مقدمه

اعتیاد به مواد مخدر اکنون به صورت پدیده ای فرا کنترل، دنیای امروز را تهدید می کند و برای رویارویی با این مشکل و تعدیل آسیب ها و تبعات ناشی از آن و با  توجه به ناکامی سیاست های رسمی و رویکردهای سیاسی – امنیتی در مواجه با این مشکل به سیاست های غیر رسمی، مردمی و مشارکت جویانه به پشتوانه و حمایت مراجع و

 قدرت های فراسازمانی و جنبش های خودجوش مردمی که شخصاً اعتیاد و رهایی از آن را تجربه کرده اند، نیاز داریم تا در کنار سازمان های ذیربط فعالیت همه جانبه و گسترده ای در این زمینه آغاز گردد. تجربه انقلاب اسلامی و بسیج مردمی نشان داده است که جنبش های آگاه مردمی می توانند در حل معضلاتی که به شیوه های متعارف و معمول قابل حل نیستند، مؤثر واقع شوند. ما در زمینه های اعتیاد، نیاز به حرکاتی انقلابی  داریم، تنها بودجه و دانش آکادمیک کافی نیست و اگر بود، با این همه پزشک، روانشناس، کارشناس و بودجه های کلان در سراسر دنیا، ابعاد این  معضل گستردگی امروزه را نداشت. بنا به تجربة معتادان گمنام، برای رویارویی با اعتیاد، دانش، تجربه، ایمان و عشق در کنار هم می تواند زمینه های کاهش آسیب های این عارضه اجتماعی را فراهم آورند. دلایل پیدایش اعتیاد هنوز پاسخ علمی پیدا نکرده است و در تئوری های موجود، ابهامات فراوانی وجود دارد و تا کنون درمان شناخته شده ای برای این ناخوشی بغرنج پیدا نشده است (تشویقی، 1388، 14 -15).

مصرف مواد مخدر یکی از مهم ترین مشکلات عصر حاضر است که گسترش جهانی پیدا کرده است. هر روز بر شمار قربانیان مصرف موادمخدر افزوده می شود و عوارض آن شامل اختلالات جسمی، روانی، خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی سلامت بشر را مورد تهدید قرار می دهد(رحیمی موقر و همکاران،1379 ).

یک مطلب دیگر :

 

اعتیاد یک حالت مزمن در اثر تکرار مصرف مواد مخدر است که در این حالت با قطع دارو نشانگان محرومیت در شخص معتاد ایجاد می شود و در اثر مصرف مکرر مواد عادت روانی  ایجاد می شود و این عادت فرد را به علت نیاز و تمایل روانی به سوی مصرف مواد ترغیب می کند(شاملو؛ به نقل از رئیسی و همکاران، 1379).
از منظر دیگری سازمان بهداشت جهانی(2002، به نقل  از سهرابی،1387)ویژگی های اعتیاد را اینگونه بیان میکند: نیاز به مصرف یک ماده شیمیایی که عدم مصرف آن سبب ایجاد حالات غیر عادی در بدن شده و برای معتادان غیر قابل تحمل می شود و همچنین تمایل به افزایش تدریجی میزان مصرف دارو برای کسب لذت و آرامش، و در این حالت وابستگی جسمی و روانی به دارو در فرد معتاد افزایش می یابد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...