بررسی سفرهای روزانه و نقش مدیریت و برنامه ریزی ... |
3-4-2 ضوابط آییننامه آشتو AASHTO در طراحی جداسازی لرزهای پلهای بزرگراهی—— 67
3-4-3 اثر بار زنده در طراحی لرزهای پلها———- 73
فصل چهارم « ارزیابی اجرایی »
4-1 فرآیند تحلیل————– 75
4-2 استفاده از میراگر الحاقی در پلها————– 75
4-3 تحلیل دینامیکی غیرخطی پلهای جداسازی شدهبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————— 88
4-3-1 مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 88
4-3-2 بررسی عددی کاربرد جداگرهای LRB و FPS — 89
4-3-2-1 مدلسازی پلهای جداسازی شده ——– 90
4-3-2-2 مدلسازی پل جداسازی نشده ———– 91
4-3-3 تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی ———— 92
4-3-3-1 مقدمه ————– 92
4-3-3-2 طراحی جداگرهای لرزهای ————– 93
4-3-3-2-1 فلسفه سیستمهای جداساز لرزهای —– 93
4-3-3-2-2 طراحی جداسازهای لاستیکی – سربی — 93
4-3-3-2-3 تحلیل ———— 97
4-3-3-2-4 طراحی ———– 98
4-3-3-2-5 مدلسازی جداگرهای لرزهای———- 102
4-3-3-3 مقیاس کردن شتابنگاشتها ———— 103
4-3-3-4 مدلسازی سیستم پل جداسازی نشده—– 106
4-3-3-5 مقایسه جداگرهای طراحی شده———- 107
4-3-3-6 بررسی نتایج تحلیلهای دینامیکی ——– 108
4-3-3-6-1 بررسی شتاب وارد بر عرشه ———– 108
4-3-3-6-2 بررسی تغییرمکان افقی جداساز——– 110
4-3-3-6-3 بررسی برش پایه —- 111
فصل پنجم « نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات »
5-1 مقدمه -بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 114
5-2 نتیجهگیری————— 115
5-3 پیشنهادات—————- 117
منابع-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– 122
فهرست جداول
جدول 2-1)-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 42
جدول 2-2)-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 43
جدول 2-3)-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 43
جدول 2-4)-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 47
جدول 2-5)-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 47
جدول 2-6)-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 47
جدول 2-7)-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 48
جدول 2-8) انواع جداگرهای لرزهای————— 56
جدول 2-9) مزایا و معایب جداگرهای لرزهای——– 57
جدول 2-10) وسایل مکمل برای تامین میرایی جداگرهابلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————– 60
جدول 4-1)-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 88
جدول 4-2)-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 89
فهرست شکل ها
شکل 2-1: شکلهای خسارت به علت نشیمنگاه ناکافی (راست: زلزله 1999 تایوان، چپ: زلزله 1995 کوبه) 16
شکل 2-2: شکلهای افزایش جابهجاییهای پل به علت روانگرایی (زلزله 1995 کوبه)——- 16
شکل 2-3: راست: شکل زوال ستون به علت قلاب ناکافی (زلزله 1994 نرتریج) ، چپ: فروریختن دهانه به علت چرخش پایهها و فرونشست کولهها (زلزله 1999 تایوان)————– 16
شکل 2-4: شکلهای زوال ستون پل به علت مقاومت خمشی پایین (زلزله 1971 سانفراندو)- 17
شکل 2-5: شکلهای زوال ستونهای مختلف به علت ضعف طراحی (زلزله 1994 نرتریج)— 17
