تبیین سازواری رویکرد تربیتی پرسش محوری با اقتضائات عصر اطلاعات و ارتباطات و ... |
1-12- روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………. 14
1-13- کاربردهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….. 14
فصل دوم: تبیین رویکرد تربیتی پرسش محور
2-1- بخش اول: پرسش و پرسشگری از منظر فلسفه
2-2-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………… 20
2-1-2- هستنده پرسشگر …………………………………………………………………………………………………………….. 20
2-1-2- پرسشگری چونان تفکر …………………………………………………………………………………………………… 24
2-1-4- پرسشگری چونان گشودگی …………………………………………………………………………………………….. 27
2-1-5- پرسشگری چونان ساختارشکنی ………………………………………………………………………………………… 30
2-1-6- پرسشگری چونان نفی اقتدار …………………………………………………………………………………………….. 31
2-1-7- پرسشگری چونان هرمنوتیک ……………………………………………………………………………………………. 33
2-1-8- پرسش حقیقی و اصیل …………………………………………………………………………………………………….. 35
2-2- بخش دوم: دین و پرسشگری
2-2-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………… 39
2-2-2- جایگاه و اهمیت پرسشگری در آموزهها و سیره اسلامی ………………………………………………………… 39
2-2-3- کیفیت و آداب پرسشگری در آموزههای اسلامی …………………………………………………………………. 42
2-2-4- موضوعاتی كه پرسش از آنها منع شده ……………………………………………………………………………….. 43
2-2-5- پرسشگری در نحلههای اسلامی ………………………………………………………………………………………… 48
2-2-6- دینداری و پرسشگری …………………………………………………………………………………………………….. 49
2-2-7- نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………… 54
2-3- بخش سوم: پرسش و پرسشگری از منظر روانشناسی
2-3-1- آغاز یک سفر ……………………………………………………………………………………………………………….. 57
2-3-2- رشد پرسشگری در کودکان ……………………………………………………………………………………………. 57
2-3-3- تبیین پرسشگری از دیدگاه روانشناختی ………………………………………………………………………………. 59
2-3-3-1- عدم تعادل شناختی ………………………………………………………………………………………………… 59
2-3-3-2- کنجکاوی معرفتی …………………………………………………………………………………………………. 61
2-3-4- پرسشگری و مهارتهای تفکر …………………………………………………………………………………………. 62
2-3-5- پرسشگری و پژوهش ……………………………………………………………………………………………………… 63
2-3-6- پرسشگری و حل مسئله …………………………………………………………………………………………………… 64
2-3-7- پرسشگری و تفکر انتقادی ……………………………………………………………………………………………….. 65
2-3-8- پرسشگری و فراشناخت …………………………………………………………………………………………………… 67
2-3-9- پرسشگری و یادگیری معنیدار …………………………………………………………………………………………. 69
2-4- بخش چهارم: پرسشگری از نگاه جامعهشناسی تعلیم و تربیت
2-4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………… 72
2-4-2- آموزش و پرورش برای بازتولید ……………………………………………………………………………………….. 72
2-4-2-1- تربیت سیاسی ……………………………………………………………………………………………………….. 74
2-4-2-2- مدرسه عامل خشونت نمادین …………………………………………………………………………………… 75
2-4-2-3- عادتوارهها …………………………………………………………………………………………………………… 76
2-4-2-4- مدرسه به عنوان دستگاه ایدئولوژیک ………………………………………………………………………… 77
2-4-3- رویکرد پاسخ محور و نظریه بازتولید …………………………………………………………………………………. 78
2-4-4- آموزش و پرورش برای تحولآفرینی …………………………………………………………………………………. 81
2-4-4-1- پائولو فریره ………………………………………………………………………………………………………….. 82
2-4-4-2- ایوان ایلیچ …………………………………………………………………………………………………………… 83
2-4-4-3- هنری ژیرو …………………………………………………………………………………………………………… 83
