تربیت بدنی رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط ... |
1-8- روش پژوهش… .9
1-9- تعریف اصطلاحات و واژههای پژوهش… .9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-1- مقدمه. 12
۲-2- تعریف اضافهوزن و چاقی.. 12
۲-۳- تداوم اضافهوزن و چاقی از کودکی تا بزرگسالی.. 12
۲-4- چاقی دوران کودکی و پیامدهای تندرستی طولانیمدت… 13
۲-5- ارزیابی ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان. 15
۲-5-1- تغییرات در ترکیب بدنی.. 15
۲-5-2- ارزیابی ترکیب بدنی.. 16
۲-5-3- شاخص توده بدن. 16
۲-5-4- نسبت محیط کمر به لگن.. 20
۲-5-5- محیط کمر. 21
۲-6- علل چاقی.. 22
۲-6-1- رژیم غذایی.. 22
۲-6-2- فعالیت جسمانی.. 22
۲-6-3- عوامل مربوط به سوختوساز ( عوامل متابولیکی) 23
۲-7- اثرات عوامل محیطی روی گسترش چاقی دوران کودکی.. 23
۲-8- عوامل رفتاری چاقی و اثرات محیطی.. 24
۲-9- ضرورت تعدیلهای محیطی برای ایجاد دگرگونی بهسوی سبک زندگی فعال 25
۲-10- نقش زمینههای محیطی مختلف… 26
۲-11- مروری بر مقالات گذشته. 27
2-12- جمع بندی.. 32
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه. 34
3-2- روش پژوهش… 34
3-3- جامعه آماری و نحوه گزینش نمونهها 34
3-4- روش انجام پژوهش و نحوه گردآوری اطلاعات… 34
3-4-1- مرحله اول؛ ثبتنام و آماده سازی آزمودنی.. 34
3-4-2- مرحله دوم – اندازهگیری متغیرهای پژوهش… 35
3-4-2-1- اندازهگیری قد. 35
3-4-2-2- اندازهگیری وزن. 36
3-4-2-3- اندازهگیری محیط کمر. 37
3-4-2-4- آزمون دراز و نشست با زانوی خمیده 37
3-4-2-5- آزمون پرش طول. 38
3-4-2-6- آزمون دوی رفت و برگشت… 38
3-5- ابزار اندازهگیری.. 39
3-5-1-کرونومتر دیجیتال: با دقت دهم ثانیه، ساخت چین، برای زمان کنترل نبض در آزمون توان هوازی40
یک مطلب دیگر :
3-5-2-متر نواری پلاستیکی: با دقت میلیمتر، برای اندازهگیری طول و محیط قسمتهای مختلف بدن. 39
3-5-3- ترازوی اندازهگیری: ساخت آلمان برای اندازهگیری وزن آزمودنی.. 39
3-6- روشهای آماری.. 39
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1. مقدمه. 42
4-2. تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها 41
4-3. بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها 42
4-4. آزمون فرضیههای پژوهش… 43
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1 مقدمه. 52
5-2 خلاصه پژوهش… 53
۵-۳ خلاصه نتایج پژوهش… 53
۵-۴- بحث و بررسی.. 54
5-5 جمعبندی.. 58
5-6 پیشنهادهای پژوهشی.. 59
5-7 پیشنهادهای کاربردی.. 59
منابع و مأخذ. 60
پیوستها 70
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانشآموز 8 تا 10 ساله شهر رشت بود. برای این منظور تعداد 324 نفر از دانش آموزان با روش نمونهگیری خوشهای – تصادفی انتخاب و در تحقیق شركت داده شدند. در ابتدا قد (13/7±36/138)، وزن (87/9±79/37)، شاخص توده بدن[1] (71/3±50/19) و محیط کمر[2] (08/9±22/67) آزمودنیها اندازهگیری و ثبت شد. سپس متغیرهای آمادگی جسمانی که شامل آزمونهای استاندارد یک دقیقه دراز و نشست، پرش طول ایستاده و دوی 4 در 9 متر رفتوبرگشت بود، اجرا شد و نتایج ثبت و تجزیهوتحلیل شد. به دلیل نرمال نبودن توزیع دادهها برای بررسی همبستگی بین آزمودنیهای تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد (05/0P≤). نتایج مطالعه حاضر نشان داد بین رکورد دوی رفت و برگشت 4 در 9 متر و WC دانشآموزان ارتباط مثبت و معنیداری برابر با 35/0، بین رکورد پرش طول و WC ارتباط منفی و معنیداری برابر با 43/0- و بین رکورد دراز و نشست و WC ارتباط منفی و معنیداری برابر با 20/0- وجود داشت که نشان میدهد نمرات عوامل منتخب آمادگی جسمانی با افزایش WC کاهش مییابند. همچنین بین رکورد دوی رفتوبرگشت 4 در 9 متر و BMI ارتباط مثبت و معنیداری برابر با 35/0، بین رکورد پرش طول و BMI ارتباط منفی و معنیداری برابر با 38/0-، بین رکورد یک دقیقه دراز و نشست و BMI ارتباط منفی و معنیداری برابر با 18/0-، بین آمادگی جسمانی و BMI ارتباط منفی و معنیداری برابر با 15/0 و بین آمادگی جسمانی و WC ارتباط منفی و معنیداری برابر با 23/0 وجود داشت. این نتایج نشاندهنده نیاز ضروری ارتقای آمادگی جسمانی در دانشآموزان میباشد.
واژههای کلیدی: محیط کمر، شاخص توده بدن، آمادگی جسمانی.
1-1- مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-09] [ 02:50:00 ب.ظ ]
|