شکل 2-6: شکل شکست پایه پل به علت عدم شکلپذیری خمشی (زلزله 1999 تایوان)—– 17
شکل 2-7: شکل شکست برشی ستون (زلزله 1999 تایوان)بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———— 18
شکل 2-8: شکلهای پل Bai-Ho در تایوان (بالا) و سیستم جداسازی آن (پایین)———– 23
شکل 2-9: شکلهای روگذر Bolu در ترکیه (راست) و زوال بالشتک آن (چپ)————- 24
شکل 2-10: شکلهای پل Kodiac-Near Island که در آن 15 عایق لرزهای از نوع بالشتک پاندول اصطکاکی بکار رفته است (آلاسکا)-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– 24
شکل 2-11: شکلهای پل Benicia-Martinez که در آن به ازای هر پایه دو عایق لرزهای از نوع بالشتک پاندولی اصطکاکی بکار رفته است (کالیفرنیا)—————- 25
شکل 2-12: شکلهای پل American River که در آن 48 عایق لرزهای از نوع بالشتک پاندول اصطکاکی بهکار رفته است (کالیفرنیا)-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———— 25
شکل 2-13: شکلهای پل I-40 و عایق لرزهای بهکار رفته در آن که از نوع بالشتک پاندول اصطکاکی میباشد (روی رود Mississipi)-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———— 25
شکل 2-14: (a) ترکها و خرد شدگی گوشههای بلوکها در بالای پایهها، (b) شکستگی دیوارهای بالهای در قسمت غربی 28
شکل 2-15: طیف (با 5% میرایی) برای دو مولفه افقی از ایستگاههای (a) هوارگردی و (b) سلفوس. که برای مقایسه طیف پاسخ آییننامه اروپا 8، در قسمت I و نوع خاک A، نمایش داده شدهاندبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——- 29
شکل 2-16: حداکثر تغییرمکان متقاطع روسازه در زمانیکه توسط هر دوی بهترین و بدترین مولفههای سلفوس و هوارگردی تحریک شود. و هنگامیکه توسط تاریخچه زمانی شبیهسازی شده EC8 تحریک شود: (a) مدل با میلگردهای کششی، (b) مدل بدون میلگردهای کششی————– 30
شکل 2-17: حداکثر نیروی برشی در نگهدارندهها هنگامیکه توسط بدترین مولفه سلفوس و هوارگردی و تاریخچه زمانی EC8 تحریک شود. ظرفیتهای مقاومت دیوارهای کناری (تکیهگاههای 1 و 9) برابر 1700 کیلونیوتن و ظرفیت مقاومت تکیهگاههای متقاطع (تکیهگاههای 2 تا 8) برابر 3200 کیلونیوتن میباشد.بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———– 31
شکل 2-18: حداکثر لنگر حول محور قائم در عرشه پل برای حالات مختلف، هنگامیکه توسط بدترین مولفه از (a) تاریخچه زمانی هوارگردی، و (b) تاریخچه زمانی سلفوس، تحریک شود.بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————— 32
شکل 2-19: حداکثر لنگر خمشی حول محور قائم. بار مبتنی بر بدترین مولفه بین تاریخچههای زمانی (a) هوارگردی، (b) سلفوس، میباشد.-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– 33
شکل 2-20: مقایسه پاسخ زلزله بم در حوزه نزدیک و دور برای پریودهای مختلف———- 35
شکل 2-21: مقایسه پاسخ زلزله امپریال والی در حوزه نزدیک و دور برای پریودهای مختلف– 35
شکل 2-22: مقایسه نتایج حوزه نزدیک و دور گسل برای پریودهای مختلف————— 36