2-4-5- پرسشگری روشی برای تحول آفرینی …………………………………………………………………………………. 84
2-4-6- آموزش و پرورش برای دموکراسی (آزادمنشی) …………………………………………………………………… 85
فصل سوم: تبیین سازواری رویکرد پرسش محوری با اقتضائات عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………. 91
3-2- ویژگیهای عصر اطلاعات و ارتباطات …………………………………………………………………………………… 92
3-2-1- رشد فزاینده اطلاعات ………………………………………………………………………………………………… 92
3-2-2 تغییر شكل ذخیره اطلاعات …………………………………………………………………………………………… 93
3-2-3- رشد فزاینده در سرعت دسترسی به اطلاعات ………………………………………………………………….. 94
3-2-4- شكل گیری شبكههای نوین ارتباطی …………………………………………………………………………….. 94
3-2-5- شكل گیری پایگاه و منابع اطلاعاتی ……………………………………………………………………………… 95
3-3- تغییرات لحظه ای دنیای اطلاعات ………………………………………………………………………………………….. 96
3-4- تحولات عصر اطلاعات و ارتباطات ………………………………………………………………………………………. 98
3-4-1- تحولات اقتصادی ……………………………………………………………………………………………………… 98
3-4-2- تحولات فرهنگی ………………………………………………………………………………………………………. 98
3-4-3- تحولات سیاسی و اجتماعی ………………………………………………………………………………………… 99
3-5- تحولات تربیتی در عصر اطلاعات و ارتباطات ……………………………………………………………………….. 100
3-5-1- تغییر اكولوژی یادگیری ……………………………………………………………………………………………. 101
3-5-2-یادگیری به موقع نیاز (اینجا- اکنون) ……………………………………………………………………………. 101
3-5-3- تغییر نقش معلم و دانشآموز (تغییر آموزش به یادگیری) ……………………………………………….. 103
3-5-4- تغییر مفهوم سواد …………………………………………………………………………………………………….. 105
3-5-5- تغییر مفهوم دانش ……………………………………………………………………………………………………. 105
3-5-6- تغییر مرجعیت دانش ………………………………………………………………………………………………… 107
3-6- مهارتهای عصر اطلاعات و ارتباطات …………………………………………………………………………………. 108
3-7- پرسشگری در عصر اطلاعات ……………………………………………………………………………………………… 109
3-7-1- ساخت (تولید) دانش ……………………………………………………………………………………………….. 109
3-7-2- گزینشگری آگاهانه ……………………………………………………………………………………………….. 110
3-7-3- مدیریت دانش ………………………………………………………………………………………………………… 111
3-7-4- یادگیری مادام العمر ………………………………………………………………………………………………… 112
3-8- اقتضائات تربیت در عصر اطلاعات و ارتباطات ………………………………………………………………………. 113
3-9- تغییر ذهن درباره تعلیم و تربیت …………………………………………………………………………………………… 113
فصل چهارم: تبیین طرح برنامه درسی مبتنی بر پرسش محوری
4-1- بخش اول: مفروضههای اساسی رویکردهای تربیتی پاسخ محور و پرسشمحور
4-1- 1- مفروضههای اساسی رویکرد تربیتی پاسخمحور
4-1-1-1- تربیت یعنی انباشتگی مغز ……………………………………………………………………………………… 121
4-1-1-2- دانش به عنوان یک شیء ………………………………………………………………………………………. 121
4-1-1-3- تدریس یعنی انتقال دانش ……………………………………………………………………………………… 122
4-1-1-4- یادگیری یعنی به خاطر سپردن ……………………………………………………………………………….. 126
4-1-1-5- متن به عنوان تنها پاسخ درست ………………………………………………………………………………. 126
4-1- 2- مفروضههای اساسی رویکرد تربیتی پرسشمحور
4-1-2- 1- تربیت بیش از انبار کردن است ……………………………………………………………………………… 127
4-1-2- 2- دانش شیء نیست ……………………………………………………………………………………………….. 128
4-1-2- 3- تدریس بیش از انتقال دادن است …………………………………………………………………………… 129
4-1-2- 4- یادگیری بیش از به خاطر سپردن اطلاعات است ……………………………………………………….. 131
4-1-2-5- متن به عنوان یکی از پاسخهای ممکن ……………………………………………………………………… 132
4-2- بخش دوم: اصول رویکرد تربیتی پرسشمحور
