1-04 اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. 6

1-05 پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………… 7

1-06 روش کار  تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… 7

فصل دوم : اوضاع سیاسی ،  اجتماعی ، اقتصادی و ادبی مصر در قرن نوزدهم و بیستم میلادی

2-01اوضاع سیاسی مصر و تحولات حکومتی آن در قرن نوزدهم و بیستم  ………………………………………… 9

2-02اوضاع اجتماعی مصر در عصر عبدالصبور و عائشه تیموریه………………………………………………………. 12

2-03اوضاع اقتصادی مصرو تحولات صنعتی در عصر دو شاعر ……………………………………………………….. 14

2-04 اوضاع ادبی مصر در عصر دو شاعر  ………………………………………………………………………………….. 15

2-4-1 0 ادبیات و شعر معاصر عربی در قرن نوزدهم و بیستم  ……………………………………………………….. 16

2-4-2 0  شعر مصر در قرن های نوزدهم و بیستم میلادی …………………………………………………………….. 17

2-4-3 0  نهضت نوگرایی در شعر…………………………………………………………………………………………….. 18

فصل سوم : شرح حال صلاح عبدالصبور و عائشه تیموریه

3-01 صلاح عبدالصبور ………………………………………………………………………………………………………… 21

3-1-1 0  گذری بر زندگی صلاح عبدالصبور …………………………………………………………………………….. 21

3-1-2 0  اعتقادات صلاح عبدالصبور ……………………………………………………………………………………….. 23

3-1-3 0  جایگاه ادبی صلاح عبدالصبور  …………………………………………………………………………………. 27

3-1-4 0  آثار شعری صلاح عبدالصبور…………………………………………………………………………………… 27

3-1-5 0  مرگ صلاح عبدالصبور  ………………………………………………………………………………………….. 30

3-2 0 عائشه تیموریه……………………………………………………………………………………………………………… 31

3-2-01 گذری بر زندگی عائشه تیموریه ………………………………………………………………………………….. 31

3-2-02 افکار و عقاید عائشه تیموریه……………………………………………………………………………………….. 33

3-2-3 0  جایگاه ادبی عائشه تیموریه ……………………………………………………………………………………… 37

3-2-4 0  آثار شعری عائشه تیموریه  ………………………………………………………………………………………. 37

3-2-5 0  خصائص نثری عائشه تیموریه در خلال آثارش …………………………………………………………….. 39

3-2-6 0  مرگ عائشه تیموریه ………………………………………………………………………………………………. 42

فصل چهارم : بررسی معنا و مفهوم اومانیسم و سیر تاریخی آن  

پایان نامه

 

مقدمه …………………………….. ………………………………………………………………………………………………….. 44

4-1 0 اومانیسم……………………………….. ………………………………………………………………………………….. 45

4-02 دو نظریه درباره اومانیسم………………………………………………………………………………………………… 46

4-3 0  اومانیسم و سیر تاریخی آن…………………………………………………………………………………………….. 47

4-4 0 اومانیسم و انسان گرایی در ادبیات عرب ………………………………………………………………………….. 50

4-5 0  انسان گرایی در شعر …………………………………………………………………………………………………… 51

فصل پنجم : مقایسه و بررسی وجوه اشتراک و افتراق مضامین اومانیسم در اشعار عبدالصبور و عائشه تیموریه

5-01 وجوه اشتراک مضامین اومانیسم در اشعار عبدالصبور و عائشه تیموریه………………………………………. 56

5-1-1 0  تجرد و خانواده……………………………………………………………………………………………………….. 57

5-1-2 0  عشق……………………………………………………………………………………………………………………. 60

5-1-3 0  مرگ یا زندگی…………… …………………………………………………………………………………………. 63

5-1-4 0  صبر یا شکوه از مصائب روزگار  ……………………………………………………………………………….. 69

5-1-5 0  اجتماع یا فردیت…………………………………………………………………………………………………….. 73

5-2 0  وجوه افتراق مضامین اومانیسم در اشعار عبدالصبور و عائشه تیموریه ……………………………………… 78

5-2-1 0  ایمان یا انکار………………………………………………………………………………………………………… 78

5-2-2 0 انسانیت یا شرارت……………………………………………………………………………………………………..84

5-2-3 0  در پی رسیدن به سعادت یا رسیدن به پوچی ………………………………………………………………… 87

5-2-4 0  فقر یا رفاه اجتماعی………………………………………………………………………………………………… 91

5-2-5 0 حزن یا نشاط باطنی …………………………………………………………………………………………………. 94

یک مطلب دیگر :

 

5-2-6 0  ظلم یا عدالت اجتماعی ……………………………………………………………………………………………. 98

فصل ششم : بررسی صناعات ادبی در اشعار عبدالصبور و عائشه تیموریه

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………… 106

6-1 0 بلاغت تشبیه …………………………………………………………………………………………………………….. 106

6-2 0  بلاغت استعاره …………………………………………………………………………………………………………. 108

6-3 0 تشبیه در اشعار اومانیسمی عبدالصبور و عائشه تیموریه ………………………………………………………. 110