شکل 2-23: الف) میانگین و میانگین به علاوه انحراف استاندارد تغییرمکان نسبی طبقات در روش تحلیل دینامیکی غیرخطی. ب) مقایسه میانگین و میانگین به علاوه انحراف استاندارد در روش دینامیکی غیرخطی با تغییرمکان نسبی طبقات بر مبنای روش استاتیکی 2800، استاتیکی و دینامیکی خطی دستورالعمل بهسازی.بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– 40
شکل 2-24: (a) چرخه هیستریتیک نیرو- تغییرمکان جانبی، و (b) سطح تسلیم در جهات جانبی جداساز لاستیکی- سربی 42
شکل 2-25: تاریخچههای زمانی شتاب و سرعت برای (a) زمینلرزه نزدیک گسل ثبت شده در ایستگاه TCU052 در زلزله Chi-Chi، و (b) زمین لرزه دور از گسل TCU052 ثبت شده در همان ایستگاه از یک رخداد دیگر.——– 44
شکل 2-26: مقایسه طیف شتاب نرمال شده (PGA زمین لرزه در 1g مقیاس شده است) برای زمین لرزه نزدیک گسل (خط پررنگ) و همان طیف برای زمین لرزه دور از گسل (خط تیره)- 44
شکل 2-27: پاسخهای برش پایه در جهت طولی (a) پل A جداسازی نشده، (b) پل A جداسازی شده تحت زلزله نزدیک گسل و دور از گسل که در ایستگاه TCU 102 با PGA برابر 0.34g ثبت شده است.بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 45
شکل 2-28: پا پاسخهای برش پایه در جهت طولی (a) پل B جداسازی نشده، (b) پل B جداسازی شده تحت زلزله نزدیک گسل و دور از گسل که در ایستگاه TCU 102 با PGA برابر 0.34g ثبت شده است.بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 45
شکل 2-29: پاسخهای برش پایه در جهت طولی در شاهتیر (a) پل A جداسازی نشده، (b) پل A جداسازی شده تحت زلزله نزدیک گسل و دور از گسل که در ایستگاه TCU 102 با PGA برابر 0.34g ثبت شده است. ———- 46
شکل 2-30: پاسخهای تغییرمکان نسبی جانبی جداساز لاستیکی سربی برای (a) پل A جداسازی شده (پرود کوتاه)، و (b) پل B جداسازی شده (پریود متوسط)، توسط زمین لرزه دور از گسل با PGA برابر با 0.34g.——– 46
شکل 2-31: پاسخهای تغییرمکان نسبی جانبی جداساز لاستیکی سربی برای (a) پل A جداسازی شده (پرود کوتاه)، و (b) پل B جداسازی شده (پریود متوسط)، توسط زمین لرزه نزدیک گسل با PGA برابر با 0.34g.——- 47
شکل 2-32: رابطه بین برش پایه حداکثر و (a) PGV/PGA، (b) انرژی زمین لرزه Ei، و © سرعت طیفی Sv در پریود 0:78 ثانیه برای پل A جداسازی شده (تناوب کوتاه) با زمینلرزههای ورودی نزدیک گسل که در حین زلزله Chi-Chi 49
شکل 2-33: رابطه بین برش پایه حداکثر و (a) PGV/PGA، (b) انرژی زمین لرزه Ei، و © سرعت طیفی Sv در پریود 1:12 ثانیه برای پل B جداسازی شده (تناوب متوسط) با زمینلرزههای ورودی نزدیک گسل که در حین زلزله Chi-Chi 49
شکل 2-34: رابطه بین تغییرمکان طولی حداکثر و (a) PGV/PGA، (b) انرژی زمین لرزه Ei، و © سرعت طیفی Sv در پریود 0:78 ثانیه برای پل A جداسازی شده (تناوب کوتاه) با زمینلرزههای ورودی نزدیک گسل——— 50
شکل 2-35: رابطه بین تغییرمکان طولی حداکثر شاهتیر و (a) PGV/PGA، (b) انرژی زمین لرزه Ei، و © سرعت طیفی Sv در پریود 1:12 ثانیه برای پل B جداسازی شده (تناوب متوسط) با زمینلرزههای ورودی نزدیک گسل– 50
شکل 2-36: رابطه بین نسبت تنزل برش پایه و مقدار PGV/PGA برای (a) پل A (تناوب کوتاه)، و (b) پلB (تناوب متوسط) توسط زمین لرزههای دور از گسل که در حین زلزله Chi-Chi تایوان ثبت شدهاند.بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 51