4-2-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………… 137
4-2-2- ارج گذاری به فطرت جستجوگر دانشآموزان …………………………………………………………………… 138
4-2-3- فراهم آوردن محیطی امن و آزاد برای پرسشگری ………………………………………………………………. 138
4-2-4- فراهم آوردن فرصت پرسشگری ……………………………………………………………………………………… 140
4-2-5- گفت و شنود به جای تكگویی ……………………………………………………………………………………… 140
4-2-6- خلق دانش به جای بازتولید دانش ……………………………………………………………………………………. 141
4-2-7- مسئله محور كردن یادگیری ……………………………………………………………………………………………. 141
4-2-8- پرسش آفرینی و حیرت زایی به جای حیرت زدایی …………………………………………………………….. 142
4-2-9- پرهیز از روش های جزمگرایانه ………………………………………………………………………………………. 142
4-2-10- پرهیز از روشهای تلقینی …………………………………………………………………………………………….. 142
4-3- بخش سوم: چهارچوب نظری برنامه درسی مبتنی بر رویكرد تربیتی پرسشمحور
یک مطلب دیگر :
4-3-1- غایت و اهداف تعلیم و تربیت ………………………………………………………………………………………… 146
4-3-1-1- تصریح اهداف تربیتی مرتبط با رویكرد پرسشگری ……………………………………………………. 148
4-3-1-2- انعطاف در اهداف تعلیم و تربیت ……………………………………………………………………………. 148
4-3-1-3- منحصر كردن تربیت به اهداف رفتاری ……………………………………………………………………. 149
4-3-2- محتوا …………………………………………………………………………………………………………………………. 153
4-3-2-1- توجه به بخش غیر تجویزی برنامه درسی ………………………………………………………………….. 153
4-3-2-2- تعادل بین محتوا و فرایند ………………………………………………………………………………………. 153
4-3-2-3- بازنگری در طراحی منابع آموزشی و درسی ……………………………………………………………… 154
4-3-2-4- تنوع در محتواها ………………………………………………………………………………………………….. 154
4-3-2-5- استفاده از رویكرد تلفیقی ……………………………………………………………………………………… 154
4-3-3- روشهای تدریس ………………………………………………………………………………………………………… 155
4-3-3-1- رویكرد انتقالی ……………………………………………………………………………………………………. 155
4-3-3-2- رویكرد اكتشافی …………………………………………………………………………………………………. 155
4-3-3-3- راهبردهایی برای اجرا …………………………………………………………………………………………… 158
4-3-3-3-1- استقبال از پرسشها …………………………………………………………………………………….. 158
4-3-3-3-2- تحریك پرسشگری …………………………………………………………………………………….. 159
4-3-3-3-3- مواجه كردن دانشآموزان با موقعیتهای واقعی ……………………………………………….. 159
4-3-3-3-4- باز ایستادن معلم از بمباران اطلاعاتی ………………………………………………………………. 159
4-3-3-3-5- استفاده از واژه “نمیدانم” ……………………………………………………………………………. 159
4-3-3-3-6- به پایان بردن مباحث با طرح پرسشهایی جدید ……………………………………………….. 160
4-3-3-3-7- تبدیل نادانسته ها به پرسش ها ……………………………………………………………………….. 160
4-3-3-3-8- تغییر شرایط فیزیكی كلاس درس ………………………………………………………………….. 160
4-3-3-4- چگونه میتوانیم پرسش كردن را به دانشآموزان آموزش بدهیم؟ ………………………………… 161
4-3-3-5- چگونه میتوانیم پرسش كردن را به عادت ذهنی دانشآموزان تبدیل كنیم؟ …………………… 163
4-3-4- ارزشیابی …………………………………………………………………………………………………………………….. 164
4-3-4-1- ارزشیابی بر اساس پرسشها …………………………………………………………………………………… 164
4-3-4-2- توجه به ارزشیابی فرایندمحور ………………………………………………………………………………… 165
4-3-4-3- ارزشیابی با پرسشهای باز …………………………………………………………………………………….. 165
4-3-4-4- ارزشیابی از نادانسته ها ………………………………………………………………………………………….. 165
فصل پنجم: فرهنگ برنامه درسی در مدارس ابتدایی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-29] [ 02:47:00 ق.ظ ]
|