غفلت (اولوا الابصار)………………………………………………………………………………17
2-1-1-2- تحلیل صحیح و تفکر (اولوا الباب)……………………………………………………………………………..18
2-1-1-3- نگاه داشتن در ذهن و دل و عقل(خاشعین)………………………………………………………………….22
2-1-2- اقسام عبرت………………………………………………………………………………………………….25
2-1-2-1- عبرت از افراد …………………………………………………………………………………………….26
الف- حضرت ایوب…………………………………………………………………………………………………..29
ب- بلعم باعوراء ……………………………………………………………………………………………………..31
ج – قارون……………………………………………………………………………………………………………33
2-1-2-2-عبرت از سرنوشت اقوام و جوامع…………………………………………………………………………..36
الف – قوم سباء………………………………………………………………………………………………………36
ب- اصحاب سبت……………………………………………………………………………………………………39
ج- اصحاب رسّ……………………………………………………………………………………………………..43
2-1-2-3- عبرت از وقایع و حوادث ………………………………………………………………………………..45
الف- عبرت از جنگ بدر…………………………………………………………………………………………….45
ب- عبرت از جنگ اُحد……………………………………………………………………………………………..47
ج- خوارج………………………………………………………………………………………………………….49
2-2- مکانیزم فعلیّت عبرت………………………………………………………………………………………….51
2-2-1- نقش آیات (نشانهها) در فعلیّت عبرت……………………………………………………………………….52
2-2-1-1-ارتباط عبرت و نشانهها……………………………………………………………………………………52
2-2-1-2- مخاطبین بیان نشانهها…………………………………………………………………………………….53
الف – کسانی که گوش فرا میدهند…………………………………………………………………………………..55
ب- اهل تفکر……………………………………………………………………………………………………….55
ج- صاحبان عقل ………………………………………………………………………………………………….56
د- صاحبان علم …………………………………………………………………………………………………..58
ه – مؤمنین………………………………………………………………………………………………………..58
و – متّقین…………………………………………………………………………………………………………59
ز- صابران…………………………………………………………………………………………………………60
ح – اهل فراست و هوش…………………………………………………………………………………………..60
ط – اهل یقین……………………………………………………………………………………………………..61
یک مطلب دیگر :
2-2-2- تذکّر و یادآوری ناشی از فعلیّت عبرت……………………………………………………………………..61
2-2-2-1-عامل تذکّر………………………………………………………………………………………………63
2-2-2-2- متعلّق تذکّر……………………………………………………………………………………………..65
فصل سوّم(آثار تربیتی عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه…………………………………………………………….67
3-1- ارتباط عبرت و تربیت………………………………………………………………………………………….68
3-1-1- مبانی و مفهوم شناسی تربیت…………………………………………………………………………………68
3-1-1-1- مبانی تکوینی تربیت (قابلیّت تربیت)……………………………………………………………………….69
3-1-1-2- مبانی تشریعی تربیت (نقش مربی)………………………………………………………………………….70
الف – روش تربیتی رسولان……………………………………………………………………………………………72
ب- روش تربیتی کتابهای آسمانی…………………………………………………………………………………….74
3-1-2- نسبت عبرت و تربیت…………………………………………………………………………………………77
3-2- آثار تربیتی عبرت………………………………………………………………………………………………..77
3-2-1- شناخت دنیا…………………………………………………………………………………………………..78
3-2-2- بازداری از گناه ……………………………………………………………………………………………….82
3-2-3- کشف سنتهای ثابت الهی…………………………………………………………………………………….88
3-2-3-1- ارسال پیامبران………………………………………………………………………………………………88
3-2-3-2- هلاک ساختن امتها پس از اتمام حجت الهی ………………………………………………………………89
3-2-3-3- هلاکت امتها پس بر اثر ستم و ناسپاسی……………………………………………………………………91
3-2-3-4- ازدیاد نعمت در اثر سپاس گزاری……………………………………………………………………………93
3-2-3-5- تغییر سرنوشت امتها بر اثر عملکرد خود……………………………………………………………………94
3-2-3-6- سنت پیروزی حق بر باطل…………………………………………………………………………………..99
3-2-3-7- سنت امتحان و آزمایش…………………………………………………………………………………….102
3-2-3-8- سنت استدراج……………………………………………………………………………………………..107
3-2-4- انتقال تجارب…………………………………………………………………………………………………111
3-2-5- تحقق وعدههای الهی………………………………………………………………………………………….113
3-2-6- هدایت و نجات ……………………………………………………………………………………………..122
3-2-7- الگو گیری……………………………………………………………………………………………………125
نتیجه………………………………………………………………………………………………………………….136
کتابنامه………………………………………………………………………………………………………………138
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 08:57:00 ب.ظ ]
|