6-3-1 0  تشبیه در اشعار اومانیسمی صلاح عبدالصبور  ……………………………………………………………… 110

6-3-2 0  تشبیه در اشعار اومانیسمی عائشه تیموریه ………………………………………………………………….. 114

6-4 0 استعاره در اشعار اومانیسمی عبدالصبور و عائشه تیموریه ……………………………………………………. 121

6-4-1 0 استعاره در اشعار اومانیسمی صلاح عبدالصبور  …………………………………………………………….. 121

6-4-2 0 استعاره در اشعار اومانیسمی عائشه تیموریه …………………………………………………………………. 129

نتیجه گیری و پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………. 136

ملخص البحث …………………………………………………………………………………………………………………….. 140

منابع و مآخذ  …………………………………………………………………………………………………………………….. 143

فهرست اعلام  ……………………………………………………………………………………………………………………….149

چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………..II

 

 

 

چکیده  

اومانیسم یکی از بارزترین موضوعات شعری در عصر معاصر است که توجه شاعران و نویسندگان بسیاری را به خود جلب نموده است . در میان شاعران معاصر صلاح عبدالصبور و عائشه تیموریه در این زمینه از شهرت بسزایی برخوردارند . صلاح عبدالصبور درسال 1931 م در زقازیق مصر دیده به جهان گشود. وی تقریباً در باب تمامی اغراض شعری هنرورزی کرده است ؛ اما در خصوص دغدغه های بشری و تمایل به انسان گرایی ، دقت نظر ویژه دارد . او در اشعار اومانیسمی خویش از سختی ها و درد و رنج های زندگی سخن می گوید و در پایان دچار یأس و اندوه می شود ؛ زیرا امید و سعادت را نمی یابد . اما عائشه تیموریه ، از پیشوای نهضت ادبیات بانوان مصر بود که درسال 1840 م در قاهره متولد شد . وی در زمینه ی اشعار اومانیسمی ابیات فراوان ؛ اما پراکنده ای دارد که در دیوان و مجموعه اشعار وی به چشم می خورد و در نوع خود کم نظیر است . عائشه معتقد است که سعادت انسان در گرو حسن اخلاق و نگهداری و صیانت از نفس است و از سوی دیگر برترین عامل سعادت انسان را پناه بردن به خداوند می داند . اومانیسم در ابیات هر دو شاعر ، گاه در یک مضمون مشترک چون خانواده ، عشق ، مرگ و زندگی ، شکوه از مصائب روزگار همراه می شوند و گاه یکی از دو شاعر مضامینی را بر می گزیند که دیگری کمتر بدان پرداخته است یا در آن اختلاف نظر دارد . از این رو عبدالصبور نسبت به عائشه بیشتر به مسأله ی درد و رنج انسان ، مشکلات عصر حاضر ، فقر اجتماعی و … پرداخته است حال آن که تیموریه توجه کمتری به این مسائل داشته است و درد و رنج و دغدغه ی او بیشتر ناشی از مشکلات و دردهای شخصی اوست .

کلید واژه : صلاح عبدالصبور ، عائشه تیموریه ، اومنیسم ، یأس و امید

 

مقدمه

سپاس خدایی که خورشید درخشان بلاغت را از مطلع روشن عبارات آشکار ساخت و شاخه ی فصاحت پر بار را با محسنات نیکو بهره مند ساخت . او را می ستایم که جادوی بیان را بر قلب ها مستولی ساخت و به واسطه ی ادبیات ، عقل را مسحور کرد .

آدمی و اموری که حول دغدغه و مشکلات وی می گردد همواره در طول تاریخ ذهن بشری را به سمت و سوهایی رهنمون می سازد که در پی راهی برای رهایی از آن متوسل به نیرویی ماوراء تصور انسان می گردد و آن نیرو چیزی جز قادر مطلق نمی باشد .

در این باب با واژه اومانیسم برخورد می کنیم که به معنای انسان گرایی یا انسان مداری است ؛ اما در باب معنای اصطلاحی آن ، چنان تنوعی وجود دارد که برخی از اندیشمندان گفته اند : واژه ی فلسفی اومانیسم ، همانند سایر اصطلاحات فلسفی که دوره های موازی ، تاریخی عقلی و کاربردی عمومی دارند ، از تنوع فراوانی تعاریف رنج می برد ، تعاریفی که وقتی آن ها را یک جا و در کنار هم لحاظ می کنیم ، به نظر می آید که هیچ فردی را نمی توان یافت که اومانیست نباشد . واژه ی اومانیسم ، ناظر به مجموعه ای از مفاهیم در باب طبیعت ، ویژگی های معرِّف ، نیروها ، تعلیم و تربیت و ارزش های افراد بشری است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...