2-1- آمار سطح زیرکشت ، میزان تولید و عملکرد چای ترش

این گیاه در نواحی تولید كننده به نام روسل در ساوانا نیجریه از بیشترین محبوبیت و پذیرش برخوردار است و در این منطقه به صورت گیاه زراعی كشت می شود .(مورتن[1]،1987)(ابراهیم،1998) خوراكی بودن كاسبرگها در جاوا در سال 1687 ثبت شده است. روسل در برزیل در قرن 17 و در جامائیكا در سال 1707 و در گواتمالا در سال 1840 كشت می شده است .(مورتن،1987)در سال 1909 حدود 6/1 هكتار در كوئیزلند كشت می شده است. در ایسلند شخصی به نام مایو و گیاه شناسان دیگر تخمین زدند كه در ایسلند و هاوایی سطح زیر كشت روسل 81 هكتارمی باشد. چای مكی بومی ایران نمی باشد و كشت این گیاه در ایران در سیستان و بلوچستان گزارش شده است (خورسندی ، سید هادی 1380).

3-1- مشخصات گیاهشناسی چای ترش

در منابع علمی از دو واریته چای مکیHibiscus sabdariffa)) بنام های واریته آلتیزیما (altissima) و واریته سابداریفا ( sabdariffa) بیش از بقیه نامبرده می شود . واریته

 آلتیزیما گیاهی کم شاخه و یکساله با ارتفاعی تا 8/4 متر می باشد که جهت فیبر ، در هند ، هند شرقی ، نیجریه و تا حدودی در آمریکای مرکزی کشت می شود. ساقه های این واریته سبز یا قرمز و برگهای آن سبز ، گاهی با رگبرگهای قرمز می باشند . گلهای آن زرد و کاسبرگهایش قرمز یا سبز ، غیر گوشتی و دارای خار زیاد می باشند و استفاده غذایی ندارند ( ابید[1] و همکاران ، 1995 ).

این تیپ از گیاه با کنف ،H. canna binus اشتباه شده است که تا حدودی به آن شبیه است ولی منبع فیبری پر بازده تری می باشد.در یک مقایسه بین دو گونه گیاه فیبری H. Canna binus وH. sabdariffa در هندوستان ، عنوان گردید که انواع چای فیبری با خصوصیات زیر مشخص می شوند . سرعت رشد کند ، نیاز به دوره رویشی طولانی 180 تا 237 روز و وقتی که در بنگال غربی در تاریخهای مناسب اواسط مارچ ( اسفند) تا اواسط می ( اردیبهشت ) کشت می شود ، صرفنظر از تاریخ کاشت ، قبل از دومین هفته نوامبر بالغ نمی شوند و انواع H. cannna binas سریع الرشد هستند و 135 تا 165 روز به حداکثر رشد رویشی می رسند و تغییر قابل توجهی در رفتاربلوغ نشان می دهند  .

در مجموع علی رغم سرعت رشد کند و دیر بالغ شدن ، ارقامH. Sabdariffa  مرجع هستند چون آنها فوق العاده به خشکی مقاومند و نیز می توانند بارندگی های پیوسته را که ماندابی ایجاد نمی کنند تحمل کنند . واریته سابداریفا گیاهی کوتاهتر و انبوه تر است دارای کاسبرگهای خوراکی و نیز محصول فیبر می باشد . بطور کلی واریته سابداریفا بفرم درختچه ای تا ارتفاع m 4/2 با ساقه های صاف یا نسبتاً صاف ، استوانه ای و نوعاً قرمز می باشد . گیاهی پایا ، دارای ساقه ای قوی و برگهای بزرگ و منفرد با

یک مطلب دیگر :

نگارش پایان نامه با موضوع دانلود پایان نامه ها در مورد هرزه گوئی و هرزه نگاری

 رگبرگهای پنجه ای است . برگها متناوب و از 5/12- 5/7 سانتی متر طول ، سبز رنگ با رگبرگهای قرمز و دمبرگهای کوتاه یا بلند هستند . برگهای جوانه های نوشکفته و برگهای بالایی گیاهان مسن تر ساده هستند . برگهای پایین تر 3 تا 5 حتی 7 لوبی عمیق می باشند ، کناره های برگها ….. می باشند . سطح تحتانی پهنک آن که 3 لوب مشخص دارد، کاملاً بی کرک ولی سطح فوقانی آن پوشیده از تار است . دمبرگ درازی نیز پهنک برگ را به ساقه متصل می سازد  .(لچامو،1980) گلها که به صورت منفرد در زوایای برگ ایجاد می شوند تا cm5/2 طول دارند و به رنگ زرد یا نخودی رنگ با یک خال مرکزی (چشم) خرمایی رنگ یا سرخ می باشند . گلبرگها سفید با مرکز قرمز رنگ در پایه میله پرچم واقع شده اند . و زمانیکه در انتهای روز پژمرده می شوند رنگ آنها بنفش می گردد.

کاسبرگ به رنگ قرمز می باشد و از 5 سپال با یک اپی کالیکس 8 تا 12 اسلیمی (حلقه ای مرکب از قطعات کاسبرگ مانند در خارج حلقه کاسبرگ بعضی از گیاهان تشکیل یافته و پیرامون پایه می باشد که شروع به بزرگ شدن ، گوشتی شدن ، انحنا یافتن همراه با آبدار شدن می نمایند و 2/3 تا 7/5 سانتی متر طول داشته و کپسولهای مخملی بسته با طول 25/1 تا 2 سانتی متر را در بر می گیرند ).

کپسولهای 5 برچه ای بوده و در هر برچه 2 ردیف دانه وجود دارد که در هر ردیف 3 تا 4 دانه قهوه ای روشن کلیوی شکل با 3 تا 5 سانتی متر طول و کاملاً کرک دار وجود دارد. زمانی که کپسول بالغ شده و خشک شده قهوه ای رنگ می شود و دانه ها می افتند . کاسبرگ ، ساقه ها و برگ ها ترش میباشند و از لحاظ مزه و بو به کرامبری   Vaccinium   spp) ) شباهت دارند.

چای مکی دارای ساقه ای عمودی است که دو نوع شاخه بر روی آن قرار دارند :

1- شاخه های رویشی (Monopodia ) که شبیه ساقه اصلی بوده و در آن مریستمهای انتهایی اولیه تولید شاخه فرعی می کنند .

2- شاخه های میوه ده (Sympodia ) که در هر گره با یک جوانه گل محدود می شود و رشد شاخه با یک شاخه فرعی ادامه می یابد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...