شکل 2-37: نمونهای از یک پل جداسازی شده لرزهای- 52
شکل 2-38: جزئیات محل اتصال عرشه پل به کوله آن- 53
شکل 3-1: شکل شماتیک مدل پل با مقیاس ——- 64
شکل 3-2: شکل جزئیات قطعه جداگر مورد بررسی— 65
شکل 3-3: شکل مقایسه پاسخ زیرسازه بین پل جداسازی شده (پایین) و پل معمولی (بالا)— 66
شکل 3-4: سختی تانژانتی سیستم جداسازی——– 71
شکل 3-5: شکل رابطه نیرو- تغییرمکان سیستمهای با نیروی مقاوم ثابتبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد- 71
شکل 4-1: میراگر سیال نصب شده در پل Seo-Hae— 76
شکل 4-2: نمای پل Seo-Hae—- 76
شکل 4-3: موقعیت نصب میراگرهای سیال لزج—— 76
شکل 4-4: پل Ok- Yeo———- 77
شکل 4-5: نمای پل و محل نصب میراگر———— 77
شکل 4-6: میراگر نصب شده در پل Ok-Yeo——— 77
شکل 4-7: میراگرهای مورد استفاده در پل Ok –Yeo– 78
شکل 4-8: پل Chun-Su——— 78
شکل 4-9: میراگر نصب شده در پل Chun-Su——– 78
شکل 4-10: پل E-Po———– 79
شکل 4-11: میراگر نصب شده در تکیهگاه پل E-Po— 79
شکل 4-12: میراگرهای طولی و عرضی در محل درز انبساطبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———– 79
شکل 4-13: پل Kang-Dong—— 80
شکل 4-14: میراگر نصب شده در پل Kang- Dong—- 80
شکل 4-15: میراگر عرضی نصب شده در پل Dong-Yunبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————– 80
شکل 4-16: جابهجایی پل در حالتهای مختلف میرایی برای تکیهگاههای مختلف تحت زلزله Imperial Valley 82
شکل 4-17: جابهجایی پل در حالتهای مختلف میرایی برای تکیهگاههای مختلف تحت زلزله Northridge 82
شکل 4-18: شتاب وارده به پل در حالتهای مختلف میرایی برای تکیهگاههای مختلف تحت زلزله Imperial Valley 83
شکل 4-19: شتاب وارده به پل در حالتهای مختلف میرایی برای تکیهگاههای مختلف تحت زلزله Northridge 84
شکل 4-20: جابهجایی تحمیلی به پل تحت زلزله Imperial Valley برای حالتهای مختلف میرایی 84
شکل 4-21: جابهجایی تحمیلی به پل تحت زلزله Northridge برای حالتهای مختلف میرایی 84
شکل 4-22: شتاب تحمیلی به پل تحت زلزله Imperial Valley برای حالتهای مختلف میرایی 85
شکل 4-23: شتاب تحمیلی به پل تحت زلزله Northridge برای حالتهای مختلف میرایی— 85
شکل 4-24: پیکربندی رایج جداساز و تجهیزات میرایی الاستیک الحاقی (SED : میراگر الاستیک الحاقی) 87
چکیده
پلهای جداسازی شده با استفاده از جداگرهای لرزهای، نسبت به زلزلههای دور از گسل پاسخ بسیار مناسبی دارند. بدین معنی که با جدا نمودن این پلها میزان شتاب وارده بر عرشه، برش پایه و همچنین جابهجایی نسبی عرشه نسبت به پل جدا نشده کاهش مییابد. این موضوع در پاسخ این پلها نسبت به زلزلههای نزدیک گسل دیده نمیشود. با بررسی رکورد زمینلرزههای نزدیک گسل مشاهده شد که این زمین لرزهها نسبت به زمین لرزههای دور از گسل تغییرمکانهای شدیدی را تولید میکنند که میتواند سیستم جداسازی را به شرایط بحرانی ببرد، لذا برای جلوگیری از این رخداد لازم است از سیستم مضاعفی (مانند میراگرهای الحاقی) جهت اصلاح پاسخ پلهایی که تحت این زمین لرزهها قرار میگیرند استفاده نمود.
در این تحقیق سعی خواهد شد تا این معایب با استفاده از میراگرهای الحاقی برطرف گردند و به یک پاسخ مناسب برای این پلها دست یافته شود.
1-1 مقدمه
تقریباً در تمامی زلزلههای بزرگ، تخریب پلها در اثر فروریزش و تخریب پایهها مشاهده شده است. آسیب دیدگی پلها در زلزلههای سال 1994 نرتریج و سال 1995 کوبه به همگان ثابت کرد که معیار مقاومت به تنهایی هرگز برای تضمین ایمنی پلها و عملکرد مناسب آنها در حین زلزله کفایت نمیکند. تا بهحال تحقیقات بسیاری با هدف یافتن روشهای منطقی برای محافظت پل در زلزلههای شدید انجام شده است که در این میان جداسازی لرزهای راه حلی مناسب برای کاهش نیروهای ناشی از زلزله تا حد ظرفیت الاستیک اعضای سازه میباشد. بدین ترتیب اعضای سازه پل از ورود به ناحیه غیرخطی مصون مانده که این به معنای سالم ماندن سازه پل در حین
زلزله میباشد.
ایده اصلی در جداسازی لرزهای، کاهش فرکانس پایه ارتعاش سازه و رساندن آن به مقداری کمتر از فرکانسهای حاوی انرژی غالب زلزله میباشد. به بیانی دیگر، جداسازی لرزهای موجب افزایش پریود ارتعاشی سازه میشود و آن را از پریودهای حاوی انرژی غالب زلزله دور میکند. بدین ترتیب انرژی ورودی به سازه ناشی از زلزله با جداسازی لرزهای کاهش مییابد. دیگر مزیت جداسازی لرزهای فراهم نمودن وسیلهای جهت اتلاف انرژی میباشد که انرژی وارد شده به سازه در نقاط معدود و بهصورت کنترل شده تلف شود. بدین ترتیب تخریب و آسیب دیدگی در نقاطی خاص متمرکز شده و امکان تعویض این قطعه پس از زلزه وجود خواهد داشت.
در حال حاضر پلهای بزرگراهی ایران دارای سه نوع عمده تکیهگاه فلزی، بتنی و الاستومری میباشند که از میان تکیهگاههای الاستومری به دلایل فنی و اقتصادی ذکر شده در ذیل بخش عمدهای از تکیهگاههای پلها را تشکیل میدهند:
- دارای وزنی سبک بوده و به راحتی نصب میشوند علاوه بر این، فضای کمی را اشغال میکنند.
- نیاز به تعمیرات ندارند.
- دچار زنگ زدگی نمیشوند و دارای قطعات متحرک نیستند.
- با سطوح نامنظم تماس خوبی برقرار میکنند.
- در هر دو جهت امکان تغییرشکل و حرکت دارند.
- میرایی ارتعاشی خوبی دارند.
- صرفهجویی اولیه و دراز مدت در هزینه و زمان دارند.
- در برابر هوازدگی مقاومت خوبی دارند.
9. در برابر مواد نفتی و شیمیایی از مقاومت خوبی برخوردارند
تعداد صفحه : 145
قیمت : 14700تومان
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(پایان نامه مقطع ارشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول
کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………… 4
1-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 4
1-2 طرح مسئله……………………………………………………………………………………………… 4
1-3 سؤالهای اصلی پژوهش………………………………………………………………………………. 6
1-4 فرضیه ها ی پژوهش…………………………………………………………………………………. 6
1-5 اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………… 6
1-6 سابقه انجام تحقیق …………………………………………………………………………………… 7
1-6-1 تحقیق های انجام یافته داخلی………………………………………………………………….. 7
1-6-2 تحقیق های انجام یافته خارجی………………………………………………………………… 10
1-7 جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق………………………………………………………………… 10
1-8 كاربردهای متصور از تحقیق………………………………………………………………………… 10
1-8-1 مراجع استفاده كننده از نتیجه پایان نامه ………………………………………………………. 10
1-9 روش انجام تحقیق……………………………………………………………………………………. 11
1-9-1 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات ……………………………………………………………. 11
1-9-2 روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………… 11
1-10 روایی و پایایی تحقیق……………………………………………………………………………… 11
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 08:31:00 ق.ظ ]
|